Zespół do spraw Programu GovTech Polska.

ZARZĄDZENIE Nr 55
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 kwietnia 2018 r.
w sprawie Zespołu do spraw Programu GovTech Polska

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Zespół do spraw Programu GovTech Polska, zwany dalej "Zespołem".
2.  1
 Zespół jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
3. 
Prace Zespołu koordynuje Przewodniczący Komitetu Sterującego.
§  2. 
Do zadań Zespołu należy opracowanie i wdrożenie Programu GovTech Polska, zawierającego pakiet innowacyjnych rozwiązań cyfrowych dla administracji publicznej, zwanego dalej "Programem".
§  3. 
1. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
Komitet Sterujący, w skład którego wchodzą:
a) 2
 Przewodniczący Komitetu Sterującego - minister właściwy do spraw informatyzacji,
b)
członkowie:
minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,
minister właściwy do spraw finansów publicznych,
minister właściwy do spraw gospodarki,
3
 (uchylone),
Minister Obrony Narodowej,
minister właściwy do spraw wewnętrznych,
minister właściwy do spraw zdrowia,

lub osoby przez nich wyznaczone, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu;

2)
Dyrektor Programu;
3)
Sekretarz Zespołu;
4)
Liderzy Projektów;
5)
Liderzy Innowacji.
2. 
Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być zastępowane w pracach Zespołu przez upoważnionych przedstawicieli.
3. 
Liderzy Projektów i Liderzy Innowacji wykonują zadania przy pomocy komórek organizacyjnych wskazanych przez kierownika instytucji, w której są zatrudnieni.
§  4. 
1. 
W Zespole wyznacza się role zarządcze i rolę monitorująco-doradczą.
2. 
Role zarządcze pełnią:
1)
Komitet Sterujący;
2)
Dyrektor Programu;
3)
Liderzy Projektów.
3. 
Rolę monitorująco-doradczą pełni Sekretarz Zespołu.
§  5. 
1. 
Pracami Komitetu Sterującego kieruje Przewodniczący Komitetu Sterującego, który w szczególności:
1)
ustala termin i porządek obrad posiedzeń Komitetu Sterującego;
2)
zwołuje posiedzenia Komitetu Sterującego, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu;
3)
przewodniczy posiedzeniom Komitetu Sterującego.
2. 
Do zadań Komitetu Sterującego należy w szczególności:
1)
sprawowanie stałego nadzoru nad procesem opracowywania Programu oraz podejmowanie kluczowych decyzji, w tym w szczególności decyzji dotyczących uruchomienia, realizacji lub zakończenia projektu;
2)
wybór projektów do realizacji spośród projektów przedstawionych przez Dyrektora Programu;
3)
wyznaczanie Lidera Projektu.
3. 
Komitet Sterujący, we współpracy z Dyrektorem Programu i Sekretarzem Zespołu, zapewnia realizację zadań Zespołu.
4. 
Dyrektor Programu może, po uprzednim uzyskaniu zgody pracodawcy osoby, która ma zostać wyznaczona Liderem Projektu, proponować Komitetowi Sterującemu kandydata na Lidera Projektu.
5. 
W posiedzeniach Komitetu Sterującego uczestniczą, z głosem doradczym, Dyrektor Programu oraz Sekretarz Zespołu.
6. 
Przewodniczący Komitetu Sterującego może zapraszać do udziału w posiedzeniach Komitetu Sterującego Liderów Projektów, Liderów Innowacji oraz inne osoby, z głosem doradczym.
7. 
Komitet Sterujący podejmuje decyzje w drodze uzgadniania stanowisk albo w trybie obiegowym, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
8. 
W przypadku gdy uzgodnienie stanowisk nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być, z inicjatywy Przewodniczącego Komitetu Sterującego, poddany głosowaniu. Rozstrzygnięcia w drodze głosowania zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy osób wchodzących w skład Komitetu Sterującego. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komitetu Sterującego.
§  6. 
1. 
Dyrektor Programu jest wyznaczany przez Przewodniczącego Komitetu Sterującego i odpowiada przed Komitetem Sterującym za realizację projektów w ramach Programu.
2. 
Do zadań Dyrektora Programu należy w szczególności:
1)
przygotowanie i przedstawienie Komitetowi Sterującemu projektu Programu oraz projektów realizujących cele Programu;
2)
przedstawianie Komitetowi Sterującemu kandydatów na Liderów Projektów;
3)
planowanie, projektowanie i koordynacja działań w ramach Programu;
4)
monitorowanie postępów prac w projektach i przygotowywanie raportów z tego monitorowania;
5)
raportowanie o postępach prac w projektach do Komitetu Sterującego;
6)
udzielanie wsparcia Liderom Projektów w realizacji ich zadań;
7)
inicjowanie działań naprawczych oraz zapewnienie integralności i spójności Programu.
§  7. 
1. 
Sekretarz Zespołu jest wyznaczany przez Przewodniczącego Komitetu Sterującego.
2. 
Do zadań Sekretarza Zespołu należy w szczególności:
1)
przygotowywanie protokołów z posiedzeń Komitetu Sterującego i przedkładanie ich Dyrektorowi Programu;
2)
wspieranie Komitetu Sterującego, Dyrektora Programu i Liderów Projektów w realizacji przedsięwzięć Zespołu zgodnie z najlepszymi praktykami zarządzania programami i projektami;
3)
zapewnienie możliwości wykorzystania systemów komputerowych wspierających zarządzanie programami i projektami.
§  8. 
1. 
Lider Projektu odpowiada przed Dyrektorem Programu i Komitetem Sterującym za realizację projektu.
2. 
Do zadań Lidera Projektu należy w szczególności:
1)
planowanie, przygotowanie i koordynacja realizacji projektu w zakresie zadań zleconych przez Dyrektora Programu;
2)
bieżące monitorowanie i zapewnienie realizacji projektu w ustalonych ramach: czasu, jakości, kosztów, ryzyka i korzyści;
3)
raportowanie postępów prac w projekcie do Dyrektora Programu.
3. 
Liderzy Projektów, w porozumieniu z Dyrektorem Programu, mogą powoływać grupy robocze dla realizacji poszczególnych zadań w ramach projektu. Powołanie grupy roboczej wymaga zgody Przewodniczącego Komitetu Sterującego.
4. 
Członkami grup roboczych mogą być również osoby niebędące członkami Zespołu, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do realizacji zadań Zespołu.
§  9. 
1.  4
 Liderzy Innowacji są wyznaczani przez członków Zespołu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.
2. 
Wyznaczając Lidera Innowacji, właściwy minister określa formę realizacji jego zadań.
3. 
Do zadań Lidera Innowacji należy w szczególności:
1)
rozeznawanie potrzeb w zakresie innowacyjnych wyzwań w dziale administracji rządowej, w którym został powołany;
2)
sprawdzenie, czy każde zidentyfikowane przez Lidera Innowacji wyzwanie w zakresie innowacji ma przypisanego autora, który zna jego charakter oraz ewentualne korzyści związane ze znalezieniem jego rozwiązania;
3)
uczestnictwo w organizowanych warsztatach dedykowanych wyzwaniom w zakresie innowacji przez nich wskazanych;
4)
podejmowanie działań w celu zapewnienia uczestnictwa w dedykowanych warsztatach osób, które zgłaszały wyzwanie.
§  10. 
Organy administracji rządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, na wniosek Przewodniczącego Komitetu Sterującego, udzielają Zespołowi oraz Liderom Projektów, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu ich zadań, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty.
§  11. 
Finansowanie projektów realizowanych w ramach Programu zapewnia minister kierujący działem administracji, w ramach którego dany projekt jest realizowany.
§  12.  5
 Obsługę kancelaryjno-biurową oraz organizacyjną osób, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, w tym monitorowanie Programu oraz projektów realizowanych w jego ramach, zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw informatyzacji.
§  13. 
Komitet Sterujący na pierwszym posiedzeniu ustali regulamin pracy Zespołu definiujący przyjęte podejście projektowe.
§  14. 
Członkowie Zespołu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. b, wyznaczą Liderów Innowacji w terminie do dnia 31 maja 2018 r.
§  15. 
1. 
Przewodniczący Komitetu Sterującego przedstawia Prezesowi Rady Ministrów roczne sprawozdanie z realizacji zadań Zespołu do dnia 31 stycznia roku następnego za poprzedni rok.
2. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o:
1)
liczbie posiedzeń Komitetu Sterującego;
2)
stanie realizacji przez Zespół zadań przewidzianych do wykonania w okresie objętym sprawozdaniem;
3)
zadaniach przewidzianych do realizacji przez Zespół na kolejny okres sprawozdawczy;
4)
zmianach w składzie Zespołu;
5)
kosztach funkcjonowania Zespołu;
6)
potencjalnych zagrożeniach zidentyfikowanych przez Zespół w obszarze należącym do zakresu jego działalności oraz wskazanie środków, które pozwolą ograniczyć te zagrożenia lub ich uniknąć;
7)
wnioskach i rekomendacjach wynikających z prac Zespołu.
§  16. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.
2 § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.
3 § 3 ust. 1 pkt 1 lit. b tiret czwarte uchylone przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.
4 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.
5 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024