Iran-Polska. Umowa o współpracy gospodarczej. Teheran.2015.09.26.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Islamskiej Republiki Iranu o współpracy gospodarczej,
podpisana w Teheranie dnia 26 września 2015 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Islamskiej Republiki Iranu, zwane dalej "Umawiającymi się Stronami",

pragnąc dalszego umacniania wzajemnych relacji,

przekonane o potrzebie trwałej i efektywnej współpracy leżącej w interesie obu państw Umawiających się Stron,

działając w zgodzie z prawem międzynarodowym wiążącym Umawiające się Strony,

uwzględniając postanowienia umów międzynarodowych, które wiążą państwa Umawiających się Stron w dziedzinie współpracy gospodarczej,

mając na uwadze członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,

potwierdzając zainteresowanie wzmacnianiem wzajemnej współpracy,

uzgodniły co następuje:

Artykuł  1

Umawiające się Strony będą sprzyjać rozwojowi wzajemnie korzystnej współpracy gospodarczej we wszystkich dziedzinach i sektorach gospodarki na zasadach równości i wzajemnych korzyści, zgodnie z prawem obowiązującym w państwach Umawiających się Stron.

Artykuł  2
1. 
Współpraca, o której mowa w artykule 1, będzie realizowana w szczególności poprzez:
1)
współdziałanie w ramach niniejszej Umowy obejmujące między innymi następujące dziedziny gospodarki:
a)
przemysł,
b)
elektroenergetykę i ciepłownictwo,
c)
paliwa,
d)
górnictwo,
e)
transport,
f)
rolnictwo,
g)
turystykę,
h)
małe i średnie przedsiębiorstwa,
i)
finansowanie projektów gospodarczych,
j)
ochronę środowiska,
k)
budownictwo, ze szczególnym uwzględnieniem budownictwa energooszczędnego;
2)
współdziałanie w dziedzinie certyfikacji i standaryzacji;
3)
rozwój usług konsultingowych, prawnych, bankowych i technicznych, w tym wspomagających realizację projektów inwestycyjnych na terytorium obu państw Umawiających się Stron;
4)
inicjowanie i popieranie różnorodnych form kontaktów, w tym wymiany specjalistów i personelu technicznego, współpracy przy transferze technologii ochrony środowiska, współpracy naukowej i wymiany kadry naukowej, szkoleń, udziału w targach i wystawach, misjach gospodarczych, przedsięwzięciach promocyjnych i innych przedsięwzięciach związanych ze współpracą gospodarczą i turystyczną;
5)
sprzyjanie współpracy między podmiotami gospodarczymi, w tym małymi i średnimi przedsiębiorcami.
2. 
W celu realizacji współpracy określonej w niniejszej Umowie, Umawiające się Strony będą zachęcać właściwe jednostki oraz sektor prywatny do poszukiwania możliwości współpracy projektowej w różnych dziedzinach gospodarczych.
Artykuł  3
1. 
Właściwe organy Umawiających się Stron będą sprzyjać tworzeniu przedstawicielstw, oddziałów lub jednostek promujących działalność gospodarczą państwa drugiej Umawiającej się Strony.
2. 
Zasady tworzenia i prowadzenia działalności przez przedstawicielstwa, oddziały i inne jednostki promujące działalność gospodarczą określa prawo obowiązujące w państwie Umawiającej się Strony, na terytorium którego podejmują one działalność.
Artykuł  4

W celu ułatwienia rozwoju współpracy gospodarczej właściwe organy Umawiających się Stron, zgodnie z prawem obowiązującym w państwach Umawiających się Stron, będą dokonywać wymiany informacji w zakresie:

1)
prawa regulującego: warunki prowadzenia działalności gospodarczej, inwestycje, standaryzację i certyfikację, warunki udzielania koncesji, licencji i zezwoleń, ochronę własności intelektualnej i przemysłowej, w tym praw autorskich i pokrewnych oraz inne dziedziny stanowiące przedmiot wzajemnego zainteresowania;
2)
przedsięwzięć sprzyjających nawiązywaniu kontaktów między potencjalnymi partnerami gospodarczymi, w tym w zakresie organizacji wystaw, targów i misji gospodarczych;
3)
przedsięwzięć sprzyjających nawiązywaniu kontaktów naukowo-technicznych, sprzyjających transferowi wiedzy, doświadczeń i technologii w zakresie ochrony środowiska, w trakcie konferencji, seminariów oraz spotkań przedsiębiorców.
Artykuł  5
1. 
W celu wdrażania postanowień niniejszej Umowy Umawiające się Strony powołują Wspólną Komisję do spraw Współpracy Gospodarczej, zwaną dalej "Komisją".
2. 
Do zadań Komisji należy w szczególności:
1)
dokonywanie analizy stanu wykonania postanowień niniejszej Umowy;
2)
dokonywanie okresowych przeglądów i ocen współpracy gospodarczej;
3)
przygotowywanie propozycji zmierzających do dalszego rozwoju współpracy gospodarczej;
4)
identyfikacja problemów ograniczających rozwój współpracy gospodarczej i proponowanie odpowiednich działań w celu ich eliminacji;
5)
omawianie spraw spornych dotyczących stosowania lub interpretacji niniejszej Umowy.
3. 
Komisja składa się z sekcji polskiej i irańskiej, tworzonych na zasadzie parytetu. Przewodniczącymi narodowych sekcji Komisji będą ministrowie właściwi do spraw gospodarki w każdym państwie Umawiających się Stron. Każdy z przewodniczących wyznacza swojego zastępcę, sekretarza i pozostałych członków swojej sekcji. W razie konieczności, każda sekcja może zaprosić ekspertów i doradców na posiedzenia Komisji.
4. 
W ramach Komisji mogą być powoływane:
1)
stałe grupy robocze do spraw współpracy w wybranych dziedzinach gospodarki;
2)
czasowo działające zespoły eksperckie dla opracowywania szczegółowych tematów współpracy gospodarczej.
5. 
Komisja będzie się zbierać na posiedzenia w terminach uzgodnionych przez przewodniczących narodowych sekcji, na przemian w Rzeczypospolitej Polskiej i w Islamskiej Republice Iranu.
6. 
Każda z Umawiających się Stron będzie ponosić koszty swoich delegacji na posiedzenia Komisji.
7. 
Z posiedzeń Komisji sporządzany będzie protokół w języku polskim, farsi i angielskim podpisywany przez przewodniczących narodowych sekcji. Protokół będzie zawierał decyzje podjęte na posiedzeniu Komisji.
8. 
Tryb pracy Komisji określa regulamin przez nią ustanowiony.
Artykuł  6
1. 
Postanowienia niniejszej Umowy nie naruszają praw i zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których stronami są Rzeczpospolita Polska lub islamska Republika Iranu, oraz praw i zobowiązań wynikających z ich przynależności do organizacji międzynarodowych.
2. 
Niniejsza Umowa nie narusza praw i zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej.
Artykuł  7

Spory dotyczące stosowania lub interpretacji niniejszej Umowy będą rozstrzygane przez Umawiające się Strony w drodze negocjacji i konsultacji.

Artykuł  8
1. 
Niniejsza Umowa podlega przyjęciu zgodnie z prawem państwa każdej z Umawiających się Stron, co zostanie stwierdzone w drodze wymiany not. Umowa wejdzie w życie z dniem otrzymania noty późniejszej.
2. 
Niniejsza Umowa zawarta jest na czas nieokreślony i może być wypowiedziana w drodze notyfikacji przez każdą z Umawiających się Stron. W takim przypadku utraci ona moc po upływie sześciu miesięcy od dnia otrzymania noty wypowiadającej.
3. 
Na wniosek jednej z Umawiających się Stron, niniejsza Umowa może być uzupełniona i zmieniona w formie pisemnej za obopólną zgodą.

Na dowód czego niżej podpisani, należycie upoważnieni, podpisali niniejszą Umowę.

Niniejszą Umowę składającą się z Preambuły oraz 8 Artykułów sporządzono w Teheranie w dniu 26 września 2015 roku, odpowiadającym 4 Mehr, 1394 r., w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim, farsi i angielskim, przy czym wszystkie teksty mają jednakową moc. W przypadku rozbieżności w interpretacji Umowy, za rozstrzygający uważa się tekst angielski.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024