Nadanie statutu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

ZARZĄDZENIE Nr 3
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 17 stycznia 2017 r.
w sprawie nadania statutu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1109 i 1860) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia 1  , z mocą od dnia 1 stycznia 2017 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT PROKURATORII GENERALNEJ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej "Prokuratorią Generalną", działa na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1109 i 1860), zwanej dalej "ustawą".

Rozdział  2

Organizacja wewnętrzna

§  2. 
Urząd Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia obsługę:
1)
Prokuratorii Generalnej;
2)
Prezesa Prokuratorii Generalnej;
3)
wiceprezesów Prokuratorii Generalnej;
4)
Kolegium Prokuratorii Generalnej;
5)
Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej.
§  3. 
1. 
W skład Urzędu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Nieruchomości;
2)
Departament Opinii Prawnych, Negocjacji i Mediacji;
3)
Departament Prawa Deliktowego;
4)
Departament Prawa Finansowego;
4a)
(uchylony);
5)
Departament Prawa Międzynarodowego i Europejskiego;
6)
Departament Prawa Umów;
7)
Departament Studiów i Analiz;
7a)
Departament Legislacji i Spraw Publicznych;
8)
Departament Osób Prawnych I;
9)
Departament Osób Prawnych II;
10)
Departament Osób Prawnych III;
11)
Departament Mienia Skarbu Państwa;
12)
Biuro Budżetowo-Administracyjne;
13)
Biuro Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
2. 
W skład komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mogą wchodzić wydziały oraz samodzielne stanowiska pracy, tworzone przez Prezesa Prokuratorii Generalnej.
3. 
W skład Urzędu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej mogą wchodzić również samodzielne wydziały oraz jednoosobowe i wieloosobowe samodzielne stanowiska pracy, tworzone przez Prezesa Prokuratorii Generalnej.
§  4. 
W Prokuratorii Generalnej pełnione są funkcje:
1)
dyrektora generalnego, o którym mowa w § 7a;
2)
dyrektorów i wicedyrektorów departamentów oraz biur, o których mowa w § 3 ust. 1;
3)
naczelników wydziałów w departamentach, o których mowa w § 3 ust. 2;
4)
naczelników samodzielnych wydziałów, o których mowa w § 3 ust. 3;
5)
wizytatorów, o których mowa w § 9;
6)
członków Komisji Dyscyplinarnej Prokuratorii Generalnej i Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej Prokuratorii Generalnej, o których mowa w art. 88 ust. 2 ustawy;
7)
rzecznika dyscyplinarnego Prokuratorii Generalnej, o którym mowa w art. 89 ust. 1 ustawy;
8)
rzecznika prasowego, o którym mowa w § 10.
§  5. 
Spory o właściwość między komórkami organizacyjnymi lub samodzielnymi stanowiskami pracy w Urzędzie Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej rozstrzyga Prezes Prokuratorii Generalnej.
§  6. 
(uchylony).

Rozdział  3

Szczegółowe zasady funkcjonowania

§  7. 
1. 
W przypadku powołania więcej niż jednego wiceprezesa Prokuratorii Generalnej, Prezes Prokuratorii Generalnej wyznacza spośród nich swojego pierwszego zastępcę.
2. 
Pierwszy zastępca Prezesa Prokuratorii Generalnej zastępuje Prezesa Prokuratorii Generalnej we wszystkich sprawach należących do jego zakresu czynności w razie jego nieobecności lub odwołania Prezesa Prokuratorii Generalnej ze stanowiska.
§  7a. 
Dyrektor generalny zapewnia, w imieniu Prezesa Prokuratorii Generalnej, funkcjonowanie i warunki działania Urzędu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
§  8. 
1. 
Komórkami organizacyjnymi, o których mowa w § 3 ust. 1, kierują dyrektorzy przy pomocy wicedyrektorów, jeżeli stanowiska wicedyrektorów zostały utworzone.
2. 
Wydziałami i samodzielnymi wydziałami, o których mowa w § 3 ust. 2 i 3, kierują naczelnicy.
3. 
Prezes Prokuratorii Generalnej:
1)
może pisemnie upoważnić wiceprezesów, osoby pełniące funkcje, o których mowa w § 4, innych radców Prokuratorii Generalnej lub innych pracowników Urzędu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej do działania w jego imieniu w określonych przez niego sprawach;
2)
ustala zakresy czynności dyrektora generalnego, osób, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy, o których mowa w § 3 ust. 3.
4. 
Dyrektorzy komórek organizacyjnych, o których mowa w § 3 ust. 1, oraz naczelnicy samodzielnych wydziałów, o których mowa w § 3 ust. 3, ustalają zakresy czynności pracowników zatrudnionych w podległych im komórkach organizacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 2.
§  9. 
Funkcję wizytatora powierza się radcy Prokuratorii Generalnej.
§  10. 
Funkcję rzecznika prasowego powierza się pracownikowi Urzędu Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
§  11. 
W departamentach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-10, funkcję dyrektora i wicedyrektora departamentu oraz naczelnika wydziału powierza się radcy Prokuratorii Generalnej.
§  12. 
Funkcje, o których mowa w § 8-10, powierza Prezes Prokuratorii Generalnej. Prezes Prokuratorii Generalnej może zwolnić z tych funkcji w każdym czasie.
1 Zarządzenie zostało ogłoszone w dniu 17 stycznia 2017 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024