Zmiana Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 13 lutego 2015 r.
w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 3 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2013 r. poz. 173) ogłasza się, co następuje:
§  1.
W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, stanowiącym załącznik do obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2007 r. w sprawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. Nr 94, poz. 1035), zmienionym obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 października 2009 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. Nr 72, poz. 913), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 marca 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. Nr 19, poz. 193), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 maja 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. Nr 47, poz. 651), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 września 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. Nr 69, poz. 861), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. Nr 19, poz. 201), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. Nr 65, poz. 654), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 października 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. Nr 96, poz. 971), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 lutego 2012 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. poz. 113), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 września 2012 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. poz. 678), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 września 2013 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. poz. 896), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 grudnia 2013 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. z 2014 r. poz. 23), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. poz. 237), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 maja 2014 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. poz. 372) oraz obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 września 2014 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M.P. poz. 877) wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego obwieszczenia.

ZAŁĄCZNIK

W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wprowadza się następujące zmiany:

1) w rozdziale 5 w podrozdziale 5.3 "Wymagane informacje w odniesieniu do osi i środków":

a) w pkt 5.3.1 "Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego":

- w działaniu "Ułatwianie startu młodym rolnikom":

- część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity: 604 000 000 euro Wydatki publiczne: 604 000 000 euro",

- część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba młodych rolników, którym udzielono pomocy 31 875
Całkowita wartość inwestycji (euro) 353 000 000
Rezultat Wzrost wartości dodanej brutto we wspartych gospodarstwach (euro) 1 084 406 760 "

- część "Specyficzne dla Programu wskaźniki i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Rezultat Wielkość gospodarstw młodych rolników po realizacji biznesplanu (wskaźnik pomocniczy do wyliczenia średniej gospodarstw MR w stosunku do średniej w województwie) 574 587 w skali kraju "

- w działaniu "Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa":

- część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity: 562 712 063 euro

Wydatki publiczne: 562 712 063 euro

Schemat I: 125 430 952 euro

Schemat II: 437 281 111 euro",

- część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba projektów

(w tym w ramach "nowych wyzwań")

Schemat I: 350

Schemat II: 800

(Schemat II: 43)

Liczba projektów finansowanych w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania

2004-2006

Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.2. "Scalanie gruntów" Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 5 Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.5. "Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 0
Całkowita wartość inwestycji (euro) (w tym w ramach "nowych wyzwań") Schemat I:

125 430 952

Schemat II:

437 281 111

(20 281 111)

Całkowita wartość inwestycji (euro) w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006 Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.2. "Scalanie gruntów" Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 5 000 000

Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.5. "Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 0

Rezultat Wzrost wartości dodanej brutto w gospodarstwach, którym udzielono pomocy (euro) Schemat I: 84 030 000

Schemat II: 23 980 000

"

- część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Średnia liczba gospodarstw uczestniczących w projekcie scaleniowym Schemat I: 70
Rezultat Łączna powierzchnia gruntów objętych postępowaniami scaleniowymi Schemat I: 210 tys. ha
Średnia powierzchnia gospodarstwa podlegającego scaleniu Schemat I: 8 ha
Średnia liczba działek ewidencyjnych w gospodarstwie po scaleniu Schemat I: 5
Wskaźnik zmniejszenia liczby działek w gospodarstwie po scaleniu Schemat I: 0,5
Gęstość sieci dróg (km/100 ha) na obiektach scaleniowych Schemat I: 4 km/100 ha
Powierzchnia użytków rolnych, na których nastąpiła regulacja stosunków wodnych (melioracje wodne szczegółowe) (w tym w ramach "nowych wyzwań") Schemat II: 60 100 ha

(3 240 ha)

Powierzchnia użytków rolnych, na których nastąpiła poprawa ochrony przeciwpowodziowej (w tym w ramach "nowych wyzwań") Schemat II: 50 100 ha

(2 700 ha)

Retencja wody (w tym w ramach "nowych wyzwań") Schemat II: 150 260 000 m3

(8 110 000 m3)

Efekty rzeczowe inwestycji (melioracje wodne podstawowe) Schemat II: brak wartości docelowych "

- w działaniu "Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych" część "Kryteria dostępu" otrzymuje brzmienie:

"Kryteria dostępu

Pomoc przyznaje się beneficjentom, w których gospodarstwach, w wyniku wystąpienia niekorzystnego zjawiska atmosferycznego, zostały poniesione straty w środkach trwałych służących do produkcji rolnej (budynkach, budowlach, maszynach, urządzeniach, inwentarzu żywym, plantacjach wieloletnich) w wysokości równej co najmniej kwocie 5 tys. zł.",

- w działaniu "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności":

- w części "Lista wspólnotowych i krajowych systemów jakości żywności kwalifikująca się do wsparcia":

- pkt 1 "systemy wspólnotowe" otrzymuje brzmienie:

"1. systemy wspólnotowe:

a) System Chronionych Nazw Pochodzenia, Chronionych Oznaczeń Geograficznych oraz Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 343 z 14.12.2012, str. 1);

b) produkcja ekologiczna w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 (Dz. Urz. UE L 189 z 20.07.2007, str. 1).",

- w pkt 2 "systemy krajowe" lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) Integrowana produkcja (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (Dz. U. poz. 455, z 2014 r. poz. 822 i 827 oraz z 2015 r. poz. 39);",

- w części "Uzasadnienie dla wsparcia systemu Produkcji Integrowanej" akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Integrowana produkcja (IP) jest systemem, który obejmuje opisy produktów, a zgodność z tymi opisami jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Produkt w systemie IP jest uzyskiwany zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin. Produkcja w systemie IP jest prowadzona zgodnie ze szczegółowymi metodykami zatwierdzonymi przez Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa, które dokładnie określają sposób prowadzenia upraw. Zgodność sposobu prowadzenia upraw z metodykami IP oraz obowiązującymi w tym zakresie przepisami jest weryfikowana w trakcie przeprowadzonych kontroli obejmujących:

– kontrolę Notatnika IP obejmującą wszystkich producentów,

– kontrolę w gospodarstwie w trakcie wegetacji roślin,

– kontrolę jakości płodów rolnych.

Instytucją kontrolującą i sprawującą nadzór nad prawidłowością funkcjonowania systemu IP jest Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Za certyfikację w systemie IP jest odpowiedzialny wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa (WIORiN), a także podmiot upoważniony do prowadzenia działalności w tym zakresie przez WIORiN. Posiadanie certyfikatu IP świadczy o tym, że produkt został wyprodukowany zgodnie z zasadami IP.

Integrowana produkcja jest systemem otwartym dla wszystkich producentów, a udział w systemie jest dla nich dobrowolny. Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie się do WIORiN albo do podmiotu upoważnionego do prowadzenia działalności w zakresie certyfikacji w IP, a następnie poddanie się kontrolom oraz przestrzeganie zasad, które mają zagwarantować produkcję żywności wysokiej jakości.",

- w części "Lista produktów kwalifikujących się do pomocy w ramach mechanizmu jakości wybranego w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności"" pkt 3 otrzymuje brzmienie:

3. Produkty integrowanej produkcji (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin obejmują wyłącznie nieprzetworzone produkty pochodzenia roślinnego, dla których zostały opracowane i zaakceptowane metodyki produkcji integrowanej. Przygotowano dwadzieścia cztery metodyki, które obejmują następujące produkty: agrest, borówka wysoka, brzoskwinia i morela, buraki ćwikłowe, cebula, gruszki, jabłka, kalafior, kapusta głowiasta, malina, marchew, ogórek gruntowy, ogórek pod osłonami, papryka, pomidory pod osłonami, porzeczka czarna i czerwona, sałata pod osłonami, śliwki, truskawki, wiśnie oraz ziemniaki, pomidor gruntowy, rzepak ozimy i jary, kukurydza.",

- w części "Wskazanie oficjalnych organów odpowiedzialnych za nadzór nad funkcjonowaniem systemu jakości oraz opis ustaleń organizacyjnych dotyczących nadzoru" lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) Integrowana produkcja (IP)

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Sprawuje nadzór nad Państwową Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa.

Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa

Odpowiada za nadzór nad funkcjonowaniem systemu IP.

Główny Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa

Zatwierdza szczegółowe metodyki prowadzenia upraw w IP.

WIORiN oraz podmiot upoważniony przez WIORiN do prowadzenia działalności w zakresie certyfikacji w IP.

WIORiN lub podmiot upoważniony przez WIORiN przyjmują zgłoszenia producentów do systemu IP i wpisują producentów do ewidencji. Ponadto ww. podmioty przeprowadzają kontrolę gospodarstw IP i wydają certyfikaty poświadczające stosowanie IP. WIORiN lub podmioty upoważnione przez WIORiN prowadzą kontrolę posiadania przez uczestnika systemu IP ważnego zaświadczenia potwierdzającego ukończenie szkolenia w zakresie systemu IP.",

- w działaniu "Działania informacyjne i promocyjne":

- w części "Lista systemów kwalifikujących się do pomocy w ramach mechanizmu jakości, wybranego w ramach działania "Działania informacyjne i promocyjne"":

- pkt 1 "systemy wspólnotowe" otrzymuje brzmienie:

"1. systemy wspólnotowe:

a) System Chronionych Nazw Pochodzenia, Chronionych Oznaczeń Geograficznych oraz Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 343 z 14.12.2012, str. 1);

b) produkcja ekologiczna w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 (Dz. Urz. UE L 189 z 20.07.2007, str.1).",

- w pkt 2 "systemy krajowe" lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) Integrowana produkcja (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin;",

- w części "Uzasadnienie dla wsparcia systemu Produkcji Integrowanej" akapit trzeci i czwarty otrzymują brzmienie:

"Integrowana produkcja (IP) jest systemem, który obejmuje opisy produktów, a zgodność z tymi opisami jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Produkt w systemie IP jest uzyskiwany zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin. Produkcja w systemie IP jest prowadzona zgodnie ze szczegółowymi metodykami zatwierdzonymi przez Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa, które dokładnie określają sposób prowadzenia upraw. Zgodność sposobu prowadzenia upraw z metodykami IP oraz obowiązującymi w tym zakresie przepisami jest weryfikowana w trakcie przeprowadzanych kontroli obejmujących:

– kontrolę Notatnika IP obejmującą wszystkich producentów;

– kontrolę w gospodarstwie w trakcie wegetacji roślin;

– kontrolę jakości płodów rolnych.

Instytucją kontrolującą i sprawującą nadzór nad prawidłowością funkcjonowania systemu IP jest Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Za certyfikację w systemie IP jest odpowiedzialny WIORiN, a także podmiot upoważniony do prowadzenia działalności w tym zakresie przez WIORiN. Posiadanie certyfikatu IP świadczy o tym, że produkt został wyprodukowany zgodnie z zasadami IP.

Integrowana produkcja (IP) jest systemem otwartym dla wszystkich producentów, a udział w systemie jest dobrowolny. Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie do WIORiN albo do podmiotu upoważnionego do prowadzenia działalności w zakresie certyfikacji w IP, a następnie poddanie się kontrolom oraz przestrzeganie zasad, które mają zagwarantować produkcję żywności wysokiej jakości.",

- w części "Lista produktów kwalifikujących się do pomocy w ramach poszczególnych systemów mechanizmu jakości wybranych w ramach działania: "Działania informacyjne i promocyjne"" pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Produkty integrowanej produkcji (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (Dz. U. poz. 455, z 2014 r. poz. 822 i 827 oraz z 2015 r. poz. 39), obejmują wyłącznie nieprzetworzone produkty pochodzenia roślinnego, dla których zostały opracowane i zaakceptowane metodyki produkcji integrowanej. Jak dotąd zostały przygotowane dwadzieścia cztery metodyki (obejmują one następujące produkty: agrest, borówka wysoka, brzoskwinia i morela, buraki ćwikłowe, cebula, gruszki, jabłka, kalafior, kapusta głowiasta, malina, marchew, ogórek gruntowy, ogórek pod osłonami, papryka, pomidory pod osłonami, porzeczka czarna i czerwona, sałata pod osłonami, śliwki, truskawki, wiśnie, ziemniaki, pomidor gruntowy, rzepak ozimy i jary, kukurydza).",

b) w pkt 5.3.2 "Oś 2 Poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich":

- w działaniu "Program rolnośrodowiskowy" (Płatności rolnośrodowiskowe):

- część "Podstawowe wymagania" otrzymuje brzmienie:

"Podstawowe wymagania

Podstawowe wymagania oznaczają normy obowiązkowe, które muszą być przestrzegane przy prowadzeniu działalności rolniczej, związane w szczególności z ochroną środowiska.

Podstawowe wymagania dla programu rolnośrodowiskowego obejmują (zgodnie z art. 39 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005) minimalne normy, wymogi podstawowe w zakresie zarządzania - SMR (art. 5 i 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009) oraz prawodawstwo krajowe (załącznik 11 do Programu). Prawodawstwo krajowe zawiera wymagania w zakresie stosowania nawozów naturalnych i mineralnych, które są zgodne z dyrektywą 91/676/EWG i dotyczą gospodarstw leżących poza obszarami szczególnie narażonymi (OSN). Dodatkowo podstawowe wymagania określone w prawodawstwie krajowym dotyczą utrzymywania czystości i porządku w gospodarstwie oraz ochrony siedlisk.

W zakres podstawowych wymagań od 2015 r. wchodzą również odpowiednie kryteria i minimalne działania wynikające z definicji działalności rolniczej (ustanowione zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. c pkt ii oraz iii rozporządzenia Parlamentu i Rady nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 608)).

Podstawowe wymagania stanowią punkt odniesienia do sporządzenia kalkulacji płatności rolnośrodowiskowych. Harmonogram wdrażania tych wymogów określają właściwe przepisy prawa wspólnotowego.

Płatność rolnośrodowiskowa nie może być przyznana za przestrzeganie wymagań, które wynikają z realizacji zasady "zanieczyszczający płaci". W związku z tym wymagania wynikające z programów działań na podstawie Dyrektywy Azotanowej nie mogą być finansowane w ramach Programu rolnośrodowiskowego. W zależności od wymagań zawartych w poszczególnych programach działań, jeżeli pokrywają się one z wymaganiami dla Programu rolnośrodowiskowego, może to dotyczyć pakietów: rolnictwo zrównoważone, ochrona gleb i wód, strefy buforowe.

Zobowiązania podjęte po 2011 r. i kontynuowane w 2015 r. i w kolejnych latach muszą zostać dostosowane do ram prawnych następnego okresu programowania.",

- w części "Forma i wysokość pomocy":

- w tabeli w lp. 9 wiersze 40 i 41 otrzymują brzmienie:

9. Strefy buforowe 40. Wariant 9.3. Utrzymanie 2-metrowych miedz śródpolnych 40 zł/100 mb

(10,2 euro/100mb)

12,70 zł/100 mb

(3,5 euro/100mb)78a)

41. Wariant 9.4. Utrzymanie 5-metrowych miedz śródpolnych 100 zł/100 mb

(25,6 euro/100mb)

31,70 zł/100 mb

(8,6 euro/100mb)78a)

- dodaje się odnośnik nr 78a w brzmieniu:

"78a) Wysokość płatności dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązania w ramach określonych wariantów Pakietu 9. po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. i latach kolejnych.",

- w działaniu "Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne" w części "Forma i wysokość pomocy":

- w akapicie 4 w tabeli ze stawkami płatności dla Schematu I - zalesianie gruntów rolnych lp. 3A otrzymuje brzmienie:

3 Premia zalesieniowa
A Premia zalesieniowa zł (euro)/ha na rok
1580 (404,7) 119090a)(304,8)

- dodaje się odnośnik nr 90a w brzmieniu:

"90a) Stawka premii zalesieniowej do gruntów, do których od 2015 r. mogą zostać przyznane płatności bezpośrednie, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009.",

c) w pkt 5.3.3 "Oś 3 Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej":

- w działaniu "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej":

- część "Cel działania" otrzymuje brzmienie:

"Cel działania

Poprawa warunków życia oraz prowadzenia działalności gospodarczej na obszarach wiejskich przez rozwijanie niektórych elementów infrastruktury technicznej zapewniających dostęp do podstawowych usług dla ludności i gospodarki.

W celu zmniejszenia zużycia paliw kopalnianych w ramach działania będą wspierane inwestycje dotyczące budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii, w szczególności energii elektrycznej i cieplnej, tym samym działanie to wpisuje się w realizację celów sformułowanych zgodnie z ustaleniami dokonanymi podczas przeglądu WPR (Health Check) i wymienionych w art. 16a. rozporządzenia nr 1698/2005.

Stworzenie warunków dla rozwoju przedsiębiorczości oraz rozwój i poprawa warunków sprzedaży bezpośredniej przez budowę i modernizację lokalnej infrastruktury handlowej (targowisk).",

- w części "Zakres działania" akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Pomocy udziela się na realizację projektów w zakresie:

1) gospodarki wodno-ściekowej, w szczególności:

a) zaopatrzenia w wodę,

b) odprowadzania i oczyszczania ścieków, w tym systemów kanalizacji sieciowej lub kanalizacji zagrodowej;

2) tworzenia systemu zbioru, segregacji i wywozu odpadów komunalnych;

3) wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych, w szczególności wiatru, wody, energii geotermalnej, słońca, biogazu albo biomasy lub budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii;

4) budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu;

5) budowy lub modernizacji targowisk.",

- część "Definicja beneficjenta" otrzymuje brzmienie:

"Definicja beneficjenta

Gmina lub jednostka organizacyjna, dla której organizatorem jest j.s.t. wykonująca zadania określone w Zakresie pomocy, a w przypadku inwestycji związanych z budową mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii - gmina.

W przypadku inwestycji związanych z Internetem szerokopasmowym, budową lub modernizacją targowisk, beneficjentem może być gmina lub związek międzygminny.",

- część "Forma i wysokość pomocy" otrzymuje brzmienie:

"Forma i wysokość pomocy

Pomoc ma formę zwrotu części kosztów kwalifikowalnych projektu. Maksymalna wysokość pomocy na realizację projektów w jednej gminie, w okresie realizacji Programu, nie może przekroczyć:

1) 4 000 000 zł (1 024 642,7 euro) - na projekty w zakresie gospodarki wodno-ściekowej;

2) 200 000 zł (51 232,1 euro) - na projekty w zakresie tworzenia systemu zbioru, segregacji i wywozu odpadów komunalnych;

3) 3 000 000 zł (768 482,0 euro) - na projekty w zakresie wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych,

4) 1 000 000 zł (256 160,6 euro) - na projekty w zakresie budowy lub modernizacji targowisk.

Na projekty w zakresie budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu limit jest zgodny z zasadą pomocy de minimis.

Na projekty w zakresie budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii, limit jest zgodny z zasadą pomocy de minimis - zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1).

Limit pomocy na realizację projektów z zakresu energii odnawialnej z udziałem środków przyznawanych po przeglądzie WPR jest odrębny od limitu 3 000 000 zł określonego dla projektów w zakresie wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych.

Równowartość kwoty wyrażona w euro ma charakter indykatywny.",

- część "Poziom pomocy" otrzymuje brzmienie:

"Poziom pomocy

Poziom pomocy z EFRROW wynosi maksymalnie 75% kosztów kwalifikowalnych inwestycji, z wyjątkiem budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu oraz budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii, gdzie poziom wsparcia wynosi maksymalnie 90% kosztów kwalifikowalnych operacji.

Wymagany krajowy wkład środków publicznych, w wysokości:

1) co najmniej 25% kosztów kwalifikowalnych projektu - w przypadku operacji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, tworzenia systemu zbioru, segregacji, wywozu odpadów komunalnych, oraz wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych oraz budowy lub modernizacji targowisk;

2) co najmniej 10% kosztów kwalifikowalnych operacji w zakresie budowy infrastruktury Internetu szerokopasmowego oraz projektów realizowanych w ramach Europejskiego Planu Naprawy Gospodarczej z zakresu budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii - dotyczy operacji realizowanych z udziałem środków przyznanych po przeglądzie WPR (Health Check), pochodzi ze środków własnych.",

- część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity: 1 741 333 148 euro

Wydatki publiczne: 1 741 333 148 euro",

- część "Pomoc państwa" otrzymuje brzmienie:

"Pomoc państwa

W przypadku inwestycji w zakresie infrastruktury Internetu szerokopasmowego pomoc ma charakter de minimis. W przypadku inwestycji w zakresie budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii pomoc ma charakter de minimis zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.",

- część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba projektów (w tym w ramach "nowych wyzwań") 23 050 (Infrastruktura szerokopasmowego Internetu 4) (Energia odnawialna 86)
Całkowita wartość inwestycji (euro) (w tym w ramach "nowych wyzwań") 2 608 410 000 (Infrastruktura szerokopasmowego Internetu 103 037 454) (Energia odnawialna 17 250 000)
Rezultat Ludność zamieszkująca obszary wiejskie korzystająca z udoskonalonych usług 9 020 000
Oddziaływanie Wzrost gospodarczy (wyrażony parytetem siły nabywczej (PPS)) 618 308,67
Tworzenie miejsc pracy Wzrost o 2,7% Wartość docelowa: 14 226 tys. osób (w tym z PROW: 79,06 tys. osób) "

- część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnika Wskaźnik Wartość docelowa 2007-2013
Produkt Liczba beneficjentów

(w tym w ramach "nowych wyzwań")

7 910

(Infrastruktura szerokopasmowego Internetu 4)

(Energia odnawialna 86)

Liczba nowych targowisk 81
Liczba zmodernizowanych targowisk 204
Rezultat Wzrost liczby osób zamieszkującej obszary wiejskie z dostępem do lepszych usług 53%
Liczba kilometrów wybudowanych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w wyniku realizacji programu 30 617
Ilość odpadów komunalnych objętych systemami stworzonymi w wyniku realizacji projektów w ramach programu 120% wartości bazowej
Moc wytwarzana przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii dzięki wsparciu w ramach programu (MW) 380
Liczba mieszkańców obszarów wiejskich uzyskujących potencjalny dostęp do sieci szerokopasmowego Internetu

(w tym w ramach "nowych wyzwań")

27 000

(27 000)

Liczba sprzedających w nowo wybudowanych lub wyremontowanych targowiskach (osobodni/rok) 1 038 800 "

2) w rozdziale 6:

a) podrozdział 6.2 "Plan finansowy w podziale na osie (w euro na cały okres)" otrzymuje brzmienie:

"6.2. Plan finansowy w podziale na osie (w euro na cały okres)

Wkład publiczny
Ogółem wkład publiczny Stawka wkładu EFRROW (%) Kwota EFRROW
Oś 1 7 869 796 285,00 75,00% 5 902 347 213,00
Oś 2 5 017 001 520,00 80,00% 4 013 601 216,00
Oś 3 3 312 186 302,00 75,00% 2 484 139 727,00
Oś 4 787 500 000,00 80,00% 630 000 000,00
Pomoc techniczna 266 600 000,00 75,00% 199 950 000,00
Razem 17 253 084107,00 76,68% 13 230 038 156,00

Tabela finansowa w podziale na osie, dodatkowe środki, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005 - regiony konwergencji

Ogółem wkład publiczny (euro) Stawka wkładu EFRROW (%) Kwota EFRROW (euro)
Oś 1 93 615 000,00 90,00% 84 253 500,00
Oś 2 68 854 767,00 90,00% 61 969 291,00
Oś 3 25 185 788,00 90,00% 22 667 209,00
Oś 4 0 0 0
Razem 187 655 555,00 90,00% 168 890 000,00 ",

b) podrozdział 6.3 "Orientacyjny budżet związany z operacjami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia nr 1698/2005, za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. (art. 16a ust. 3b do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005)" otrzymuje brzmienie:

"6.3. Orientacyjny budżet związany z operacjami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. (art. 16a ust. 3b do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005)

Oś/środek Nazwa działania Wkład EFRROW na lata 2009-2013
Oś 1: Środek 121 Modernizacja gospodarstw wiejskich 66 000 500,00
Oś 1: Środek 125 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa 18 253 000,00
Łącznie oś 1 84 253 500,00
Oś 2: Środek 214 Program rolnośrodowiskowy 61 969 291,00
Łącznie oś 2 61 969 291,00
Oś 3: Środek 321 Operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. g rozporządzenia nr 1698/2005 7 142 209,00
Operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1698/2005 15 525 000,00
Łącznie oś 3 22 667 209,00
Program łącznie 168 890 000,00
Ogółem w ramach osi 1, 2, 3 i 4 operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. a-f rozporządzenia nr 1698/2005 161 747 791,00
Ogółem w ramach osi 3 i 4 operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. g rozporządzenia nr 1698/2005 7 142 209,00 ";

3) rozdział 7 "INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)" otrzymuje brzmienie:

"7. INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)

Kod działania Nazwa działania/oś 1 Wydatki publiczne Wydatki prywatne*) Koszt całkowity
111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie 30 000 000 0 30 000 000
112 Ułatwianie startu młodym rolnikom 604 000 000 0 604 000 000
113 Renty strukturalne 2 389 600 000 0 2 389 600 000
114 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 40 000 000 10 000 000 50 000 000
121 Modernizacja gospodarstw rolnych 2 474 199 222 3 711 298 833 6 185 498 055
123 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej 932 000 000 2 796 000 000 3 728 000 000
125 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa 562 712 063 0 562 712 063
126 Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych 194 500 000 21 611 111 216 111 111
132 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności 14 000 000 0 14 000 000
133 Działania informacyjne i promocyjne 6 000 000 2 571 429 8 571 429
141 Zobowiązania z okresu 2004-2006 dla działania "Wspieranie gospodarstw niskotowarowych" 533 900 000 0 533 900 000
142 Grupy producentów rolnych 182 500 000 0 182 500 000
RAZEM Oś I 7 963 411 285 6 541 481 373 14 504 892 658

* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego, zaokrąglone w górę do pełnej jedności: zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych

Kod działania Nazwa działania/oś 2 Wydatki publiczne Wydatki prywatne Koszt całkowity
211, 212 Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) 2 418 750 000 0 2 418 750 000
214 Program rolnośrodowiskowy (płatności rolnośrodowiskowe) 2 302 604 767 0 2 302 604 767
221, 223 Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne 234 501 520 0 234 501 520
226 Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych 130 000 000 0 130 000 000
RAZEM Oś II 5 085 856 287 0 5 085 856 287
Kod działania Nazwa działania/oś 3 Wydatki publiczne Wydatki prywatne*) Koszt całkowity
311 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej 345 580 000 345 580 000 691 160 000
312 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw 683 583 600 683 583 600 1 367 167 200
321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 1 741 333 148 0 1 741 333 148
322, 323, 313 Odnowa i rozwój wsi 566 875 342 0 566 875 342
RAZEM Oś III 3 337 372 090 1 029 163 600 4 366 535 690

* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności, zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta, podano w celach informacyjnych

Kod działania Nazwa działania/oś 4 Wydatki publiczne Wydatki prywatne*) Koszt całkowity
4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju 640 500 000 416 108 629 1 056 608 629
4.21 Wdrażanie projektów współpracy 15 000 000 0 15 000 000
4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja 132 000 000 0 132 000 000
RAZEM tylko Oś IV 787 500 000 416 108 629 1 203 608 629
RAZEM Oś I, II, III, IV 17 174139 662 7 986 753 602 25 160 893 264

* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności, zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta, podano w celach informacyjnych

Kod działania Nazwa działania Wydatki publiczne Wydatki prywatne Koszt całkowity
- Pomoc Techniczna 266 600 000 0 266 600 000
RAZEM PROW 2007-2013 17 440 739 662 7 986 753 602 25 427 493 264 ";

4) w załączniku nr 10 "Szczegółowy opis pakietów rolnośrodowiskowych oraz kalkulacja wysokości płatności rolnośrodowiskowej":

a) w ramach "Pakietu 8. Ochrona gleb i wód":

- część "Wymogi wariantu 8.1.:" otrzymuje brzmienie:

"Wymogi wariantu 8.1.:

1. Wymogi wariantu 8.1.(dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie w 2011 r. i kontynuują je w 2015 r.):

- wsiewanie roślin (wsiewka) w rosnące rośliny ozime lub razem z siewem roślin jarych i utrzymanie ich przez okres zimy;

- sprzątnięcie słomy z całego pola po żniwach;

- możliwość wznowienia zabiegów agrotechnicznych w terminie od dnia 1 marca;

- dopuszczalny wypas;

- biomasa wsiewki poplonowej powinna być przyorana, z wyjątkiem uprawy gleby w systemie bezorkowym;

- możliwość przemiennego stosowania wsiewki poplonowej na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat;

- niestosowanie ścieków i osadów ściekowych na wsiewkę.

Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.

2. Wymogi wariantu 8.1. (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. i latach kolejnych):

- wsiewanie roślin (wsiewka) w rosnące rośliny ozime lub razem z siewem roślin jarych i utrzymanie ich przez okres zimy;

- zakaz stosowania wsiewek traw;

- sprzątnięcie słomy z całego pola po żniwach;

- możliwość wznowienia zabiegów agrotechnicznych w terminie od dnia 1 marca;

- dopuszczalny wypas;

- biomasa wsiewki poplonowej powinna być przyorana, z wyjątkiem uprawy gleby w systemie bezorkowym;

- możliwość przemiennego stosowania wsiewki poplonowej na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat;

- niestosowanie ścieków i osadów ściekowych na wsiewkę.

Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym, istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.",

- część "Wymogi wariantu 8.2.:" otrzymuje brzmienie:

"Wymogi wariantu 8.2.:

1. Wymogi wariantu 8.2. (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie w 2011 r. i kontynuują je w 2015 r.)

- wykonanie siewu roślin poplonowych (rośliny ozime) do końca września;

- stosowanie pod międzyplon tylko nawozów naturalnych;

- niestosowanie ścieków i osadów ściekowych na międzyplon;

- biomasa roślin poplonowych powinna być przyorana, z wyjątkiem uprawy gleby w systemie bezorkowym;

- możliwość koszenia lub spasania biomasy roślin poplonowych wiosną;

- możliwość wznowienia zabiegów agrotechnicznych w terminie od dnia 1 marca;

- możliwość przemiennego stosowania międzyplonów na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat.

Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym, istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.

2. Wymogi wariantu 8.2. (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. i latach kolejnych):

- siew roślin międzyplonowych w terminie do dnia 15 września;

- zakaz wznawiania zabiegów agrotechnicznych przed dniem 1 marca;

- stosowanie jako międzyplon wyłącznie mieszanki złożonej z minimum 3 gatunków roślin, przy czym gatunek rośliny dominujący w mieszance lub gatunki zbóż wykorzystane w mieszance nie mogą przekroczyć 70% jej składu;

- zakaz stosowania mieszanki składającej się wyłącznie z gatunków zbóż;

- zakaz nawożenia;

- zakaz stosowania pestycydów i herbicydów w międzyplonie;

- niestosowanie osadów ściekowych;

- przyoranie biomasy, z wyłączeniem uprawy gleby w systemie bezorkowym;

- zakaz uprawy w plonie głównym mieszanki tych samych roślin (w przypadku międzyplonu ozimego również form jarych);

- możliwość koszenia lub spasania biomasy roślin poplonowych wiosną;

- możliwość przemiennego stosowania międzyplonów na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat.

Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym, istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.",

- część "Wymogi wariantu 8.3." otrzymuje brzmienie:

"Wymogi wariantu 8.3.:

1. Wymogi wariantu 8.3.(dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie w 2011 r. i kontynuują je w 2015 r.):

- wykonanie siewu roślin poplonowych (rośliny jare) do końca września;

- stosowanie pod międzyplon tylko nawozów naturalnych;

- niestosowanie ścieków i osadów ściekowych na międzyplon;

- biomasa roślin poplonowych powinna być przyorana, z wyjątkiem uprawy gleby w systemie bezorkowym;

- możliwość spasania biomasy roślin poplonowych jesienią;

- możliwość wznowienia zabiegów agrotechnicznych w terminie od dnia 1 marca;

- możliwość przemiennego stosowania międzyplonów na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat.

Na terenie całego gospodarstwa objętego programem rolnośrodowiskowym istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.

2. Wymogi wariantu 8.3. (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. i latach kolejnych):

- siew roślin międzyplonowych w terminie do dnia 15 września;

- zakaz wznawiania zabiegów agrotechnicznych przed dniem 1 marca;

- stosowanie jako międzyplon wyłącznie mieszanki złożonej z minimum 3 gatunków roślin, przy czym gatunek rośliny dominujący w mieszance lub gatunki zbóż wykorzystane w mieszance nie mogą przekroczyć 70% jej składu;

- zakaz stosowania mieszanki składającej się wyłącznie z gatunków zbóż;

- zakaz nawożenia;

- zakaz stosowania pestycydów i herbicydów w międzyplonie;

- niestosowanie osadów ściekowych;

- przyoranie biomasy, z wyłączeniem uprawy gleby w systemie bezorkowym;

- zakaz uprawy w plonie głównym mieszanki tych samych roślin;

- możliwość spasania biomasy roślin poplonowych jesienią;

- możliwość przemiennego stosowania międzyplonów na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat.

Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.".

b) w ramach "Pakietu 9. Strefy buforowe" w części "Wariant 9.3 Utrzymanie 2-metrowych miedz śródpolnych, Wariant 9.4. Utrzymanie 5-metrowych miedz śródpolnych" - część "Wysokość płatności rolnośrodowiskowej" otrzymuje brzmienie:

"1. Wysokość płatności rolnośrodowiskowej (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie w 2011 r. i kontynuują je w 2015 r.) - 2033 PLN/ha

dla miedzy śródpolnej 2-metrowej - 40 PLN/100 mb

dla miedzy śródpolnej 5-metrowej - 100 PLN/100 mb

Kalkulacja płatności:

Podejmowane działania Koszty (PLN/ha) Korzyści (PLN/ha)
Dochód utracony
1. Utracona standardowa nadwyżka bezpośrednia x
Koszty dodatkowe
2. Koszenie x
3. Utracona płatność obszarowa x
4. Utracona płatność z tytułu ONW x
Dodatkowy dochód
5. Wartość siana na ściółkę x
Bilans kosztów i korzyści 2033
PROPONOWANA WYSOKOŚĆ PREMII (100%) 2033 PLN

1. utrata standardowej nadwyżki bezpośredniej (obszar ten jest wyłączony z produkcji);

2. koszt koszenia w utrudnionych warunkach (częściowo ręcznie) - według danych IERiGŻ PIB. (Klementowski A. Rynek Środków Produkcji i Usług dla Rolnictwa. Stan i perspektywy, 2001-2003 oraz z danych z Instytutu Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa dotyczące kosztu maszyn. Muzalewski A., 2001-2003. Koszty eksploatacji maszyn IBMER, Warszawa).

4, 5. utracona płatność bezpośrednia i z tytułu ONW (średnia wartość na 1 ha)

5. wartość siana na ściółkę (ilość siana przeznaczona na ściółkę x koszt siana) - na podstawie danych z Instytutu Upraw Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach, GUS, Małego poradnika zarządzania gospodarstwem rolniczym. wyd. IERiGŻ, p. red. G. Niewęgłowskiej, 2002.

Kalkulacja płatności rolnośrodowiskowej dla miedzy śródpolnej o różnej szerokości na 100 metrów bieżących.

Szerokość miedzy śródpolnej (średnia) (PLN/100mb)
2 m 0,02 x 2033 PLN = 40 PLN (10,2 EUR)
5 m 0,05 x 2033 PLN = 100 PLN (25,6 EUR)

2. Wysokość płatności rolnośrodowiskowej (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. oraz latach kolejnych) - 633 PLN/ha

dla miedzy śródpolnej 2-metrowej - 12,70 PLN/100 mb

dla miedzy śródpolnej 5-metrowej - 31,70 PLN/100 mb

Kalkulacja płatności:

Podejmowane działania Koszty (PLN/ha) Korzyści (PLN/ha)
Koszty dodatkowe
1. Koszenie x
2. Utracona płatność obszarowa x
3. Utracona płatność z tytułu ONW x
Dodatkowy dochód
4. Wartość siana na ściółkę x
Bilans kosztów i korzyści 633
PROPONOWANA WYSOKOŚĆ PREMII (100%) 633 PLN

1. koszt koszenia w utrudnionych warunkach (częściowo ręcznie) - według danych IERiGŻ PIB. (Klementowski A. Rynek Środków Produkcji i Usług dla Rolnictwa. Stan i perspektywy, 2001-2003 oraz z danych z Instytutu Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa dotyczące kosztu maszyn. Muzalewski A., 2001-2003. Koszty eksploatacji maszyn IBMER, Warszawa).

2, 3. utracona płatność bezpośrednia i z tytułu ONW (średnia wartość na 1 ha)

4. wartość siana na ściółkę (ilość siana przeznaczona na ściółkę x koszt siana) - na podstawie danych z Instytutu Upraw Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach, GUS, Małego poradnika zarządzania gospodarstwem rolniczym. wyd. IERiGŻ, p. red. G. Niewęgłowskiej, 2002.

Kalkulacja płatności rolnośrodowiskowej dla miedzy śródpolnej o różnej szerokości na 100 metrów bieżących.

Szerokość miedzy śródpolnej (średnia) (PLN/100mb)
2 m 0,02 x 633 PLN = 12,70 PLN

(3,5 EUR/100 mb)

5 m 0,05 x 633 PLN = 31,70 PLN

(8,6 EUR/100 mb)

"
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024