Rada Mieszkalnictwa.

ZARZĄDZENIE Nr 11
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 stycznia 2018 r.
w sprawie Rady Mieszkalnictwa

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Radę Mieszkalnictwa, zwaną dalej "Radą".
2. 
Rada jest organem pomocniczym Prezesa Rady Ministrów.
§  2. 
1. 
Zadaniem Rady jest koordynowanie działań służących realizacji polityki mieszkaniowej Rady Ministrów, mających na celu w szczególności:
1)
przyspieszenie procedur administracyjnych związanych z realizacją inwestycji mieszkaniowych;
2)
zwiększenie podaży gruntów pod inwestycje mieszkaniowe, a w rezultacie zwiększenie podaży mieszkań;
3)
obniżenie kosztów inwestycji mieszkaniowych, a w rezultacie obniżenie cen mieszkań;
4)
optymalizację mechanizmów wsparcia mieszkalnictwa w taki sposób, aby pomoc państwa docierała do najbardziej potrzebujących.
2. 
Do zadań Rady należy w szczególności:
1)
opracowywanie mechanizmów współpracy organów administracji rządowej i jednostek organizacyjnych im podległych lub przez nie nadzorowanych oraz innych właściwych podmiotów w zakresie, o którym mowa w ust. 1;
2)
inicjowanie i koordynowanie prac analitycznych, koncepcyjnych i wdrożeniowych, związanych z realizacją polityki mieszkaniowej Rady Ministrów, oraz monitorowanie przebiegu realizacji tych prac;
3)
opracowywanie rekomendacji innych działań służących realizacji polityki mieszkaniowej Rady Ministrów, w tym dotyczących niezbędnych zmian legislacyjnych;
4)
monitorowanie przebiegu działań służących realizacji polityki mieszkaniowej Rady Ministrów;
5)
wykonywanie innych zadań powierzonych przez Prezesa Rady Ministrów.
§  3. 
1.  1
 W skład Rady wchodzą:
1)
przewodniczący Rady - minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa;
2)
pozostali członkowie Rady:
a)
minister właściwy do spraw aktywów państwowych,
b)
minister właściwy do spraw budżetu,
c)
minister właściwy do spraw finansów publicznych,
d)
minister właściwy do spraw instytucji finansowych,
e)
minister właściwy do spraw klimatu,
f)
minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
g)
minister właściwy do spraw pracy,
h)
minister właściwy do spraw rodziny,
i)
minister właściwy do spraw rolnictwa,
j)
minister właściwy do spraw środowiska,
k)
minister właściwy do spraw transportu,
l)
minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego,
m)
przedstawiciel Prezesa Rady Ministrów w randze sekretarza stanu,
n)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu odpowiedzialnego za sprawy mieszkalnictwa,
o)
Prezes Rządowego Centrum Legislacji,
p)
Prezes Krajowego Zasobu Nieruchomości,
q)
Prezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego,
r)
Prezes Zarządu PFR Nieruchomości S.A.;
3)
sekretarz Rady - osoba zatrudniona w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa wyznaczona przez przewodniczącego Rady.
2. 
Członkowie Rady mogą być zastępowani w pracach Rady przez upoważnionych przedstawicieli.
3. 
Przewodniczący Rady może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady, zapraszać do udziału w pracach Rady z głosem doradczym inne osoby, w szczególności przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej, jeżeli udział tych osób jest uzasadniony zakresem tematycznym prac Rady.
§  4. 
1. 
Pracami Rady kieruje przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności wyznaczony przez niego członek Rady.
2. 
Przewodniczący Rady w szczególności:
1)
zwołuje posiedzenia Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady;
2)
prowadzi posiedzenia Rady;
3)
ustala terminy i program kolejnych posiedzeń Rady z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez członków Rady.
§  5. 
1. 
Rozstrzygnięcia Rady zapadają w drodze uzgodnienia.
2. 
W przypadkach, gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być, z inicjatywy przewodniczącego Rady, poddany głosowaniu. Rozstrzygnięcia, w drodze głosowania, zapadają zwykłą większością głosów obecnych osób wchodzących w skład Rady, a w razie równej liczby głosów - rozstrzyga głos przewodniczącego Rady.
3. 
Członek Rady może zgłosić do protokołu odrębne stanowisko w stosunku do rozstrzygnięcia podjętego na tym posiedzeniu Rady.
4. 
Sekretarzowi Rady oraz osobom zaproszonym do udziału w pracach Rady, o których mowa w § 3 ust. 3, nie przysługuje prawo udziału w głosowaniu.
§  6. 
Protokół z posiedzenia Rady sporządza sekretarz Rady. Protokół podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu oraz sekretarz Rady.
§  7. 
1. 
W celu realizacji zadań Rady przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady może tworzyć grupy robocze lub zespoły doradcze złożone z członków Rady oraz z osób zaproszonych do udziału w pracach Rady.
2. 
Członkowie Rady mogą wyznaczać do udziału w grupach roboczych i zespołach doradczych pracowników urzędów i instytucji, które reprezentują, lub innych upoważnionych przedstawicieli.
§  8. 
Organy administracji rządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, na wniosek przewodniczącego Rady, udzielają Radzie w ramach swoich kompetencji pomocy przy wykonywaniu jej zadań, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty.
§  9. 
1. 
Udział w pracach Rady jest nieodpłatny.
2.  2
 Wydatki związane z działalnością Rady, a także powołanych grup roboczych i zespołów doradczych, są pokrywane z budżetu państwa z części 18 - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, której dysponentem jest minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.
§  10.  3
 Obsługę organizacyjną oraz kancelaryjno-biurową prac Rady zapewnia komórka organizacyjna właściwa do spraw mieszkalnictwa w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.
§  11. 
1. 
Przewodniczący Rady przedstawi Radzie Ministrów końcowe sprawozdanie z realizacji zadań Rady w terminie 90 dni od dnia zakończenia prac Rady.
2. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać w szczególności:
1)
informację o zrealizowanych zadaniach;
2)
informacje o zadaniach niezrealizowanych, wraz z uzasadnieniem;
3)
wnioski i rekomendacje wynikające z prac Rady;
4)
podsumowanie prac Rady.
§  12. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 251 z dnia 27 grudnia 2018 r. (M.P.2018.1282) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 grudnia 2018 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 56 z dnia 24 czerwca 2020 r. (M.P.2020.572) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2020 r.

2 § 9 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 251 z dnia 27 grudnia 2018 r. (M.P.2018.1282) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 grudnia 2018 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 56 z dnia 24 czerwca 2020 r. (M.P.2020.572) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2020 r.

3 § 10:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 251 z dnia 27 grudnia 2018 r. (M.P.2018.1282) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 grudnia 2018 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 56 z dnia 24 czerwca 2020 r. (M.P.2020.572) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 czerwca 2020 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024