lub zaloguj się Zaloguj się!
WSA: Nieważność uchwały podjętej na sesji zwołanej przez osobę nieuprawnioną
lub zaloguj się Zaloguj się!
Żeby widzieć komentarze musisz:
Kodeks wyborczy posługuje się instytucją stałego zamieszkiwania jako jedną z przesłanek determinującą możliwość kandydowania do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, a później sprawowania tej funkcji. Czy w dobie coraz większej mobilności, wykorzystania technologii we wzajemnej komunikacji utrzymywanie tej przesłanki ma nadal sens - zastanawia się Dariusz Lasocki, radca prawny.
Wykonywanie mandatu radnego ma być służbą na rzecz lokalnej społeczności. Dlatego oprócz diety radny nie może liczyć na dodatkowe korzyści majątkowe, w tym na możliwość preferencyjnego zatrudnienia albo zawarcia umowy cywilnoprawnej z gminą. Od istniejących zakazów są jednak wyjątki.
Nieodpłatnie nabycie nieruchomości nie zawsze oznacza nabycie bezobciążeniowe. Rada gminy ma więc prawo przed zawarciem umowy rozważyć sytuację i podjąć uchwałę w tej sprawie. Nie można twierdzić, że wkracza tym samym w autonomię wójta. Wynika to z wydanego niedawnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach.
Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu burmistrza. Powodem było jego zatrudnienie w starostwie na stanowisku naczelnika wydziału, który zajmuje się realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uznał, że nie narusza to ustawowego zakazu łącznia funkcji z zatrudnieniem.
Rada gminy podjęła uchwałę o wygaśnięciu mandatu radnego, który nie złożył w terminie oświadczenia majątkowego. Tłumaczył się bólem kręgosłupa i zwolnieniami lekarskimi. Wynikało z nich jednak, że mógł się poruszać. Tym samym niedochowanie terminu świadczyło o nieostrożności, a niezłożenie oświadczenia wynikało z jego winy.