Chiny-Polska. Porozumienie o współpracy w ramach Polsko-Chińskiego Centrum Nauki i Technologii Rolnej.

POROZUMIENIE
między Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Rolnictwa Chińskiej Republiki Ludowej o współpracy w ramach Polsko-Chińskiego Centrum Nauki i Technologii Rolnej,
podpisane w Poznaniu dnia 21 września 2015 r.

W celu wzmocnienia współpracy i wymiany doświadczeń w zakresie nauki i technologii rolnej Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rzeczypospolitej Polskiej i Ministerstwo Rolnictwa Chińskiej Republiki Ludowej, zwane dalej "Stronami", zgodnie postanawiają, co następuje:
Artykuł  1

Strony będą ułatwiały i koordynowały wymianę doświadczeń i informacji w zakresie nauki i technologii rolnej, która będzie realizowana w ramach współpracy badawczej między polskimi instytutami badawczymi nadzorowanymi przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rzeczypospolitej Polskiej i chińskimi instytucjami naukowo-badawczymi, a formą realizacji tej współpracy będzie Polsko-Chińskie Centrum Nauki i Technologii Rolnej.

Artykuł  2

Koordynację zadań, określonych w Artykule 1 niniejszego Porozumienia, powierza się Stronom.

Artykuł  3
1.
Głównymi obszarami współpracy badawczej, o której mowa w Artykule 1, między polskimi instytutami badawczymi i chińskimi instytucjami naukowo-badawczymi, będą:
1)
biotechnologia;
2)
jakość i bezpieczeństwo produktów rolnych oraz systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności;
3)
uprawy ogrodnicze, w szczególności warzyw i drzew owocowych, oraz uprawy paszowe;
4)
ochrona upraw rolnych, w szczególności z wykorzystaniem metod biologicznych;
5)
racjonalne wykorzystanie gleb, z uwzględnieniem wszystkich ich funkcji (produkcyjna, środowiskowa, retencyjna);
6)
ograniczenie niekorzystnego wpływu rolnictwa na środowisko naturalne;
7)
systemy monitorowania przebiegu zjawisk i tendencji w rolnictwie i ochronie środowiska;
8)
wdrażanie systemów doradztwa technologicznego w zakresie uprawy zbóż i roślin pastewnych;
9)
chów i hodowla zwierząt, w szczególności produkcja mleczarska;
10)
choroby zakaźne zwierząt, w tym zoonozy zwierząt gospodarskich;
11)
energetyczne zasoby biomasy i rośliny energetyczne;
12)
gospodarka wodna w rolnictwie;
13)
nasiennictwo;
14)
wymiana zasobów genowych roślin i zwierząt;
15)
zrównoważony rozwój akwakultury;
16)
ocena wielkości i rozmieszczenia ichtiofauny w wodach śródlądowych, z wykorzystaniem metod hydroakustycznych;
17)
hodowla i uprawa roślin włóknistych;
18)
systemy informacji rynkowej i transfer wiedzy do rolnictwa;
19)
systemy sprzedaży bezpośredniej oraz wdrażanie innowacji w sektorze produkcji żywności.
2.
Współpraca, o której mowa w ustępie 1, między polskimi instytutami badawczymi i chińskimi instytucjami naukowo-badawczymi, będzie realizowana przez:
1)
wymianę informacji, materiałów i publikacji;
2)
udział we wspólnych seminariach, konferencjach i kongresach;
3)
wspólne realizowanie projektów badawczych finansowanych przez organizacje międzynarodowe lub wspólne realizowanie i finansowanie innych projektów badawczych uzgodnionych między polskimi instytutami badawczymi i chińskimi instytucjami naukowo-badawczymi;
4)
prowadzenie badań i prezentacji nowych odmian roślin i ras zwierząt, uzgodnionych przez polskie instytuty badawcze i chińskie instytucje naukowo-badawcze;
5)
krótkoterminowe (do 6 miesięcy) wymiany pracowników.
Artykuł  4
1.
Współpraca badawcza polskich instytutów badawczych i chińskich instytucji naukowo-badawczych, będzie finansowana przez polskie instytuty badawcze ze środków stanowiących ich przychody własne oraz ze środków chińskich instytucji naukowo-badawczych przeznaczonych na prowadzenie prac naukowych oraz badania i rozwój.
2.
Wizyty ekspertów będą odbywać się z zachowaniem zasady wzajemności, to jest przy uwzględnieniu w miarę możliwości porównywalnej liczby uczestników delegacji i częstotliwości wizyt w kraju pobytu. Szczegóły dotyczące terminów każdej wizyty Strony będą ustalać drogą dyplomatyczną. Polski instytut badawczy przyjmujący delegację chińskiej instytucji naukowo-badawczej oraz chińska instytucja naukowo-badawcza przyjmująca delegację polskiego instytutu badawczego powinny zostać poinformowane o przyjeździe i składzie delegacji na miesiąc przed planowaną wizytą.
3.
Koszty związane z delegowaniem przedstawicieli, ich przejazdami, zakwaterowaniem, wyżywieniem, ubezpieczeniem i opieką medyczną, a także wszystkie koszty związane z uczestnictwem w szkoleniach, konferencjach, seminariach i kongresach pokrywa jednostka wysyłająca.
4.
Pozostałe warunki finansowe i szczegóły współpracy między polskimi instytutami badawczymi i chińskimi instytucjami naukowo-badawczymi będą przedmiotem uzgodnień między tymi podmiotami.
Artykuł  5
1.
Porozumienie wchodzi w życie w dniu podpisania i pozostaje w mocy przez pięć lat.
2.
Porozumienie może zostać przedłużone na kolejne pięcioletnie okresy za obopólną zgodą Stron wyrażoną drogą dyplomatyczną co najmniej na miesiąc przed jego wygaśnięciem.
3.
Każda ze stron może wypowiedzieć niniejsze Porozumienie w drodze dyplomatycznej. Porozumienie traci moc 6 miesięcy po otrzymaniu przez drugą Stronę powiadomienia o wypowiedzeniu.

Sporządzono w Poznaniu, dnia 21 września 2015 roku, w dwóch egzemplarzach, każdy w językach: polskim, chińskim i angielskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne. W razie rozbieżności przy ich interpretacji tekst w języku angielskim uważany będzie za rozstrzygający.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024