Zatwierdzenie zmiany Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Pomorskiego.

UCHWAŁA Nr 77
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 maja 2017 r.
w sprawie zatwierdzenia zmiany Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Pomorskiego

Na podstawie art. 14o ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r. poz. 383, 1250, 1948 i 1954 oraz z 2017 r. poz. 5) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 
Zatwierdza się wynegocjowany przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego oraz zarząd województwa pomorskiego aneks nr 2 do Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Pomorskiego, zatwierdzonego uchwałą nr 234 Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2014 r. w sprawie zatwierdzenia Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Pomorskiego (M.P. poz. 1144), zmienionego uchwałą nr 114 Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2015 r. w sprawie zatwierdzenia zmiany Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Pomorskiego oraz określenia zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 (M.P. poz. 733), stanowiący załącznik do uchwały.
§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.

ZAŁĄCZNIK

ANEKS NR 2

DO KONTRAKTU TERYTORIALNEGO DLA WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO

zawarty między

Ministrem Rozwoju i Finansów, zwanym dalej "Ministrem", w imieniu którego działa ........................ ..................... ............................ ................................ ............................ ............................. ..............................., na podstawie pełnomocnictwa nr ........................ z dnia ................................... 2017 r.

oraz

Województwem Pomorskim, zwanym dalej "Stroną samorządową", reprezentowanym przez Zarząd Województwa, wykonujący zadania Instytucji Zarządzającej RPO, w imieniu którego działają:

Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego,

oraz

Wiesław Byczkowski, Wicemarszałek Województwa Pomorskiego,

zwani łącznie dalej "Stronami".

Art.  1. 

Działając na podstawie art. 14o ust. 4 w związku z ust. 2 i art. 14p ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r. poz. 383, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", Strony postanawiają, co następuje:

W Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Pomorskiego zatwierdzonym uchwałą nr 234 Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2014 r. w sprawie zatwierdzenia Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Pomorskiego (M.P. poz. 1144), zmienionym uchwałą nr 114 Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2015 r. w sprawie zatwierdzenia zmiany Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Pomorskiego oraz określenia zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 (M.P. poz. 733), wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 5 w ust. 2:
a)
w pkt 2 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) Strona rządowa będzie dążyć do realizacji inwestycji w zakresie infrastruktury transportowej zgodnie z Dokumentem Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu, przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 24 września 2014 r., zwanym dalej "DI", Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023, zwanym dalej "PBDK", lub Krajowym Planem Kolejowym do 2023 roku, zwanym dalej "KPK", w ramach dostępnych środków finansowych, pod warunkiem, że zostaną spełnione wszystkie wymagania formalnoprawne niezbędne do realizacji tych inwestycji,",

b)
w pkt 3 w lit. d wyrazy "wsparcie finansowe" zastępuje się wyrazami "wsparcia finansowego",
c)
w pkt 10 lit. a i b otrzymują brzmienie:

"a) Strony ustalają, że na terenie miasta wojewódzkiego i obszarów powiązanych z nim funkcjonalnie wsparcie ukierunkowane zostanie poprzez instrument Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, zwany dalej "ZIT", realizowanych ze środków RPO i uzupełnianych przez przedsięwzięcia w obszarze niskoemisyjnego transportu publicznego, sieci ciepłowniczych i działań w zakresie efektywności energetycznej w budynkach wielorodzinnych ze środków właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, służącego realizacji Umowy Partnerstwa w zakresie polityki spójności, zgodnie z przyjętym podziałem interwencji między programami operacyjnymi na lata 2014 - 2020, służącymi realizacji Umowy Partnerstwa w zakresie polityki spójności,

b) Strony ustalają, że w przypadku miast regionalnych i subregionalnych:

– miasto Słupsk lub właściwe podmioty z tego miasta mogą ubiegać się o wsparcie projektów w obszarze nieskoemisyjnego transportu publicznego i działań w zakresie efektywności energetycznej w budynkach wielorodzinnych w ramach konkursu w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, służącego realizacji Umowy Partnerstwa w zakresie polityki spójności, pod warunkiem dostępności środków finansowych w ramach tego źródła,

– Strona samorządowa wesprze miasto Słupsk poprzez dofinansowanie realizacji projektów tego miasta lub właściwych podmiotów z tego miasta, wybranych na zasadach realizacji RPO;";

2)
w art. 6:
a)
ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Strony ustalają następujące przedsięwzięcia priorytetowe oraz warunki ich realizacji, w tym potencjalne źródła finansowania poszczególnych przedsięwzięć:

1) przedsięwzięcia podstawowe:

Nr Nazwa przedsięwzięcia Właściwość Stron (Strona rządowa / Strona

samorządowa)

Potencjalne źródło finansowania Warunki realizacji przedsięwzięcia
1. Wsparcie obszaru kultury w województwie pomorskim poprzez realizację projektów infrastrukturalnych kluczowych dla rozwoju regionu i państwa, służących rozwojowi kultury i dziedzictwa kulturowego Strona

samorządowa

właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 / RPO / budżet państwa Przedsięwzięcie będzie realizowane przez projekty uzgodnione pomiędzy Stronami i wpisane do załącznika 1b do Kontraktu. Projekty wpisane do załącznika 1b do Kontraktu uzyskają preferencje w konkurencyjnej procedurze wyboru. Warunkiem dofinansowania jest uzyskanie odpowiedniej liczby punktów w postępowaniu konkursowym.
2. S-7 Warszawa - Gdańsk, odcinki: koniec południowej obwodnicy Gdańska - początek obwodnicy Elbląga, Olsztynek - Miłomłyn, Nidzica - Płońsk - odcinki na terenie województwa pomorskiego Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 2) do Strategii Rozwoju Transportu oraz ujęte w załączniku 5 PBDK na lata 2011-2015.
3. Budowa obwodnicy Kościerzyny w ciągu DK Nr 20 Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie ujęte w załączniku 6 PBDK na lata 2011-2015.
4. Budowa mostu przez rzekę Nogat w Malborku wraz z dojazdami w ciągu DK 22 i 55 Strona rządowa inne Zadanie uzgodnione do realizacji w ramach planu finansowego Krajowego Funduszu Drogowego.
5. Obwodnica Starogardu Gdańskiego - przygotowanie dokumentacji Strona rządowa środki budżetu państwa Warunkiem realizacji przedsięwzięcia jest ujęcie w PBDK w ramach budżetu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: GDDKiA).
6. S-6 Słupsk - Gdańsk wraz z obwodnicą metropolitalną Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 7) do Strategii Rozwoju Transportu. Przedsięwzięcie ujęte na liście podstawowej w projekcie PBDK na lata 2014-2020.
7. S-6 Słupsk - Koszalin - odcinki na terenie woj. pomorskiego Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 20) do Strategii Rozwoju Transportu. Przedsięwzięcie ujęte na liście podstawowej w projekcie PBDK na lata 2014-2020.
8. Przebudowa Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni Strona

samorządowa

Connecting Europe Facility (dalej: CEF)

Aplikacja zostanie złożona do CEF przez tę stronę, która będzie uprawniona zgodnie z zasadami tego instrumentu.

Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 18) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich. W zakresie CEF realizacja uzależniona od rozstrzygnięć dotyczących CEF.
9. Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni Strona rządowa CEF Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 9) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich. W zakresie CEF realizacja uzależniona od rozstrzygnięć dotyczących CEF.
10. Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk Strona rządowa CEF Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 11) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich. W zakresie CEF realizacja uzależniona od rozstrzygnięć dotyczących CEF.
11. Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, obejmującym linie 201 i 203, etap I Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 15) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich. Celem projektu będzie zapewnienie skutecznego dostępu kolejowego do portów trójmiejskich.
12. Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, obejmującym linie 201 i 203, etap II - wraz z elektryfikacją Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 16) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich. Celem projektu będzie zapewnienie skutecznego dostępu kolejowego do portów trójmiejskich.
13. Prace na linii kolejowej C-E 65 odcinek Bydgoszcz - Tczew - odcinki na terenie woj. pomorskiego Strona rządowa CEF Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 21) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów kolejowych o znaczeniu krajowym. W zakresie CEF realizacja uzależniona od rozstrzygnięć dotyczących CEF.
14. Prace na linii kolejowej Nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 23) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.
15. Rewitalizacja linii kolejowej Nr 405 odcinek Granica województwa -Słupsk - Ustka Strona rządowa RPO Projekt zgłoszony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (dalej: PKP PLK S.A.) samorządowi województwa do sfinansowania w ramach RPO. Realizacja uzależniona od wyników negocjacji RPO z KE.
16. Rewitalizacja linii kolejowej Nr 207 odcinek Granica województwa - Kwidzyń - Malbork Strona rządowa RPO Projekt zgłoszony przez PKP PLK S.A. samorządowi województwa do sfinansowania w ramach RPO. Realizacja uzależniona od wyników negocjacji RPO z KE.
17. Rewitalizacja linii kolejowej Nr 229 odcinek Lębork - Łeba Strona rządowa RPO Projekt zgłoszony przez PKP PLK S.A. samorządowi województwa do sfinansowania w ramach RPO. Realizacja uzależniona od wyników negocjacji RPO z KE.
18. Rewitalizacja linii kolejowej Nr 211 odcinek Lipusz - Kościerzyna i Nr 212 Lipusz - Bytów Strona rządowa RPO W zakresie linii Nr 211 projekt zgłoszony przez PKP PLK S.A. samorządowi województwa do sfinansowania w ramach RPO (linia Nr 212 w zarządzie Miasta Bytów). Realizacja uzależniona od wyników negocjacji RPO z KE.
19. Modernizacja Wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku. Etap III Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 1) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.
20. Modernizacja układu falochronów osłonowych Portu Północnego Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 3) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.
21. Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 4) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.
22. Modernizacja portu wewnętrznego w Gdańsku Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 6) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.
23. Budowa terminalu promowego w porcie Gdynia Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 12) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.
24. Pogłębienie toru podejściowego i akwenów w porcie Gdynia Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 14) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.
25. Rozbudowa sieci kolejowej i drogowej w porcie Gdańsk Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 19) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.
26. Przebudowa nabrzeży w porcie Gdynia Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do projektu DI (poz. 21) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.
27. Zintegrowany system oznakowania nawigacyjnego z elementami e-Navigation Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 24) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.
28. Budowa systemu GMDSS administracji morskiej Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 25) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.
29. Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 27) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.
30. Gdańsk Port Północny - budowa portu schronienia dla statków znajdujących się w niebezpieczeństwie i zagrażających katastrofą ekologiczną wraz z infrastrukturą falochronu osłonowego oraz zaporą przeciwrozlewową Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 31) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.
31. Rozbudowa terminalu paliwowego na falochronie Portu Gdynia Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 33) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.
32. Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej/ekologicznego transportu na obszarze ZIT miasta wojewódzkiego Strona

samorządowa / rządowa

właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 / RPO / środki jednostek samorządu terytorialnego Przedsięwzięcia będą realizowane przez projekty wynikające ze Strategii ZIT dla miasta wojewódzkiego i obszarów powiązanych z nim funkcjonalnie.

Projekty wyłonione zostaną w trybie ustawy wdrożeniowej:

* uzgodnione pomiędzy Związkiem ZIT, Samorządem Województwa a ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego na podstawie opracowanej Strategii ZIT,

* pozytywnie zaopiniowane przez Instytucję Zarządzającą (dalej: IZ) RPO oraz IZ właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020,

* projekt jest przygotowany, a wniosek o dofinansowanie został złożony w terminie wskazanym przez właściwą IZ,

* zakres rzeczowy projektu i wartość dofinansowania ustalone na podstawie prac nad Strategią ZIT,

* w zależności od dostępności alokacji.

33. Wsparcie działań z zakresu efektywności energetycznej na obszarze ZIT miasta wojewódzkiego zgodnie z podziałem interwencji pomiędzy programami krajowymi i regionalnymi Strona

samorządowa / rządowa

właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 / RPO / środki jednostek samorządu terytorialnego Przedsięwzięcia będą realizowane przez projekty wynikające ze Strategii ZIT dla miasta wojewódzkiego i obszarów powiązanych z nim funkcjonalnie.

Projekty wyłonione zostaną w trybie ustawy wdrożeniowej:

* uzgodnione pomiędzy Związkiem ZIT, Samorządem Województwa a ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego na podstawie opracowanej Strategii ZIT,

* pozytywnie zaopiniowane przez IZ RPO oraz IZ właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020,

* projekt jest przygotowany, a wniosek o dofinansowanie został złożony w terminie wskazanym przez właściwą IZ,

* zakres rzeczowy projektu i wartość dofinansowania ustalone na podstawie prac nad Strategią ZIT,

* w zależności od dostępności alokacji.

34. Wsparcie selektywne przedsięwzięć dotyczących sieci ciepłowniczych i chłodniczych na obszarze ZIT miasta wojewódzkiego Strona

samorządowa/

rządowa

właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 / RPO / środki jednostek samorządu terytorialnego Przedsięwzięcia będą realizowane przez projekty wynikające ze Strategii ZIT dla miasta wojewódzkiego i obszarów powiązanych z nim funkcjonalnie.

Projekty wyłonione zostaną w trybie ustawy wdrożeniowej:

* uzgodnione pomiędzy Związkiem ZIT, Samorządem Województwa a ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego na podstawie opracowanej Strategii ZIT,

* pozytywnie zaopiniowane przez IZ RPO oraz IZ właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020,

* projekt jest przygotowany, a wniosek o dofinansowanie został złożony w terminie wskazanym przez właściwą IZ,

* zakres rzeczowy projektu i wartość dofinansowania ustalone na podstawie prac nad Strategią ZIT,

* w zależności od dostępności alokacji.

35. Rozwój kolei aglomeracyjnej w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk- Gdynia-Sopot (OM G-G-S) Strona

samorządowa / rządowa

właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 / RPO / środki jednostek samorządu terytorialnego W miarę dostępnej alokacji projekt będzie mógł ubiegać się o wsparcie w ramach PI 7.4 właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 w konkursie zamkniętym dla projektów wynikających z Kontraktu. Projekty ujęte w Strategii ZIT będą dodatkowo punktowane.
36. Przedsięwzięcia dotyczące realizacji RANB w województwie pomorskim Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Strona rządowa w ramach realizacji właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 dedykuje środki z przeznaczeniem na projekty realizowane w ramach regionalnych agend naukowo-badawczych.

Strona samorządowa może zgłosić propozycję regionalnej agendy naukowo-badawczej, samodzielnie lub wspólnie z innymi województwami, w ramach której będą realizowane projekty badawcze w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020.

Strona rządowa dokona wyboru regionalnych agend naukowo-badawczych spośród propozycji zgłoszonych w tym zakresie przez zarządy województw.

W ramach wybranych przez Stronę rządową regionalnych agend naukowo-badawczych, w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym wyłaniane będą projekty badawcze, w których liderem (koordynatorem) będzie podmiot z województwa objętego regionalną agendą naukowo-badawczą.

37. Budowa Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku Strona rządowa środki budżetu państwa Projekt wieloletni realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (dalej: MKiDN).
38. Modernizacja i przebudowa parteru z częścią piwnicy obiektu Wielka Zbrojownia w ramach programu Zbrojownia Sztuki Strona rządowa środki budżetu państwa Projekt wieloletni realizowany przez MKiDN.
39. Rozbudowa i przebudowa Archiwum Państwowego w Gdańsku Strona rządowa środki budżetu państwa Projekt wieloletni realizowany przez MKiDN.
40. Termomodernizacja państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w województwie pomorskim Strona rządowa środki budżetu państwa / właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Projekt wieloletni realizowany przez MKiDN.
41. Przekształcenie istniejącej Izby Przyjęć w Szpitalny Oddział Ratunkowy poprzez doposażenie w sprzęt i aparaturę oraz modernizację istniejącej płyty lądowiska dla helikopterów zgodnie z wymogami w szpitalu w Sztumie Strona rządowa / samorządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie proponowane na listę projektów strategicznych z zakresu zdrowia do realizacji w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020. Realizacja uzależniona od ostatecznego kształtu tego programu w wyniku negocjacji z KE.

2) przedsięwzięcia warunkowe, których realizacja jest uzależniona między innymi od dostępności środków finansowych:

Nr Nazwa przedsięwzięcia Właściwość Stron (Strona rządowa / Strona

samorządowa)

Potencjalne źródło finansowania Warunki realizacji przedsięwzięcia
1. Budowa obwodnic Czerska, Malborka i Starogardu Gdańskiego w ciągu DK Nr 22 Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 W przypadku projektów będących w kompetencji GDDKiA będzie istniała możliwość współfinansowania ze środków UE w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 pod warunkiem spełnienia kryteriów wyboru projektów oraz ujęcia w PBDK. Obwodnica Starogardu jest priorytetem dla strony regionalnej.
2. Realizacja Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej Do określenia w przyszłości właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 41) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich.

Możliwość udziału w konkursie właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020. Zakres wsparcia uzależniony od spełnienia kryteriów wyboru projektów oraz dostępności środków.

3. Odbudowa budowli regulacyjnych na Dolnej Wiśle w km 933 - 847 Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 11) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów wodnych śródlądowych. Realizacja uzależniona od dostępności środków. Projekt stanowi element rewitalizacji drogi wodnej E-70 i E-40.
4. Modernizacja śluz żeglugowych na drodze wodnej Nogatu i Szkarpawy i Martwej Wisły Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 16) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów wodnych śródlądowych. Realizacja uzależniona od dostępności środków. Projekt stanowi element rewitalizacji drogi wodnej E-70 i E-40.
5. Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych oraz zasilania statków w energię elektryczną Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 38) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich. Realizacja uzależniona od dostępności środków.
6. Przebudowa wejścia do Portu Ustka Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 40) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich. Realizacja uzależniona od dostępności środków.
7. Przebudowa wejścia południowego do portu w Gdyni Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 42) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich. Realizacja uzależniona od dostępności środków.
8. Przebudowa lokalnych źródeł energii cieplnej z wykorzystaniem energii odnawialnej oraz budowa urządzeń wytwarzania energii "zielonej" (Etap I i II) Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane DI (poz. 49) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów morskich. Realizacja uzależniona od dostępności środków.
9. Odbudowa budowli regulacyjnych na Dolnej Wiśle w km 847 - 772 Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 12) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów wodnych śródlądowych. Realizacja uzależniona od dostępności środków.
10. Odbudowa budowli regulacyjnych na Dolnej Wiśle w km 772 - 718 Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 13) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów wodnych śródlądowych. Realizacja uzależniona od dostępności środków.
11. Pomorski Trójkąt Wiedzy Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym Przedsięwzięcia w ramach Pomorskiego Trójkąta Wiedzy będą mogły brać udział w konkursie właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 pod warunkiem ujęcia na PMDIB oraz jeśli jest zgodny z programem i inteligentnymi specjalizacjami.

W przypadku nieobjęcia finansowaniem właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 elementu PTW do rozważenia będzie ich ujęcie w ramach RPO.

12. EURO-ARGO - Globalny System Obserwacji Oceanów Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 w

trybie konkursowym

Przedsięwzięcie ujęte na PMDIB. Możliwy do udziału w konkursie właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, jeśli zgodny z tym programem i inteligentnymi specjalizacjami.
13. Krajowe Centrum Inżynierii Kosmicznej w ramach projektu "Radioteleskop 90m - Narodowego Centrum Radioastronomii i Inżynierii Kosmicznej" Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym / RPO Przedsięwzięcie będzie mogło brać udział w konkursie właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 - projekt ujęty na PMDIB (lider konsorcjum w województwie kujawsko-pomorskim) oraz jeśli jest zgodny z tym programem i inteligentnymi specjalizacjami. W przypadku nieobjęcia finansowaniem właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 do rozważenia będzie ujęcie w RPO.
14. Rozwój szkolnictwa wyższego uwzględniającego potrzeby regionalne Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Strona rządowa w ramach realizacji działań w obszarze szkolnictwa wyższego w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 dedykuje środki z przeznaczeniem na działania uwzględniające specyfikę regionalną. Przedsięwzięcia odzwierciedlające specyficzne potrzeby regionalne (wynikające z regionalnych inteligentnych specjalizacji) będą wyłaniane w trybie konkursowym w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, zapewniającym konkurencyjność międzyregionalną, z zastosowaniem mechanizmu preselekcji projektów na poziomie regionalnym. Szczegółowe zasady i sposób zastosowania ww. mechanizmu zostaną zatwierdzone przez komitet monitorujący właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020.
15. Realizacja programu rozwojowego dla uczelni medycznych uczestniczących w procesie praktycznego kształcenia studentów w tym tworzenie centrów symulacji medycznej Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Realizacja przedsięwzięcia będzie zależała od negocjacji właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 z KE, ostatecznego kształtu programu oraz dostępnej alokacji.
16. Remont kapitalny i prace konserwatorskie wraz z adaptacją do nowych funkcji i wyposażeniem Domu Dobroczynności / Sierocińca (Spendhaus) Guntera Grassa Strona

samorządowa

właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wstępnie rekomendowane przez MKiDN do realizacji. Zakres i szczegóły realizacji do uzgodnienia z MKiDN. W zakresie środków UE realizacja uzależniona od wyników negocjacji z KE (tryb konkursowy).
17. Rewaloryzacja i adaptacja historycznego kompleksu pałacowo-folwarczno-parkowego na cele muzealne, turystyczne i rekreacyjne w Waplewie Wielkim - Muzeum Tradycji Szlacheckiej, Oddział Muzeum Narodowego Gdańsk Strona rządowa / samorządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie wstępnie rekomendowane przez MKiDN do realizacji. Zakres i szczegóły realizacji do uzgodnienia z MKiDN. W zakresie środków UE realizacja uzależniona od wyników negocjacji z KE (tryb konkursowy).
18. Budowa Centrum Medycyny Nieinwazyjnej Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego Strona rządowa środki budżetu państwa Projekt możliwy do objęcia programem wieloletnim MZ.

Program planowany jest do procedowania po uchwaleniu programów wieloletnich w Lublinie i Poznaniu. Realizacja programu będzie możliwa po jego ustanowieniu przez Radę Ministrów i przyznaniu środków finansowych (część 46 budżetu państwa).

19. Przygotowanie i realizacja pakietu przedsięwzięć pn. "Wzrost aktywności gospodarczej w bezpośrednim obszarze oddziaływania planowanej elektrowni jądrowej":

1. Grupa projektów dotyczących poprawy dostępności transportowej.

2. Grupa projektów dotyczących poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej.

3. Grupa projektów dotyczących podniesienia aktywności zawodowej mieszkańców.

4. Grupa projektów dotyczących wzmocnienia sektora akademickiego i badawczo-rozwojowego.

Strona rządowa / samorządowa środki budżetu państwa / RPO / właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Realizacja pakietu uzależniona jest od decyzji o uruchomieniu budowy elektrowni jądrowej na terenie Województwa.
20. Rozwój klastrów energii w województwie pomorskim poprzez realizację projektów służących rozwojowi energetyki na poziomie lokalnym Strona rządowa programy operacyjne na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie będzie realizowane przez projekty i wiązki projektów uzgodnione pomiędzy Stronami oraz wpisane do załącznika 1b do Kontraktu.
21. Realizacja II etapu Programu Kompleksowe Zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław Strona rządowa / samorządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Realizacja uzależniona jest od finalizacji prac nad master planami.
22. Dziedzictwo kulturowe Zamku w Malborku Strona rządowa / samorządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Warunki realizacji do określenia w zależności od źródeł finansowania.
23. Dziedzictwo kulturowe Średniowiecznego Pocysterskiego Zespołu Zabytkowego w Pelplinie Strona rządowa / samorządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Warunki realizacji do określenia w zależności od źródeł finansowania.
24. Sieci energetyczne w województwie pomorskim Strona rządowa właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Przedsięwzięcie możliwe do realizacji w ramach poszczególnych projektów objętych Project pipeline dla sektora energetyki.

Realizacja Project pipeline uzależniona od ostatecznego wyniku prac nad dokumentem oraz finalizacji prac nad właściwym krajowym programem operacyjnym na lata 2014 - 2020 i dostępności środków oraz ostatecznej decyzji inwestora o realizacji projektu.

25. Budowa i modernizacja systemu odprowadzania wód opadowych w ramach kontynuacji programu ochrony wód Zatoki Gdańskiej Strona

samorządowa

właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Możliwość udziału w konkursie właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020. Realizacja zależna od finalizacji prac nad master planami.
26. Zarządzanie wodami opadowymi na terenie zlewni rzeki Słupi Strona

samorządowa

właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Możliwość udziału w konkursie właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020. Realizacja zależna od finalizacji prac nad master planami.
27. Racjonalizacja gospodarki wodno-ściekowej w województwie pomorskim Strona

samorządowa

właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Możliwość udziału w konkursie właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020.
28. Racjonalizacja gospodarki odpadami w tym budowa i podłączenie do sieci ciepłowniczej elektrociepłowni w celu odzyskania energii z frakcji energetycznej odpadów komunalnych Strona

samorządowa

właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 Realizacja uzależniona od przygotowania planu inwestycyjnego Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami i finalizacji prac dotyczących lokalizacji.

",

b)
w ust. 1 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) Projekty znajdujące się w załącznikach do Kontraktu, przez odpowiednie powiązanie z przedsięwzięciami zawartymi w art. 6, stanowią integralną część Kontraktu.",

c)
w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) z zakresu działań realizowanych na terenie miasta wojewódzkiego i obszarów powiązanych z nim funkcjonalnie - zmniejszenie poziomu emisji zanieczyszczeń i zwiększenie dostępności i jakości czystego transportu miejskiego, zwiększenie efektywności ciepłownictwa oraz efektywności energetycznej, wzmocnienie współpracy jednostek samorządu terytorialnego w ramach obszaru ZIT;",

d)
w ust. 3 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) uzgodnienia pomiędzy Stronami szczegółowych warunków realizacji przedsięwzięcia;";

3)
w art. 7:
a)
w ust. 1 skreśla się wyrazy "z wyłączeniem przedsięwzięć wynikających z DI, PBDK lub WPIK",
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Informacje, o których mowa w ust. 1, sporządzone zgodnie ze wzorem załącznika 1a, po ich rzeczowym uzgodnieniu przez Strony będą stanowić załącznik 1b do Kontraktu. Za zgodą Stron dopuszcza się możliwość włączania do załącznika 1b projektów bez konieczności ich uzgadniania, zgodnie z ust. 1.",

c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a-2c w brzmieniu:

"2a. Informacje, o których mowa w ust. 1, podlegają uzgodnieniu przez Strony w zakresie określonym w pkt 1-6 załącznika 1a do Kontraktu. W pozostałym zakresie informacje te podlegają zaopiniowaniu.

2b. Przygotowanie i przekazanie informacji, o których mowa w ust. 1, nie jest wymagane dla:

a) przedsięwzięć wynikających z DI, PBDK, KPK, Polskiej Mapy Drogowej Infrastruktury Badawczej, Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz innych przedsięwzięć zamieszczonych w wykazie zidentyfikowanych projektów pozakonkursowych znajdujących się w szczegółowych opisach osi priorytetowych poszczególnych programów operacyjnych,

b) przedsięwzięć realizowanych w trybie pozakonkursowym,

c) przedsięwzięć, w stosunku do których nie są przewidziane możliwości przyznania preferencji wynikających z uwzględnienia w Kontrakcie,

d) przedsięwzięć, mających na celu wsparcie obszaru kultury, które przewidziano do sfinansowania ze środków pochodzących z RPO,

e) przedsięwzięć, które uzyskały dofinansowanie na ich realizację,

f) przedsięwzięć, co do których Strony ustalą, że nie jest zasadne przygotowanie tych informacji,

g) przedsięwzięć planowanych do realizacji z RPO w PI1a, w przypadku których istnieje zawsze obowiązek uzyskania pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw nauki za pośrednictwem ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, dla których tryb uzgadniania został określony w art. 9k ust. 10.

2c. Dla przedsięwzięć składających się z kilku projektów, które będą ubiegać się o dofinansowanie jako odrębne wnioski, o ile będą wybierane w trybie konkursowym, informacje, o których mowa w ust. 1, sporządza się dla każdego z tych projektów z osobna, na zasadach określonych dla przedsięwzięć.";

4)
w art. 9a:
a)
w ust. 1:
w pkt 3 lit. a i b otrzymują brzmienie:

"a) środki z budżetu państwa - do wysokości 97 085 017,48 PLN, z przeznaczeniem na część wkładu krajowego w ramach projektów rewitalizacyjnych 1 realizowanych w ramach RPO, stanowiących część kompleksowych, skoordynowanych i terytorialnie skoncentrowanych przedsięwzięć, priorytetowo będą traktowane działania infrastrukturalne, których realizacja przyczynia się do niwelowania zjawisk związanych z problemami społecznymi dotyczącymi danego obszaru,

b) środki z budżetu państwa - do wysokości 59 284 764,07 PLN, z przeznaczeniem na część wkładu krajowego w ramach:

– projektów realizowanych w trybie pozakonkursowym w ramach RPO, innych niż projekty rewitalizacyjne, o których mowa w lit. a, i innych niż projekty publicznych uczelni i jednostek naukowych, realizowane przez te podmioty w ramach priorytetu inwestycyjnego 1a lub 10a, za zgodą Ministra, a w przypadku projektów innych niż przedsięwzięcia wskazane w art. 6 ust. 1 Kontraktu - za zgodą Ministra, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego ze względu na zakres rzeczowy projektu,

– projektów realizowanych w trybie konkursowym w ramach RPO, innych niż projekty rewitalizacyjne, o których mowa w lit. a, i innych niż projekty publicznych uczelni i jednostek naukowych, realizowane przez te podmioty w ramach priorytetu inwestycyjnego 1a lub 10a, za zgodą Ministra. Zgoda, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, może zostać udzielona przed podpisaniem umów o dofinansowanie na realizację tych projektów;",

pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) środków z budżetu państwa na finansowanie wkładu krajowego, stanowiących uzupełnienie do środków z EFS, do wysokości 122 059 991,16 PLN.",

b)
w ust. 2 skreśla się wyrazy "i 7",
c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Przenoszenie środków między kwotami, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a i b oraz pkt 4, jest możliwe na uzasadniony wniosek Strony samorządowej i wymaga zgody Ministra.";

4a)
w art. 9h ust. 12 otrzymuje brzmienie:

"12. Wniosek, o którym mowa w ust. 11, obejmujący rozliczenie całego roku budżetowego, Instytucja Zarządzająca RPO przekazuje Ministrowi w terminie do dnia 7 lutego roku następnego. Wniosek sporządzany jest z uwzględnieniem art. 168 ust. 1, 4 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wzór wniosku stanowi załącznik 3f-1 i 3f-2 do Kontraktu.";

5)
w art. 9k:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Kontraktując środki, Instytucja Zarządzająca RPO zobowiązuje się przestrzegać limitu dostępnej alokacji w podziale na środki, o których mowa w art. 9a ust. 1 pkt 1-2, ustalonego za pomocą algorytmu, o którym mowa w załączniku 4a do Kontraktu, z uwzględnieniem poniższych warunków:

1) w przypadku środków, o których mowa w art. 9a ust. 1 pkt 3:

a) maksymalny udział budżetu państwa w finansowaniu wydatków kwalifikowalnych w ramach danego projektu wynosi nie więcej niż 10%, z zastrzeżeniem lit. b,

b) za zgodą Ministra udział budżetu państwa w finansowaniu wydatków kwalifikowalnych w ramach projektów, w których część wkładu krajowego ma być finansowana ze środków, o których mowa w art. 9a ust. 1 pkt 3 lit. b, może wynieść więcej niż 10%,

c) środki nie mogą zostać zakontraktowane na realizację projektów objętych regułami pomocy publicznej 2 , pomocy de minimis 3 lub projektów generujących dochód w rozumieniu art. 61 rozporządzenia nr 1303/2013;

2) w przypadku środków, o których mowa w art. 9a ust. 1 pkt 4:

a) maksymalny udział budżetu państwa w finansowaniu wydatków kwalifikowalnych w ramach danego projektu w danym priorytecie inwestycyjnym nie przekracza udziału określonego w załączniku 2d do Kontraktu dla tego typu projektu w ramach danego priorytetu inwestycyjnego, przy czym Instytucja Zarządzająca RPO może podwyższyć maksymalny udział budżetu państwa w finansowaniu wydatków kwalifikowalnych w przypadku pewnej grupy projektów lub beneficjentów, pod warunkiem, że wykazany zostanie potencjał, którego nie można wycenić i przełożyć na wkład własny,

b) środki nie mogą zostać zakontraktowane na realizację projektów objętych regułami pomocy publicznej lub projektów generujących dochód w rozumieniu art. 61 rozporządzenia nr 1303/2013. 4 ",

b)
w ust. 4 skreśla się wyrazy "- z zastrzeżeniem ust. 7",
c)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Przesunięcia środków z budżetu państwa na finansowanie wkładu krajowego między osiami priorytetowymi mogą być dokonywane przez Instytucję Zarządzającą RPO w ramach każdej z kwot wskazanych w art. 9a ust. 1 pkt 3 lub pkt 4, pod warunkiem, że środki te zostaną wykorzystane zgodnie z warunkami wskazanymi w Kontrakcie, z zastrzeżeniem ust. 8.",

d)
uchyla się ust. 7;
6)
w art. 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Niniejszy Kontrakt w zakresie art. 6 ma charakter umowy ramowej. Uzgodnienie rzeczowe pomiędzy Stronami, w formie załącznika 1b do Kontraktu, szczegółowych warunków realizacji poszczególnych przedsięwzięć, nie stanowi prawnie wiążącego zobowiązania Stron do realizacji poszczególnych przedsięwzięć czy też ich finansowania. W przypadku braku realizacji poszczególnych przedsięwzięć lub zmiany warunków ich realizacji, żadnej ze Stron nie będą w związku z tym przysługiwały żadne roszczenia z tego tytułu, w szczególności roszczenia o charakterze pieniężnym.";

7)
w art. 14a ust 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zmiany załączników, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6 oraz 26, 28 i 29, nie wymagają zmiany postanowień Kontraktu i są dokonywane po uzgodnieniu przez Strony.";

8)
załączniki 1a i 1b otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1 i nr 2 do aneksu;
9)
uchyla się załączniki 2a, 2b i 4b;
10)
w załączniku 2d w kolumnie "Cele tematyczne / priorytety inwestycyjne / typy działań" w wierszu 8iii tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"– instrumenty finansowe".

Art.  2. 

Aneks wchodzi w życie z dniem podpisania przez drugą Stronę.

Minister: Marszałek Województwa /

Członek Zarządu Województwa:

__________________ _____________________

Członek Zarządu Województwa:

_____________________

Załącznik Nr  1

Wzór szczegółowej informacji dotyczącej przedsięwzięć priorytetowych określonych w art. 6

I. 

Informacje podlegające uzgodnieniu przez Strony

1. Nazwa przedsięwzięcia priorytetowego

...............

2. Podmiot odpowiedzialny za realizację przedsięwzięcia

...............

3. Opis przedsięwzięcia w kontekście proponowanych celów

...............

4. Obszar tematyczny realizacji przedsięwzięcia

...............

5. Obszar realizacji przedsięwzięcia (wskazać właściwe OSI, jeśli przedsięwzięcie je obejmuje)

...............

6. Miejsce realizacji przedsięwzięcia

...............

II. 

Informacje dodatkowe podlegające zaopiniowaniu przez Strony

7. Stan zaawansowania prac przygotowawczych/realizacji

...............

8. Orientacyjny całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia

...............

9. Źródła finansowania przedsięwzięcia

Ogółem

(w zł)

w tym:
2015 r. 2016 r. 2017 r. ............
Źródło

finansowania

A

Źródło

finansowania

B

Źródło

finansowania

C

10. Harmonogram realizacji przedsięwzięcia

Elementy/Etapy Data rozpoczęcia

(A)

mm/rrrr

Data ukończenia

(B)

mm/rrrr

11. Oczekiwane produkty i rezultaty (wskazanie mierzalnych wskaźników i określenie ich wartości bazowej oraz docelowej)

Wskaźnik produktu/rezultatu Wartość bazowa Oczekiwana wartość docelowa

12. Ewentualne przedsięwzięcia komplementarne

Załącznik Nr  2

Lista projektów uzgodnionych rzeczowo

Lp. Nazwa przedsięwzięcia Nazwa projektu Beneficjent Źródło finansowania
1.
2.
1 Przez projekty rewitalizacyjne należy rozumieć projekty realizowane w ramach priorytetu inwestycyjnego 9b oraz projekty z innych priorytetów inwestycyjnych, w których kryteria dotyczące rewitalizacji podlegają ocenie na etapie wyboru projektu do dofinansowania.
2 W przypadku gdy projekt jest w części objęty pomocą publiczną, wkład krajowy w ramach części nieobjętej regułami pomocy może podlegać finansowaniu z budżetu państwa na zasadach określonych w tym ustępie.
3 W przypadku gdy projekt jest w części objęty pomocą de minimis, wkład krajowy w ramach części nieobjętej regułami pomocy może podlegać finansowaniu z budżetu państwa na zasadach określonych w tym ustępie.
4 Patrz: przypis 2.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024