Protokół Dodatkowy do Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o budowie systemu gazociągów dla tranzytu rosyjskiego gazu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dostawach rosyjskiego gazu do Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 sierpnia 1993 r. Warszawa.2003.02.12.

PROTOKÓŁ DODATKOWY
do Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o budowie systemu gazociągów dla tranzytu rosyjskiego gazu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dostawach rosyjskiego gazu do Rzeczypospolitej Polskiej z 25 sierpnia 1993 r.,
podpisany w Warszawie dnia 12 lutego 2003 r.

PROTOKÓŁ DODATKOWY

do Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej

a Rządem Federacji Rosyjskiej o budowie systemu gazociągów

dla tranzytu rosyjskiego gazu przez terytorium Rzeczypospolitej

Polskiej i dostawach rosyjskiego gazu do Rzeczypospolitej Polskiej

z 25 sierpnia 1993 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Federacji Rosyjskiej, dalej zwane Stronami,

w celu zwiększenia efektywności współpracy w sektorze gazowym, bazującej na Porozumieniu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o budowie systemu gazociągów dla tranzytu rosyjskiego gazu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dostawach rosyjskiego gazu do Rzeczypospolitej Polskiej z 25 sierpnia 1993 r. (zwane dalej Porozumieniem) i Protokole między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie przedsięwzięć organizacyjnych zmierzających do zapewnienia realizacji Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o budowie systemu gazociągów dla tranzytu gazu rosyjskiego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej o dostawach gazu rosyjskiego do Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanym 18 lutego 1995 r., a także z uwzględnieniem wieloletniego kontraktu Nr 2102-13/RZ-1/25/96 o sprzedaży rosyjskiego gazu ziemnego do Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanego 25 września 1996 roku w celu wykonania wymienionych dokumentów międzyrządowych,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1 1

Dostawy rosyjskiego gazu ziemnego i/lub innego pochodzenia do Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie kontraktu wieloletniego kupna - sprzedaży rosyjskiego gazu ziemnego do Rzeczypospolitej Polskiej, między spółką z ograniczoną odpowiedzialnością "Gazprom Eksport" i PGNiG spółka akcyjna, podpisanego dnia 25 września 1996 r. i odpowiednich aneksów do niego następują przez punkty zdawczo-odbiorcze Kondratki, Drozdowicze, Wysokoje i Tietieriowka w następujących wielkościach: w 2010 r. - 9,7 mld m3, w 2011 r. - 10,5 mld m3 i w okresie 2012 do 2022 r. (włącznie) w ilości 11 mld m3 rocznie.

Z wymienionych ilości corocznie nie mniej niż 2,88 mld m3 gazu będzie dostarczane przez punkt zdawczo-odbiorczy "Kondratki" z możliwością zwiększenia.

Wielkości dostaw po 2022 roku będą uzgodnione dodatkowo.

Warunki dostaw gazu ziemnego są określone w stosownych aneksach do wyżej wymienionego Kontraktu Wieloletniego kupna - sprzedaży gazu ziemnego do Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem możliwości technicznych gazociągów przesyłowych.

Strony sprzyjają temu, aby otwarta spółka akcyjna "Gazprom" (reprezentowana przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością "Gazprom Eksport", działającą na polecenie otwartej spółki akcyjnej "Gazprom") i PGNiG spółka akcyjna podpisały odpowiedni aneks do wyżej wymienionego Kontraktu Wieloletniego kupna - sprzedaży gazu ziemnego do Rzeczypospolitej Polskiej.

Artykuł  2

Strony podejmą maksymalnie możliwe wysiłki w celu zapewnienia stabilnej polityki podatkowej i taryfowej, która stworzy warunki dla ciągłej i nie przynoszącej strat działalności finansowo-gospodarczej EuRoPol GAZ S.A.

Biznes-plan projektu inwestycyjnego EuRoPol GAZ S.A. pod nazwą "System gazociągów tranzytowych przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ukończenie budowy pierwszej nitki SGT)" (dalej zwany biznes-planem), uzgodniony z jego głównymi akcjonariuszami - OAO Gazprom i PGNiG S.A. jest oparty na zasadach niniejszego Protokołu Dodatkowego i parametrach, zawartych w Załącznikach 1 i 2 do niniejszego Protokołu Dodatkowego.

Artykuł  3

Finansowanie ukończenia budowy pierwszej nitki polskiego odcinka systemu gazociągów tranzytowych Jamał-Europa dokonuje się z przychodów EuRoPol GAZ S.A. za transport gazu ziemnego przy restrukturyzacji pożyczek, udzielonych EuRoPol Gaz S.A. przez jego głównych akcjonariuszy -OAO Gazprom i PGNiG S.A. Zasady restrukturyzacji są podane w pkt.4 Załącznika 2 do niniejszego Protokołu Dodatkowego.

EuRoPol GAZ S.A. zapewni budowę i uruchomienie tłoczni pierwszej nitki polskiego odcinka systemu gazociągów tranzytowych Jamał-Europa w następujących terminach:

III kwartał 2004 roku - dwie tłocznie

IV kwartał 2005 roku - jedna tłocznia

Artykuł  4 2
1.
Kalkulacja stawki taryfowej za, przesył gazu ziemnego, przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz dla dostaw odbiorcom w Rzeczypospolitej Polskiej, która jest zatwierdzana decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki Rzeczpospolitej Polskiej lub przez inny organ regulujący władzy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej uprawniony do podejmowania decyzji o zatwierdzaniu stawek taryfowych, (zwanym dalej Organem Regulującym) dokonuje się w taki sposób, aby zapewnić:
*
ciągłą i nie przynoszącą strat działalność gospodarczą EuRoPol Gaz spółka akcyjna;
*
wykonanie w pełnym zakresie przewidzianych w bieżącym biznes planie zobowiązań EuRoPol Gaz spółka akcyjna, w zakresie spłaty istniejących kredytów i pożyczek;
*
pokrycie ekonomicznie uzasadnionych kosztów eksploatacyjnych, amortyzacji i podatków;
*
realizację ekonomicznie uzasadnionego programu inwestycyjnego EuRoPol Gaz spółka akcyjna, uzgodnionego z jego głównymi akcjonariuszami;
*
docelową wielkość corocznego zysku netto EuRoPol Gaz spółka akcyjna na poziomie 21 mln złotych polskich, waloryzowaną średniorocznym wskaźnikiem wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, ogłaszanym w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia wniosku taryfowego. Jeżeli rzeczywista wielkość rocznego zysku netto EuRoPol Gaz spółka akcyjna różni się od poziomu docelowego, to różnica między wielkością faktyczną i docelową zysku netto uwzględnia się przy kalkulacji stawki taryfowej na następny rok;
*
nie występowanie nadmiernej akumulacji na rachunkach EuRoPol Gaz spółka akcyjna wolnych środków finansowych, nie przeznaczonych do wykorzystania celowego.

Stawka taryfowa na rok 2010 i lata następne kalkulowana jest zgodnie z treścią niniejszego artykułu.

Kalkulacja stawki taryfowej za usługi EuRoPol Gaz spółka akcyjna oraz składanie wniosku o jej zatwierdzenie do organu regulującego w okresie obowiązywania Kontraktów na przesył realizowane jest przez EuRoPol Gaz spółka akcyjna.

Strony potwierdzają, że wysokość stawki taryfowej, zatwierdzanej przez Organ regulacyjny, ustala poziom, powyżej którego EuRoPol Gaz spółka akcyjna nie ma prawa ustalać wartości swoich usług w zakresie przesyłu gazu dla odbiorców tych usług.

Strona polska zapewnia realizację ustaleń zawartych w niniejszym Artykule przy przesyle gazu ziemnego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Strona rosyjska zapewnia przesył rosyjskiego gazu ziemnego przez terytorium Federacji Rosyjskiej.

2.
Strony przyjmują do wiadomości, że EuRoPol Gaz spółka akcyjna i spółka z ograniczoną odpowiedzialnością "Gazprom Eksport" uregulowały kwestie sporne dotyczące opłat za zrealizowane w okresie 2006-2009 usługi przesyłowe gazu ziemnego przez terytorium Polski, zgodnie z porozumieniem zawartym w dniu 27 stycznia 2010 roku przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością "Gazprom Eksport", PGNiG spółka akcyjna, EuRoPol Gaz spółka akcyjna, które skorygowane zostanie zgodnie z niniejszym Protokołem Dodatkowym i Porozumieniem.
3.
Strony dążą do tego, aby odpowiednie podmioty gospodarcze Rzeczypospolitej Polskiej oraz Federacji Rosyjskiej w możliwie krótkim terminie podpisały nowy kontrakt na przesył gazu ziemnego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2020 - 2045 r. w wysokości około 28 mld m3 rocznie.
4.
W przypadku niewykonania przez jedną ze Stron ustaleń Artykułu 4 Protokołu Dodatkowego oraz Artykułu 2.1 i 4 Porozumienia, w tym w związku z wprowadzeniem zmian w prawie Rzeczypospolitej Polskiej uniemożliwiających wykonanie zobowiązań Stron wynikających z wyżej wymienionych Artykułów, Strony są zwolnione ze wszelkich zobowiązań wynikających z Artykułu 1 niniejszego Protokołu Dodatkowego i wszystkie kwestie sporne powstałe w wyniku takiego niewykonania będą rozwiązywane w drodze negocjacji między Stronami.
Artykuł  5

Niniejszy Protokół Dodatkowy stanowi integralną część Porozumienia.

Załącznik 1 i Załącznik 2 stanowią integralną część niniejszego Protokołu Dodatkowego.

Niniejszy Protokół Dodatkowy wchodzi w życie z dniem podpisania przez Strony.

Sporządzono w Warszawie 12 lutego 2003 roku w dwóch egzemplarzach, każdy w języku polskim i rosyjskim, przy czym oba teksty mają jednakową moc.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  3 (skreślony).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  4 1. Zdolność przesyłowa pierwszej nitki polskiego odcinka systemu gazociągów tranzytowych Jamał-Europa z uwzględnieniem ilości gazu, przeznaczonych na potrzeby własne tranzytu wynosi:

przy 2 tłoczniach - 20,4 mld m3/rok
przy 4 tłoczniach - 27,6 mld m3/rok
przy 5 tłoczniach - 32,96 mld m3/rok
2. Zdolność przesyłowa z uwzględnieniem oddawania do użytku mocy, przewidziana w artykule 3 niniejszego Protokołu Dodatkowego wynosi:

2002-2003 r. - 20,4 mld m3/rok

2004 r. - 22,2 mld m3/rok

2005 r. - 27,6 mld m3/rok

2006-i dalej - 32,96 mld m3/rok

3. Stawka taryfowa za przesył gazu ziemnego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. stawka taryfowa za przesył gazu ziemnego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest kalkulowana zgodnie z ustaleniami Artykułu 4 niniejszego Protokołu Dodatkowego.

4. Zasady restrukturyzacji zadłużenia EuRoPol GAZ S.A.

Restrukturyzacja kredytu towarowego udzielonego EuRoPolGaz S.A. przez OAO Gazprom i pożyczki udzielonej przez PGNiG S.A. odbywa się celem zapewnienia finansowania ukończenia budowy pierwszej nitki polskiego odcinka systemu gazociągów tranzytowych Jamał-Europa w wysokości około 200 mln USD.

Wymieniona wysokość finansowania zapewniona jest w równych częściach w wyniku:

- restrukturyzacji pożyczki, udzielonej EuRoPolGaz S.A. przez PGNiG S.A. w wysokości około 100 mln USD na okres spłaty 2005-2012 z zachowaniem obowiązujących warunków oprocentowania (LIBOR na daty uruchomienia transz + 3 punkty procentowe), z comiesięcznymi spłatami odsetek do końca terminu spłaty pożyczki, a od 2005 roku również rat kapitałowych,

- restrukturyzacji odpowiedniej części kredytu towarowego uzyskanego przez EuRoPolGaz S.A. od OAO Gazprom na okres spłaty od 2004 roku do 2012 roku z comiesięcznymi spłatami bez zmiany ogólnej sumy zadłużenia z tytułu wymienionego kredytu towarowego.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 protokołu z dnia 29 października 2010 r. (M.P.11.46.519) zmieniającego nin. protokół z dniem 29 października 2010 r.
2 Art. 4 zmieniony przez art. 2 protokołu z dnia 29 października 2010 r. (M.P.11.46.519) zmieniającego nin. protokół z dniem 29 października 2010 r.
3 Załącznik nr 1 skreślony przez art. 3 pkt 1 protokołu z dnia 29 października 2010 r. (M.P.11.46.519) zmieniającego nin. protokół z dniem 29 października 2010 r.
4 Załącznik nr 2 zmieniony przez art. 3 pkt 2 protokołu z dnia 29 października 2010 r. (M.P.11.46.519) zmieniającego nin. protokół z dniem 29 października 2010 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2011.46.516

Rodzaj: Protokół
Tytuł: Protokół Dodatkowy do Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o budowie systemu gazociągów dla tranzytu rosyjskiego gazu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dostawach rosyjskiego gazu do Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 sierpnia 1993 r. Warszawa.2003.02.12.
Data aktu: 12/02/2003
Data ogłoszenia: 16/06/2011
Data wejścia w życie: 12/02/2003