Bezpieczeństwo i higiena pracy przy obsłudze ciągników rolniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW PAŃSTWOWYCH GOSPODARSTW ROLNYCH I ROLNICTWA
z dnia 24 października 1956 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze ciągników rolniczych.

Na podstawie art. 3 ust. 2 dekretu z dnia 10 listopada 1954 r. o przejęciu przez związki zawodowe zadań w dziedzinie wykonywania ustaw o ochronie, bezpieczeństwie i higienie pracy oraz sprawowania inspekcji pracy (Dz. U. Nr 52, poz. 260) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Rozporządzenie niniejsze dotyczy bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze ciągników używanych w gospodarstwach rolnych.
§  2.
1.
W charakterze kierowcy ciągnika wolno zatrudniać jedynie osoby przeszkolone w tym zakresie i posiadające prawo kierowania ciągnikiem.
2.
Kobiety posiadające kwalifikacje określone w ust. 1 mogą być dopuszczone do kierowania ciągnikiem na podstawie zezwolenia lekarza.

II.

Urządzenia ciągników.

§  3.
1.
Części pędne ciągnika powinny być w miejscach dostępnych dla pracowników osłonięte.
2.
Jeżeli kołem pasowym lub wałkiem przekaźnikowym ciągnika napędza się maszyny, koło pasowe i pas oraz wałek przekaźnikowy powinny być w miejscach dostępnych dla pracowników osłonięte.
§  4.
Ciągnik powinien posiadać elastyczne siedzenie dla kierowcy zaopatrzone w oparcie dla pleców oraz w osłony boczne. Osłony boczne siedzenia kierowcy nie mogą być usuwane w czasie ruchu ciągnika.
§  5.
Ciągnik powinien być zaopatrzony w sprawnie działające hamulce.
§  6.
Urządzenia elektryczne ciągników powinny odpowiadać pod względem budowy i utrzymania normom obowiązującym w zakresie urządzeń elektrycznych.
§  7.
Ciągnik powinien posiadać przepisowe światło z przodu i z tyłu oraz oświetlenie mechanizmów kontrolnych.
§  8.
Ciągnik powinien być zaopatrzony w odpowiednią gaśnicę.
§  9.
Ciągnik powinien być zaopatrzony w miarę możności w lusterko do obserwacji wstecz.
§  10.
Maszyny i przyczepy wolno łączyć jedynie przy pomocy sztywnych połączeń, zapobiegających najeżdżaniu maszyn i przyczep na ciągnik. Przyczepy powinny być zaopatrzone w sprawnie działające hamulce.

III.

Stan ciągników i ich kontrola.

§  11.
1.
Przed rozpoczęciem pracy ciągnika brygadzista powinien zbadać sprawność ciągnika oraz stan urządzeń ochronnych, a w szczególności stan hamulców, sprzęgieł i mechanizmu kierowniczego.
2.
W razie braku brygadzisty czynności określonych w ust. 1 dokonuje kierowca ciągnika.
§  12.
Do pracy może być użyty ciągnik, którego wszystkie części oraz urządzenia znajdują się w należytym stanie. Należy zwrócić szczególną uwagę na stan i prawidłowość działania urządzeń iskrochronnych.
§  13.
Po zakończeniu pracy należy oczyścić części zewnętrzne ciągnika ze smarów i paliwa.
§  14.
Kierowca oddając ciągnik po ukończonej zmianie swemu następcy powinien powiadomić go o dostrzeżonych usterkach ciągnika oraz sprzętu pomocniczego.

IV.

Obsługa i ruch ciągników.

§  15.
1.
Ciągniki powinny być zaopatrzone w urządzenia do dawania sygnałów dźwiękowych.
2.
Rodzaj sygnałów dźwiękowych oraz sposób ich dawania powinien być znany obsłudze ciągnika oraz obsłudze maszyn napędzanych przez ciągnik.
§  16.
Uruchomienie i zatrzymanie ciągnika, maszyny lub narzędzia powinno być poprzedzone sygnałem dźwiękowym.
§  17.
Jeżeli ciągnik porusza maszyny lub narzędzia albo ciągnie przyczepy obsługiwane przez kilku pracowników, należy wyznaczyć jednego pracownika, który daje umówione sygnały do uruchomienia i zatrzymania ciągnika.
§  18.
Przy uruchamianiu silnika rozruchowego ciągnika przez pociągnięcie sznura zabronione jest nawijanie sznura na rękę.
§  19.
Uruchamianie silnika ciągnikowego kolbą lub kierownicą powinno być dokonywane przez osoby zaznajomione z tą czynnością.
§  20.
1.
Na ciągniku podczas jego ruchu może znajdować się tylko kierowca.
2.
Na ciągniku zaopatrzonym w dodatkowe siedzenie lub stoisko może znajdować się oprócz kierowcy również pomocnik kierowcy.
3.
Na maszynach i narzędziach, przewożonych lub poruszanych za pomocą ciągnika, mogą znajdować się tylko osoby obsługujące te maszyny lub narzędzia.
4.
Zabrania się jazdy na zaczepach i dyszlach przyczep oraz na maszynach sprzężonych z ciągnikiem w miejscach nie przewidzianych konstrukcyjnie do przewozu obsługi.
§  21.
W czasie ruchu ciągnika zabronione jest wskakiwanie na ciągnik i zeskakiwanie z ciągnika oraz przechodzenie z niego na przyczepę lub maszynę towarzyszącą i odwrotnie.
§  22.
1.
Ciągnik należy prowadzić z szybkością odpowiednią do warunków pracy i terenu. Przy przewożeniu maszyn lub narzędzi na polu i w czasie ich pracy szybkość ciągnika powinna być dostosowana do szybkości, z jaką może poruszać się dana maszyna lub narzędzie.
2.
Przed ostrymi zakrętami, na stromych zboczach i na nierównym terenie, jak również przed użyciem hamulców, należy odpowiednio zwolnić jazdę ciągnika.
3.
Przy zjeżdżaniu po pochyłości ciągnik należy prowadzić z odpowiednio zmniejszoną szybkością.
4.
Zabronione jest zjeżdżanie po pochyłości przy wyłączonych biegach i zgaszonym silniku.
§  23.
1.
W czasie jazdy ciągnika w transporcie podwójne pedały hamulcowe powinny być zawsze połączone.
2.
Przy zjeżdżaniu po pochyłości kierowca powinien być przygotowany do natychmiastowego użycia hamulców.
§  24.
Kierowca prowadzący ciągnik na drogach powinien przestrzegać przepisów o ruchu pojazdów na drogach publicznych.
§  25.
1.
Kierowcy nie wolno odchodzić od ciągnika, jeśli silnik ciągnika jest w ruchu.
2.
Pozostawiając ciągnik bez dozoru kierowca powinien zatrzymać silnik i zahamować ciągnik.
3.
Gdy ciągnik znajduje się na pochyłości, należy podłożyć pod jego koła kliny lub kamienie oraz włączyć bieg pierwszy lub bieg wsteczny zależnie od tego, w jakim kierunku do pochyłości ustawiony jest ciągnik.
4.
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do przyczep.
§  26.
Regulowanie mechanizmów i urządzeń ciągnika oraz maszyn towarzyszących powinno być wykonywane w czasie postoju ciągnika i maszyn. Wchodzenie pod ciągnik w czasie ruchu silnika jest zabronione.
§  27.
1.
Nie wolno używać ciągnika w pobliżu miejsc, w których znajdują się wybuchowe pyły, pary lub gazy.
2.
Silników ciągników nie wolno uruchamiać w pomieszczeniach zamkniętych nie posiadających należytej wentylacji.
§  28.
Obsługiwanie ciągnika po spożyciu alkoholu oraz palenie tytoniu w czasie przebywania na ciągniku jest zabronione.

V.

Napełnianie ciągników paliwem.

§  29.
1.
Polowy punkt zaopatrywania ciągników w paliwo powinien znajdować się w odległości co najmniej 50 m od budynków, stert, postojów furmanek, maszyn i miejsc przechowywania nasion, a jego teren powinien posiadać dookoła pas ochronny zaorany o szerokości co najmniej 2 m.
2.
Palenie tytoniu i używanie ognia otwartego na terenie punktu jest zabronione. Zakaz ten powinien być podany do wiadomości pracowników przez umieszczenie odpowiednich napisów.
§  30.
Beczki z paliwem powinny być szczelnie zamknięte i przechowywane oddzielnie od smarów.
§  31.
Zbiorniki z paliwem i przewody do przetaczania paliwa powinny być szczelne.
§  32.
Otwieranie beczek z paliwem przy pomocy narzędzi lub przedmiotów mogących powodować powstawanie iskier jest zabronione. Beczki należy otwierać ostrożnie i za pomocą specjalnych kluczy do tego przeznaczonych.
§  33.
1.
Zabronione jest używanie ognia otwartego i lamp ogniowo niebezpiecznych oraz palenie tytoniu przy sprawdzaniu poziomu paliwa w beczkach, zbiornikach paliwa ciągników i naczyniach przenośnych oraz przy wlewaniu paliwa do zbiornika.
2.
W czasie napełniania zbiornika ciągnik powinien znajdować się w odległości co najmniej 15 m od składu paliwa.
3.
Zabrania się dolewania paliwa, gdy silnik ciągnika jest w ruchu.
§  34.
Po napełnieniu zbiorników paliwem płynnym należy wytrzeć części ciągnika zanieczyszczone paliwem.
§  35.
1.
W przypadku zapalenia się płynnego paliwa płomień należy gasić przy pomocy gaśnicy pianowej lub śniegowej, worka, brezentu albo przez zasypywanie płomienia ziemią.
2.
Płomienia palącej się benzyny, nafty, ropy, oleju i innych płynnych paliw nie wolno gasić wodą.

VI.

Ochrona osobista pracowników.

§  36.
Kierowca ciągnika powinien posiadać odzież specjalną obcisłą i okulary ochronne.
§  37.
Kierowca ciągnika i jego pomocnik powinni po zakończeniu pracy zdjąć odzież specjalną umyć starannie twarz i ręce, a odzież przewietrzyć. Odzież należy przechowywać w specjalnej szafce.
§  38.
Na ciągniku powinny znajdować się środki do udzielania pierwszej pomocy odpowiednio opakowane i umieszczone w skrzynce.

VII.

Przepisy końcowe.

§  39.
Przepisy niniejszego rozporządzenia powinny być podane do wiadomości pracownikom zatrudnionym przy ciągnikach, a także wywieszone w formie czytelnej i trwałej w miejscach uczęszczanych przez ogół pracowników.
§  40.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024