Fundusz zakładowy w przedsiębiorstwach podległych Ministrowi Przemysłu Lekkiego zgrupowanych w Zjednoczeniu Przemysłu Lniarskiego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 stycznia 1966 r.
w sprawie funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach podległych Ministrowi Przemysłu Lekkiego zgrupowanych w Zjednoczeniu Przemysłu Lniarskiego.

Na podstawie art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"ustawie" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78),
2) 1
"dyrektywnym wynikowym poziomie kosztów" - należy przez to rozumieć wskaźnik wynikający z dyrektywnych zadań w zakresie rentowności, wyrażający stosunek procentowy, w jakim pozostaje wartość sprzedaży produkcji towarowej według cen fabrycznych, pomniejszona (a w przedsiębiorstwach planowo deficytowych powiększona) o planowany wynik bilansowy - do wartości sprzedaży produkcji towarowej według cen zbytu,
3) 2
"planowanym wynikowym poziomie kosztów" - należy przez to rozumieć wskaźnik wyrażający stosunek procentowy, w jakim pozostaje ustalona w planie techniczno-ekonomicznym wartość sprzedaży produkcji towarowej według cen fabrycznych, pomniejszona (a w przedsiębiorstwach planowo deficytowych powiększona) o planowany wynik bilansowy - do wartości sprzedaży produkcji towarowej według cen zbytu,
4) 3
"rzeczywistym wynikowym poziomie kosztów" - należy przez to rozumieć wskaźnik wyrażający stosunek procentowy, w jakim pozostaje wartość sprzedaży produkcji towarowej według cen fabrycznych, pomniejszona (a w przedsiębiorstwach planowo deficytowych powiększona) o rzeczywisty wynik bilansowy, do rzeczywistej wartości sprzedaży produkcji towarowej według cen zbytu, po weryfikacji i po dokonaniu ewentualnych korekt wartości sprzedaży, kosztów i wyniku bilansowego,
5)
"wyniku bilansowym" - należy przez to rozumieć zysk lub stratę z całokształtu działalności gospodarczej przedsiębiorstwa.
§  2.
1.
Przedsiębiorstwa przemysłowe zgrupowane w Zjednoczeniu Przemysłu Lniarskiego tworzą fundusz zakładowy w zależności od stopnia osiągnięcia dyrektywnego wynikowego poziomu kosztów.
2.
Dyrektywny wynikowy poziom kosztów ustala dla przedsiębiorstw dyrektor Zjednoczenia na podstawie dyrektywnego wskaźnika określonego dla Zjednoczenia przez Ministra Przemysłu Lekkiego.
§  3.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo osiągnie w 100% dyrektywny wynikowy poziom kosztów, tworzy ono fundusz zakładowy w wysokości równej kwocie, która wynika z ustalonej przez dyrektora Zjednoczenia stawki funduszu zakładowego, wyrażonej w procentach planowanego na dany rok osobowego funduszu płac.
2. 4
Stawkę funduszu zakładowego za osiągnięcie w 100% dyrektywnego wynikowego poziomu kosztów ustala się dla Zjednoczenia w wysokości 5% planowanego na dany rok osobowego funduszu płac przedsiębiorstw przemysłowych zgrupowanych w Zjednoczeniu.
3.
Stawka, o której mowa w ust. 2, może być różnicowana dla przedsiębiorstw przez dyrektora Zjednoczenia w zależności od takich czynników, jak ilość wprowadzonych do produkcji nowych wyrobów, wielkość udziału produkcji eksportowej w ogólnej wartości produkcji przedsiębiorstwa, stopień trudności osiągnięcia dyrektywnego wynikowego poziomu kosztów oraz możliwości jego obniżenia itp.
§  4.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo nie osiągnie dyrektywnego wynikowego poziomu kosztów, wówczas ustalona dla przedsiębiorstwa przez Zjednoczenie stawka funduszu zakładowego ulega odpowiedniemu zmniejszeniu, a mianowicie:
Pogorszenie dyrektywnego

wynikowego poziomu kosztów w

granicach

Zmniejszenie stawki funduszu

zakładowego wyrażonej w % za

każde 0,1% pogorszenia dyrektywnego

wynikowego poziomu kosztów

od 0,1% do 0,2% 1,0%
powyżej 0,2% do 0,4% 2,5%
" 0,4% do 0,7% 4,5%
" 0,7% do 1,0% 6,5%
" 1,0% do 1,5% 12,0%

Zmniejszenie stawki funduszu zakładowego należy liczyć w sposób składany, to jest oddzielnie dla każdego przedziału tabeli.

2.
W razie pogorszenia dyrektywnego wynikowego poziomu kosztów powyżej 1,5% przedsiębiorstwo traci prawo do funduszu zakładowego.
§  5.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo osiągnie rzeczywisty wynikowy poziom kosztów lepszy od dyrektywnego, wówczas fundusz zakładowy, przypadający za osiągnięcie dyrektywnego wynikowego poziomu kosztów, ulega odpowiedniemu zwiększeniu, które oblicza się według stawek, a mianowicie:
Za poprawę dyrektywnego wynikowego

poziomu kosztów

Stawka funduszu zakładowego wyrażona w

procentach planowanego osobowego

funduszu płac za jeden punkt poprawy

dyrektywnego wynikowego poziomu kosztów

do 2 punktów 0,8
w granicach od 2,01 do 4 punktów 0,4
powyżej 4 punktów 0,2

Odpisy na fundusz zakładowy należy liczyć w sposób składany, to jest oddzielnie dla każdego przedziału w tabeli; przez poprawę o jeden punkt rozumie się poprawę o jedność dyrektywnego wynikowego poziomu kosztów. Rzeczywisty wynikowy poziom kosztów oblicza się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku przy zastosowaniu ogólnie przyjętych zasad zaokrąglania.

2.
Kwota zwiększenia funduszu zakładowego, przypadająca za poprawę dyrektywnego wynikowego poziomu kosztów, nie może przekraczać kwoty faktycznie osiągniętej poprawy wyniku bilansowego.
§  6.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo zaplanuje wynikowy poziom kosztów lepszy od dyrektywnego i osiągnie go, wówczas fundusz zakładowy, przypadający za osiągnięcie zaplanowanej poprawy dyrektywnego wynikowego poziomu kosztów oblicza się według stawek podanych w § 5 ust. 1, zwiększonych o 30%.
2.
W razie osiągnięcia poprawy planowanego wynikowego poziomu kosztów, fundusz zakładowy, przypadający za tę poprawę, oblicza się według stawek ustalonych w § 5 ust. 1.
3.
Jeżeli przedsiębiorstwo nie osiągnie zaplanowanej poprawy wynikowego poziomu kosztów, przy równoczesnej poprawie dyrektywnego wynikowego poziomu kosztów, fundusz zakładowy za tę poprawę oblicza się według stawek ustalonych w § 5 ust. 1.
§  7.
1.
Poprawa dyrektywnego wynikowego poziomu kosztów, ustalona w planie techniczno-ekonomicznym, nie może być zgłoszona później niż do dnia 30 kwietnia danego roku; poprawa dyrektywnego wynikowego poziomu kosztów przez przedsiębiorstwo powinna spowodować również polepszenie wyniku finansowego i odpowiednią jego poprawę w skali Zjednoczenia.
2.
Minister Przemysłu Lekkiego jest zobowiązany do zgłoszenia Ministrowi Finansów w terminie do dnia 31 maja danego roku dodatkowego wyniku finansowego, jaki powstanie na skutek poprawy przez jednostki podległe Zjednoczeniu dyrektywnego wynikowego poziomu kosztów.
§  8.
1.
Przedsiębiorstwom, które wykażą się szczególnymi osiągnięciami w zakresie wzrostu produkcji eksportowej, uruchamiania produkcji nowych wyrobów, wydatnej poprawy jakości wyrobów i wzbogacenia asortymentu, lub też przedsiębiorstwom, w których zajdzie konieczność zneutralizowania skutków pogorszenia rzeczywistego wynikowego poziomu kosztów wywołanego przyczynami niezależnymi od przedsiębiorstwa - może być przyznany fundusz zakładowy lub mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Decyzję o przyznaniu funduszu zakładowego lub o zwiększeniu odpisów na fundusz zakładowy wydaje Minister Przemysłu Lekkiego w granicach kwoty równej 0,5% planowanego na dany rok osobowego funduszu płac przedsiębiorstw przemysłowych zgrupowanych w Zjednoczeniu.
§  9.
1.
Przy ustalaniu rzeczywistego wynikowego poziomu kosztów dokonuje się korekty wartości sprzedaży produkcji towarowej i wyniku bilansowego zgodnie z art. 6 ustawy.
2.
W przedsiębiorstwach planowo deficytowych podlega korekcie sprzedaż produkcji towarowej oraz wynik bilansowy z tytułu zmian rozmiarów sprzedaży planowo deficytowych wyrobów i usług w porównaniu do planu; wynik bilansowy podlega ponadto korekcie z tytułu zmian rozmiarów sprzedaży planowo deficytowych: nasion, słomy lnu i konopi oraz półfabrykatów w obrocie wewnętrznym.
3.
Korekta, o której mowa w ust. 2, może być dokonana za zgodą dyrektora Zjednoczenia w przedsiębiorstwach, w których ceny zbytu na niektóre wyroby, usługi, a także na nasiona, słomę lnu i konopi oraz na półfabrykaty w obrocie wewnętrznym zostały ustalone poniżej jednostkowego kosztu wytworzenia i jeżeli na powyższe wyroby i usługi przedsiębiorstwa nie otrzymały dotacji przedmiotowych.
4.
Wynik bilansowy podlega także korekcie z tytułu:
1)
różnicy między planowanym a faktycznym uzyskiem włókna lnianego i konopnego; podstawą do określenia różnicy są atesty standaryzacji przerobów, wydane przez Instytut Przemysłu Włókien Łykowych,
2)
różnicy wartości między planowaną średnią klasą słomy lnianej i konopnej a średnią klasą słomy faktycznie przerobionej.
5.
Z tytułu określonego w ust. 4 pkt 1 odpowiedniej korekcie podlega również wartość sprzedaż produkcji towarowej.
§  10.
Uchwała Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych określa zasady podziału między poszczególne komórki organizacyjne ruchu i zarządu przedsiębiorstwa tej części funduszu zakładowego, która zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy jest przeznaczona na nagrody dla pracowników.
§  11.
1.
Przedsiębiorstwo dokonuje odpisów na fundusz zakładowy co kwartał, przyjmując za podstawę obliczenia tych odpisów odpowiednie dane, wynikające z kwartalnych sprawozdań finansowych, a za podstawę rocznego odpisu dane wykazane w zweryfikowanym sprawozdaniu rocznym po dokonaniu korekt wymienionych w § 9.
2.
Za podstawę obliczeń kwartalnych przyjmuje się dane od początku roku do końca danego kwartału. W celu ustalenia kwot odpisów kwartalnych należy porównać rzeczywisty wynikowy poziom kosztów za dany okres z planowanym dla poszczególnych kwartałów wynikowym poziomem kosztów.
3.
Przedsiębiorstwo może dokonywać po upływie pierwszego półrocza i trzeciego kwartału wypłat zaliczkowych w wysokości nie przekraczającej 25% kwoty odpisu na fundusz zakładowy za dany okres. Wypłaty zaliczkowe na nagrody i świadczenia oraz na zaspokojenie innych potrzeb pracowników nie mogą przekraczać kwoty odpowiadającej 2% osobowego funduszu płac wykonanego w danym okresie.
§  12.
1.
Jeżeli rzeczywisty wynikowy poziom kosztów nie uzasadnia pełnej wysokości utworzonego i wypłaconego zaliczkowo funduszu zakładowego za pierwsze półrocze oraz za trzeci kwartał, kwoty nadpłacone podlegają potrąceniu z funduszu następnego roku bądź z funduszu następnych lat aż do całkowitego zlikwidowania nadpłaty.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli w wyniku badania prawidłowości utworzonego funduszu zakładowego zostanie ujawnione, że przedsiębiorstwo dokonało odpisów w kwocie większej od rzeczywiście przysługującej.
§  13.
1.
Przedsiębiorstwo, które nie spełni warunków określonych w rozporządzeniu i w związku z tym nie utworzy funduszu zakładowego, może wydatkować na nagrody i świadczenia dla pracowników kwotę nie przekraczającą 0,2% planowanego na dany okres osobowego funduszu płac. Wydatki te zalicza się na straty przedsiębiorstwa.
2.
Jeżeli w następnych okresach danego roku przedsiębiorstwo utworzy fundusz zakładowy, wówczas kwotę wydatków, o których mowa w ust. 1, należy traktować jako zaliczkową wypłatę z funduszu zakładowego.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1966 r.
1 § 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 września 1967 r. (Dz.U.67.37.195) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1967 r.
2 § 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 września 1967 r. (Dz.U.67.37.195) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1967 r.
3 § 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 5 września 1967 r. (Dz.U.67.37.195) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1967 r.
4 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 19 lutego 1972 r. (Dz.U.72.7.39) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lutego 1972 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1966.8.52

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Fundusz zakładowy w przedsiębiorstwach podległych Ministrowi Przemysłu Lekkiego zgrupowanych w Zjednoczeniu Przemysłu Lniarskiego.
Data aktu: 28/01/1966
Data ogłoszenia: 03/03/1966
Data wejścia w życie: 03/03/1966, 01/01/1966