Taryfa na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budujących się linjach Kutno-Płock i Kutno-Zgierz.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 8 lutego 1924 f.
w sprawie taryfy na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budujących się linjach Kutno-Płock i Kutno-Zgierz.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 roku o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów, oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
Na budujących się linjach kolejowych Kutno-Płock i Kutno-Zgierz zostaje dopuszczony, do czasu otwarcia ruchu normalnego, przewóz towarów na podstawie przepisów poniższych:
1)
Przewóz towarów, należących do właścicieli prywatnych, Odbywa się-tylko w miarę możności, o ile przewóz podobny nie przeszkadza budowie kolei, za zezwoleniami.
2)
Zezwoleń na przewóz udzielają: prezes Dyrekcji Budowy, względnie odnośni naczelnicy jej oddziałów.
3)
Po otrzymaniu pozwolenia na przewóz należy zamawiać wagony na stacjach końcowych Kutno lub Płock, względnie Kutno lub Zgierz, na ogólnych zasadach t. j. piśmiennie z pobraniem kaucji w wysokości postojowego za pierwszy dzień przetrzymania wagonu. Wagony dostarczane będą w zależności od posiadania wolnego taboru.
4)
Przewóz jest dokonywany tylko w ładunkach wagonowych na zasadzie listu przewozowego, zaopatrzonego w napis: "Dla ruchu tymczasowego na budującej się linji Kutno-Płock", względnie "Dla ruchu tymczasowego na budującej się linji Kutno-Zgierz".
5)
Opłaty taryfowe wyraża się w jednostkach taryfowych, równych 1/100 franka złotego, kurs którego będzie ogłaszany przez Ministra Skarbu.
6) 1
Za przewóz wagonu ładownego lub próżnego od stacji Kutno albo Płock, względnie Kutno albo Zgierz, do miejsca wyładowania lub naładowania i z powrotem, bez względu na odległość, pobiera się przy zamawianiu wagonu opłaty następujące:
a)
na linji Kutno-Płock po 3.400 jednostek taryfowych od wagonu,
b)
na linji Kutno-Zgierz po 42.00 jednostek taryfowych od wagonu.

Wyjątek stanowią wagony 30-tonnowe, za przewóz których opłaty powyższe pobiera się z podwyższeniem o 100%, czyli dwukrotnie.

Za przewóz wagonu ładownego lub próżnego do miejsca wyładowania lub naładowania i z powrotem po linji Kutno-Płock, względnie Kutno-Zgierz, pobiera się przy zamawianiu wagonu opłaty następujące:

Na odległościach kilometrów Na linji
Kutno-Płock Kutno-Zgierz
Za wagon, oprócz wagonów 30-tonnowych Za wagon 30 tonowy Za wagon, oprócz wagonów 30 tonnowych Za wagon 30-tonnowy
Jednostek taryfowych
od 1 do 15 5.100 10.200 6.300 12.600
od 16 do 30 5.950 11.900 7.350 14.700
od 31 i więcej 6.300 13.600 8.400 16.800
7)
Kolej nie ponosi żadnej odpowiedzialności za terminowość dostawy, jak również za straty wynikłe wskutek zaginięcia, braku wagi Tub uszkodzenia przesyłki.
8)
Nadawcy przysługuje prawo wyznaczenia dozorcy, towarzyszącego ładunkowi, za przejazd którego kolej osobnej opłaty nie pobiera.
9) 2
Naładowania i wyładowania wagonu dokonywa nadawca, względnie odbiorca przesyłki. Czynności ładunkowe powinny być dokonane w ciągu 6 godzin od chwili podstawienia wagonu. Za czas przetrzymania wagonu, stwierdzony przez funkcjonarjuszy Dyrekcji Budowy, stacja, przyjmująca wagon z powrotem (oprócz wagonów 30 tonnowych i wagonów-kotłów, czyli cystern), pobiera:
a)
za rozpoczętą pierwszą dobę (24 godziny) po upływie terminu, wolnego od postojowego i za jeden wagon - 1.200 jednostek taryfowych,
b)
za rozpoczętą drugą dobę i za jeden wagon - 1.200 jednostek taryfowych,
c)
za rozpoczętą trzecią i każdą następną dobę i za jeden wagon - po 1.800 jednostek taryfowych.

Za przetrzymanie zaś wagonów 30 tonnowych i wagonów-kotłów (cystern) pobiera się:

a)
za rozpoczętą pierwszą dobę (24 godziny) po upływie terminu, wolnego od postojowego i za jeden wagon - 1.800 jednostek taryfowych,
b)
za rozpoczętą drugą dobę i za jeden wagon - 1.800 jednostek taryfowych,
c)
za rozpoczętą trzecią i każdą następną dobą i za Jeden wagon - po 2.500 jednostek taryfowych.
10)
W razie uszkodzenia wagonu podczas czynności ładunkowych, wysokość odszkodowania winna być określona i pobrana dodatkowo od osoby, która wagon zamówiła, na stacji Kutno - lub Płock, względnie Kutno lub Zgierz.
11)
Jeżeli uszkodzenie wagonu nastąpi na miejscu naładunku lub wyładunku na linji i wagon wysłany być nie może, to wysokość odszkodowania określa naczelnik odnośnego oddziału Dyrekcji Budowy.
12) 3
Na życzenie właścicieli towarów prywatnych, po uprzedniem wyjednaniu przez nich zezwolenia Prezesa Dyrekcji Budowy, względnie odnośnych naczelników jej oddziałów, na terenie kolejowym stacyjnym, wyznaczonym przez władze kolejowe, mogą być składane czasowo, nie dłużej jednak, niż na przeciąg dni trzech, towary, podlegające naładowaniu i wysłaniu przez nadawców lub wyładowaniu i zabraniu przez odbiorców, z uiszczeniem opłaty po 400 jednostek taryfowych za każdą rozpoczętą dobę od ładunku całowagonowego z tem jednak, że część ładunku uważana być winna za ładunek całowagonowy. Opłata powyższa pobierana być winna od chwili złożenia towaru na terenie kolejowym bez żadnego terminu wolnego od tej opłaty.

Za tak złożone na terenie stacyjnym towary Dyrekcja Budowy nie ponosi żadnej odpowiedzialności za straty, wynikłe wskutek ich zaginięcia, braku lub uszkodzenia.

W razie nieusuniącia z terenu kolejowego, złożonego na nim towaru w wskazanym wyżej terminie 3-dniowym, Dyrekcji Budowy przysługuje prawo bezzwłocznego sprzedania zalegającego towaru możliwie najkorzystniej bez żadnych dalszych formalności.

Z otrzymanej ze sprzedaży sumy Dyrekcja Budowy potrąca przypadającą jej opłatę, za cały czas zajęcia pod towar terenów kolejowych i opłatę za uskutecznienie sprzedaży towaru w wysokości 10% od sumy sprzedażnej, a resztę, o ile takowa się okaże, pozostawia, do rozporządzenia właściciela towaru.

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 15 lutego 1924 r. Jednocześnie tracą moc obowiązującą: 1) rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 15 grudnia 1921 r. w sprawie taryfy na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budującej się linji Kutno-Płock (Dz. U. R. P. z 1921 r. № 108, poz. 791), 2) rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 23 grudnia 1922 r. w sprawie taryfy na przewóz towarów w ruchu tymczasowym na budującej się linji Kutno-Zgierz (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 116, poz. 1065) i 3) rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z dnia 28 grudnia 1923 r. o zmianie opłat przewozowych i postojowych na budujących się linjach Kutno-Płock i Kutno-Zgierz (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 137, poz. 1158).
1 § 1 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 marca 1924 r. (Dz.U.24.23.252) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 marca 1924 r.
2 Z dniem 16 marca 1924 r. § 1 ust. 9 nin. rozporządzenia zmieniony przez rozporządzenia z dnia 11 marca 1924 r. (Dz.U.24.23.252) w ten sposób że wszystkie opłaty za przetrzymanie wagonu, wyrażone w jednostkach taryfowych, podwyższa siej o 100%, czyli dwukrotnie. z dniem 16 marca 1924 r.
3 § 1 ust. 12 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 11 marca 1924 r. (Dz.U.24.23.252) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 marca 1924 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024