2 https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/2017-european-semester-annual-growth-survey_en_0.pdf
3 Temu zagadnieniu jest poświęcona aktualna edycja KPR.
4 Por. konkluzje przewodniczącego Rady Europejskiej z 9 marca 2017 r., dostępne na http://www.consilium.europa.eu/en/meetings/european-council/2017/03/09-conclusions-pec_pdf/
5 Informacje dotyczące rynku pracy w oparciu o dane BAEL (15 lat i więcej).
6 Por. Havik K. i inni, The Production Function Methodology for Calculation Potential Growth Rates & Output Gaps, Komisja Europejska, Economic Papers 535, listopad 2014 r.
7 Wydatki/dochody krajowe oznaczają wydatki/ dochody po oczyszczeniu o wydatki finansowane ze środków unijnych, dla których beneficjentem ostatecznym są jednostki sektora instytucji rządowych i samorządowych. Zgodnie z metodyką unijną ESA2010, środki unijne realizowane przez jednostki sektora są neutralne dla wyniku. Łączny poziom wszystkich wydatków krajowych i finansowanych ze środków z UE, dla których jednostki sektora są ostatecznymi beneficjentami, był w 2016 r. w relacji do PKB niższy niż w 2015 r. (41,3% w porównaniu do 41,6%).
8 Do porównania wykorzystano najnowsze dane Komisji Europejskiej (sierpień 2016 r.) obejmujące kraje UE. Szacunki luki VAT dotyczą 2014 r. Dla celów porównawczych stosuje się wskaźnik procentowy - to znaczy procentowy udział luki VAT we wpływach teoretycznych (VTTL). Wskaźnik ten wskazuje, jaki procent potencjalnych wpływów z podatku traci budżet państwa.
9 Study and Reports on the VAT Gap in the EU-28 Member States: 2016 Final Report, TAXUD/2015/CC/131, https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/2016-09_vat-gap-report_final.pdf
10 Dla lat 2014-16 dane mają charakter wstępny ze względu na brak danych statystycznych w wymaganej szczegółowości, umożliwiających przeprowadzenie pełnego szacunku.
11 Ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1649, z późn. zm.).
12 Ustawa z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1052, z późn. zm.).
13 Ustawa z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1165, z późn. zm.).
14 Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW) to minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie drogowym i kolejowym, liczony według wartości opałowej (ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2017 r. poz. 285 z późn. zm.). NCW jest realizacją dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/28/WE i 2009/30/WE, które zobowiązują wszystkie państwa członkowskie do zapewnienia obowiązkowego minimalnego 10% udziału biopaliw w ogólnym zużyciu benzyny i oleju napędowego w transporcie do 2020 r., przy czym ścieżka dochodzenia do tego celu jest dowolna. W Polsce NCW wyznaczono na poziomie: 7,1% w 2017 r., 7,5% w 2018 r., 8,0% w 2019 r., 8,5% w 2020 r.
15 Por. rozdział V.1.
16 Wydatki/ dochody krajowe oznaczają wydatki/ dochody po oczyszczeniu o wydatki finansowane ze środków unijnych, dla których beneficjentem ostatecznym są jednostki sektora instytucji rządowych i samorządowych. Zgodnie z metodyką unijną ESA2010, środki unijne realizowane przez jednostki sektora są neutralne dla wyniku.
17 Zgodnie z ustawą z dnia 2 grudnia 2016 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2017 (Dz. U. poz. 1984), z dniem wejścia w życie ustawy umorzono pożyczki udzielone Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych (FUS) z budżetu państwa w latach 2009-14, których termin spłaty upłynął 31 marca 2017 r. Umorzenie w wysokości ok. 39,1 mld zł (tj. ok. 2% PKB) zostało uwzględnione w prognozach dla 2017 r. po stronie dochodów FUS jako transfer kapitałowy (D.9) oraz w tej samej wysokości po stronie wydatków budżetu państwa również w kategorii transfer kapitałowy (D.9). Z uwagi na konsolidację powyższe umorzenie pozostaje bez wpływu na wynik sektora instytucji rządowych i samorządowych zarówno według metodyki unijnej (ESA2010), jak i krajowej. Umorzenie pożyczki udzielonej FUS z budżetu państwa jest neutralne również z punktu widzenia stabilizującej reguły wydatkowej, oznacza ono jednak konieczność korekty dynamiki benchmarku wydatkowego z uwagi na jego jednorazowy charakter.
18 Uzyskanie przez podatników rocznych dochodów nieprzekraczających 6 600 zł oznacza brak podatku, bowiem kwota zmniejszająca podatek wyniesie 1 188 zł. Podatnicy, których roczne dochody mieszczą się w przedziale od 6 600 zł do 11 000 zł będą mogli odliczyć degresywną kwotę zmniejszającą podatek pomiędzy 1 188 zł a 556 zł 02 gr, natomiast podatnicy uzyskujący roczne dochody przekraczające 11 000 zł, ale nieprzekraczające 85 528 zł będą korzystać z kwoty zmniejszającej podatek w dotychczasowej wysokości tj. 556 zł 02 gr. Z kolei podatnicy uzyskujący roczne dochody przekraczające 85 528 zł, ale nieprzekraczające 127 000 zł będą korzystać z degresywnej kwoty zmniejszającej podatek od 556 zł 02 gr do 0 zł. Z kwoty zmniejszającej podatek nie będą natomiast korzystać podatnicy uzyskujący roczne dochody przekraczające 127 000 zł.
19 Komunikat Komisji Europejskiej - Optymalne wykorzystanie elastyczności przewidzianej w obowiązujących postanowieniach Paktu Stabilności i Wzrostu (COM/2015/012).
20 Komisja Europejska, Vade Mecum on the Stability and Growth Pact, marzec 2017 r., aneks 17. Zgodnie z zapowiedzią Komisji, nowa metodologia uwzgledniająca wpływ działań jednorazowych i tymczasowych zostanie zastosowana po raz pierwszy do oceny za rok 2017. Por. https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/ip052_en_0.pdf
21 Por. rozdział I.2.
22 Por. przypis 8.
23 UE-26, tj. bez Cypru i Chorwacji.
24 Por. np.:- dyrektywa Rady (UE) 2016/1164 z dnia 12 lipca 2016 r. ustanawiająca przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (Dz. Urz. UE L 193 z 19.07.2016, str. 1) (tzw. dyrektywa ATAD), wymagająca wdrożenia przez państwa członkowskie do 31 grudnia 2018 r.;
- prowadzone przez Radę Ecofin prace nad projektem dyrektywy ATAD2, która realizuje zalecenia OECD odnośnie do przeciwdziałania optymalizacji podatkowej wykorzystującej niespójności między systemami państw członkowskich, w tym z udziałem państw trzecich.
25 Por. przypis 20.
26 Różnice pomiędzy obiema regułami dotyczą: wykorzystania w SRW 8-letniego średniego tempa realnego wzrostu PKB zamiast 10-letniej średniej potencjalnego tempa wzrostu PKB w benchmarku, celu inflacyjnego zamiast średniej prognoz deflatora PKB, jak też niewystępowania w SRW wykluczenia wydatków na obsługę długu i części cyklicznej zasiłków dla bezrobotnych oraz zastąpienia inwestycji z danego roku 4-letnią średnią.
27 Szczegółowe obliczenia kwoty wydatków na rok 2017 zawarto w uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej na rok 2016.
28 Joint Health Care and Fiscal Sustainability Report 2016.
29 Stochastyczne projekcje opracowane są z wykorzystaniem symulacji Monte Carlo opartej na 1000 losowań.
30 OECD, Ageing and Employment Policies - Statistics on average effective age of retirement, http://www.oecd.org/els/public-pensions/ageingandemploymentpolicies-statisticsonaverageeffectiveageofretirement.htm.
31 Z tego względu scenariusz bazowy prezentowany w Programie nie zawiera skutków proponowanych zmian w systemie emerytalnym.
32 Symulację przeprowadzono na danych z 2014 r. - zgodnie z nią ubóstwo zmniejszyłoby się z poziomu 17,0% do 13,3%, tj. z poziomu 6,4 mln osób do 5,0 mln osób.
33 Symulację przeprowadzono na danych z 2014 r. - zgodnie z nią ubóstwo wśród dzieci z 22,3% w 2014 r. do poziomu 10,5%, tj. z poziomu 1,5 mln osób do 0,7 mln osób.
34 Por. przypis 1.
35 Por. przypis 24.
36 Ustawa z dnia 22 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych (Dz. U. poz. 1190).
37 8-letnia średnia realnego tempa wzrostu PKB pomnożona przez średniookresowy cel inflacyjny NBP. Tak zdefiniowane zmienne pozwalają na ujęcie w analizie całego cyklu koniunkturalnego (podejście strukturalne), którego długość w Polsce szacuje się na 8 lat.
38 Obliczany zgodnie z art. 38a ustawy o finansach publicznych, czyli po przeliczeniu zobowiązań w walucie obcej na złote z wykorzystaniem średniej arytmetycznej średnich kursów każdej z walut obcych ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski i obowiązujących w dni robocze odpowiedniego roku budżetowego, oraz po odjęciu kwoty wolnych środków służących finansowaniu potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w kolejnym roku budżetowym.
39 Por. Komisja Europejska, Vade Mecum on the Stability and Growth Pact, marzec 2017 r., macierz wysiłku strukturalnego na drodze do MTO przedstawiona na s. 37-39, https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/ip052_en_0.pdf
40 Por. art. 38b ustawy o finansach publicznych.
41 Por. art. 38a ustawy o finansach publicznych.
42 Por. wykres II.5 w dokumencie Komisji Europejskiej The 2015 Stability and Convergence Programmes. An Overview" (https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/ip002_en_2.pdf) oraz tabela I.A 1.7 w dokumencie Komisji Europejskiej The 2016 Stability and Convergence Programmes. An Overview and Implications for the Euro Area Fiscal Stance" (http://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/ip034_en_2.pdf).
45 Por. Wytyczne dotyczące założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego
47 Różnica między kwotą limitu budżetowego wynikającą z SRW a zobowiązaniami budżetowymi wynikającymi z kontynuacji realizowanych polityk lub programów.
49 Zalecenie Rady z dnia 12 lipca 2016 r. w sprawie krajowego programu reform Polski na 2016 r. oraz zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Polskę programu konwergencji na 2016 r.
50 Zgodnie z wynikami kontroli Najwyższej Izby Kontroli, organy kontroli skarbowej wykryły w roku 2015 fikcyjne faktury na kwotę 81,9 mld zł. Informacja o wynikach kontroli "Przeciwdziałanie wprowadzaniu do obrotu gospodarczego faktur dokumentujących czynności fikcyjne", NIK, Warszawa, 2016, s. 9. Faktury te wykorzystano do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 15,31 mld zł.
51 Strategia ta jest aktualizacją średniookresowej strategii rozwoju kraju, tj. Strategii Rozwoju Kraju 2020 przyjętej uchwałą Rady Ministrów w dniu 25 września 2012 r., zgodnie z wymogami ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r. poz. 383, z poźn. zm.).
52 W Strategii nastąpiło połączenie perspektywy długo- i średniookresowej.
53 Mowa tu o następujących strategiach: Strategii Innowacyjności i Efektywności Gospodarki "Dynamiczna Polska 2020", Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020, Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku), Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego 2020, Strategii Sprawne Państwo 2020, Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2010-2020: Regiony, Miasta, Obszary wiejskie, Strategii Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2022, Strategii Zrównoważonego Rozwoju Wsi, Rolnictwa i Rybactwa na lata 2012-2020, Strategii Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko -perspektywa do 2020 r.
54 Długookresowa strategia rozwoju kraju Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności.
55 Dotyczy to jednocześnie Krajowego Programu Reform, aktualizowanego w rytmie semestru europejskiego, ostatnia aktualizacja 2016/2017.
56 Strategia, str. 6.
57 Strategia, str. 277.
58 Cel szczegółowy I Strategii pn. Trwały wzrost gospodarczy oparty coraz silniej o wiedzę, dane i doskonałość organizacyjną, obszar: Kapitał dla rozwoju, kierunek interwencji nr 1 pn. Zwiększenie koordynacji wsparcia inwestycji rozwojowych. Strategia, str. 94.
59 Strategia, str. 277.
60 Pomiar tego celu w odniesieniu do aspektu działań dyplomacji polskiej na rzecz kształtowania stabilnego międzynarodowego środowiska bezpieczeństwa został omówiony w części WPFP dotyczącej wspierania bezpieczeństwa zewnętrznego państwa, na str. 94.
61 Strategia, str. 6.
62 Strategia, str. 117.
63 Strategia, str. 10.
64 Dążenie do osiągnięcia powyższego celu wpisuje się w realizację celu szczegółowego II Strategii pn. Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony w ramach obszaru pn. Spójność społeczna. W strategii tej zaprezentowano projekty strategiczne przewidziane do przygotowania i realizacji do roku 2020, w tym Narodowy Program Mieszkaniowy, tj. nowa polityka mieszkaniowa, integrująca sfery legislacyjne i finansowe, zmierzająca do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych niezamożnych rodzin (m.in. tanie mieszkania na wynajem, system oszczędzania na cele mieszkaniowe). Strategia, str. 124.
65 Strategia, str. 164.
66 Strategia, str. 182.
67 Strategia, str. 184.
68 Strategia, str. 198. Celami Strategii dla obszaru pn. Kapitał ludzki i społeczny są: poprawa jakości kapitału ludzkiego oraz zwiększenie udziału kapitału społecznego (w tym organizacji społeczeństwa obywatelskiego) w rozwoju społeczno-gospodarczym. Strategia, str. 206.
69 Strategia, str. 206.
70 Strategia, str. 202.
71 Strategia, str. 216.
72 Strategia, str. 12.
73 Strategia, str. 223.
74 Strategia, str. 233.
75 Strategia, str. 233.
76 Strategia, str. 252.
77 Strategia, str. 242.
78 Strategia, str. 246-248.
79 Obszaru pn. Energia dotyczy w szczególności kierunek interwencji nr 1 pn. Poprawa bezpieczeństwa energetycznego kraju, a ponadto - Polityka energetyczna Polski do 2030 roku.
80 Strategia, str. 268.
81 Celem dla obszaru pn. Bezpieczeństwo narodowe (dla bezpieczeństwa zewnętrznego) w Strategii jest: poprawa odporności państwa na współczesne zagrożenia i zdolności przeciwdziałania im. Strategia, str. 270.
82 W ramach kierunku interwencji nr 4 Strategii pn. Integracja bezpieczeństwa narodowego i rozwoju społeczno-gospodarczego w obszarze pn. Bezpieczeństwo narodowe. Strategia, str. 272.
83 Poziom ambicji narodowych oznacza poziom zaangażowania SZ RP (wielkość sił przebywających jednocześnie w operacjach poza granicami kraju).
84 Kierunek interwencji nr 3 w zakresie obszaru wspierającego realizację Strategii pn. Bezpieczeństwo narodowe. Strategia, str. 272.
85 Strategia, str. 272.
86 Celem dla obszaru pn. Bezpieczeństwo narodowe (dla bezpieczeństwa wewnętrznego) w Strategii jest: zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i porządku publicznego, jako warunek rozwoju kraju. Strategia, str. 270.