Warunki oraz sposób wykorzystania techniki elektronicznej w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 25 października 2015 r.

UCHWAŁA PAŃSTWOWEJ
KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 25 września 2015 r.
w sprawie warunków oraz sposobu wykorzystania techniki elektronicznej w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 25 października 2015 r.

Na podstawie art. 162 § 1 pkt 1 i 2 oraz § 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się warunki oraz sposób wykorzystania techniki elektronicznej, jako narzędzia wspomagającego prace: obwodowych komisji wyborczych, gmin, okręgowych komisji wyborczych oraz Państwowej Komisji Wyborczej, w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 25 października 2015 r.
2.
Wykorzystanie techniki elektronicznej nie zastępuje tradycyjnego, dotychczasowego ręcznego liczenia głosów przez obwodowe komisje wyborcze oraz konieczności porównania przez okręgowe komisje wyborcze danych zawartych w systemie z dostarczonymi protokołami głosowania w obwodzie.
§  2.
1.
Warunkiem korzystania przez podmioty, o których mowa w § 1 ust. 1, z techniki elektronicznej jest używanie wyłącznie oprogramowania zaakceptowanego przez Państwową Komisję Wyborczą.
2.
W przypadkach określonych w odrębnych uchwałach Państwowej Komisji Wyborczej dopuszczalne jest korzystanie z arkusza kalkulacyjnego dostarczonego przez Państwową Komisję Wyborczą.
§  3.
1.
System informatyczny Wsparcie Organów Wyborczych (WOW) umożliwia:
1)
wprowadzenie i przechowywanie danych o komitetach wyborczych;
2)
wprowadzenie i przechowywanie danych o terytorialnym zasięgu działania okręgowych komisji wyborczych;
3)
wprowadzenie i przechowywanie danych o okręgach wyborczych i obwodach głosowania oraz o składach okręgowych i obwodowych komisji wyborczych;
4)
wprowadzenie i przechowywanie informacji o listach kandydatów na posłów i o kandydatach na senatorów;
5)
wprowadzenie i przechowywanie danych o liczbie mieszkańców, o liczbie wyborców, o liczbie udzielonych pełnomocnictw do głosowania, o liczbie wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania, o liczbie wysłanych pakietów wyborczych oraz o liczbie osób dopisanych i skreślonych ze spisu wyborców;
6)
przygotowanie danych do składu obwieszczeń o zarejestrowanych listach kandydatów na posłów i o zarejestrowanych kandydatach na senatorów oraz danych do kart do głosowania;
7)
dwukrotne przekazanie, w trakcie głosowania, danych o liczbie osób uprawnionych do głosowania ujętych w spisach wyborców oraz o liczbie wydanych wyborcom kart do głosowania w stałych obwodach głosowania utworzonych w kraju;
8)
druk formularzy protokołów głosowania dla właściwej obwodowej komisji wyborczej;
9)
wprowadzenie wszystkich danych zawartych w protokołach głosowania w obwodzie oraz przechowywanie tych danych;
10)
wsparcie sprawdzenia pod względem zgodności arytmetycznej poprawności ustalenia wyników głosowania w obwodzie;
11)
sporządzenie, w formie wydruku, projektów protokołów głosowania w obwodzie z ewentualnym zestawieniem błędów oraz raportem ostrzeżeń, ułatwiającymi sprawdzenie zgodności arytmetycznej poprawności ustalenia wyników głosowania w obwodzie;
12)
zapisanie danych z protokołów głosowania w postaci pliku na elektronicznym nośniku danych;
13)
przekazanie z obwodowej komisji wyborczej do właściwej terytorialnie okręgowej komisji wyborczej, za pośrednictwem pełnomocnika okręgowej komisji wyborczej w gminie, danych o wynikach głosowania w obwodzie;
14)
weryfikację oraz zatwierdzenie przez okręgową komisję wyborczą zgodności danych elektronicznych otrzymanych z obwodowej komisji wyborczej z protokołami głosowania przekazanymi przez obwodową komisję wyborczą;
15)
sporządzenie wydruków kontrolnych zawierających dane z protokołów głosowania w poszczególnych obwodach z właściwości terytorialnej okręgowej komisji wyborczej;
16)
zsumowanie wyników głosowania na obszarze właściwości okręgowej komisji wyborczej;
17)
przesłanie zweryfikowanych przez okręgową komisję wyborczą wyników głosowania w obwodach do Państwowej Komisji Wyborczej;
18)
zsumowanie wyników głosowania i wyników wyborów w okręgach wyborczych;
19)
sporządzenie, w formie wydruku, projektów protokołów głosowania i protokołów wyborów;
20)
weryfikację przez Państwową Komisję Wyborczą zgodności danych elektronicznych otrzymanych z okręgowej komisji wyborczej z danymi z protokołów wyników głosowania i wyników wyborów w okręgach wyborczych dostarczonymi przez komisje okręgowe;
21)
zsumowanie przez Państwową Komisję Wyborczą zbiorczych wyników głosowania i wyników wyborów na obszarze kraju;
22)
sporządzenie, w formie wydruku, projektów obwieszczeń Państwowej Komisji Wyborczej o wynikach wyborów do Sejmu i o wynikach wyborów do Senatu;
23)
przechowywanie danych zawartych w protokołach głosowania w obwodach, w okręgach wyborczych i w skali kraju.
2.
System informatyczny zapewnia Państwowej Komisji Wyborczej wgląd we wszystkie dane z protokołów głosowania w obwodzie, wprowadzone do systemu informatycznego.
3.
System informatyczny zapewnia przesyłanie danych obejmujących wyniki głosowania przez internet, z zapewnieniem bezpieczeństwa komunikacji i autoryzacji oraz poprawności i integralności przekazanych danych.
§  4.
Obsługę informatyczną Państwowej Komisji Wyborczej zapewnia Szef Krajowego Biura Wyborczego.
§  5.
1.
Obsługę informatyczną okręgowej komisji wyborczej zapewnia dyrektor właściwej delegatury Krajowego Biura Wyborczego przy pomocy pełnomocnika do spraw informatyki okręgowej komisji wyborczej, podporządkowanego przewodniczącemu komisji.
2.
Pełnomocnik do spraw informatyki okręgowej komisji wyborczej nadzoruje pracę zespołu informatycznego. W skład zespołu informatycznego okręgowej komisji wyborczej, oprócz pełnomocnika do spraw informatyki, wchodzą osoby zatrudnione przez dyrektora delegatury Krajowego Biura Wyborczego na podstawie umowy cywilnoprawnej.
§  6.
1.
Obsługę informatyczną obwodowej komisji wyborczej zapewnia wójt (burmistrz, prezydent miasta) w ramach zadań zleconych gminie, powołując w tym celu operatora informatycznej obsługi obwodowej komisji wyborczej. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) zapewnia też niezbędny sprzęt teleinformatyczny oraz dostęp do internetu.
2.
Zadania operatora, o którym mowa w ust. 1, może wykonywać członek obwodowej komisji wyborczej, w tym także osoba wskazana do składu tej komisji przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
3.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta), po uzgodnieniu z właściwym miejscowo dyrektorem delegatury Krajowego Biura Wyborczego, powołuje koordynatora gminnego odpowiedzialnego w szczególności za szkolenie operatorów obsługi informatycznej obwodowych komisji wyborczych, jak też za wsparcie techniczne obsługi informatycznej tych komisji i pełnomocnika okręgowej komisji wyborczej w gminie. Dopuszcza się możliwość powołania koordynatorów gminnych przez okręgową komisję wyborczą i zatrudnienie tych osób przez dyrektora delegatury Krajowego Biura Wyborczego na podstawie umowy cywilnoprawnej. W takiej sytuacji wójt nie powołuje koordynatora gminnego.
4.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w ramach zadań zleconych gminie zapewnia, po uzgodnieniu z właściwym miejscowo dyrektorem delegatury Krajowego Biura Wyborczego, udostępnienie sprzętu teleinformatycznego niezbędnego dla wykonania zadań pełnomocnika okręgowej komisji wyborczej w gminie oraz koordynatora gminnego.
§  7.
Szczegółowy zakres zadań osób uczestniczących w obsłudze informatycznej określi:
1)
Szef Krajowego Biura Wyborczego - w odniesieniu do osób odpowiedzialnych za wsparcie informatyczne prac Państwowej Komisji Wyborczej;
2)
dyrektor delegatury Krajowego Biura Wyborczego po porozumieniu z właściwą okręgową komisją wyborczą w odniesieniu do:
a)
pełnomocnika do spraw informatyki okręgowej komisji wyborczej oraz innych osób stanowiących zespół informatyczny okręgowej komisji wyborczej,
b)
pełnomocników okręgowych komisji wyborczych w gminach,
c)
powołanych przez okręgową komisję wyborczą koordynatorów gminnych;
3)
wójt (burmistrz, prezydent miasta) po porozumieniu z właściwym miejscowo dyrektorem delegatury Krajowego Biura Wyborczego w odniesieniu do:
a)
powołanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) koordynatora gminnego,
b)
operatorów informatycznej obsługi obwodowych komisji wyborczych.
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2015.975

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Warunki oraz sposób wykorzystania techniki elektronicznej w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 25 października 2015 r.
Data aktu: 25/09/2015
Data ogłoszenia: 08/10/2015
Data wejścia w życie: 25/09/2015