Białoruś-Polska. Porozumienie o współpracy w dziedzinie ochrony środowiska. Białowieża.2009.09.12.

POROZUMIENIE
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi o współpracy w dziedzinie ochrony środowiska,
podpisane w Białowieży dnia 12 września 2009 r.

POROZUMIENIE

MIĘDZY

RZĄDEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

A

RZĄDEM REPUBLIKI BIAŁORUSI

O WSPÓŁPRACY W DZIEDZINIE OCHRONY ŚRODOWISKA

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Republiki Białorusi, zwane dalej Stronami,

- działając w duchu Traktatu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Białoruś o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy z dnia 23 czerwca 1992 roku,

- dążąc do rozszerzenia współpracy w dziedzinie ochrony środowiska,

- świadome znaczenia ochrony i poprawy stanu środowiska dla dobra obecnych i przyszłych pokoleń,

- kierując się prawodawstwem swoich państw i ogólnie przyjętymi normami prawa międzynarodowego,

- biorąc pod uwagę doświadczenie zdobyte w ramach współpracy międzynarodowej w dziedzinie ochrony środowiska,

- opierając się na ustaleniach międzynarodowych umów w dziedzinie ochrony środowiska, których stronami są Strony,

- uznając, że realizacja zasad zrównoważonego rozwoju przyjętych podczas Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych "Środowisko i Rozwój" w Rio de Janeiro w 1992 roku i potwierdzonych w Deklaracji z Johannesburga w sprawie zrównoważonego rozwoju z 2002 roku, wymaga odpowiedzialnego korzystania z zasobów naturalnych;

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Strony będą współpracowały w dziedzinie ochrony środowiska na zasadzie równouprawnienia i wzajemnej korzyści, kierując się celami i zasadami zrównoważonego rozwoju.

Artykuł  2

Współpraca będzie realizowana w następujących kierunkach:

1)
wymiana doświadczeń w zakresie regulacji prawnych w dziedzinie ochrony środowiska;
2)
wykorzystanie instrumentów ekonomicznych w gospodarowaniu zasobami naturalnymi;
3)
monitoring środowiska;
4)
metodologiczne podejście do przygotowania i przeprowadzenia ocen oddziaływania na środowisko;
5)
państwowa kontrola w dziedzinie ochrony środowiska;
6)
normowanie, standaryzacja, metrologia i certyfikacja w dziedzinie ochrony środowiska;
7)
państwowe raporty o stanie ochrony środowiska;
8)
ochrona powietrza;
9)
ochrona wód powierzchniowych i podziemnych;
10)
badania geologiczne, ochrona złóż i racjonalne ich wykorzystywanie;
11)
ochrona i odtwarzanie krajobrazów i ekosystemów;
12)
ochrona i rozwój szczególnie chronionych obszarów przyrodniczych;
13)
ochrona gleb;
14)
ochrona lasów i prowadzenie gospodarki leśnej, a także racjonalne wykorzystanie zasobów leśnych;
15)
ochrona świata zwierząt i roślin, w szczególności rzadkich i zagrożonych wyginięciem gatunków flory i fauny;
16)
odzysk i unieszkodliwianie odpadów;
17)
ochrona środowiska podczas transgranicznego przemieszczania niebezpiecznych substancji chemicznych i radioaktywnych, a także niebezpiecznych

i radioaktywnych odpadów;

18)
ochrona i poprawa stanu środowiska w miastach i na innych obszarach zamieszkanych;
19)
badania naukowe w dziedzinie ochrony środowiska i racjonalnego wykorzystania zasobów naturalnych;
20)
przegląd ekologiczny;
21)
edukacja, wykształcenie i oświata ekologiczna społeczeństwa, wspieranie rozwoju turystyki ekologicznej mającej na celu zapoznanie społeczeństwa z bogactwami przyrody i potrzebą jej ochrony;
22)
inne dziedziny współpracy, które Strony uznają za celowe.
Artykuł  3
1. 
Współpraca może być realizowana w następujących formach:
1)
opracowanie i realizacja wspólnych programów współpracy, projektów zgodnie z kierunkami, o których mowa w artykule 2;
2)
przeprowadzanie konsultacji, konferencji, sympozjów, seminariów;
3)
realizacja uzgodnionych przedsięwzięć, celem których będzie zmniejszenie negatywnego wpływu globalnych zmian środowiska przyrodniczego i klimatu na człowieka;
4)
publikacja wspólnych artykułów, monografii, wyników badań, wymiana raportów państwowych o stanie środowiska oraz innych oficjalnych informacji dotyczących stanu środowiska;
5)
wymiana naukowców i specjalistów z różnych dziedzin ochrony środowiska w celach poznawczych, naukowych i szkoleniowych;
6)
wymiana normatywnych aktów prawnych, informacji na temat innych aktów prawnych, metodycznej, naukowo-technicznej literatury oraz innych informacji z dziedziny gospodarowania zasobami naturalnymi i ochrony środowiska;
7)
udział polskich i białoruskich specjalistów w przedsięwzięciach międzynarodowych dotyczących ochrony środowiska, realizowanych w Rzeczypospolitej Polskiej i w Republice Białorusi;
8)
realizacja wspólnych naukowych i praktycznych badań w dziedzinie ochrony środowisk;
9)
powoływanie wspólnych grup ekspertów lub specjalistów.
2. 
Współpraca może także być realizowana w innych niż wymienione w ustępie 1 formach, uzgodnionych przez Strony.
Artykuł  4
1. 
Strony dla osiągnięcia celów niniejszego Porozumienia powołują Polsko-Białoruską Komisję do spraw współpracy w dziedzinie ochrony środowiska, zwaną dalej "Komisją".
2. 
Komisji przewodniczy dwóch Współprzewodniczących wyznaczonych przez Strony, mających jednakowe uprawnienia.
3. 
Kompetentne organy Państw Stron w ciągu dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie Porozumienia powiadomią się wzajemnie w drodze dyplomatycznej o wyznaczeniu Współprzewodniczących Komisji.
4. 
Mając na uwadze zapewnienie równej reprezentacji Stron w Komisji Współprzewodniczący uzgadniają liczbę członków Polskiej i Białoruskiej części Komisji i określają jej skład osobowy. Po raz pierwszy skład Komisji powinien być określony przez Współprzewodniczących w terminie nie dłuższym niż sześć miesięcy od dnia ostatniego powiadomienia o wyznaczeniu Współprzewodniczących Komisji.
5. 
Posiedzenia Komisji będą odbywać się w miarę konieczności jednak nie rzadziej niż raz do roku, po uzgodnieniu przez Współprzewodniczących na przemian w obydwu państwach.
6. 
Komisja, jeśli będzie to konieczne, może tworzyć grupy robocze dla poszczególnych kierunków współpracy.
7. 
Koszty organizacji i przeprowadzenia posiedzenia Komisji ponosi Strona przyjmująca. Koszty związane z udziałem w posiedzeniu Komisji ponosi Strona delegująca.
8. 
Komisja określi tryb swojej pracy na pierwszym posiedzeniu Komisji.
Artykuł  5
1. 
Zasady finansowania współpracy i realizacji wspólnych projektów rozpatrywane będą przez Strony w każdym indywidualnym przypadku stosownie do ich możliwości budżetowych zgodnie z prawodawstwem ich państw.
2. 
Poza uzgodnionymi przez Strony przypadkami, każda ze Stron ponosi swoje koszty powstałe w związku z realizacją niniejszego Porozumienia.
Artykuł  6
1. 
Strony, zgodnie z prawodawstwem swoich państw, będą wspierać rozwój bezpośrednich kontaktów między właściwymi organami oraz instytucjami i przedsiębiorstwami obydwu państw, których działalność jest związana z ochroną środowiska.
2. 
Podmioty, o których mowa w ustępie 1, na podstawie niniejszego Porozumienia mogą zawierać umowy i kontrakty określające zasady współpracy, w tym warunki finansowania, trybu rozliczeń i odpowiedzialności za niedotrzymanie zobowiązań.
3. 
Strony nie odpowiadają za zobowiązania podmiotów, o których mowa w ustępie 1 w ramach umów i kontraktów, zawartych na podstawie niniejszego Porozumienia.
Artykuł  7

Rozbieżności wynikające z interpretacji i realizacji niniejszego Porozumienia, będą rozstrzygane w drodze konsultacji lub rokowań między Stronami.

Artykuł  8

Niniejsze Porozumienie nie narusza praw i obowiązków Stron, wynikających z wcześniej zawartych przez nie umów międzynarodowych, lub związanych z ich członkostwem w organizacjach międzynarodowych w dziedzinie ochrony środowiska i gospodarowania zasobami naturalnymi.

Artykuł  9
1. 
Niniejsze Porozumienie podlega przyjęciu zgodnie z prawem każdej ze Stron, co zostanie stwierdzone w drodze wymiany not. Porozumienie wejdzie w życie w dniu otrzymania noty późniejszej.
2. 
Niniejsze Porozumienie zawarte jest na okres pięciu lat i ulega automatycznie przedłużeniu na kolejne okresy pięcioletnie, jeżeli żadna ze Stron, nie wypowie go w drodze notyfikacji na sześć miesięcy przed upływem okresu jego ważności.

Porozumienie sporządzono w Białowieży, w dniu 12 września 2009 roku w dwóch oryginalnych egzemplarzach, każdy w językach polskim i rosyjskim, przy czym oba teksty są jednakowo autentyczne.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024