Wzór formularza opinii służbowej oraz opiniowanie służbowe funkcjonariuszy Agencji Wywiadu.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 24 kwietnia 2003 r.
w sprawie wzoru formularza opinii służbowej oraz opiniowania służbowego funkcjonariuszy Agencji Wywiadu

Na podstawie art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wzór formularza opinii służbowej oraz szczegółowe zasady i tryb opiniowania służbowego funkcjonariuszy Agencji Wywiadu, zwanych dalej "funkcjonariuszami".
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
"ustawa" - ustawę z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu;
2)
"bezpośredni przełożony" - przełożonego, zajmującego stanowisko nie niższe niż kierownika sekcji lub równorzędne, któremu funkcjonariusz podlega bezpośrednio;
3)
"wyższy przełożony" - kierownika jednostki organizacyjnej Agencji Wywiadu, zastępcę Szefa Agencji Wywiadu sprawującego bezpośredni nadzór nad jednostką organizacyjną Agencji Wywiadu, Szefa Agencji Wywiadu;
4)
"kierownik jednostki organizacyjnej" - również funkcjonariusza pełniącego obowiązki kierownika jednostki organizacyjnej Agencji Wywiadu.
§  3.
1.
W opiniowaniu służbowym funkcjonariuszy uwzględnia się następujące kryteria:
1)
efektywność służby;
2)
znajomość służby;
3)
dyspozycyjność;
4)
dyscyplina;
5)
pracowitość;
6)
inicjatywa i kreatywność;
7)
samodzielność;
8)
organizacja pracy;
9)
sporządzanie dokumentów służbowych;
10)
praca w zespole;
11)
rozwój zawodowy.
1a.
W opiniowaniu służbowym funkcjonariuszy wykonujących czynności:
1)
operacyjno-rozpoznawcze, oprócz kryteriów wymienionych w ust. 1, ocenie podlegają:
a)
aktywność operacyjna,
b)
odwaga operacyjna,
c)
przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,
d)
korzystanie z pomocy osób niebędących funkcjonariuszami;
2)
analityczno-informacyjne, oprócz kryteriów wymienionych w ust. 1, ocenie podlegają:
a)
umiejętności analityczne,
b)
sporządzanie informacji wywiadu.
2.
W opiniowaniu służbowym funkcjonariuszy etatowo kierujących zespołem ludzi, oprócz kryteriów wymienionych w ust. 1, a także kryteriów określonych w ust. 1a - o ile opiniowani funkcjonariusze wykonują czynności operacyjno-rozpoznawcze lub analityczno-informacyjne, ocenie podlegają:
1)
autorytet;
2)
decyzyjność;
3)
delegowanie zadań;
4)
egzekwowanie zadań;
5)
ocenianie podwładnych;
6)
stosunki międzyludzkie;
7)
zarządzanie środkami finansowymi i rzeczowymi.
3.
Wzór formularza opinii służbowej określa załącznik do rozporządzenia.
§  4.
Przy opiniowaniu służbowym funkcjonariuszy stosuje się sześciostopniową skalę ocen poziomu spełniania kryteriów, o których mowa w § 3 ust. 1-2:
1)
6 - bardzo dobry;
2)
5 - więcej niż dobry;
3)
4 - dobry;
4)
3 - więcej niż dostateczny;
5)
2 - dostateczny;
6)
1 - niedostateczny.
§  5.
1.
Na podstawie ocen poziomu spełniania kryteriów, wystawionych funkcjonariuszowi z zastosowaniem skali ocen określonej w § 4, dokonuje się oceny ogólnej przebiegu służby funkcjonariusza.
2.
Do oceny ogólnej przebiegu służby funkcjonariusza sporządza się uzasadnienie zawierające w szczególności osiągnięcia i niedociągnięcia w służbie oraz wskazanie mocnych i słabych stron funkcjonariusza, jak również uzasadnienie każdej oceny niedostatecznej wystawionej na podstawie kryteriów, o których mowa w § 3 ust. 1-2.
3.
Ocena ogólna przebiegu służby funkcjonariusza wraz z uzasadnieniem stanowi opinię służbową.
§  6.
1.
Funkcjonariusz podlega okresowemu opiniowaniu służbowemu, w terminach określonych w art. 53 ust. 1 ustawy.
2.
Niezależnie od terminów, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy, funkcjonariusz podlega opiniowaniu służbowemu:
1)
w przypadku zwolnienia od odbywania służby przygotowawczej - pierwszemu opiniowaniu służbowemu po upływie 12 miesięcy służby stałej;
2)
przed mianowaniem, w trybie art. 73 ust. 1 ustawy, na wyższy stopień obowiązujący w Agencji Wywiadu albo na wyższe stanowisko służbowe, chyba że od ostatniej opinii służbowej upłynęło mniej niż 12 miesięcy;
3)
w okresie służby przygotowawczej, bezpośrednio przed mianowaniem na funkcjonariusza w służbie stałej;
4)
w okresie służby przygotowawczej, w przypadku stwierdzenia nieprzydatności do służby;
5)
w razie stwierdzenia niewywiązywania się z obowiązków służbowych.
§  7.
1.
Opinię służbową sporządza bezpośredni przełożony.
2.
Bezpośredni przełożony, sporządzając opinię służbową, przedstawia propozycje w zakresie rozwoju zawodowego funkcjonariusza, określając w szczególności rodzaj i zakres szkolenia zawodowego, które powinien odbyć funkcjonariusz, ewentualną zmianę jego zakresu obowiązków służbowych lub rodzaju wykonywanych czynności służbowych - w tym biorąc pod uwagę przydatność funkcjonariusza do pełnienia służby polegającej na wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych albo analityczno-informacyjnych, a także predyspozycje funkcjonariusza do zajmowania stanowisk związanych z kierowaniem zespołem ludzi.
§  8.
1.
Bezpośredni przełożony zapoznaje funkcjonariusza z opinią służbową w terminie, o którym mowa w art. 53 ust. 2 ustawy.
2.
Fakt zapoznania się z opinią służbową funkcjonariusz potwierdza własnoręcznym podpisem.
3.
Podpisaną opinię służbową włącza się do akt osobowych funkcjonariusza.
4.
W razie odmowy funkcjonariusza podpisania opinii służbowej, bezpośredni przełożony, który sporządził opinię służbową, dokonuje na niej odpowiedniej adnotacji.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, uznaje się, że funkcjonariusz został zapoznany z opinią służbową w dniu dokonania przez bezpośredniego przełożonego adnotacji o odmowie podpisania przez tego funkcjonariusza opinii służbowej.
§  9.
Po zapoznaniu funkcjonariusza z opinią służbową bezpośredni przełożony przedstawia ją do wiadomości właściwemu wyższemu przełożonemu.
§  10.
1.
Funkcjonariusz, który nie zgadza się z treścią opinii służbowej, może wnieść, drogą służbową, odwołanie od opinii służbowej na piśmie do właściwego wyższego przełożonego w terminie, o którym mowa w art. 53 ust. 2 ustawy. Odwołanie powinno zawierać uzasadnienie.
2.
Odwołanie powinno zostać rozpatrzone w terminie 30 dni od dnia jego wniesienia.
3.
Odwołanie wniesione po terminie, o którym mowa w art. 53 ust. 2 ustawy, nie podlega rozpatrzeniu.
4.
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania oraz w okresie jego rozpatrywania opinia służbowa nie może stanowić podstawy do wydania rozkazu personalnego, którego wydanie jest uzależnione od treści tej opinii.
§  11.
1.
W razie uchybienia terminu określonego w art. 53 ust. 2 ustawy, przywraca się termin na wniosek funkcjonariusza, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
2.
Wniosek o przywrócenie terminu wraz z odwołaniem wnosi się do właściwego wyższego przełożonego w terminie 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu.
3.
Przywrócenie terminu do złożenia wniosku określonego w ust. 1 jest niedopuszczalne.
§  12.
1.
Właściwy wyższy przełożony może powołać komisję do zbadania odwołania. Komisja po dokonaniu ustaleń sporządza protokół, w którym przedstawia temu przełożonemu wnioski w sprawie uwzględnienia lub odrzucenia odwołania.
2.
Na wniosek funkcjonariusza, który wniósł odwołanie, w skład komisji powołuje się także wskazanego przez niego funkcjonariusza.
3.
W skład komisji nie powołuje się bezpośredniego przełożonego, który sporządził zaskarżoną opinię służbową.
§  13.
1.
Właściwy wyższy przełożony, po rozpatrzeniu odwołania, może:
1)
uchylić zaskarżoną opinię służbową i polecić wydanie nowej opinii służbowej, z uwzględnieniem wskazanych okoliczności;
2)
utrzymać w mocy zaskarżoną opinię służbową.
2.
Opinię służbową można zmienić tylko na korzyść funkcjonariusza.
§  14.
O sposobie załatwienia odwołania właściwy wyższy przełożony powiadamia funkcjonariusza oraz jego bezpośredniego przełożonego. Przepis § 8 stosuje się odpowiednio.
§  15.
1.
Funkcjonariusz ma prawo, w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia go o nieuwzględnieniu w całości lub w części odwołania lub upłynięcia terminu, o którym mowa w § 10 ust. 2, złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie jego odwołania do Szefa Agencji Wywiadu.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się na piśmie za pośrednictwem właściwego wyższego przełożonego, który rozpatrywał odwołanie. Jeżeli odwołanie rozpatrywał Szef Agencji Wywiadu, wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się bezpośrednio do Szefa Agencji Wywiadu.
3.
Przy rozpatrywaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, przepisy § 10 ust. 1 zdanie drugie oraz ust. 2 i § 11-14 stosuje się odpowiednio.
4.
Rozstrzygnięcie Szefa Agencji Wywiadu w przedmiocie wniosku, o którym mowa w ust. 1, wyczerpuje tryb rozpatrywania odwołania.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 1

ZAŁĄCZNIK

OPINIA SŁUŻBOWA

(po wypełnieniu)

L. dz. ________________________ Egz. pojedynczy

............................................................ ....................................................................

(nazwa jednostki organizacyjnej (miejsce i data sporządzenia opinii służbowej)

Agencji Wywiadu, w której pełni służbę

opiniowany funkcjonariusz)

funkcjonariusza Agencji Wywiadu

za okres od ...................................................... do ......................................................................

I. Dane funkcjonariusza

....................................................................................................................................................................................
(stopień służbowy, imię i nazwisko, imię ojca)
....................................................................................................................................................................................
(data i miejsce urodzenia)
....................................................................................................................................................................................
(stanowisko służbowe, data mianowania)
................................................................................... .......................................................................................
(data przyjęcia do służby w Agencji Wywiadu) (charakter służby: przygotowawcza, stała)
...................................................................................................................................................................................
(rodzaj wykonywanych czynności służbowych: operacyjno-rozpoznawcze, analityczno-informacyjne, administracyjne)
..................................................................................................................................................................................
(wykształcenie, przeszkolenie zawodowe - rok ukończenia)

II. Ocena spełniania kryteriów w ramach opiniowania służbowego

(skala ocen: 6 - bardzo dobry, 5 - więcej niż dobry, 4 - dobry, 3 - więcej niż dostateczny, 2 - dostateczny, 1 - niedostateczny, x - kryterium nie dotyczy opiniowanego funkcjonariusza)

1. Wszyscy funkcjonariusze

1) efektywność służby

(efekty i jakość realizacji zadań służbowych) 

2) znajomość służby

(znajomość zadań i obowiązków służbowych

na zajmowanym stanowisku służbowym) 

3) dyspozycyjność

(gotowość w każdej chwili do realizacji zadań służbowych) 

4) dyscyplina

(wykonywanie poleceń przełożonych, stosowanie się do obowiązujących

zasad i przepisów, w tym przepisów o ochronie informacji niejawnych) 

5) pracowitość

(sumienność, wytrwałość i zaangażowanie w realizacji zadań służbowych) 

6) inicjatywa i kreatywność

(poszukiwanie nowych rozwiązań, pomysłowość i twórcze myślenie) 

7) samodzielność

(umiejętność realizacji zadań służbowych bez pomocy,

nadzoru i kontroli ze strony innych funkcjonariuszy) 

8) organizacja pracy

(gradacja zadań służbowych według ważności, planowanie,

terminowość, utrzymywanie porządku w dokumentacji

lub w rzeczowych składnikach majątkowych) 

9) sporządzanie dokumentów służbowych

(umiejętność sporządzania dokumentów służbowych

pod kątem merytorycznym, formalnym i językowym) 

10) praca w zespole

(umiejętność współdziałania z innymi funkcjonariuszami

przy realizacji zadań służbowych) 

11) rozwój zawodowy

(posiadane kwalifikacje zawodowe oraz dążenie do pogłębiania wiedzy

i umiejętności zawodowych) 

2. Funkcjonariusze wykonujący czynności operacyjno-rozpoznawcze

1) aktywność operacyjna

(poszukiwanie nowych możliwości realizacji zadań służbowych) 

2) odwaga operacyjna

(umiejętność realizacji zadań służbowych w warunkach

niepewności i ryzyka) 

3) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa

(dbałość o bezpieczeństwo realizowanych zadań służbowych,

w tym ochronę danych identyfikujących funkcjonariuszy i inne osoby

uczestniczące w realizacji tych zadań) 

4) korzystanie z pomocy osób niebędących funkcjonariuszami

(umiejętność tworzenia relacji z osobami niebędącymi funkcjonariuszami

służących efektywnej realizacji zadań służbowych) 

3. Funkcjonariusze wykonujący czynności analityczno-informacyjne

1) umiejętności analityczne

(umiejętność oceny znaczenia faktów i okoliczności, określania zachodzących

między nimi związków oraz wyprowadzania wniosków i hipotez) 

2) sporządzanie informacji wywiadu

(umiejętność sporządzania dokumentów służbowych stanowiących

końcowy produkt procesu uzyskiwania, analizowania i przetwarzania

informacji mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa

i międzynarodowej pozycji Rzeczypospolitej Polskiej oraz jej

potencjału ekonomicznego i obronnego) 

4. Funkcjonariusze etatowo kierujący zespołem ludzi

1) autorytet

(umiejętność kształtowania myślenia i zachowań podległych

funkcjonariuszy poprzez własną postawę, umiejętności i wiedzę) 

2) decyzyjność

(umiejętność podejmowania optymalnych decyzji w zakresie

posiadanych uprawnień bez odwoływania się do przełożonych) 

3) delegowanie zadań

(umiejętność stosowania podziału pracy oraz przydzielania zadań

służbowych podległym funkcjonariuszom w sposób jasny i precyzyjny) 

4) egzekwowanie zadań

(nadzór nad sprawną i terminową realizacją zadań służbowych

przez podległych funkcjonariuszy) 

5) ocenianie podwładnych

(umiejętność rzetelnej i obiektywnej oceny podległych funkcjonariuszy) 

6) stosunki międzyludzkie

(umiejętność kształtowania wśród podległych funkcjonariuszy

atmosfery pracy służącej efektywnej realizacji zadań służbowych) 

7) zarządzanie środkami finansowymi i rzeczowymi

(umiejętność optymalnego wykorzystywania środków

finansowych i rzeczowych w realizacji zadań służbowych) 

III. Ogólna ocena przebiegu służby funkcjonariusza

(ogólnej oceny dokonuje się na podstawie ocen wystawionych

w części II opinii służbowej poprzez zaznaczenie wybranej

ogólnej oceny symbolem "X")

1. Opinia pozytywna (przydatny do służby i na zajmowanym

stanowisku służbowym) 

2. Nieprzydatny na zajmowanym stanowisku służbowym

(w służbie przygotowawczej - proponuję przenieść na niższe

stanowisko służbowe) 

3. Nieprzydatny do Służby (w służbie przygotowawczej - zwolnić ze służby) 

4. Nie wywiązuje się z obowiązków służbowych (pierwsza opinia

służbowa o niewywiązywaniu się z obowiązków służbowych w służbie stałej) 

5. Nie wywiązuje się z obowiązków służbowych (druga opinia

służbowa o niewywiązywaniu się z obowiązków służbowych

w służbie stałej - proponuję przenieść na niższe stanowisko służbowe) 

6. Nie wywiązuje się z obowiązków służbowych (druga opinia

służbowa o niewywiązywaniu się z obowiązków służbowych

w służbie stałej - proponuję zwolnić ze służby) 

IV. Uzasadnienie ogólnej oceny przebiegu służby funkcjonariusza

(uzasadnić ogólną ocenę wystawioną w części III opinii służbowej, wskazując

w szczególności osiągnięcia i niedociągnięcia w służbie oraz mocne i słabe

strony funkcjonariusza, jak również obowiązkowo uzasadnić każdą ocenę niedostateczną

wystawioną w części II opinii służbowej)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

V. Propozycje w zakresie rozwoju zawodowego funkcjonariusza

(określić rodzaj i zakres szkolenia zawodowego, które powinien odbyć funkcjonariusz, ewentualną zmianę jego zakresu obowiązków służbowych lub rodzaju wykonywanych czynności służbowych, biorąc pod uwagę w szczególności przydatność funkcjonariusza do pełnienia służby polegającej na wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych albo analityczno-informacyjnych, a także, czy posiada predyspozycje do zajmowania stanowisk związanych z kierowaniem zespołem ludzi)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

...........................................................................................................................

(podpis i pieczęć bezpośredniego przełożonego opiniowanego funkcjonariusza)

Pouczenie

Funkcjonariusz, który nie zgadza się z treścią opinii służbowej, może w terminie 14 dni od dnia zapoznania się z tą opinią wnieść drogą służbową, na piśmie, odwołanie do wyższego przełożonego. W przypadku nieuwzględnienia odwołania przez wyższego przełożonego funkcjonariusz ma prawo, w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia go o tym fakcie, złożyć do Szefa Agencji Wywiadu wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek składa się na piśmie za pośrednictwem wyższego przełożonego, który rozpatrywał odwołanie. Jeżeli odwołanie rozpatrywał Szef Agencji Wywiadu, wniosek o ponowne rozpatrzenie odwołania składa się bezpośrednio do Szefa Agencji Wywiadu.

Z opinią służbową zapoznałem się

...............................................................

(data i podpis funkcjonariusza)

............................................................................................................................

(data, podpis i pieczęć wyższego przełożonego opiniowanego funkcjonariusza)

Wykonano w egzemplarzu pojedynczym - akta osobowe

Wykonał:

1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 listopada 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu opiniowania funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa oraz wzoru formularza opinii służbowej (Dz.U.2001.133.1487), zachowanym w mocy na podstawie art. 232 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz.U.2002.74.676).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024