Zasady organizowania prac interwencyjnych oraz robót publicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 17 grudnia 1991 r.
w sprawie zasad organizowania prac interwencyjnych oraz robót publicznych.

Na podstawie art. 19 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu (Dz. U. Nr 106, poz. 457) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rejonowe urzędy pracy mogą kierować bezrobotnych do prac interwencyjnych lub robót publicznych, jeżeli ich wykonywanie jest gospodarczo lub społecznie użyteczne.
2.
Roboty publiczne powinny być organizowane w szczególności w ramach realizowanych na szczeblu lokalnym, regionalnym lub ogólnokrajowym inwestycji infrastrukturalnych, dotyczących m.in.:
1)
ochrony środowiska,
2)
gospodarki wodnej (melioracje, kanalizacja, zaopatrzenie wsi w wodę),
3)
gospodarki leśnej,
4)
łączności,
5)
drogownictwa,
6)
budownictwa komunalnego,
7)
inwestycji dotyczących infrastruktury usług społecznych.
3.
Prace interwencyjne lub roboty publiczne nie mogą być organizowane, jeżeli spowodowałoby to naruszenie zasad konkurencyjności w danym rejonie oraz likwidację lub upadłość wyspecjalizowanych zakładów pracy wykonujących tego rodzaju działalność.
§  2.
Roboty publiczne mogą być organizowane na wniosek organów gminy lub terenowych organów rządowej administracji ogólnej, zwanych dalej "organizatorami".
§  3.
Przy rozpatrywaniu wniosków o organizację robót publicznych powinny być preferowane rejony uznane za szczególnie zagrożone wysokim bezrobociem strukturalnym.
§  4.
1.
Organizatorzy ubiegający się o skierowanie bezrobotnych do wykonywania robót publicznych składają wniosek, z zastrzeżeniem ust. 3, do rejonowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce wykonywania robót.
2.
Wniosek powinien zawierać następujące dane:
1)
nazwę i lokalizację inwestycji oraz nazwę i adres inwestora,
2)
liczbę bezrobotnych proponowanych do zatrudnienia w ramach robót publicznych oraz okres tego zatrudnienia,
3)
informacje o zaawansowaniu robót, kosztach inwestycji, źródłach jej finansowania oraz ogólnej liczbie zatrudnionych lub przewidzianych do zatrudnienia pracowników stałych,
4)
miejsce wykonywania robót przez skierowanych bezrobotnych, pożądane kwalifikacje oraz inne wymogi,
5)
informacje dotyczące wysokości przewidzianego wynagrodzenia dla skierowanych bezrobotnych,
6)
informacje dotyczące możliwości zakwaterowania, wyżywienia oraz uprawnień, jakie będą przysługiwały skierowanym bezrobotnym.
3.
Jeżeli roboty publiczne obejmują swoim zasięgiem obszar województwa lub kilku województw, wniosek, o którym mowa w ust. 1, organizator składa w wojewódzkim urzędzie pracy właściwym ze względu na największą liczbę bezrobotnych wnioskowanych do skierowania z terenu danego województwa.
§  5.
1.
Wojewódzkie i rejonowe urzędy pracy, do których wpłynęły wnioski określone w § 4, przedkładają je - w celu uzyskania opinii - wojewódzkiej i odpowiednio rejonowej radzie zatrudnienia.
2.
Wnioski skierowane do wojewódzkiego urzędu pracy, w przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 3, przekazywane są do rozpatrzenia przez inne wojewódzkie urzędy pracy.
3.
W przypadku uzyskania pozytywnej opinii rady zatrudnienia i posiadania na ten cel niezbędnych środków Funduszu Pracy, wojewódzkie lub rejonowe urzędy pracy dokonują szczegółowych uzgodnień z organizatorem tych robót i zawierają umowę, o której mowa w § 8.
4.
W przypadku negatywnej opinii rady zatrudnienia lub braku możliwości skierowania bezrobotnych do robót publicznych, urząd pracy, do którego wpłynął wniosek, zawiadamia pisemnie wnioskującego organizatora.
§  6.
1.
Do prac interwencyjnych lub robót publicznych rejonowe urzędy pracy powinny kierować w szczególności bezrobotnych:
1)
absolwentów oraz pozostających bez pracy przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,
2)
jeżeli rodzaj przewidzianych do wykonywania prac jest zgodny z posiadanymi kwalifikacjami,
3)
gdy po upływie okresu wykonywania tych prac zostaną zatrudnieni w zakładzie pracy, w którym prace te będą wykonywali,
4)
jeżeli jest to wskazane ze względów społecznych.
2.
Do wykonywania prac interwencyjnych lub robót publicznych nie mogą być kierowani bezrobotni, dla których rejonowy urząd pracy posiada propozycje odpowiedniej pracy.
§  7.
1. 1
Prace interwencyjne, z zastrzeżeniem ust. 2, mogą być organizowane w zakładach pracy, które nie dokonały w okresie ostatnich 6 miesięcy zwolnień pracowników przekraczających 10% stanu załogi oraz nie są w stanie likwidacji lub upadłości.
2.
Prace interwencyjne nie mogą być organizowane w zakładach pracy będących:
1)
partiami lub organizacjami politycznymi,
2)
organizacjami związków zawodowych, z wyjątkiem upoważnionych do prowadzenia pośrednictwa pracy związkowych biur pracy,
3)
urzędami podległymi naczelnym organom władzy państwowej oraz naczelnym i centralnym organom administracji państwowej,
4)
kościołami lub związkami wyznaniowymi,
5)
przedstawicielstwami obcych państw.
§  8.
1.
Rejonowy urząd pracy zawiera z zakładami pracy, w których bezrobotni wykonywać będą prace interwencyjne, oraz organizatorami robót publicznych umowę określającą m. in.:
1)
liczbę osób i okres, na jaki zostaną skierowani bezrobotni,
2)
rodzaj wykonywanych prac oraz niezbędne lub pożądane kwalifikacje kierowanych osób,
3)
terminy i wysokość refundowanych przez rejonowy urząd pracy kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne,
4)
obowiązek informowania rejonowego urzędu pracy o przypadkach porzucenia pracy przez skierowanych bezrobotnych.
2. 2
Zakład pracy, w którym skierowani przez rejonowy urząd pracy bezrobotni wykonywać będą prace interwencyjne oraz organizator robót publicznych lub upoważniony przez niego zakład pracy zawiera z bezrobotnymi umowy o pracę na czas określony wynikający z umowy, o której mowa w ust. 1.
§  9.
Do dnia 1 stycznia 1993 r. zadania wynikające z niniejszego rozporządzenia realizują wojewódzkie i rejonowe biura pracy.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 sierpnia 1992 r. (Dz.U.92.69.348) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 września 1992 r.
2 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 sierpnia 1992 r. (Dz.U.92.69.348) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 września 1992 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.122.540

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady organizowania prac interwencyjnych oraz robót publicznych.
Data aktu: 17/12/1991
Data ogłoszenia: 27/12/1991
Data wejścia w życie: 27/12/1991