Utworzenie Instytutu Pokolenia.

ZARZĄDZENIE Nr 325
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 9 grudnia 2021 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Pokolenia

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641 i 1693) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się jednostkę budżetową - Instytut Pokolenia, zwany dalej "Instytutem".
2. 
Instytut rozpocznie działalność z dniem 1 stycznia 2022 r.
§  2. 
1. 
Instytut jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów.
2. 
Czynności wynikające z podległości Instytutu wykonuje, w imieniu Prezesa Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
3. 
Szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  3. 
Dyrektor Instytutu jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia podległym bezpośrednio dysponentowi części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT INSTYTUTU POKOLENIA

§  1. 
Instytut Pokolenia, zwany dalej "Instytutem", jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów, prowadzącą działalność opiniującą, badawczą, wydawniczą, popularyzatorską oraz upowszechniającą dobre praktyki.
§  2. 
Siedzibą Instytutu jest Warszawa.
§  3. 
Przedmiotem działalności Instytutu jest:
1)
inicjowanie i wspieranie działań mających na celu wzmacnianie trwałości więzi międzypokoleniowych, międzyludzkich oraz tożsamości budowanej w polskich rodzinach przez kolejne pokolenia;
2)
gromadzenie, opracowywanie oraz udostępnianie organom władzy publicznej informacji o istotnych zjawiskach i procesach demograficznych, społecznych oraz kulturowych w Polsce m.in. przez podejmowanie następujących działań:
a)
inicjowanie i prowadzenie badań,
b)
przygotowywanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych,
c)
przegląd publikacji naukowych i publicystycznych w Polsce i na świecie,
d)
organizowanie konferencji, spotkań i seminariów,
e)
prowadzenie działalności wydawniczej i dokumentacyjnej;
3)
wyszukiwanie oraz upowszechnianie dobrych praktyk i rozwiązań mających pozytywny wpływ na zjawiska i obszary, o których mowa w pkt 1 i 2, m.in. przez podejmowanie następujących działań:
a)
prowadzenie badań i analiz wpływu rozpoznanych praktyk na rzeczywistość społeczną,
b)
wypracowywanie i upowszechnianie standardów pomocnych w opracowywaniu oraz wdrażaniu polityk publicznych i programów społecznych,
c)
doskonalenie zawodowe kadr wykonujących zadania mające wpływ na procesy społeczne w zakresach, o których mowa w pkt 1 i 2,
d)
prowadzenie warsztatów i szkoleń;
4)
opiniowanie propozycji rozwiązań prawnych i programowych pod względem ich wpływu na zjawiska i obszary, o których mowa w pkt 1 i 2;
5)
aktywne uczestnictwo w debacie publicznej na temat procesów i zjawisk społecznych, w szczególności w zakresie relacji i więzi międzyludzkich, komunikacji międzypokoleniowej, rodziny i tożsamości;
6)
organizowanie konkursów oraz wydarzeń popularyzujących zagadnienia, o których mowa w pkt 1 i 2;
7)
tworzenie przestrzeni wymiany doświadczeń oraz współpracy między podmiotami działającymi w obszarach, o których mowa w pkt 1 i 2;
8)
współpraca z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi instytucjami naukowymi i organizacjami pozarządowymi mającymi w swoim obszarze zainteresowań zakres działań, o którym mowa w pkt 1 i 2.
§  4. 
1. 
Instytutem kieruje dyrektor, który działa przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców dyrektora, głównego księgowego, koordynatorów komórek organizacyjnych oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy.
2. 
Dyrektor ustala zakres czynności osób, o których mowa w ust. 1.
3. 
Dyrektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Instytutu do prowadzenia spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.
§  5. 
Dyrektora i zastępców dyrektora powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
§  6. 
1. 
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie pracami Instytutu;
2)
reprezentowanie Instytutu na zewnątrz, w tym w zakresie zaciągania zobowiązań;
3)
zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu;
4)
realizowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy;
5)
zarządzanie sprawami i mieniem Instytutu w sposób zapewniający realizację jego zadań statutowych;
6)
opracowywanie rocznego planu działalności Instytutu i rocznego planu finansowego Instytutu;
7)
sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Instytutu i informacji z wykonania planu finansowego Instytutu;
8)
przekazywanie do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w terminie do 30 listopada każdego roku, rocznego planu działalności Instytutu na rok kolejny, zaopiniowanego przez Radę Instytutu;
9)
przekazywanie do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w terminie do 31 stycznia każdego roku, rocznego sprawozdania z działalności Instytutu za rok poprzedni, zaopiniowanego przez Radę Instytutu;
10)
zatwierdzanie regulaminu organizacyjnego Instytutu;
11)
przekazywanie regulaminu organizacyjnego Instytutu i jego zmian do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
12)
ustalanie regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania członków Rady Instytutu oraz innych regulaminów wewnętrznych, których wydanie przewidują przepisy odrębne lub są one konieczne do zapewnienia funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu.
2. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 6 i 7, powinny uwzględniać w szczególności informacje określone przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, o ile zostały przez niego odrębnie wskazane.
§  7. 
1. 
W Instytucie działa Rada Instytutu pełniąca funkcje opiniodawcze i doradcze.
2. 
Do zadań Rady Instytutu należy w szczególności:
1)
opiniowanie propozycji wydawniczych;
2)
opiniowanie projektów rocznych planów działalności Instytutu;
3)
opiniowanie projektu regulaminu organizacyjnego Instytutu;
4)
uchwalanie regulaminu Rady Instytutu.
3. 
Rada Instytutu podejmuje decyzje zwykłą większością głosów.
4. 
Posiedzenia Rady Instytutu zwołuje dyrektor, a w przypadku jego nieobecności przewodniczący Rady Instytutu.
§  8. 
1. 
W skład Rady Instytutu wchodzi od 7 do 20 członków.
2. 
Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje:
1)
członków Rady Instytutu;
2)
Przewodniczącego Rady Instytutu spośród członków Rady Instytutu.
3. 
(uchylony).
§  9. 
1. 
Struktura organizacyjna Instytutu składa się z komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy.
2. 
W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Administracyjny;
2)
Wydział Badań, Analiz i Rekomendacji;
3)
Wydział Finansowo-Księgowy;
4)
Wydział Komunikacji i Projektów Społecznych;
5)
Wydział Popularyzatorski.
3. 
W skład Instytutu wchodzą samodzielne stanowiska pracy:
1)
do spraw audytu wewnętrznego,
2)
do spraw kadr,
3)
głównego księgowego,
4)
radcy prawnego

- podległe bezpośrednio dyrektorowi.

4. 
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny Instytutu.
5. 
Regulamin organizacyjny Instytutu zatwierdza dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Instytutu.
§  10. 
Członkom Rady Instytutu za udział w pracach Rady Instytutu przysługują:
1)
miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości ustalonej w regulaminie wynagradzania członków Rady Instytutu oraz
2)
zwrot kosztów podróży i zakwaterowania przyznawanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140 oraz z 2023 r. poz. 240 i 641).
§  11. 
1. 
Do osób zatrudnionych w Instytucie stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. 
Zasady wynagradzania pracowników Instytutu regulują przepisy dotyczące wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych wydane na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024