Międzyresortowy Zespół do spraw prawno-międzynarodowych aspektów polityki inwestycyjnej Rzeczypospolitej Polskiej.

ZARZĄDZENIE Nr 1
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 5 stycznia 2017 r.
w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw prawno-międzynarodowych aspektów polityki inwestycyjnej Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Międzyresortowy Zespół do spraw prawno-międzynarodowych aspektów polityki inwestycyjnej Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej "Zespołem".
2. 
Zespół jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§  2. 
Do zadań Zespołu należy w szczególności:
1)
przegląd oraz analiza obowiązujących Rzeczpospolitą Polską międzynarodowych umów o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji z innymi państwami, pod kątem ich zgodności z prawem Unii Europejskiej oraz z interesami gospodarczymi Rzeczypospolitej Polskiej i polskich inwestorów;
2)
zidentyfikowanie państw, z którymi uzasadnione jest zawarcie przez Rzeczpospolitą Polską międzynarodowych umów o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji;
3)
wypracowanie modelowych postanowień, które powinny być zawarte w umowach, o których mowa w pkt 2;
4)
przegląd oraz analiza zasad ochrony inwestycji i mechanizmu rozwiązywania sporów w tym obszarze w projektowanych umowach unijnych;
5)
analiza kwestii związanych z rozwiązywaniem przez Rzeczpospolitą Polską międzynarodowych umów o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji zawartych z państwami członkowskimi Unii Europejskiej;
6)
analiza dotycząca sporów wszczętych przez inwestorów przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej, pozostających w kompetencji członków Zespołu;
7)
opracowywanie rekomendacji dla Rady Ministrów w sprawach określonych w pkt 1-6.
§  3. 
1.  1
 W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący - Minister Rozwoju albo wskazany przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju;
2)
wiceprzewodniczący - Minister Sprawiedliwości albo wskazany przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości;
3)
pozostali członkowie:
a)
Minister Aktywów Państwowych albo wskazany przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych,
b)
Minister Cyfryzacji albo wskazany przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji,
c)
Minister Finansów albo wskazany przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów,
d)
Minister Funduszy i Polityki Regionalnej albo wskazany przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej,
e)
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej albo wskazany przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej,
f)
Minister Infrastruktury albo wskazany przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury,
g)
Minister Klimatu albo wskazany przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu,
h)
Minister Obrony Narodowej albo wskazany przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej,
i)
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej albo wskazany przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej,
j)
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi albo wskazany przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
k)
Minister Spraw Zagranicznych albo wskazany przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych,
l)
Minister Środowiska albo wskazany przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska,
m)
Minister do spraw Unii Europejskiej,
n)
Prezes Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej albo wskazany przez niego wiceprezes Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej,
o)
Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej,
p)
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska;
4)
sekretarz - pracownik Ministerstwa Rozwoju wyznaczony przez przewodniczącego.
2. 
Członkowie Zespołu, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, mogą być zastępowani w pracach Zespołu przez upoważnionych przedstawicieli.
3. 
W pracach Zespołu mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby niebędące członkami Zespołu, zaproszone przez przewodniczącego z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu.
4. 
W posiedzeniach Zespołu mogą brać udział, bez prawa głosu, pracownicy urzędów obsługujących członków Zespołu.
§  4. 
1. 
Przewodniczący:
1)
zwołuje posiedzenia Zespołu, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, określając równocześnie porządek obrad Zespołu;
2)
przewodniczy posiedzeniom;
3)
ustala terminy i program kolejnych posiedzeń Zespołu zgodnie z wnioskami zgłaszanymi przez członków Zespołu. W przypadku złożenia przez członka Zespołu wniosku, o którym mowa w pkt 1, przewodniczący zwołuje posiedzenie Zespołu w terminie 14 dni od wpłynięcia wniosku.
2. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego obradom Zespołu przewodniczy wiceprzewodniczący.
3. 
Przewodniczący może powierzyć pozostałym członkom Zespołu wykonywanie określonych obowiązków służących realizacji zadań Zespołu.
4. 
Przewodniczący może zlecać, z własnej inicjatywy lub na umotywowany wniosek członków Zespołu, opracowanie ekspertyz istotnych dla realizacji zadań Zespołu.
5. 
Koszty opracowania ekspertyz, o których mowa w ust. 4, są ponoszone ze środków budżetu państwa pozostających w dyspozycji organu, którego przedstawiciel zgłosił wniosek o opracowanie ekspertyzy.
6. 
Przewodniczący może, między posiedzeniami Zespołu, zasięgać opinii członków Zespołu w sprawach wymagających pilnego rozstrzygnięcia w ramach realizacji zadań określonych w § 2.
§  5. 
1. 
W ramach Zespołu przewodniczący tworzy, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, zespoły zadaniowe w celu realizacji określonych zadań.
2. 
Zespół zadaniowy może być w szczególności utworzony w celu przedstawienia opinii na etapie przedarbitrażowego (polubownego) rozstrzygania sporu inwestor - państwo przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej.
§  6. 
1. 
W sprawach wymagających rozstrzygnięcia Zespół podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Zespołu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
2. 
Przewodniczący może, na wniosek członka Zespołu albo z inicjatywy własnej, zarządzić rozpatrzenie sprawy będącej przedmiotem zadań Zespołu w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Do rozpatrywania spraw w trybie obiegowym przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  7. 
1. 
Przewodniczący zwołuje posiedzenia Zespołu w miarę potrzeby.
2. 
Protokoły z posiedzeń oraz sprawozdania z działalności Zespołu sporządza sekretarz. Protokół podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu oraz sekretarz. Końcowe sprawozdanie z działalności Zespołu podpisuje przewodniczący oraz sekretarz.
§  8. 
Organy administracji rządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, na wniosek przewodniczącego, udzielają Zespołowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu jego zadań.
§  9. 
Szczegółowy tryb pracy Zespołu określa regulamin przyjęty przez Zespół na pierwszym posiedzeniu.
§  10. 
1.  2
 Obsługę techniczno-organizacyjną oraz biurową Zespołu zapewnia Ministerstwo Rozwoju.
2.  3
 Wydatki związane z działalnością Zespołu są pokrywane z budżetu państwa z części 20, której dysponentem jest Minister Rozwoju, z zastrzeżeniem § 4 ust. 5.
3. 
Udział w pracach Zespołu oraz zespołów zadaniowych jest nieodpłatny.
§  11. 
Zespół tworzy się na okres realizacji zadań, o których mowa w § 2.
§  12. 
1. 
Przewodniczący przedstawia Radzie Ministrów sprawozdanie roczne z działalności Zespołu w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, za który jest ono składane.
2. 
Końcowe sprawozdanie z realizacji zadań Zespołu przewodniczący przedstawi Radzie Ministrów w terminie 30 dni po zakończeniu prac Zespołu.
§  13. 
1. 
Sprawozdania, o których mowa w § 12, powinny zawierać w szczególności:
1)
dane identyfikacyjne (osoba sporządzająca i zatwierdzająca dokument, podstawa prawna utworzenia Zespołu, okres objęty sprawozdaniem);
2)
określenie postępów w pracach Zespołu w odniesieniu do nałożonych zadań;
3)
wnioski płynące z prac Zespołu;
4)
informacje o zagrożeniach realizacji celów przez Zespół;
5)
określenie liczby i dat posiedzeń w okresie sprawozdawczym;
6)
informacje dotyczące celowości dalszego istnienia Zespołu;
7)
inne niezbędne informacje o funkcjonowaniu Zespołu.
2. 
Do sprawozdań, o których mowa w § 12, należy dołączać kopie podjętych uchwał lub innych istotnych dokumentów.
§  14. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 93 z dnia 14 lipca 2020 r. (M.P.2020.629) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 lipca 2020 r.
2 § 10 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 93 z dnia 14 lipca 2020 r. (M.P.2020.629) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 lipca 2020 r.
3 § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 93 z dnia 14 lipca 2020 r. (M.P.2020.629) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 lipca 2020 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024