Plan rozwoju obszarów wiejskich.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 15 listopada 2004 r.
w sprawie planu rozwoju obszarów wiejskich

Na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 229, poz. 2273 oraz z 2004 r. Nr 42, poz. 386, Nr 148, poz. 1551 i Nr 162, poz. 1709) ogłasza się plan rozwoju obszarów wiejskich, stanowiący załącznik do obwieszczenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 134, poz. 1433).

(Załącznik do obwieszczenia stanowi oddzielny załącznik do niniejszego numeru.)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK

PLAN ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH

SPIS TREŚCI

1. TYTUŁ

2. PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE

2.1. ZASIĘG PLANU

2.2. REGIONY ZALICZONE DO CELU 1 I CELU 2

3. PLANOWANIE NA ODPOWIEDNIM POZIOMIE GEOGRAFICZNYM

grafika

4. DIAGNOZA STANU I INSTRUMENTY ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH

4.1. TERYTORIUM, GEOGRAFIA I KLIMAT

4.2. INFORMACJE O ROLNICTWIE I OBSZARACH WIEJSKICH W POLSCE

4.2.1. MIEJSCE I ROLA SEKTORA ROLNEGO W GOSPODARCE POLSKI

4.2.2. CHARAKTERYSTYKA SPOŁECZNOŚCI ZAMIESZKUJĄCEJ OBSZARY WIEJSKIE W POLSCE

4.2.3. ZAGROŻENIA I MOŻLIWOŚCI ROZWOJU LUDNOŚCI NA OBSZARACH WIEJSKICH

4.3. STRUKTURA GOSPODARSTW ROLNYCH

4.3.1. CHARAKTERYSTYKA STRUKTURY OBSZAROWEJ GOSPODARSTW ROLNYCH

4.3.2. CHARAKTERYSTYKA GOSPODARSTW O RÓŻNYCH UWARUNKOWANIACH ROZWOJU

4.3.3. ZAGROŻENIA I MOŻLIWOŚCI ROZWOJU GOSPODARSTW ROLNYCH

4.4. CHARAKTERYSTYKA PRODUKCJI ROLNEJ I PRZETWÓRSTWA ARTYKUŁÓW ROLNYCH

4.4.1. PRODUKCJA ROŚLINNA

4.4.2. PRODUKCJA ZWIERZĘCA

4.4.3. ROLNICTWO EKOLOGICZNE

4.4.4. PRZETWÓRSTWO ARTYKUŁÓW ROLNYCH W POLSCE

4.5. ZAGROŻENIA I MOŻLIWOŚCI ROZWOJU PRODUKCJI ROLNICZEJ I PRZETWÓRSTWA

4.5.1. NIEDOBORY KAPITAŁU RODZIMEGO

4.5.2. POTRZEBA INTEGRACJI POZIOMEJ I PIONOWEJ

4.5.3. DOSTOSOWANIE DO STANDARDÓW OCHRONY ŚRODOWISKA

4.6. ZASOBY I STAN ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO ORAZ KULTUROWEGO

4.6.1. OBSZARY ROLNICZE O NIEKORZYSTNYCH WARUNKACH GOSPODAROWANIA

4.6.2. WARUNKI PRODUKCJI ROLNEJ

4.6.3. POZIOM PRODUKCJI A STAN ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO

4.6.4. RÓŻNORODNOŚĆ BIOLOGICZNA W ROLNICTWIE I NA OBSZARACH WIEJSKICH

4.6.5. WALORY KULTUROWE OBSZARÓW WIEJSKICH

4.7. ZAGROŻENIA ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO

4.7.1. WPŁYW ROLNICTWA NA ŚRODOWISKO

4.7.2. NATĘŻENIE CZYNNIKÓW DEGRADUJĄCYCH GLEBĘ

4.7.3. WYSTĘPOWANIE GRUNTÓW ODŁOGOWANYCH

4.7.4. STAN WÓD I GOSPODARKA WODNA

4.7.5. OCHRONA POWIETRZA I ZMIANY KLIMATYCZNE

4.8. SYSTEM OCHRONY PRZYRODY, DZIEDZICTWA KULTUROWEGO I KRAJOBRAZU

4.9. LASY I GOSPODARKA LEŚNA W POLSCE

4.9.1. STRUKTURA LASÓW W POLSCE

4.9.2. ZASOBY LASÓW PRYWATNYCH

4.9.3. POTRZEBY ZALESIENIOWE KRAJU

4.10. MOCNE I SŁABE STRONY OBSZARÓW WIEJSKICH I ROLNICTWA

4.11. POWIĄZANIA PLANU Z PROGRAMAMI REALIZOWANYMI W OKRESIE PRZEDAKCESYJNYM

4.11.1. DZIAŁANIA W ZAKRESIE RESTRUKTURYZACJI SEKTORA ŻYWNOŚCIOWEGO I AKTYWIZACJI OBSZARÓW WIEJSKICH

4.11.2. INWESTYCJE W GOSPODARSTWACH ROLNYCH

4.11.3. TWORZENIE NOWYCH MIEJSC PRACY W PRODUKCJI POZAROLNICZEJ, USŁUGACH I HANDLU NA OBSZARACH WIEJSKICH

4.11.4. SZKOLENIA ZAWODOWE

4.11.5. ROZWÓJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNO-PRODUKCYJNEJ NA OBSZARACH WIEJSKICH

4.11.6. INWESTYCJE W PRZETWÓRSTWIE ARTYKUŁÓW ROLNYCH

4.11.7. OCHRONA GRUNTÓW ROLNYCH I LEŚNYCH

4.11.8. ZALESIANIE GRUNTÓW ROLNYCH

4.11.9. ROZWÓJ ROLNICTWA EKOLOGICZNEGO

4.11.10. OCHRONA ZASOBÓW GENETYCZNYCH W ROLNICTWIE

4.11.11. RENTY STRUKTURALNE

4.11.12. GRUPY PRODUCENTÓW ROLNYCH

4.12. POMOC UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH PROGRAMÓW PRZEDAKCESYJNYCH

4.12.1. PROGRAM PHARE

4.12.2. PROGRAM OPERACYJNY SAPARD

grafika

5. STRATEGIA, CELE I PRIORYTETY PLANU

5.1. ZAŁOŻENIA PLANU

5.2. DOTYCHCZASOWE STRATEGICZNE DOKUMENTY PROGRAMOWE

5.2.1. ZAŁOŻENIA "STRATEGII DLA ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH"

5.2.2. ZAŁOŻENIA "SPÓJNEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH I ROLNICTWA"

5.2.3. ZAŁOŻENIA "II POLITYKI EKOLOGICZNEJ PAŃSTWA"

5.2.4. ZAŁOŻENIA "KRAJOWEGO PROGRAMU ZWIĘKSZANIA LESISTOŚCI"

5.2.5. ZAŁOŻENIA "KRAJOWEJ STRATEGII OCHRONY I UMIARKOWANEGO UŻYTKOWANIA RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ"

5.2.6. ZAŁOŻENIA "NARODOWEGO PLANU ROZWOJU 2004-2006"

5.3. DOTYCHCZASOWA POLITYKA POLSKI WOBEC WSI I ROLNICTWA

5.4. STRATEGIA ROZWOJU ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH W RAMACH NPR

grafika

6. ZAŁOŻENIA PLANU ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH

6.1. CELE STRATEGICZNE I WYBRANE PRIORYTETY ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH

6.1.1. UZASADNIENIE WYBORU CELÓW I PRIORYTETÓW

6.2. RELACJE MIĘDZY PLANEM A INNYMI PROGRAMAMI WSPÓLNOTOWYMI

6.2.1. WSPÓLNA ORGANIZACJA RYNKÓW (COMMON MARKET ORGANISATIONS)

6.2.2. ROZWÓJ ROLNICTWA I OBSZARÓW WIEJSKICH W POLSCE JAKO ELEMENT NARODOWEGO PLANU ROZWOJU

6.3. STREFY WDRAŻANIA NIEKTÓRYCH DZIAŁAŃ PROW

6.3.1. STREFY ONW DZIAŁANIA 3. PROW

6.3.2. STREFY PRIORYTETOWE DZIAŁANIA 4. WSPIERANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ ROLNOŚRODOWISKOWYCH I POPRAWY DOBROSTANU ZWIERZĄT

6.3.3. OBSZARY SZCZEGÓLNIE NARAŻONE W ROZUMIENIU DYREKTYWY AZOTANOWEJ

6.4. HARMONOGRAM REALIZACJI POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ

grafika

7. EFEKTY EKONOMICZNE, SPOŁECZNE I ŚRODOWISKOWE

grafika

8. ORIENTACYJNA ZBIORCZA TABELA FINANSOWA PLANU W MLN EUR

grafika

9. OPIS DZIAŁAŃ PLANU

9.1. UDZIAŁ WSPÓLNOTY WE WSPÓŁFINANSOWANIU DZIAŁAŃ PLANU

9.2. WSPÓLNE WYMOGI I DEFINICJE DLA NIEKTÓRYCH DZIAŁAŃ

9.2.1. WSPÓLNE WYMOGI

9.2.2. WSPÓLNE DEFINICJE

9.3. DZIAŁANIE 1. RENTY STRUKTURALNE

9.3.1. PODSTAWA PRAWNA

9.3.2. CELE DZIAŁANIA 1.

9.3.3. OPIS DZIAŁANIA 1.

9.3.4. FORMA I WYSOKOŚĆ POMOCY W RAMACH DZIAŁANIA

9.3.5. BENEFICJENCI

9.3.6. KRYTERIA DOSTĘPU

9.3.7. ZASIĘG GEOGRAFICZNY

9.3.8. WDROŻENIE

9.3.9. INDYKATYWNY BUDŻET DZIAŁANIA 1.

9.3.10. POWIĄZANIE Z INNYMI DZIAŁANIAMI

9.4. DZIAŁANIE 2. WSPIERANIE GOSPODARSTW NISKOTOWAROWYCH

9.4.1. PODSTAWA PRAWNA

9.4.2. CELE SZCZEGÓŁOWE DZIAŁANIA 2.

9.4.3. OPIS DZIAŁANIA 2.

9.4.4. FORMA I WYSOKOŚĆ POMOCY

9.4.5. BENEFICJENCI

9.4.6. KRYTERIA DOSTĘPU

9.4.7. ZASIĘG GEOGRAFICZNY

9.4.8. WDROŻENIE

9.4.9. INDYKATYWNY BUDŻET DZIAŁANIA 2.

9.5. DZIAŁANIE 3. WSPIERANIE DZIAŁALNOŚCI ROLNICZEJ NA OBSZARACH O NIEKORZYSTNYCH WARUNKACH GOSPODAROWANIA (ONW)

9.5.1. PODSTAWA PRAWNA

9.5.2. CELE DZIAŁANIA 3.

9.5.3. OPIS DZIAŁANIA 3.

9.5.4. FORMA I WYSOKOŚĆ POMOCY

9.5.5. BENEFICJENCI

9.5.6. KRYTERIA DOSTĘPU

9.5.7. ZASIĘG GEOGRAFICZNY

9.5.8. WDROŻENIE

9.5.9. INDYKATYWNY BUDŻET DZIAŁANIA 3.

9.6. DZIAŁANIE 4. WSPIERANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ ROLNOŚRODOWISKOWYCH I POPRAWY DOBROSTANU ZWIERZĄT

9.6.1. PODSTAWA PRAWNA

9.6.2. CELE DZIAŁANIA 4.

9.6.3. OPIS DZIAŁANIA 4.

9.6.4. GRUNTY ROLNE

9.6.5. FORMA I WYSOKOŚĆ POMOCY

9.6.6. BENEFICJENCI

9.6.7. KRYTERIA DOSTĘPU

9.6.8. ZASIĘG GEOGRAFICZNY

9.6.9. WDROŻENIE

9.6.10. INDYKATYWNY BUDŻET DZIAŁANIA 4.

9.7. DZIAŁANIE 5. ZALESIANIE GRUNTÓW ROLNYCH

9.7.1. PODSTAWA PRAWNA

9.7.2. CELE DZIAŁANIA 5.

9.7.3. OPIS DZIAŁANIA 5.

9.7.4. FORMA I WYSOKOŚĆ POMOCY

9.7.5. BENEFICJENCI

9.7.6. KRYTERIA DOSTĘPU W RAMACH DZIAŁANIA 5.

9.7.7. ZASIĘG GEOGRAFICZNY

9.7.8. WDROŻENIE

9.7.9. INDYKATYWNY BUDŻET DZIAŁANIA 5.

9.7.10. POWIĄZANIE Z INNYMI DZIAŁANIAMI

9.8. DZIAŁANIE 6. DOSTOSOWANIE GOSPODARSTW ROLNYCH DO STANDARDÓW UNII EUROPEJSKIEJ

9.8.1. PODSTAWA PRAWNA

9.8.2. CELE DZIAŁANIA 6.

9.8.3. OPIS DZIAŁANIA 6.

9.8.4. FORMA I WYSOKOŚĆ WSPARCIA

9.8.5. BENEFICJENCI

9.8.6. KRYTERIA DOSTĘPU

9.8.7. ZASIĘG GEOGRAFICZNY

9.8.8. WDROŻENIE

9.8.9. INDYKATYWNY BUDŻET DZIAŁANIA 6.

9.9. DZIAŁANIE 7. GRUPY PRODUCENTÓW ROLNYCH

9.9.1. PODSTAWA PRAWNA

9.9.2. CELE DZIAŁANIA 7.

9.9.3. OPIS DZIAŁANIA 7.

9.9.4. FORMA I WYSOKOŚĆ POMOCY

9.9.5. BENEFICJENCI

9.9.6. KRYTERIA DOSTĘPU

9.9.7. ZASIĘG GEOGRAFICZNY

9.9.8. WDROŻENIE

9.9.9. INDYKATYWNY BUDŻET DZIAŁANIA 7.

9.10. DZIAŁANIE 8. POMOC TECHNICZNA

9.10.1. PODSTAWA PRAWNA

9.10.2. CELE DZIAŁANIA 8.

9.10.3. OPIS DZIAŁANIA 8.

9.10.4. FORMA I WYSOKOŚĆ WSPARCIA

9.10.5. BENEFICJENCI

9.10.6. WDROŻENIE

9.10.7. INDYKATYWNY BUDŻET DZIAŁANIA 8.

9.11. DZIAŁANIE 9. UZUPEŁNIENIE PŁATNOŚCI OBSZAROWYCH

9.11.1. PODSTAWA PRAWNA

9.11.2. CEL DZIAŁANIA 9.

9.11.3. OPIS DZIAŁANIA 9.

9.11.4. FORMA I WYSOKOŚĆ POMOCY

9.11.5. BENEFICJENCI

9.11.6. KRYTERIA DOSTĘPU

9.11.7. ZASIĘG GEOGRAFICZNY

9.11.8. WDROŻENIE

9.11.9. INDYKATYWNY BUDŻET DZIAŁANIA 9.

grafika

10. WYZNACZENIE WŁAŚCIWYCH WŁADZ I ORGANÓW ODPOWIEDZIALNYCH

10.1. MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI

10.2. AGENCJA PŁATNICZA - AGENCJA RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI ROLNICTWA

10.3. JEDNOSTKA CERTYFIKUJĄCA

10.4. URZĘDY POGŁĘBIONEJ KONTROLI PLANU

10.4.1. BIURO MIĘDZYNARODOWYCH RELACJI SKARBOWYCH (MS)

10.4.2. URZĘDY KONTROLI SKARBOWEJ

10.5. AUDYT WEWNĘTRZNY

10.6. ROLA INNYCH INSTYTUCJI WE WDRAŻANIU POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ PLANU

grafika

11. WDROŻENIE PLANU - MONITORING I OCENA PLANU, KONTROLA I SANKCJE FINANSOWE, PROMOCJA

11.1. MONITORING PLANU

11.2. PROCEDURY MONITORINGU

11.3. INFORMATYCZNY SYSTEM MONITORINGU

11.4. PODSTAWOWE WSKAŹNIKI MONITOROWANIA

11.5. KOMITET MONITORUJĄCY

11.6. OCENA

11.7. RAPORTOWANIE

11.8. PRZEPISY FINANSOWE ODNOSZĄCE SIĘ DO PLANU

11.8.1. KONTROLA FINANSOWA

11.8.2. ZARZĄDZANIE FINANSOWE NA RZECZ PLANU W POLSCE

11.8.3. PODSTAWOWE ELEMENTY SYSTEMU

11.8.4. KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKÓW

11.9. INFORMACJA I PROMOCJA

11.10. KONTROLA REALIZACJI PLANU

11.11. SANKCJE

11.11.1. ZASADY OGÓLNE

11.11.2. ZASADY SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE STOSOWANIA SANKCJI

grafika

12. PROCES KONSULTACJI PROGRAMU

12.1. PRZEBIEG PROCESU KONSULTACJI SPOŁECZNYCH PLANU

grafika

13. POMOC PAŃSTWA DLA ROLNICTWA

13.1. PODSTAWA PRAWNA

13.2. ZAKRES POMOCY PAŃSTWA W LATACH 2004-2006

13.2.1. DOTACJE PRZEDMIOTOWE

13.2.2. DOPŁATY DO OPROCENTOWANIA KREDYTÓW W ROLNICTWIE

grafika

14. RÓWNOWAGA POMIĘDZY RÓŻNYMI DZIAŁANIAMI PLANU

14.1. STOPIEŃ POKRYCIA POWIERZCHNI KRAJU PRZEZ PROGRAM ROLNOŚRODOWISKOWY

grafika

15. SPÓJNOŚĆ I ZGODNOŚĆ PROGRAMU Z POLITYKAMI WSPÓLNOTOWYMI

15.1. POLITYKA KONKURENCJI

15.2. ZASADY ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

15.3. POLITYKA OCHRONY ŚRODOWISKA

15.4. SPÓJNOŚĆ SPOŁECZNO-GOSPODARCZA

15.5. RÓWNOŚĆ STATUSU KOBIET I MĘŻCZYZN

15.6. POLITYKA ZATRUDNIENIA

15.7. INSTRUMENTY WSPÓLNEJ POLITYKI ROLNEJ

15.8. INNE DZIAŁANIA STRUKTURALNE I POMOC PAŃSTWA

grafika

ZAŁĄCZNIKI DO PLANU ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH:

Załącznik A Potrzeby i preferencje zalesieniowe gmin wg Krajowego Programu Zwiększania Lesistości (KPZL)

grafika

Załącznik B Projekty Phare realizowane przez resort rolnictwa w latach 1998-2003

grafika

Załącznik C Mapa zasięgu ONW

grafika

Załącznik D Uzasadnienie dla delimitacji i poziomu wsparcia finansowego dla działania pt. "Wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW)"

grafika

Załącznik E Mapa zasięgu stref priorytetowych

grafika

Załącznik F Wykaz obszarów objętych strefami priorytetowymi

grafika

Załącznik G Charakterystyka stref priorytetowych

grafika

Załącznik H Porównanie walorów przyrodniczych

grafika

Załącznik I Współczynniki przeliczeniowe sztuk zwierząt gospodarskich na duże jednostki przeliczeniowe DJP

grafika

Załącznik J Ocena gospodarczych, środowiskowych i społecznych oddziaływań dla projektu Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2006

grafika

Załącznik K Zwykła Dobra Praktyka Rolnicza

grafika

Załącznik L Zestawienie pakietów działań programu rolnośrodowiskowego

grafika

Załącznik M Orientacyjny skład gatunkowy upraw leśnych wprowadzanych na grunty rolne w ramach działania 5 Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich

grafika

Załącznik N Kalkulacja płatności do działania 5 - Zalesianie gruntów rolnych

grafika

Załącznik O Zadania Agencji Płatniczej w zakresie udzielania pomocy finansowej w ramach PROW

grafika

Załącznik P Wskaźniki monitorowania Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich

grafika

Załącznik R Lista organizacji społeczno-zawodowych uczestniczących w procesie konsultacji Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich

grafika

Załącznik S Lista gmin położonych na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW)

grafika

Załącznik T Sieć Natura 2000

grafika

Załącznik U Obszary szczególnie narażone

grafika

Załącznik W Skrócony zbiór zasad Dobrej Praktyki Rolniczej dla potrzeb wdrażania Dyrektywy Azotanowej

grafika

Załącznik Z Szczegółowy opis przedsięwzięć i kalkulacja płatności dla działania 6 - Dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów Unii Europejskiej

grafika

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024