Włączenie kwalifikacji rynkowej "Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1
z dnia 4 czerwca 2021 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROJEKTOWANIE PROCESÓW DYDAKTYCZNYCH W KSZTAŁCENIU ZDALNYM

OSÓB DOROSŁYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1.
Nazwa kwalifikacji rynkowej
Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych
2.
Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat
3.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Ważny bezterminowo
4.
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji
5.
Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację "Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych" posługuje się wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do tworzenia kursów online na podstawie materiałów dostarczonych przez eksperta merytorycznego. Przy projektowaniu kursu pracuje samodzielnie i ponosi odpowiedzialność za jego konstrukcję, wybierając środowisko technologiczne najlepiej pasujące do wymogów kursu. W zakresie zawartości kursu współpracuje z ekspertem merytorycznym/ekspertami merytorycznymi i pozostałymi członkami zespołu. Na podstawie informacji o potrzebach adresatów kursu i jego celach projektuje funkcjonalności i rozwiązania techniczne oraz przygotowuje makietę kursu dla deweloperów. W swojej pracy posługuje się zasadami andragogiki i metodyki nauczania zdalnego. Stosuje niestandardowe rozwiązania, korzystając z różnych dziedzin wiedzy i najnowszych trendów edukacyjnych i technologicznych.
Zestaw 1. Posługiwanie się wiedzą dotyczącą metod i kluczowych aspektów kształcenia zdalnego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje założenia kształcenia zdalnego - omawia specyfikę uczenia się osób dorosłych (procesy poznawcze, motywacja, rola uczenia się w cyklu życia);

- omawia specyfikę nauczania i uczenia się zdalnego;

- omawia korzyści i ograniczenia płynące z nauczania zdalnego;

- omawia zasady dydaktyczne niezbędne przy projektowaniu kursów, np. zasadę aktywnego udziału w procesach uczenia się i nauczania, zasadę systematyczności i wewnętrznej regulacji uczenia się, zasadę trwałości zdobytych wiadomości;

- omawia sposoby organizacji procesu dydaktycznego w nauczaniu zdalnym (kurs samokształceniowy, kurs z instruktorem);

- omawia różnorodne środki nauczania zdalnego, np. webinaria, film, forum, ćwiczenia interaktywne, screencast, ankietę;

- omawia aktualne tendencje w nauczaniu zdalnym, np. mikronauczanie, personalizację, atomizację, fabularyzację wiedzy;

- omawia narzędzia platformy do nauczania zdalnego służące realizacji dydaktyki zdalnej;

- omawia zasady i sposoby wykorzystania pracy zespołowej (projektów grupowych) w kształceniu zdalnym.

Posługuje się wiedzą dotyczącą społecznego kontekstu kształcenia zdalnego - omawia procesy zachodzące w grupach pracujących zdalnie, w tym m.in. konsekwencje anonimowości, komunikacji synchronicznej i asynchronicznej;

- omawia sposoby wykorzystania procesów zachodzących w grupach i zespołach do zwiększenia efektywności nauczania;

- omawia znaczenie formalnych i nieformalnych zasad obowiązujących podczas nauczania zdalnego;

- przedstawia przykładowe zapisy, które powinny być zawarte w kontrakcie z uczestnikiem kursu;

- omawia strategie zapobiegania nieetycznym i niekulturalnym zachowaniom podczas kursu;

- przedstawia strategie reagowania na łamanie tych zasad.

Posługuje się wiedzą dotyczącą praw własności intelektualnej - omawia szeroko rozumiane prawa własności intelektualnej w kontekście nauczania zdalnego;

- wskazuje na przyczyny naruszania praw własności intelektualnej w Internecie;

- omawia zagrożenia i sposoby zapobiegania zagrożeniom związanym z wykorzystaniem wizerunku;

- omawia strategie wykorzystywane w celu przestrzegania szeroko rozumianych praw własności intelektualnej przy tworzeniu zasobów do kursów;

- omawia różne wolne licencje;

- wymienia źródła zagregowanych zasobów online udostępniane na wolnych licencjach;

- omawia narzędzia służące weryfikacji materiałów, w tym treści, zamieszczonych w zasobach kursu pod kątem wystąpienia plagiatu.

Zestaw 2. Projektowanie zajęć i szkoleń online

Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Współtworzy założenia dydaktyczne kursu online - analizuje potrzeby odbiorcy kursu, biorąc pod uwagę m.in. jego wcześniejsze doświadczenia, motywację, potrzeby edukacyjne i cele kursu;

- wspiera eksperta merytorycznego w identyfikacji celów szkoleniowych i funkcjonalności kursu;

- precyzuje główne założenia kursu w porozumieniu z ekspertem merytorycznym, w tym m.in. program kursu, wykorzystywane technologie, działania merytoryczne;

- omawia z ekspertem merytorycznym zasady przygotowania materiałów dla dewelopera kursu;

- planuje proces ewaluacji kursu w porozumieniu z ekspertem merytorycznym;

- wykorzystuje do weryfikacji treści kursu metody uczenia opartego na dowodach.

Przygotowuje scenariusz kursu na podstawie sylabusa kursu oraz materiałów przekazanych przez eksperta merytorycznego - wybiera odpowiednie elementy kursu, uwzględniając cele kursu oraz specyfikę wiedzy i umiejętności, które mają być pozyskane w procesie kursu;

- określa kształt kursu, w tym wykorzystanie multimediów i elementów interaktywnych, elementów tekstowych, ewentualnie elementów komunikacji i pracy w grupie;

- w porozumieniu z ekspertem merytorycznym opisuje jednostki szkoleniowe, takie jak moduły lub lekcje;

- konstruuje układ powiązań pomiędzy poszczególnymi treściami;

- przyporządkowuje materiał szkoleniowy do jednostek szkoleniowych w porozumieniu z ekspertem merytorycznym;

- dzieli materiał szkoleniowy na mniejsze części w obrębie wybranych jednostek szkoleniowych, takich jak moduły lub lekcje;

- uwzględnia w scenariuszu kursu zadania i ćwiczenia mające na celu utrwalenie opanowanych wcześniej treści;

- uwzględnia w scenariuszu kursu użycie narzędzi do pracy grupowej (projekty zespołowe);

- ustala wygląd i treść poszczególnych elementów kursu na podstawie materiałów przekazanych przez eksperta merytorycznego;

- ustala, w porozumieniu z ekspertem merytorycznym, sposoby weryfikacji zakładanych efektów uczenia się.

Przygotowuje wizualizację kursu dla dewelopera - dobiera elementy graficzne do założeń kursu i jego celów dydaktycznych;

- tworzy opis wizualizacji zajęć online na podstawie przygotowanego przez siebie scenariusza;

- określa założenia stylu graficznego używanego do przygotowania kursu, m.in. spójność graficznej identyfikacji poszczególnych elementów kursu.

6.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji
1.1. Zestawy efektów uczenia się są sprawdzane wyłącznie za pomocą następujących metod: swobodny wywiad - rozmowa z komisją walidacyjną (zestaw 1 i 2) oraz obserwacja w warunkach symulowanych (symulacja) lub analiza dowodów i deklaracji (zestaw 2).
1.2. Zasoby kadrowe
Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna składająca się z co najmniej 3 członków. Każdy z członków komisji walidacyjnej musi posiadać dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich oraz spełniać jedno z następujących kryteriów:
- udokumentowane co najmniej 18-miesięczne doświadczenie w pracy w zakresie wykorzystywania narzędzi online w kształceniu zdalnym osób dorosłych (np. samodzielne projektowanie kursów z wykorzystaniem narzędzi online) w ciągu ostatnich 5 lat lub
- udokumentowane co najmniej 18-miesięczne doświadczenie w zakresie kierowania zespołem zajmującym się kształceniem zdalnym osób dorosłych w ciągu ostatnich 5 lat.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne
Instytucja certyfikująca musi zapewnić komputer z aktualnym oprogramowaniem oraz z dostępem do Internetu i narzędzi online, np. Moodle, Microsoft Teams, Google Classroom. W zakresie wykorzystania metody obserwacji w warunkach symulowanych (walidacja efektu uczenia się "Współtworzy założenia dydaktyczne kursu online" w zestawie 2) jeden z członków komisji walidacyjnej pełni rolę eksperta merytorycznego. Walidacja może być w całości lub w części prowadzona zdalnie (online) pod warunkiem stosowania przez instytucję certyfikującą narzędzi online zapewniających wiarygodne sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie kwalifikacji rynkowej osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się. Narzędzia i metody stosowane w walidacji zdalnej powinny umożliwiać w szczególności identyfikację osoby przystępującej do walidacji, samodzielność pracy tej osoby i zabezpieczenie przebiegu walidacji przed ingerencją osób trzecich.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się wymagań w odniesieniu do tych etapów.
7.
Warunki, jakie musi spełnić osoba przystępująca do walidacji
Kwalifikacja pełna z 6 poziomem Polskiej Ramy Kwalifikacji lub ukończone studia pierwszego stopnia
8.
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat
1 Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2021.564

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Projektowanie procesów dydaktycznych w kształceniu zdalnym osób dorosłych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 04/06/2021
Data ogłoszenia: 21/06/2021
Data wejścia w życie: 21/06/2021