Białoruś-Polska. Umowa dotycząca zwalczania wścieklizny na terytorium Republiki Białorusi w latach 2019-2020. Poznań.2019.09.30.

UMOWA
między Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Rolnictwa i Żywności Republiki Białorusi dotycząca zwalczania wścieklizny na terytorium Republiki Białorusi w latach 2019-2020,
podpisana w Poznaniu dnia 30 września 2019 r.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rzeczypospolitej Polskiej (Strona Polska) oraz Ministerstwo Rolnictwa i Żywności Republiki Białorusi (Strona Białoruska), zwani dalej "Stronami",

Uzgodnili, co następuje:

Artykuł  1
1. 
Na terytorium Republiki Białorusi określa się strefę buforową, na obszarze której w latach 2019-2020 będą realizowane działania dotyczące zwalczania wścieklizny.
2. 
Działania, o których mowa w ustępie 1, będą realizowane przez Stronę Białoruską poprzez przeprowadzanie każdej wiosny i jesieni kampanii szczepień zwierząt wolno żyjących przeciwko wściekliźnie, zwanych dalej "akcjami szczepień", a także monitorowanie skuteczności tych szczepień oraz monitorowanie sytuacji epizootycznej w zakresie wścieklizny u zwierząt na obszarze strefy buforowej.
3. 
Strefa buforowa stanowi obszar o powierzchni 12 080 km2, który został określony w załączniku nr 1 do niniejszej Umowy.
4. 
Strona Polska zobowiązuje się do przekazywania Stronie Białoruskiej, na zasadach i w trybie określonych w niniejszej Umowie, bezzwrotnej pomocy finansowej stanowiącej refundację ze środków Unii Europejskiej kosztów poniesionych przez Stronę Białoruską na zakup przynęt ze szczepionką i rozrzucenie tych przynęt, udzielonej na mocy decyzji Komisji Europejskiej zatwierdzającej środki finansowe na tą pomoc, zwaną dalej "decyzją o udzieleniu dotacji". Wymieniona pomoc finansowa nie obejmuje podatku od wartości dodanej (VAT) ani innych podatków.
Artykuł  2
1. 
Strona Polska zobowiązuje się do:
1)
przygotowywania wniosków o płatność, o których mowa w artykule 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającego przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, zmieniającego dyrektywy Rady 98/56/WE, 2000/29/WE i 2008/90/WE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002, (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 396/2005, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającego decyzje Rady 66/399/EWG, 76/894/EWG i 2009/470/WE (Dz. Urz. UE L 189 z 27.06.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 328 z 12.12.2015, str. 126, Dz. Urz. UE L 171 z 29.06.2016, str. 66, Dz. Urz. UE L 317 z 23.11.2016, str. 4, Dz. Urz. UE L 9 z 13.01.2017, str. 2, Dz. Urz. UE L 95 z 7.04.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 137 z 24.05.2017, str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 350 z 29.12.2017, str. 15), we współpracy ze Stroną Białoruską i zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej;
2)
sprawdzania i przekazywania Komisji Europejskiej dokumentacji, o której mowa w artykule 3 w punktach 6 i 7 niniejszej Umowy, otrzymanej od Strony Białoruskiej;
3)
informowania Strony Białoruskiej o każdym rozstrzygnięciu Komisji Europejskiej w sprawie refundacji kosztów, o których mowa w artykule 1 w ustępie 4 niniejszej Umowy, zwanych dalej "kosztami kwalifikowalnymi", którego skutkiem jest zmniejszenie kwoty refundacji w porównaniu do kwoty, o którą wnioskowano do Komisji Europejskiej;
4)
przekazywania Stronie Białoruskiej środków zgodnie z artykułem 5 ustępami 1-4 niniejszej Umowy.
2. 
Czynności, o których mowa w ustępie 1 w punktach 1-3, wykonuje Główny Lekarz Weterynarii Rzeczypospolitej Polskiej.
Artykuł  3

Strona Białoruska zobowiązuje się do:

1)
zakupu w latach 2019-2020 przynęt z doustną szczepionką przeciwko wściekliźnie dla wolno żyjących zwierząt mięsożernych, zwaną dalej "szczepionką", odpowiadających wymogom określonym w załączniku nr 2 do niniejszej Umowy;
2)
rozrzucania w latach 2019-2020 na obszarze strefy buforowej, podczas wiosennych i jesiennych akcji szczepień, każdego roku 604 000 przynęt ze szczepionką, o których mowa w punkcie 1, zgodnie z wymogami określonymi w załączniku nr 3 do niniejszej Umowy;
3)
zakupu przynęt ze szczepionką, o których mowa w punkcie 1, i usług w zakresie rozrzucania tych przynęt, zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, równego traktowania zainteresowanych podmiotów i ustawodawstwem Republiki Białorusi o zamówieniach publicznych;
4)
informowania Strony Polskiej o planowanym terminie rozrzucania przynęt ze szczepionką przed jego rozpoczęciem;
5)
przeprowadzania w latach 2019-2020, zgodnie z załącznikiem nr 4 do niniejszej Umowy, monitorowania skuteczności szczepień i monitorowania sytuacji epizootycznej w zakresie wścieklizny u zwierząt na obszarze strefy buforowej;
6)
przedkładania Głównemu Lekarzowi Weterynarii Rzeczypospolitej Polskiej, nie później niż do dnia 10 lipca roku realizacji działań, o których mowa w artykule 1 w ustępie 1 niniejszej Umowy, następującej dokumentacji:
a)
okresowego sprawozdania z działań w zakresie zwalczania wścieklizny w strefie buforowej na terytorium Republiki Białorusi, obejmującego okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca tego roku, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do niniejszej Umowy,
b)
zebranych w okresie, o którym mowa w literze a, danych określonych w niniejszej Umowie w załączniku nr 3 w ustępie 6 w:
punkcie l w postaci plików w formacie tekstowym lub Comma Separated Values (CSV) albo plików, które podlegają konwersji do plików w jednym z tych formatów przy użyciu powszechnie dostępnego bezpłatnego oprogramowania,
punkcie 2 - w postaci plików w formacie Shapefile albo plików, które podlegają konwersji do plików w tym formacie przy użyciu powszechnie dostępnego bezpłatnego oprogramowania;
7)
przedkładania Głównemu Lekarzowi Weterynarii Rzeczypospolitej Polskiej, nie później niż do dnia 30 marca roku następującego po roku, o którym mowa w pkt 6, następującej dokumentacji:
a)
końcowego sprawozdania z działań w zakresie zwalczania wścieklizny w strefie buforowej na terytorium Republiki Białorusi w roku poprzedzającym, wraz z danymi do wniosku o płatność, według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do niniejszej Umowy,
b)
mapy zawierającej lokalizacje przypadków wystąpienia wścieklizny stwierdzonych na obszarze strefy buforowej w roku poprzedzającym,
c)
kopii umów na zakup przynęt ze szczepionką rozrzuconych w roku poprzedzającym i usług w zakresie rozrzucania tych przynęt oraz kopii dokumentów potwierdzających dokonanie zapłaty należności z tytułu wykonania wymienionych umów,
d)
zebranych w roku poprzedzającym danych określonych w niniejszej Umowie w załączniku nr 3 w ustępie 6 w:
punkcie 1 w postaci plików w formacie tekstowym lub Comma Separated Values (CSV) albo plików, które podlegają konwersji do plików w jednym z tych formatów przy użyciu powszechnie dostępnego bezpłatnego oprogramowania,
punkcie 2 - w postaci plików w formacie Shapefile albo plików, które podlegają konwersji do plików w tym formacie przy użyciu powszechnie dostępnego bezpłatnego oprogramowania;
8)
przekazywania okresowego sprawozdania z działań w zakresie zwalczania wścieklizny w strefie buforowej na terytorium Republiki Białorusi oraz końcowego sprawozdania z działań w zakresie zwalczania wścieklizny w strefie buforowej na terytorium Republiki Białorusi, o których mowa w punkcie 6 w literze a i w punkcie 7 w literze a, w języku angielskim, w których poniesione koszty są wykazane w walucie białoruskiej (rubel białoruski) oraz nie obejmują podatku od wartości dodanej (VAT) ani innych podatków;
9)
poddawania się audytom, kontrolom i inspekcjom realizacji w danym roku działań, o których mowa w artykule 1 w ustępie 1 niniejszej Umowy, w przypadku ich przeprowadzania przez Europejski Trybunał Obrachunkowy, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) lub Komisję Europejską, lub Komisję Europejską przy udziale Strony Polskiej, rozpoczętym przed upływem 5 lat od dnia przekazania Rzeczypospolitej Polskiej przez Komisję Europejską środków stanowiących refundację ze środków Unii Europejskiej kosztów kwalifikowalnych poniesionych w tym roku;
10)
przechowywania oraz udostępniania dla celów audytów, kontroli i inspekcji, o których mowa w punkcie 9, wszystkich dokumentów dotyczących realizacji działań, o których mowa w artykule 1 w ustępie 1 niniejszej Umowy, lub kopii tych dokumentów poświadczonych za zgodność z oryginałem, przez 5 lat od dnia przekazania przez Rzeczpospolitą Polską środków otrzymanych z Komisji Europejskiej, o których mowa w punkcie 9, a jeżeli po upływie tego terminu trwa audyt, kontrola lub inspekcja, o których mowa w punkcie 9 - do dnia ich zakończenia;
11)
współpracy z Głównym Lekarzem Weterynarii Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie wymiany informacji, wyjaśnień i przekazywania dokumentów niezbędnych do prawidłowego wykonania niniejszej Umowy.
Artykuł  4
1. 
Koszty realizacji działań, o których mowa w artykule 1 w ustępie 1 niniejszej Umowy, ponosi Strona Białoruska.
2. 
Refundacji ze środków Unii Europejskiej podlegają koszty kwalifikowalne.
3. 
Koszty dostarczenia materiału do badań i koszty badań laboratoryjnych przeprowadzonych przez Stronę Białoruską, a także pozostałe koszty inne niż koszty kwalifikowalne, nie podlegają refundacji ze środków Unii Europejskiej.
4. 
Jednostkowe kwoty kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji na rzecz Strony Białoruskiej nie przekraczają maksymalnych stawek określonych w decyzji o udzieleniu dotacji.
5. 
Wkład finansowy Unii Europejskiej na refundację kosztów kwalifikowalnych nie przekracza maksymalnej kwoty określonej w decyzji o udzieleniu dotacji.
Artykuł  5
1. 
Strona Polska zobowiązuje się do niezwłocznego przekazywania Stronie Białoruskiej wszystkich środków przekazanych Rzeczypospolitej Polskiej przez Komisję Europejską, stanowiących refundację kosztów kwalifikowalnych ze środków Unii Europejskiej.
2. 
Środki, o których mowa w ustępie 1, będą przekazywane Stronie Białoruskiej w walucie euro na rachunek bankowy Ministerstwa Rolnictwa i Żywności Republiki Białorusi.
3. 
Informacje o rachunku bankowym, o którym mowa w ustępie 2, zostały podane w załączniku nr 7 do niniejszej Umowy.
4. 
W przypadku gdy informacje o rachunku bankowym, o których mowa w ustępie 3, ulegną zmianie, Strona Białoruska przekazuje Stronie Polskiej aktualne informacje o tym rachunku w formie dokumentu sporządzonego zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 7 do niniejszej Umowy. Dokument ten jest przekazywany Stronie Polskiej za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej, przy nocie Ambasady Republiki Białorusi w Rzeczypospolitej Polskiej.
5. 
Przed przekazaniem środków, o których mowa w ustępie 1, Strona Białoruska potwierdza, na wniosek Strony Polskiej, że informacje o rachunku bankowym, o którym mowa w ustępie 2, są aktualne.
6. 
Strona Polska nie ponosi żadnej odpowiedzialności w przypadku, gdy Komisja Europejska podejmie decyzję o nieprzyznaniu środków Unii Europejskiej na refundację kosztów kwalifikowalnych.
Artykuł  6
1. 
W przypadku gdy audyt, kontrola lub inspekcja realizacji działań, o których mowa w artykule 1 w ustępie 1 niniejszej Umowy, przeprowadzone przez Europejski Trybunał Obrachunkowy, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) lub Komisję Europejską, lub Komisję Europejską przy udziale Strony Polskiej, będą skutkować koniecznością zwrotu środków lub części środków przekazanych Rzeczypospolitej Polskiej przez Komisję Europejską na refundację kosztów kwalifikowalnych, Strona Białoruska wpłaci na rachunek bankowy wskazany przez Stronę Polską środki podlegające zwrotowi, w celu ich przekazania Komisji Europejskiej.
2. 
Wpłata, o której mowa w ustępie 1, nastąpi w walucie euro, w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez Stronę Białoruską od Strony Polskiej pisemnego powiadomienia o żądaniu Komisji Europejskiej zwrotu środków w określonej wysokości na rachunek bankowy, o którym mowa w ustępie 1.
Artykuł  7
1. 
Strony nie odpowiadają za niewykonanie swych obowiązków w przypadku wystąpienia siły wyższej (force majeure).
2. 
Strona, która nie może wykonać swoich obowiązków na skutek działania siły wyższej (force majeure), jest zobowiązana do poinformowania o tym, w formie pisemnej, drugiej Strony w terminie 10 dni od dnia, w którym wykonanie obowiązków przestało być możliwe, a także do przedstawienia dokumentów potwierdzających wystąpienie siły wyższej. Przedstawienie dokumentów nie jest wymagane, jeżeli wystąpienie siły wyższej jest powszechnie znane.
Artykuł  8

W przypadku niewykonania swych obowiązków przez którąkolwiek ze Stron druga Strona może wypowiedzieć niniejszą Umowę drogą przesłania pierwszej Stronie pisemnego powiadomienia. Niniejsza Umowa ulega rozwiązaniu w terminie określonym przez drugą Stronę, nie wcześniej jednak niż po upływie 10 dni od dnia otrzymania powiadomienia przez pierwszą Stronę.

Artykuł  9

Niniejsza Umowa może być zmieniona w każdym czasie za obustronną zgodą Umawiających się Stron. Wszelkie zmiany niniejszej Umowy wymagają zachowania formy pisemnej.

Artykuł  10

Niniejsza Umowa wchodzi w życie z dniem podpisania i obowiązuje do pełnego wywiązania się przez Strony z obowiązków określonych w niniejszej Umowie.

Sporządzono w Poznaniu dnia 30.09.2019 roku w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, każdy w językach polskim i rosyjskim, po jednym egzemplarzu dla każdej ze Stron.

W przypadku powstania rozbieżności w interpretacji niniejszej Umowy za rozstrzygający uważany będzie tekst sporządzony w języku polskim.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

OBSZAR STREFY BUFOROWEJ

Strefa buforowa obejmuje następujące rejony, zgodnie z załączoną mapą:
1)
w obwodzie brzeskim: rejon kamieniecki, rejon brzeski, rejon małorycki, rejon kobryński, rejon żabinkowski oraz części rejonu prużańskiego, rejonu beriozowskiego i rejonu drohiczyńskiego;
2)
w obwodzie grodzieńskim: rejon świsłocki i części rejonu wołkowyskiego i rejonu zelwińskiego.

wzór

Objaśnienie:

Granice strefy buforowej zostały oznaczone na mapie czarną ciągłą linią.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYMOGI DOTYCZĄCE PRZYNĘT Z DOUSTNĄ SZCZEPIONKĄ

1.
Przynęty ze szczepionką odpowiadają następującym wymogom:
1)
szczepionka jest zarejestrowana i dopuszczona do obrotu w Republice Białorusi do doustnego szczepienia wolno żyjących lisów i jenotów przeciwko wściekliźnie oraz posiada miano wirusa szczepionkowego zgodne z danymi rejestracji preparatu;
2)
szczepionka jest bezpieczna dla docelowych i niedocelowych rodzajów zwierząt;
3)
dawka szczepionki ma postać zawiesiny w kapsułce, saszetce lub blistrze;
4)
kapsułka, saszetka lub blister są umieszczone w przynęcie, w której zawarte jest nie mniej niż 150 mg tetracykliny (markera biologicznego);
5)
dawka atenuowanej szczepionki jest wystarczająco efektywna, aby zapewnić pełną ochronę wolno żyjących lisów i jenotów przeciwko wściekliźnie, i posiadać miano wirusa nie niższe niż 1,8x107 TCID50 lub 1x106 FFU, lub 108 CCID50 w jednej dawce szczepionki;
6)
przynęta zachowuje kształt i stan skupienia oraz całkowicie pokrywa odpowiednio kapsułkę, saszetkę albo blister przez okres nie krótszy niż 7 dni;
7)
miano szczepionkowe wirusa wścieklizny szczepionki jest stabilne nie krócej niż 7 dni w temperaturze +25 stopni Celsjusza i zapewnia pełne uodpornienie zwierzęcia;
8)
w momencie dostawy przynęty ze szczepionką posiadają termin przydatności nie krótszy niż 6 miesięcy;
9)
szczepionka spełnia wymagania określone w Podręczniku Testów Diagnostycznych i Szczepionek dla Zwierząt Lądowych OIE.
2.
Bezpośrednio przed rozrzuceniem sprawdza się i dokumentuje aktywność wirusa wścieklizny (miano wirusa) w każdej dostarczonej serii przynęt ze szczepionką. Badania szczepionki i przynęty są wykonywane przy użyciu zwalidowanej metody w Państwowej Instytucji "Białoruskie Państwowe Centrum Weterynaryjne" lub przy użyciu innej akredytowanej metody w innym laboratorium. Wyniki badań szczepionki są przedstawiane białoruskiej służbie weterynaryjnej przed rozrzuceniem przynęt ze szczepionką danej serii. Jeśli miano wirusa szczepionkowego jest niższe niż określone w ustępie 1 w punkcie 1 niniejszego załącznika, seria przynęt ze szczepionką nie może zostać wykorzystana do wykonania szczepień.

Badania dotyczące szczepionki - w każdym roku

Region Orientacyjna liczba serii szczepionki do rozrzucenia Orientacyjna liczba badań szczepionki w kierunku określenia miana wirusa szczepionkowego
Strefa buforowa na terytorium Republiki Białorusi 2 2
3.
Przynęty ze szczepionką są przechowywane i transportowane w temperaturze nie wyższej niż -20 stopni Celsjusza. Przy przechowywaniu i transporcie przynęt ze szczepionką stosuje się system rejestracji temperatury. Temperatura przechowywania i transportu przynęt ze szczepionką jest kontrolowana i dokumentowana do ich załadowania na samolot lub śmigłowiec.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYMOGI DOTYCZĄCE ROZRZUCANIA PRZYNĘT ZE SZCZEPIONKĄ

1.
Przynęty ze szczepionką są rozrzucane za pomocą samolotów lub śmigłowców.
2.
W ramach każdej akcji szczepień, wiosennej i jesiennej, jest rozrzucane 302 000 przynęt ze szczepionką.
Region Powierzchnia

(km2)

Szczepienia - w każdym roku
liczba przynęt ze szczepionką planowana do rozrzucenia w ramach jednej akcji planowana liczba akcji liczba przynęt ze szczepionką planowana do rozrzucenia w ciągu roku
Strefa buforowa na terytorium Republiki Białorusi 12 080 302 000 2 604 000
3.
Rozrzucanie przynęt ze szczepionką odbywa się w czasie, kiedy temperatura powietrza wynosi od 0 do +25 stopni Celsjusza.
4.
Przynęty ze szczepionką są rozrzucane równomiernie na obszarze strefy buforowej, w liczbie 24-26 przynęt ze szczepionką na każdy kilometr kwadratowy. Odległość między liniami przelotu samolotów i śmigłowców wynosi 500 metrów. Ze szczepień są wyłączone powierzchnie pokryte wodami oraz obszary zabudowane.
5.
Samoloty i śmigłowce są wyposażone w system GPS, aby umożliwić stwierdzenie wykonania lotów zgodnie z wcześniej ustalonymi liniami, oraz w system rejestrujący zrzut szczepionki, aby udokumentować, że na danej linii została zrzucona przewidziana liczba dawek szczepionki.
6.
Przedstawiciel białoruskich służb weterynaryjnych w czasie akcji szczepień codziennie pobiera od organizacji świadczącej usługi w zakresie rozrzucania przynęt ze szczepionką dane w wersji elektronicznej dotyczące zrzutu tych przynęt. Wymienione dane obejmują:
1)
koordynaty geograficzne (długość i szerokość geograficzna) w stopniach dziesiętnych oraz datę i czas zrzutu każdej przynęty ze szczepionką, wraz z kolejnym numerem zrzutu przynęty, pochodzące z systemu rejestrującego zrzut;
2)
trasy lotów (tracki) w układzie współrzędnych systemu WGS84, oznaczonego w bazie EPSG kodem 4326, pochodzące z urządzenia nawigacyjnego systemu GPS.
7.
Przedstawiciel białoruskich służb weterynaryjnych codziennie sprawdza, czy:
1)
przynęty ze szczepionką zostały rozrzucone równomiernie, zgodnie z planowaną liczbą przynęt na kilometr kwadratowy;
2)
trasy lotów (tracki) pochodzące z urządzenia nawigacyjnego systemu GPS pokrywają się z danymi uzyskanymi z systemu rejestrującego zrzut przynęt ze szczepionką.
8.
Organizacja świadcząca usługi w zakresie rozrzucania przynęt ze szczepionką dostarcza Stronie Białoruskiej dokumentację potwierdzającą:
1)
temperaturę przechowywania i transportu przynęt ze szczepionką;
2)
liczbę przynęt ze szczepionką pobranych z miejsc przechowywania, załadowanych na statki powietrzne i rozrzuconych codziennie.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WYMOGI DOTYCZĄCE

MONITOROWANIA SKUTECZNOŚCI SZCZEPIEŃ I MONITOROWANIA SYTUACJI EPIZOOTYCZNEJ W ZAKRESIE WŚCIEKLIZNY

1.
Monitorowanie skuteczności szczepień obejmuje:
1)
przeprowadzanie badań monitoringowych lisów i jenotów wolno żyjących oraz analizowanie ich wyników;
2)
zbieranie i analizowanie danych epizootycznych na temat zdiagnozowanych przypadków wścieklizny u zwierząt na obszarze strefy buforowej.
2.
Badania monitoringowe lisów i jenotów wolno żyjących, o których mowa w ustępie 1 w punkcie 1 niniejszego załącznika, są oparte na badaniu każdego roku surowicy i zębów lub kości pobranych od 4 lisów lub jenotów wolno żyjących odstrzelonych na każdych 100 km2 obszaru strefy buforowej. Wiek lisów i jenotów wolno żyjących odstrzelonych w ramach badań monitoringowych jest określany z podziałem na młode i dorosłe zwierzęta. Wyniki badań monitoringowych są analizowane przy uwzględnieniu również tego czynnika.
3.
Badania monitoringowe lisów i jenotów wolno żyjących, o których mowa w ustępie 1 w punkcie 1 niniejszego załącznika, obejmują wykonanie:
1)
testów seroneutralizacji lub testów ELISA w celu określenia poziomu uodpornienia lisów i jenotów wolno żyjących;
2)
badań szlifów kostnych lub zębów na obecność markera (TC) w celu określenia poziomu podjęcia szczepionki przez lisy i jenoty wolno żyjące.

Badania monitoringowe lisów i jenotów wolno żyjących w strefie buforowej (tabele 1 i 2).

Tabela 1

Region Powierzchnia objęta szczepieniami - km2 Powierzchnia regionu, z której lisy i jenoty wolno żyjące powinny zostać odstrzelone i dostarczone do badań monitoringowych - km2 Liczba lisów i jenotów wolno żyjących, które powinny zostać odstrzelone każdego roku w ramach badań monitoringowych - 4 zwierzęta/100 km2
Strefa buforowa 12 080 12 080 483
RAZEM 12 080 12 080 483

Tabela 2

Region Rodzaj badania Populacja docelowa Rodzaj próbki Cel Liczba planowanych badań do wykonania w każdym roku Orientacyjny odsetek dodatnich wyników badań w każdym roku
Strefa buforowa test seroneutralizacji lub ELISA lisy i jenoty wolno żyjące surowica monitoring akcji 483 15
Strefa buforowa TC lisy i jenoty wolno żyjące kość/ ząb monitoring akcji 483 30
RAZEM 966
4.
W ramach monitorowania sytuacji epizootycznej w zakresie wścieklizny u zwierząt na obszarze strefy buforowej badaniu w kierunku wścieklizny podlega tkanka mózgowa zwierząt podejrzanych o wściekliznę, które padły lub zostały zabite, przy zastosowaniu immunofluorescencji odcisków mózgowych (FAT) lub próby na myszach (MIT). Dotyczy to wszystkich gatunków zwierząt wrażliwych na wściekliznę na obszarze strefy buforowej.
5.
Badanie przy zastosowaniu próby na myszach (MIT) jest wykorzystywane do potwierdzenia wyniku badania przy zastosowaniu immunofluorescencji odcisków mózgowych (FAT), jeśli jest to konieczne.
6.
Planuje się, że liczba przypadków wścieklizny u zwierząt stwierdzonych każdego roku nie będzie wyższa od liczby takich przypadków stwierdzonych na obszarze strefy buforowej w 2017 roku.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

OKRESOWE SPRAWOZDANIE Z DZIAŁAŃ W ZAKRESIE ZWALCZANIA WŚCIEKLIZNY W STREFIE BUFOROWEJ NA TERYTORIUM REPUBLIKI BIAŁORUSI W ................... R.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

KOŃCOWE SPRAWOZDANIE Z DZIAŁAŃ W ZAKRESIE ZWALCZANIA WŚCIEKLIZNY W STREFIE BUFOROWEJ NA TERYTORIUM REPUBLIKI BIAŁORUSI W ................... R.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

INFORMACJE O RACHUNKU BANKOWYM

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2019.1168

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Białoruś-Polska. Umowa dotycząca zwalczania wścieklizny na terytorium Republiki Białorusi w latach 2019-2020. Poznań.2019.09.30.
Data aktu: 30/09/2019
Data ogłoszenia: 13/12/2019
Data wejścia w życie: 30/09/2019