Zakres i warunki dofinansowania Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

UCHWAŁA Nr 89
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 czerwca 2009 r.
w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013

Na podstawie art. 20 ust. 4 1  ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376 i 1475) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 
1. 
Na realizację Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, zwanego dalej "RPO", przyjętego decyzją Komisji Europejskiej nr K(2007) 4206 z dnia 4 września 2007 r. w sprawie przyjęcia w ramach pomocy wspólnotowej programu operacyjnego Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego objętego celem "konwergencja" dla regionu Małopolska w Polsce, CCI 2007PL161PO010, zmienioną decyzją Komisji Europejskiej nr K(2011) 9375 z dnia 21 grudnia 2011 r., zwaną dalej "decyzją nr K(2011) 9375", oraz decyzją Komisji Europejskiej nr C(2016) 3580 final z dnia 7 czerwca 2016 r., przeznacza się środki z budżetu państwa pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zwanego dalej "EFRR", do wysokości 1 355 863 222 euro, w tym 39 386 870 euro w ramach krajowej rezerwy wykonania i 26 201 950 euro w ramach dostosowania technicznego, co na dzień 22 grudnia 2011 r., to jest na dzień otrzymania notyfikacji decyzji nr K(2011) 9375, wynosi odpowiednio 6 137 992 805,99 zł, w tym 178 304 360,49 zł i 118 616 227,65 zł, według kursu Europejskiego Banku Centralnego z przedostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym otrzymano notyfikację decyzji nr K(2011) 9375.
2. 
Środki, o których mowa w ust. 1, zostaną przeznaczone na realizację następujących osi priorytetowych:
1)
Warunki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy;
2)
Gospodarka regionalnej szansy;
3)
Turystyka i przemysł kulturowy;
4)
Infrastruktura dla rozwoju gospodarczego;
5)
Krakowski Obszar Metropolitalny;
6)
Spójność wewnątrzregionalna;
7)
Infrastruktura ochrony środowiska;
8)
Współpraca międzyregionalna;
9)
Pomoc techniczna.
3. 
W ramach kwoty 1 355 863 222 euro na realizację RPO w ramach Osi priorytetowej 6 przeznacza się środki z budżetu państwa pochodzące z EFRR w ramach dostosowania technicznego, w kwocie 14 511 586 euro, co na dzień 22 grudnia 2011 r., to jest na dzień otrzymania notyfikacji decyzji nr K(2011) 9375, wynosi 65 693 949,82 zł, według kursu Europejskiego Banku Centralnego z przedostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym otrzymano notyfikację decyzji nr K(2011) 9375. Środki te zostaną przeznaczone na realizację uzgodnionych z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego 2  projektów z zakresu usuwania skutków powodzi w województwie małopolskim, na terenie gmin: Lanckorona, Limanowa, Szczucin, Szczurowa, Wietrzychowice, z zastrzeżeniem ust. 4. Podział tych środków przedstawia się następująco:
Oś priorytetowa Poziom dofinansowania EFRR (%) Środki EFRR

(w euro)

Poziom wkładu krajowego (%) Środki wkładu krajowego

(w euro)

1 2 3 4 5
Gmina Lanckorona
6 85 150 063 - -
Gmina Limanowa
6 85 34 300 - -
Gmina Szczucin
6 85 6 796 743 - -
Gmina Szczurowa
6 85 5 744 730 - -
Gmina Wietrzychowice
6 85 1 785 750 - -
Ogółem 85 14 511 586 - -
4. 
Oszczędności rozumiane jako dodatnie różnice kursowe bądź ewentualne oszczędności powstałe na skutek zmniejszenia wartości projektów, o których mowa w ust. 3, zostaną przeznaczone na dofinansowanie projektów z zakresu usuwania skutków powodzi w województwie małopolskim, na terenie gmin: Lanckorona, Limanowa, Szczucin, Szczurowa, Wietrzychowice umieszczonych na liście podstawowej, a następnie na liście rezerwowej. W przypadku braku projektów na liście rezerwowej dodatnie różnice kursowe bądź oszczędności zostaną przeznaczone na realizację projektów z zakresu infrastruktury przeciwpowodziowej zlokalizowanych na terenie województwa małopolskiego, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. 
Ewentualny niedobór środków, o których mowa w ust. 3, powstały na skutek zmian kursowych w okresie od dnia podjęcia niniejszej uchwały do dnia podpisania preumów lub umów o dofinansowanie projektów z zakresu usuwania skutków powodzi w województwie małopolskim, na terenie gmin: Lanckorona, Limanowa, Szczucin, Szczurowa, Wietrzychowice, będzie finansowany z oszczędności, o których mowa w ust. 4, a w przypadku braku oszczędności, gdy wyżej wymieniony okres nie przekroczy 4 miesięcy - ze środków budżetu państwa.
§  2. 
1. 
Na realizację projektów objętych pomocą publiczną, realizację instrumentów inżynierii finansowej, w tym Inicjatywę JEREMIE oraz Inicjatywę JESSICA, oraz realizację innych projektów wskazanych przez Instytucję Zarządzającą w ramach RPO przeznacza się inne, niepochodzące z EFRR, środki z budżetu państwa przeznaczone na realizację programów operacyjnych, do wysokości 92 269 185 euro, w tym 2 560 868 euro na współfinansowanie projektów realizowanych ze środków przyznanych w ramach dostosowania technicznego, co na dzień 22 grudnia 2011 r., to jest na dzień otrzymania notyfikacji decyzji nr K(2011) 9375, wynosi odpowiednio 417 702 600,50 zł, w tym 11 593 049,44 zł, według kursu Europejskiego Banku Centralnego z przedostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym otrzymano notyfikację decyzji nr K(2011) 9375.
2. 
W ramach kwoty 92 269 185 euro na realizację RPO przeznacza się środki z budżetu państwa niepochodzące z EFRR w kwocie 2 560 868 euro, co na dzień 22 grudnia 2011 r., to jest na dzień otrzymania notyfikacji decyzji nr K(2011) 9375, wynosi 11 593 049,44 zł, według kursu Europejskiego Banku Centralnego z przedostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym otrzymano notyfikację decyzji nr K(2011) 9375. Środki te zostaną przeznaczone na realizację uzgodnionych z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego 3  projektów z zakresu usuwania skutków powodzi w województwie małopolskim, na terenie gmin: Lanckorona, Limanowa, Szczucin, Szczurowa, Wietrzychowice, z zastrzeżeniem ust. 5. Podział tych środków przedstawia się następująco:
Oś priorytetowa Poziom dofinansowania EFRR (%) Środki EFRR

(w euro)

Poziom wkładu krajowego (%) Środki wkładu krajowego

(w euro)

1 2 3 4 5
Gmina Lanckorona
6 - - 15 26 482
Gmina Limanowa
6 - - 15 6 053
Gmina Szczucin
6 - - 15 1 199 425
Gmina Szczurowa
6 - - 15 1 013 776
Gmina Wietrzychowice
6 - - 15 315 132
Ogółem - - 15 2 560 868
3. 
Środki, o których mowa w ust. 1 i 2, stanowią część wkładu krajowego.
4. 
Środki, o których mowa w ust. 2, zostaną przeznaczone na finansowanie wkładu krajowego w ramach projektów z zakresu usuwania skutków powodzi w województwie małopolskim, na terenie gmin: Lanckorona, Limanowa, Szczucin, Szczurowa, Wietrzychowice. Poziom wkładu krajowego ustalony dla danej osi priorytetowej, o której mowa w ust. 2, określa maksymalny procentowy udział budżetu państwa w finansowaniu wkładu krajowego w ramach tych projektów.
5. 
Oszczędności powstałe na skutek zmniejszenia wartości projektów z zakresu usuwania skutków powodzi w województwie małopolskim, na terenie gmin: Lanckorona, Limanowa, Szczucin, Szczurowa, Wietrzychowice, zostaną przeznaczone na finansowanie wkładu krajowego w ramach projektów z zakresu usuwania skutków powodzi w województwie małopolskim, na terenie gmin: Lanckorona, Limanowa, Szczucin, Szczurowa, Wietrzychowice, umieszczonych na liście podstawowej, a w przypadku braku niedoboru środków na projekty z list podstawowych zostaną zwrócone do budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 6.
6. 
Ewentualny niedobór środków, o których mowa w ust. 2, powstały na skutek zmian kursowych w okresie od podjęcia niniejszej uchwały do podpisania preumów lub umów o dofinansowanie projektów z zakresu usuwania skutków powodzi w województwie małopolskim, na terenie gmin: Lanckorona, Limanowa, Szczucin, Szczurowa, Wietrzychowice, będzie finansowany z oszczędności, o których mowa w ust. 5, a w przypadku braku oszczędności, gdy wyżej wymieniony okres nie przekroczy 4 miesięcy - ze środków budżetu państwa.
§  3. 
Warunkiem dofinansowania RPO środkami, o których mowa w § 1 i 2, jest:
1)
wykonanie przez Instytucję Zarządzającą obowiązków określonych w art. 20 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
2)
podpisanie i realizacja kontraktu wojewódzkiego na podstawie art. 20 ust. 5 4  ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
3)
wypełnianie przez Instytucję Zarządzającą zadań określonych w art. 26 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
4)
zapewnienie przez Instytucję Zarządzającą, z zastrzeżeniem § 2, części wkładu krajowego przez zarządzanie RPO, polegające na wniesieniu przez beneficjentów RPO wkładu krajowego w wysokości niezbędnej do jego realizacji.
§  4. 
Podział środków, o których mowa w § 1 ust. 1 i 3, § 2 ust. 1 i 2 i § 3 pkt 4, na osie priorytetowe RPO przedstawia się następująco:
Oś priorytetowa Poziom dofinansowania EFRR (%) Środki EFRR

(w euro)

Poziom wkładu krajowego

(%)

Środki wkładu krajowego

(w euro)

1 2 3 4 5
1 95,00 162 841 230 5,00 8 570 591
2 90,00 163 708 698 10,00 18 189 855
3 85,00 101 004 036 15,00 17 824 242
4 85,00 418 336 457 15,00 73 824 081
5 85,00 175 397 053 15,00 30 952 421
6 70,84 175 183 804 29,16 72 114 452
7 85,00 98 003 516 15,00 17 294 738
8 95,24 10 000 399 4,76 499 601
9 100,00 51 388 029 0,00 0
ogółem na RPO 85,00 1 355 863 222 15,00 239 269 981
§  5. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.
1 Uchylony przez art. 1 pkt 20 ustawy z dnia 24 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2014.379), która weszła w życie z dniem 8 kwietnia 2014 r.; zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 24 stycznia 2014 r. uchwały, o których mowa w art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zachowują moc i mogą być zmieniane.
2 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zostało przekształcone w Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz zniesienia Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz.U.2013.1390); na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2015 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Rozwoju oraz zniesienia Ministerstwa Gospodarki (Dz.U.2015.2076) zostało przekształcone w Ministerstwo Rozwoju.

Obecnie Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju (Dz.U.2018.103).

3 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zostało przekształcone w Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz zniesienia Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz.U.2013.1390); na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2015 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Rozwoju oraz zniesienia Ministerstwa Gospodarki (Dz.U.2015.2076) zostało przekształcone w Ministerstwo Rozwoju.

Obecnie Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju (Dz.U.2018.103).

4 Uchylony przez art. 1 pkt 20 ustawy z dnia 24 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2014.379), która weszła w życie z dniem 8 kwietnia 2014 r.; kontrakty wojewódzkie zawarte przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują moc i mogą być zmieniane, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 24 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2014.379), która weszła w życie z dniem 8 kwietnia 2014 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024