Liban-Polska. Umowa o nieodpłatnym przekazaniu uzbrojenia. Warszawa.2008.07.10.

UMOWA
między Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Obrony Narodowej Republiki Libańskiej o nieodpłatnym przekazaniu uzbrojenia,
podpisana w Warszawie dnia 10 lipca 2008 r.

UMOWA

MIĘDZY

MINISTREM OBRONY NARODOWEJ

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

A

MINISTERSTWEM OBRONY NARODOWEJ

REPUBLIKI LIBAŃSKIEJ

O

NIEODPŁATNYM PRZEKAZANIU UZBROJENIA

Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej i Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Libańskiej, zwane dalej Stronami;

Biorąc pod uwagę wolę Rzeczypospolitej Polskiej udzielenia pomocy Republice Libańskiej w zapewnieniu warunków bezpiecznego i stabilnego rozwoju;

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Niniejsza Umowa określa zasady, na jakich Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej przekaże nieodpłatnie Ministerstwu Obrony Narodowej Republiki Libańskiej amunicję, broń strzelecką i sprzęt wojskowy, zwane dalej uzbrojeniem, zgodnie z ilością i specyfikacją określoną w Załączniku nr 1.

Artykuł  2
1.
Uzbrojenie zostanie przekazane Ministerstwu Obrony Narodowej Republiki Libańskiej na podstawie Protokołu zdawczo-odbiorczego, sporządzonego według wzoru określonego w Załączniku nr 2.
2.
Przekazanie uzbrojenia nastąpi w całości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w miejscu i terminie uzgodnionym przez Strony.
3.
Strony wyznaczą upoważnionych przedstawicieli odpowiedzialnych za przekazanie uzbrojenia w imieniu Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej oraz przyjęcie uzbrojenia w imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej Republiki Libańskiej.
4.
Użytkownikiem końcowym uzbrojenia będą Libańskie Siły Zbrojne.
Artykuł  3

Załączniki nr 1 i 2 stanowią integralną część niniejszej Umowy.

Artykuł  4

Ministerstwo Obrony Republiki Libańskiej oświadcza, że przekazane uzbrojenie nie będzie, bez wcześniejszej zgody Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, reeksportowane, sprzedawane lub w inny sposób przekazywane użytkownikowi końcowemu, innemu niż wskazany w Umowie. W tym celu Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Libańskiej przedstawi oświadczenie końcowego użytkownika, poświadczone przez właściwe władze Republiki Libańskiej.

Artykuł  5

Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Libańskiej zobowiązuje się do wykorzystania uzbrojenia, będącego przedmiotem niniejszego Umowy, zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi konwencjami w sprawie przestrzegania praw człowieka.

Artykuł  6

Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej przekaże Ministerstwu Obrony Narodowej Republiki Libańskiej uzbrojenie nieodpłatnie, w ramach pomocy dla Libańskich Sił Zbrojnych.

Artykuł  7
1.
Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Libańskiej będzie odpowiedzialne za transport uzbrojenia z miejsca jego odbioru na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, w czasie którego uwzględnione będą obowiązujące na tym terenie przepisy dotyczące przewozu ładunków niebezpiecznych, a także poniesie związane z tym koszty.
2.
Ministerstwo Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej przygotuje ładunek do transportu i przetransportuje go do miejsca odbioru na terenie Rzeczypospolitej Polskiej na koszt Ministerstwa Obrony Narodowej Republiki Libańskiej.
3.
Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Libańskiej będzie odpowiedzialne za zachowanie warunków bezpieczeństwa podczas transportu uzbrojenia z miejsca jego odbioru na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Artykuł  8
1.
Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Libańskiej zrzeka się jakichkolwiek roszczeń z tytułu wad, jakie mogą wystąpić w przekazanym uzbrojeniu.
2.
Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Libańskiej zrzeka się rękojmi oraz przyjmuje na siebie odpowiedzialność cywilną z tytułu użytkowania uzbrojenia od chwili jego przyjęcia.
Artykuł  9
1.
Wszelkie spory dotyczące interpretacji postanowień niniejszej Umowy będą rozstrzygane w drodze negocjacji między Stronami.
2.
W przypadku nie rozstrzygnięcia sporu zgodnie z ustępem 1, Strony rozstrzygną spór w drodze dyplomatycznej.
Artykuł  10

Niniejsza Umowa może być zmieniona lub wypowiedziana za zgodą Stron w drodze pisemnej.

Artykuł  11

Niniejsza Umowa wejdzie w życie w dniu podpisania.

Sporządzono w Warszawie dnia 10 lipca 2008 r. w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, każdy w językach polskim i angielskim, przy czym oba teksty są jednakowo autentyczne.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 WYKAZ

nieodpłatnie przekazywanej amunicji, uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla Libańskich Sił Zbrojnych

Lp. Nazwa środka bojowego Indeks materiałowy Ilość

(szt.)

Cena jednostkowa

(zł)

Wartość ogółem

(zł)

1. 9 mm pistolet wz. 1964 (P-64) 310002 1 000 400,00 400.000,00
2. 7,62 mm karabinek kbk AKM (AKMS) 310015

(310016)

2 000 1.000,00 2.000.000,00
3. 7,62 mm nabój wz. 43 z pociskiem PS 7212430040 2 401 000 2,36 5.666.360,00
4. 7,62 mm nabój wz. 43 z pociskiem T-45 7212430050 480 480 5,52 2.652.249,60
5. 9x18 mm nabój pistoletowy z pociskiem P 7213350020 110 080 1,18 129.894,40
6. 120 mm nabój moździerzowy odłamkowo-burzący 7241510028 2 000 816,88 1.633.760,00
7. 23 mm nabój z pociskiem OFZT 7223120014 10 080 93,76 945.100,80
8. 23 mm nabój z pociskiem BZT 7223140014 10 080 104,38 1.052.150,40
9. 100 mm nabój A-44 z pociskiem odłamkowe-burzącym 7233120034 20 000 1.071,24 21.424.800,00
10. 100 mm nabój A-44 z pociskiem kumulacyjnym 7233150014 10 000 1.175,48 11.754.800,00
11. 100 mm nabój A-44 z pociskiem przeciwpancerno-smugowym u. MD-8 7233130014 14 982 1.058,28 15.855.150,96
12. 100 mm nabój A-44 z pociskiem przeciwpancerno-smugowym u. DBR-2 7233130024 5 018 1.135,39 5.697.387,02
13. 12,7 mm nabój z pociskiem B-32 przeciwpancerno-zapalającym 7213610010 100 130 10,97 1.098.426,10
14. 12,7 mm nabój z pociskiem BZT przeciwpancerno-zapalająco-smugowym 7213610020 100 048 12,56 1.256.602,88
15. Nabój przeciwpancerny PG-7 u. WP-7M 7243240024 1 500 902,94 1.354.410,00
16. 82 mm nabój moździerzowy z pociskiem odłamkowym u. M-5 7241110014 9 632 217,19 2.091.974,08
17. 82 mm nabój moździerzowy z pociskiem odłamkowym nieuzbrojony 7241110026 400 179,82 71.928,00
18. Zapalnik M-5 7286141101 2 400 47,05 112.920,00
19. Granat ręczny RG-42 z zapalnikiem UZRGM 7244120025 20 000 134,18 2.683.600,00
20. Kostki trotylu 400 g 7276161230 12 096 40,01 483.960,96
21. Zestaw grupowy (1:20) do 100 mm armaty czołgowej D-10TG 0150314531 11 468,91 5.158,01
22. Zestaw remontowy (1:25) do 100 mm armaty czołgowej D-10TG 0150314532 10 1.789,91 17.899,10
23. Zestaw kompanijny (1:10) do 100 mm armaty czołgowej D-10T2S 0150314535 30 1.260,50 37.815,00
24. Zestaw narzędziowy (1:30) do 100 mm armaty czołgowej D-10T2S 0150314536 5 7.347,00 36.735,00
25. Zestaw grupowy (1:20) do 100 mm armaty czołgowej D-10T2S 0150314537 25 9.109,81 227.745,25
26. Zestaw remontowy (1:25) do 100 mm armaty czołgowej D-10T2S 0150314538 51 1.124,37 57.342,87
RAZEM 78.748.170,43

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 PROTOKÓŁ ZDAWCZO-ODBIORCZY

przedmiotu "Umowy między Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Obrony Narodowej Republiki Libańskiej o nieodpłatnym przekazaniu uzbrojenia", zwanej dalej Umową, t.j. 1 000 szt. pistoletów 9 mm wzór 1964 (P-64), 2 000 szt. karabinków 7,62 mm kbk AKM/AKMS, ....

sporządzony w dniu ...................................... w .......................................

w związku z wykonaniem Umowy

Protokół niniejszy stwierdza, że Pan ...........................................................................................,

należycie reprezentujący Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej

Polskiej przekazał, a Pan ............................................................................................., należycie

reprezentujący Ministerstwo Obrony Narodowej Republiki Libańskiej przyjął:

- 1 000 szt. pistoletów 9 mm wzór 1964 (P-64), seria i numer, rok produkcji i nazwa zakładu

..................................................................................................................................................

- 2 000 szt. karabinków 7,62 mm kbk AKM/AKMS, seria i numer, rok produkcji i nazwa zakładu

..................................................................................................................................................

W imieniu Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej upoważniony przedstawiciel oświadcza, że protokół obejmuje cały zakres spraw podlegających przekazaniu i potwierdza zgodność przedstawionego wyżej stanu ze stanem faktycznym, a w imieniu Ministerstwa Obrony Narodowej Republiki Libańskiej upoważniony przedstawiciel oświadcza, że całość spraw podlegających przekazaniu przyjmuje i z chwilą podpisania niniejszego protokołu przejmuje pełną odpowiedzialność za ich obecny stan.

Upoważniony przedstawiciel Ministerstwa Obrony Narodowej Republiki Libańskiej oświadcza, że nie wnosi żadnych uwag co do jakości i stanu przedmiotu uzbrojenia.

Na tym protokół zakończono, podpisano i przyjęto.

Protokół wykonano w dwóch egzemplarzach w językach polskim i angielskim.

Egzemplarz nr 1 Protokołu zdawczo-odbiorczego otrzymuje upoważniony przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej.

Egzemplarz nr 2 Protokołu zdawczo-odbiorczego otrzymuje upoważniony przedstawiciel Ministerstwa Obrony Narodowej Republiki Libańskiej.

Pan ................................................................................... z upoważnienia Ministra Obrony

Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej

Pan .................................................................................. z upoważnienia Ministerstwa Obrony

Narodowej Republiki Libańskiej

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024