Nadanie statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 3 listopada 2011 r.
w sprawie nadania statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

Na podstawie art. 9d ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Przepisy § 2 pkt 1-4 oraz § 3 pkt 2, 3, 8, 11 i 12 załącznika w zakresie dotyczącym egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie stosuje się od dnia 1 września 2012 r.
§  3.
Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 października 2008 r. w sprawie nadania statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (M. P. Nr 86, poz. 760).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT CENTRALNEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ

§  1.
1.
W skład Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej "Komisją", wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Sprawdzianu i Egzaminów z Zakresu Kształcenia Ogólnego;
2)
Wydział Egzaminów Zawodowych;
3)
Wydział Badań, Analiz i Programów Doskonalenia Nauczycieli;
4)
Wydział Administracyjno-Gospodarczy;
5)
Wydział Finansowo-Księgowy.
2.
Dyrektor Komisji może tworzyć i znosić samodzielne stanowiska pracy, a także pracownie i zespoły, jeżeli wymagają tego potrzeby Komisji.
3.
Dyrektor Komisji może utworzyć zespół zadaniowy na czas nieokreślony albo na czas wykonania określonego zadania.
§  2.
Do zadań wydziałów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2, należy odpowiednio:
1)
przygotowywanie pytań, zadań i testów oraz ustalanie zestawów do przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, zwanego dalej "sprawdzianem", egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum, zwanego dalej "egzaminem gimnazjalnym", egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;
2)
opracowywanie, we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, a w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe również z ministrami właściwymi dla zawodów, informatorów zawierających w szczególności przykładowe pytania i zadania, wraz z rozwiązaniami, jakie mogą wystąpić na sprawdzianie i egzaminach, o których mowa w pkt 1, oraz ich ogłaszanie, w tym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Komisji;
3)
dokonywanie analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych, a także składanie ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania, w terminie do dnia 30 września, sprawozdań o poziomie osiągnięć uczniów na poszczególnych etapach kształcenia oraz wyników egzaminów eksternistycznych;
4)
koordynowanie działalności okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz nadzorowanie ich prac związanych z opracowywaniem propozycji zestawów zadań, pytań i testów do przeprowadzenia odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych, a także nadzorowanie prac związanych z ich przeprowadzaniem i ocenianiem prac egzaminacyjnych przez okręgowe komisje egzaminacyjne, w celu zapewnienia jednolitości i jakości działań wykonywanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne oraz porównywalności wyników sprawdzianu, egzaminów i egzaminów eksternistycznych;
5)
wykonywanie zadań wynikających z przepisów w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych oraz z przepisów w sprawie egzaminów eksternistycznych.
§  3.
Do zadań Wydziału Badań, Analiz i Programów Doskonalenia Nauczycieli należy:
1)
inicjowanie lub organizowanie badań, analiz i innowacji w dziedzinie oceniania i egzaminowania;
2)
prowadzenie ewaluacji sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;
3)
opracowywanie wzorów dokumentów dotyczących monitorowania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;
4)
opracowywanie corocznych sprawozdań z prowadzonej ewaluacji;
5)
rozpoznawanie potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie diagnozowania i oceniania oraz przygotowywanie i upowszechnianie programów doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania i oceniania;
6)
przygotowywanie i upowszechnianie programów szkoleń i materiałów szkoleniowych dla egzaminatorów i kandydatów na egzaminatorów;
7)
szkolenie kadry do prowadzenia szkoleń egzaminatorów i nauczycieli;
8)
opracowywanie materiałów informacyjnych dotyczących sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych;
9)
przygotowywanie projektów decyzji dyrektora Komisji dotyczących odwołań od decyzji dyrektorów okręgowych komisji egzaminacyjnych w sprawie odmowy wpisu do ewidencji egzaminatorów albo skreślenia z ewidencji egzaminatorów;
10)
udział w realizacji zadań związanych z koordynowaniem działalności okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz nadzorowanie ich prac związanych ze szkoleniami egzaminatorów i kandydatów na egzaminatorów;
11)
przygotowywanie opracowań danych dotyczących wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych, zgodnie z zapotrzebowaniem różnych odbiorców;
12)
opracowywanie wzorów dokumentów i procedur umożliwiających zbieranie i przetwarzanie danych ze sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminów eksternistycznych.
§  4.
Do zadań Wydziału Administracyjno-Gospodarczego należy:
1)
obsługa Komisji w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych;
2)
prowadzenie spraw kadrowych pracowników Komisji;
3)
współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie obsługi administracyjnej i technicznej.
§  5.
Do zadań Wydziału Finansowo-Księgowego należy:
1)
prowadzenie gospodarki finansowej Komisji;
2)
przygotowywanie projektu planu finansowego;
3)
analiza kosztów działalności Komisji.
§  6.
1.
Dyrektor Komisji może powołać Radę Naukową jako organ doradczy.
2.
Przewodniczącego Rady Naukowej wybierają członkowie Rady Naukowej spośród swego składu.
3.
Do zadań Rady Naukowej należy:
1)
analizowanie sprawozdań o poziomie osiągnięć uczniów na poszczególnych etapach kształcenia, o których mowa w § 2 pkt 3;
2)
opiniowanie planów pracy Komisji przygotowanych przez dyrektora Komisji;
3)
wnioskowanie o podjęcie prac badawczych i ewaluacyjnych.
§  7.
1.
W Komisji zatrudnia się pracowników na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych i na stanowiskach administracyjno-obsługowych.
2.
Posiadania kwalifikacji pedagogicznych wymaga zajmowanie następujących stanowisk:
1)
dyrektora Komisji;
2)
wicedyrektora Komisji;
3)
kierownika wydziału, zespołu, pracowni;
4)
zastępcy kierownika wydziału, zespołu, pracowni;
5)
starszego eksperta;
6)
eksperta.
3.
W Komisji mogą być utworzone dwa stanowiska wicedyrektorów.
4.
Na stanowisko dyrektora Komisji może zostać powołana również osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych.
5.
Przepis ust. 2 nie dotyczy stanowisk kierowników i pracowników Wydziału Finansowo-Księgowego, Wydziału Administracyjno-Gospodarczego oraz pracowników Wydziału Badań, Analiz i Programów Doskonalenia Nauczycieli zajmujących się realizacją zadań dotyczących przeprowadzania badań i analiz.
6.
W uzasadnionych przypadkach dyrektor Komisji może odstąpić od wymogu posiadania kwalifikacji pedagogicznych w stosunku do osób ubiegających się o stanowiska, o których mowa w ust. 2 pkt 2-6.
§  8.
Szczegółową organizację wewnętrzną Komisji określa regulamin organizacyjny nadany przez dyrektora Komisji.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024