Nadanie statutu Głównemu Urzędowi Miar.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU 1
z dnia 11 grudnia 2019 r.
w sprawie nadania statutu Głównemu Urzędowi Miar

Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 541, 675 i 1123) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Głównemu Urzędowi Miar nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zespoły powołane na podstawie § 5 załącznika do zarządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 2 grudnia 2016 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Urzędowi Miar (M.P. poz. 1199) funkcjonują na zasadach dotychczasowych.
§  3. 
Traci moc zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 2 grudnia 2016 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Urzędowi Miar (M.P. poz. 1199).
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR

§  1. 
1. 
Główny Urząd Miar, zwany dalej "GUM", zapewnia obsługę Prezesa Głównego Urzędu Miar, zwanego dalej "Prezesem".
2. 
Siedzibą GUM jest miasto stołeczne Warszawa.
§  2. 
W skład GUM wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Samodzielne Laboratorium Akustyki, Ultradźwięków i Drgań;
2)
Samodzielne Laboratorium Czasu i Częstotliwości;
3)
Samodzielne Laboratorium Chemii;
4)
Samodzielne Laboratorium Długości;
5)
Samodzielne Laboratorium Elektryczności i Magnetyzmu;
6)
Samodzielne Laboratorium Fotometrii i Radiometrii;
7)
Samodzielne Laboratorium Masy;
8)
Samodzielne Laboratorium Promieniowania Jonizującego;
9)
Samodzielne Laboratorium Przepływów;
10)
Samodzielne Laboratorium Termometrii;
11)
Samodzielne Laboratorium Wsparcia Przemysłu;
12)
Biuro Strategii;
13)
Biuro Certyfikacji;
14)
Biuro Nadzoru i Kontroli;
15)
Biuro Dyrektora Generalnego;
16)
Biuro Zarządzania Finansami.
§  3. 
1. 
Prezes kieruje GUM przy pomocy wiceprezesów, dyrektora generalnego i kierowników komórek organizacyjnych, o których mowa w § 2.
2. 
Prezes może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników GUM do podejmowania decyzji i innych czynności w określonych sprawach, w jego imieniu.
§  4. 
1. 
Organizację wewnętrzną i zakres zadań komórek organizacyjnych, a także szczegółowy tryb pracy GUM określa regulamin organizacyjny nadany przez Prezesa, na wniosek dyrektora generalnego.
2. 
Obsługę Prezesa w zakresie określonym w art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 541, 675 i 1123) oraz art. 31 ust. 2 i art. 32 pkt 1 ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. - Prawo probiercze (Dz. U. z 2019 r. poz. 129 i 1495) zapewnia Biuro Nadzoru i Kontroli.
§  5. 
1. 
Prezes może powoływać i odwoływać zespoły problemowe, w szczególności o charakterze opiniodawczym lub doradczym, z zakresu swojego działania określonego w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach. Powołując zespoły problemowe, Prezes określa w szczególności cel ich powołania, skład osobowy oraz zakres zadań i tryb działania.
2. 
W skład zespołów, o których mowa w ust. 1, mogą wchodzić eksperci zewnętrzni, w szczególności przedstawiciele środowisk gospodarczych, naukowych, a także organów administracji miar i organów administracji probierczej.
1 Minister Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 2261).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024