Warunki oraz sposób wykorzystania techniki elektronicznej w referendum ogólnokrajowym zarządzonym na dzień 6 września 2015 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 20 lipca 2015 r.
w sprawie warunków oraz sposobu wykorzystania techniki elektronicznej w referendum ogólnokrajowym zarządzonym na dzień 6 września 2015 r.

Na podstawie art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 318) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się warunki oraz sposób wykorzystania techniki elektronicznej, jako narzędzia wspomagającego prace: obwodowych komisji do spraw referendum, gmin, komisarzy wyborczych oraz Państwowej Komisji Wyborczej, w referendum ogólnokrajowym zarządzonym na dzień 6 września 2015 r.
2.
Wykorzystanie techniki elektronicznej nie zastępuje tradycyjnego, dotychczasowego ręcznego liczenia głosów przez obwodowe komisje do spraw referendum oraz konieczności porównania przez komisarzy wyborczych danych zawartych w systemie z dostarczonym protokołem głosowania w obwodzie.
§  2.
1.
Warunkiem korzystania przez podmioty, o których mowa w § 1 ust. 1, z techniki elektronicznej jest używanie wyłącznie oprogramowania zaakceptowanego przez Państwową Komisję Wyborczą.
2.
W przypadkach określonych w odrębnych uchwałach Państwowej Komisji Wyborczej dopuszczalne jest korzystanie z arkusza kalkulacyjnego dostarczonego przez Państwową Komisję Wyborczą.
§  3.
1.
System informatyczny Wsparcie Organów Wyborczych (WOW) umożliwia:
1)
wprowadzenie i przechowywanie danych o terytorialnym zasięgu działania komisarzy wyborczych;
2)
wprowadzenie przez urzędy gmin i przechowywanie danych o obwodach głosowania;
3)
wprowadzenie przez urzędy gmin i przechowywanie danych o liczbie mieszkańców, o liczbie osób uprawnionych do udziału w referendum, o liczbie udzielonych pełnomocnictw do głosowania, o liczbie wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania, o liczbie wysłanych pakietów referendalnych oraz o liczbie osób dopisanych i skreślonych ze spisu;
4)
druk szablonu protokołu głosowania dla właściwej obwodowej komisji do spraw referendum;
5)
wprowadzenie wszystkich danych zawartych w protokole głosowania w obwodzie;
6)
wsparcie sprawdzenia pod względem zgodności arytmetycznej poprawności ustalenia wyników głosowania w obwodzie;
7)
sporządzenie, w formie wydruku, projektu protokołu głosowania w obwodzie z ewentualnym raportem ostrzeżeń oraz zestawienia błędów, ułatwiającego sprawdzenie zgodności arytmetycznej poprawności ustalenia wyników głosowania w obwodzie;
8)
zapisanie danych z protokołu w postaci pliku na elektronicznym nośniku danych;
9)
przekazanie z obwodowej komisji do spraw referendum do właściwego terytorialnie komisarza wyborczego, bezpośrednio lub za pośrednictwem pełnomocnika komisarza wyborczego w gminie, danych o wynikach głosowania w obwodzie;
10)
weryfikację oraz zatwierdzenie przez komisarza wyborczego zgodności danych elektronicznych otrzymanych z obwodowej komisji do spraw referendum z protokołem głosowania przekazanym przez obwodową komisję do spraw referendum;
11)
sporządzenie wydruków kontrolnych zawierających dane z protokołów głosowania w poszczególnych obwodach z właściwości terytorialnej komisarza wyborczego;
12)
zsumowanie wyników głosowania na obszarze właściwości komisarza wyborczego;
13)
sporządzenie, w formie wydruku, projektu protokołu głosowania na obszarze właściwości komisarza wyborczego;
14)
przekazanie przez komisarza wyborczego wyników głosowania z obszaru swojej właściwości do Państwowej Komisji Wyborczej;
15)
weryfikację przez Państwową Komisję Wyborczą zgodności danych elektronicznych otrzymanych z obszaru właściwości komisarza wyborczego z danymi z protokołu głosowania na obszarze tej właściwości, dostarczonego przez komisarza wyborczego;
16)
zsumowanie przez Państwową Komisję Wyborczą wyników głosowania na obszarze kraju;
17)
sporządzenie, w formie wydruku, projektu protokołu ustalenia wyniku referendum;
18)
przechowywanie danych zawartych w protokołach głosowania w obwodach.
2.
System informatyczny zapewnia Państwowej Komisji Wyborczej wgląd we wszystkie dane z protokołów głosowania w obwodzie, wprowadzone do systemu informatycznego.
3.
System informatyczny zapewnia przesyłanie danych obejmujących wyniki głosowania przez internet, z zapewnieniem bezpieczeństwa komunikacji i autoryzacji oraz poprawności i integralności przekazanych danych.
§  4.
Obsługę informatyczną Państwowej Komisji Wyborczej zapewnia Szef Krajowego Biura Wyborczego.
§  5.
1.
Obsługę informatyczną komisarza wyborczego zapewnia dyrektor właściwej delegatury Krajowego Biura Wyborczego przy pomocy pełnomocnika ds. informatyki komisarza wyborczego, podporządkowanego komisarzowi wyborczemu.
2.
W skład zespołu informatycznego komisarza wyborczego, oprócz pełnomocnika ds. informatyki mogą, w zależności od potrzeb, wchodzić inne osoby, zatrudnione przez dyrektora delegatury Krajowego Biura Wyborczego na podstawie umowy cywilnoprawnej.
§  6.
1.
Obsługę informatyczną obwodowej komisji do spraw referendum zapewnia wójt (burmistrz, prezydent miasta) w ramach zadań zleconych gminie, powołując w tym celu operatora informatycznej obsługi obwodowej komisji do spraw referendum. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) zapewnia też niezbędny sprzęt teleinformatyczny oraz dostęp do internetu.
2.
Zadania operatora, o którym mowa w ust. 1, może wykonywać członek obwodowej komisji do spraw referendum, w tym także osoba wskazana do składu tej komisji przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
3.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta), po uzgodnieniu z właściwym miejscowo dyrektorem delegatury Krajowego Biura Wyborczego, powołuje koordynatora gminnego odpowiedzialnego w szczególności za szkolenie operatorów obsługi informatycznej obwodowych komisji do spraw referendum, jak też wsparcie techniczne obsługi informatycznej tych komisji i pełnomocnika komisarza wyborczego w gminie. Dopuszcza się możliwość powołania koordynatorów gminnych przez komisarza wyborczego i zatrudnienie tych osób przez dyrektora delegatury Krajowego Biura Wyborczego na podstawie umowy cywilnoprawnej. W takiej sytuacji wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie powołuje koordynatora gminnego.
4.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w ramach zadań zleconych gminie, zapewnia, po uzgodnieniu z właściwym miejscowo dyrektorem delegatury Krajowego Biura Wyborczego, udostępnienie sprzętu teleinformatycznego niezbędnego dla wykonania zadań pełnomocnika komisarza wyborczego w gminie oraz koordynatora gminnego.
§  7.
Szczegółowy zakres zadań osób uczestniczących w obsłudze informatycznej określi:
1)
Szef Krajowego Biura Wyborczego - w odniesieniu do osób odpowiedzialnych za wsparcie informatyczne prac Państwowej Komisji Wyborczej;
2)
dyrektor delegatury Krajowego Biura Wyborczego po porozumieniu z komisarzem wyborczym w odniesieniu do:
a)
pełnomocnika ds. informatyki komisarza wyborczego oraz innych osób stanowiących zespół informatyczny komisarza wyborczego,
b)
pełnomocników komisarza wyborczego w gminach,
c)
powołanych przez komisarza wyborczego koordynatorów gminnych;
3)
wójt (burmistrz, prezydent miasta) po porozumieniu z właściwym miejscowo dyrektorem delegatury Krajowego Biura Wyborczego w odniesieniu do:
a)
powołanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) koordynatora gminnego,
b)
operatorów informatycznej obsługi obwodowych komisji do spraw referendum.
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024