Nadanie statutu Ministerstwu Zdrowia.

ZARZĄDZENIE Nr 48
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 11 kwietnia 2006 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Zdrowia

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ministerstwu Zdrowia nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie nr 161 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Zdrowia (M.P. poz. 873 oraz z 2005 r. poz. 328).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT MINISTERSTWA ZDROWIA

§  1. 
Ministerstwo Zdrowia zapewnia obsługę Ministra Zdrowia, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 1901) 1 , do spraw zdrowia.
§  2. 
W skład Ministerstwa Zdrowia wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Polityczny Ministra;
1a)
Departament Analiz i Strategii;
2)
Departament Budżetu, Finansów i Inwestycji;
3)
Departament Dialogu Społecznego;
3a)
Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia;
3aa)
(uchylony);
3b)
Departament Matki i Dziecka;
4)
Departament Nadzoru, Kontroli i Skarg;
5)
Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
6)
Departament Organizacji Ochrony Zdrowia;
7)
Departament Pielęgniarek i Położnych;
8)
Departament Polityki Lekowej i Farmacji;
9)
Departament Polityki Zdrowotnej;
10)
Departament Prawny;
11) 2
 Departament Ratownictwa Medycznego i Obronności;
12)
Departament Ubezpieczenia Zdrowotnego;
13)
Departament Współpracy Międzynarodowej;
14)
Departament Zdrowia Publicznego;
15)
(uchylony);
16)
Biuro Dyrektora Generalnego;
16a) 3
 Biuro Finansowo-Gospodarcze;
17)
Biuro Kadr;
18)
Biuro Ministra;
19)
Biuro Prasy i Promocji;
20)
(uchylony);
21)
(uchylony).
§  3. 
Obsługę zadań Ministra, w zakresie działu zdrowie, zapewniają w szczególności:
1)
Departament Dialogu Społecznego;
1a)
Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia;
1b)
Departament Matki i Dziecka;
2)
Departament Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
3)
Departament Organizacji Ochrony Zdrowia;
4)
Departament Pielęgniarek i Położnych;
5)
Departament Polityki Lekowej i Farmacji;
6)
Departament Polityki Zdrowotnej;
6a) 4
 Departament Ratownictwa Medycznego i Obronności;
7)
Departament Ubezpieczenia Zdrowotnego;
8)
Departament Zdrowia Publicznego.
§  4. 
Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym.
§  5. 
(uchylony).
1 Obecnie rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz.U.2015.1908), które weszło w życie z mocą od dnia 16 listopada 2015 r.
2 Załącznik § 2 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 109 z dnia 25 września 2017 r. (M.P.2017.910) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 października 2017 r.
3 Załącznik § 2 pkt 16a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 109 z dnia 25 września 2017 r. (M.P.2017.910) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 października 2017 r.
4 Załącznik § 3 pkt 6a zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 109 z dnia 25 września 2017 r. (M.P.2017.910) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 października 2017 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024