2 Informacje dotyczące rynku pracy w oparciu o dane BAEL (15 lat i więcej).
3 Do porównania wykorzystano szacunki z raportu CASE dla Komisji Europejskiej (wrzesień 2018 r.) dotyczące luki VAT w krajach UE. Dla celów porównawczych stosuje się wskaźnik, który w procentach porównuje rzeczywiste dochody z VAT z teoretycznymi wpływami wynikającymi z obowiązujących przepisów (VTTL - VAT Total Tax Liability). Por. Study and Reports on the VAT Gap in the EU-28 Member States: 2018 Finał Report, TAXUD/2015/CC/131, https://ec.europa.eu/taxation customs/sites/taxation/files/2018 vat gap report en.pdf
4 Dla lat 2016-18 dane mają charakter wstępny ze względu na brak danych statystycznych w takiej szczegółowości, która umożliwiłaby przeprowadzenie pełnego szacunku.
5 Patrz też: "Raport na temat wielkości luki podatkowej w podatku VAT w Polsce w latach 2004-2017" dostępny na stronie https://www.gov.pl/web/finanse/no-3-2019
9 https://ww.gov.pl/documents/912055/913531/uchw nr 107 RM 2018.pdf/2949410l-a27l-ba00-87c6-6eb94cca3d18 oraz https://www.gov.pl/documents/912055/913531/Uchwa%C5%82a nr 124 RM 2018 zm program pomoc susza 2018.pdf/9d59dee9-b0l5-6b0c-d2eb-db88f5f0a13f
10 Różnice między regułą krajową i unijną dotyczą: *wykorzystania w stabilizującej regule wydatkowej 8-letniego średniego tempa realnego wzrostu PKB (zamiast 10-letniej średniej potencjalnego tempa wzrostu PKB w benchmarku), *celu inflacyjnego (zamiast prognozy deflatora PKB), *zakresu działań dyskrecjonalnych po stronie dochodowej, jak też *niekorygowania kwoty wynikającej ze stabilizującej reguły wydatkowej. Na potrzeby oceny przestrzegania Paktu analizuje się wydatki sektora skorygowane o: *koszty obsługi długu, *wydatki sfinansowane w pełni ze środków UE, *krajowe wydatki inwestycyjne (w roku t) pomniejszone o 4-letnią średnią tych wydatków (t-3; t), *cykliczne wydatki na zasiłki dla bezrobotnych.
11 Szczegółowe obliczenia kwoty wydatków na 2019 r. zawiera uzasadnienie do projektu ustawy budżetowej na rok 2019.
12 Stochastyczne projekcje opracowane są z wykorzystaniem symulacji Monte Carlo opartej na 1000 losowań.
13 Do szacunku przyjęto podatników, którzy wykazali jako podstawowy rodzaj działalności podklasę PKD z 2004 r.: 52.48.A, 52.45.Z, 52.32.Z, 52.48.C, 52.6l.Z, 52.63.B, 74.87.B oraz PKD z 2007 r.: 47.41.Z, 47.42.Z, 47.43.Z, 47.54.Z, 47.74.Z, 41.11.Z, 47.91.Z, 47.99.Z, 82.91.Z.
14 COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT IMPACT ASSESSMENT Accompanying the document Proposal for a Council Directive laying down rules relating to the corporate taxation of a significant digital presence and Proposal for a Council Directive on the common system of a digital Services tax on revenues resulting from the provision of certain digital Services (COM(2018) 147 finał) - (COM(2018) 148 finał) - (SWD(2018)82 finał)), s. 69-70.
15 Art. 10c ust. 5 "[... ] Wszelkie uprawnienia nieprzydzielone na mocy niniejszego artykułu do roku 2020 mogą zostać przydzielone w latach 2021-2030 na inwestycje wybrane w drodze procedury przetargu konkurencyjnego, o której mowa w ust. 2, chyba że dane państwo członkowskie poinformuje Komisję najpóźniej w dniu 30 września 2019 r. o swoim zamiarze nieprzydzielania całości ani części tych uprawnień w latach 2021-2030 oraz o liczbie uprawnień, które zamiast tego mają zostać sprzedane na aukcji w 2020 roku".
16 Katalog celów i mierników dla poszczególnych funkcji zaprezentowany w WPFP został opublikowany, wraz z komentarzem metodologicznym, na stronie http://www.mf.gov.pl/ministerstwo-finansow/dzialalnosc/finanse-publiczne/budzet-zadaniowy/katalog.
17 Przyjęta uchwałą nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.).
18 Strategia, str. 6.
19 Starania te wpisują się w zasady "Polska aktywnym graczem o kształt UE" oraz "Polska silna współpracą", (Strategia, str. 31), a jednocześnie w cel dotyczący obszaru Bezpieczeństwo narodowe (Strategia, str. 272).
20 Strategia, str. 6.
21 W Strategii zaprezentowano projekty strategiczne przewidziane do przygotowania i realizacji do roku 2020, w tym Narodowy Program Mieszkaniowy, którego jednym z najważniejszych celów jest zwiększenie dostępu do mieszkań dla osób o dochodach uniemożliwiających nabycie lub wynajęcie mieszkania na zasadach komercyjnych.
22 Strategia, str. 164.
23 Strategia, str. 182.
24 Strategia, str. 184.
25 Strategia, str. 206.
26 Strategia, str. 208.
27 Strategia, str. 202.
28 Strategia, str. 233.
29 Strategia, str. 252.
30 Wartość miernika dla 2020 r. związana jest z fazą realizacyjną perspektywy finansowej 2014-2020.
31 Strategia, str. 242.
32 Strategia, str. 246.
33 Polityka energetyczna Polski do 2030 roku.
34 Strategia, str. 268.
35 Strategia, str. 272.
36 Jest to kierunek interwencji nr 3 w zakresie obszaru Bezpieczeństwo narodowe. SOR, str. 272.
37 Strategia, str. 272.
38 Strategia, str. 270.
39 W Strategii Sprawne Państwo 2020 przyjęto, iż w roku 2020 miernik ten wyniesie 8 minut 8 sek.