Określenie warunków i sposobu wykorzystania techniki elektronicznej w wyborach do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw, Rady m.st. Warszawy i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, zarządzonych na dzień 27 października 2002 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 2 września 2002 r.
w sprawie określenia warunków i sposobu wykorzystania techniki elektronicznej w wyborach do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw, Rady m.st. Warszawy i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, zarządzonych na dzień 27 października 2002 r.

Na podstawie art. 22 ust 3, art. 51 ust 2, art. 56 ust. 3, art. 126 ust. 2, art. 154 ust. 2 i art. 180 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602 i Nr 160, poz. 1060, z 2001 r. Nr 45, poz. 497 i Nr 89, poz. 971 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 113, poz. 984 i Nr 127, poz. 1089), art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr 41, poz. 361 i Nr 127, poz. 1087) oraz art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113, poz. 984 i Nr 127, poz. 1089) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Uchwała określa:
1)
warunki oraz sposób wykorzystania techniki elektronicznej przy ustalaniu wyników głosowania i wyników wyborów przez terytorialne komisje wyborcze i komisarzy wyborczych;
2)
warunki oraz sposób korzystania przez obwodowe komisje wyborcze z techniki elektronicznej przy ustalaniu wyników głosowania w obwodzie;
3)
zasady i tryb wcześniejszego przekazywania danych z protokołu głosowania w obwodzie za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego lub systemu elektronicznego przesyłania danych;
4)
zasady i tryb wcześniejszego przekazywania danych z protokołów z wyborów, sporządzonych przez komisje wyborcze, za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego lub elektronicznego przesyłania danych

w wyborach do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw, Rady m. st. Warszawy i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, zarządzonych na dzień 27 października 2002 r.

§  2.
1.
Warunkiem wykorzystania, odpowiednio przez obwodowe komisje wyborcze i terytorialne komisje wyborcze, techniki elektronicznej przy ustalaniu wyników głosowania i wyników wyborów jest:
1)
używanie wyłącznie oprogramowania (system informatyczny), które zostało dopuszczone do użytku przez Państwową Komisję Wyborczą, sprawdzone, dostarczone bezpłatnie i serwisowane przez Krajowe Biuro Wyborcze;
2)
dostęp do linii telefonicznej umożliwiającej transmisję danych drogą elektroniczną;
3)
posiadanie sprzętu komputerowego spełniającego wymagania techniczne, stosownie do zakresu działania komisji, określone w załączniku nr 1 do uchwały;
4)
zapewnienie obsługi systemu informatycznego przez:
a)
pełnomocnika ds. obsługi informatycznej terytorialnej komisji wyborczej - w gminie liczącej do 20.000 tysięcy mieszkańców,
b)
pełnomocnika ds. obsługi informatycznej terytorialnej komisji - w pozostałych jednostkach samorządu terytorialnego,
c)
operatora lub operatorów systemu informatycznego komisji wyborczych.
2.
System informatyczny może być stosowany przez komisarzy wyborczych przy spełnieniu warunków określonych w ust. 1 pkt 1-3 oraz zapewnieniu obsługi przez pełnomocnika ds. obsługi informatycznej, kierownika operatorów systemu informatycznego oraz operatorów.
3.
Zadania pełnomocnika ds. obsługi informatycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b oraz ust. 2, określa załącznik nr 2 do uchwały.
4.
Zadania operatorów systemu informatycznego, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. c, określa załącznik nr 3 do uchwały.
5.
Zadania kierownika operatorów systemu informatycznego, o którym mowa w ust. 2, określa załącznik nr 3 do uchwały.
§  3.
1.
System informatyczny, o którym mowa w § 2 ust. 1, składa się z:
1)
systemu centralnego przeznaczonego dla Państwowej Komisji Wyborczej oraz komisarzy wyborczych;
2)
systemu obsługi terytorialnej komisji wyborczej z własnym dostępem do systemu centralnego;
3)
systemu obsługi obwodowej komisji wyborczej z własnym dostępem do systemu centralnego.
2.
System informatyczny umożliwia:
1)
wprowadzanie i przechowywanie danych o komitetach wyborczych, listach kandydatów i kandydatach na radnych do rad oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast;
2)
wprowadzanie i przechowywanie danych o składach komisji wyborczych;
3)
wprowadzanie i przechowywanie danych o okręgach wyborczych i obwodach głosowania;
4)
rejestrację danych o wynikach głosowania w obwodzie, zawartych w protokołach głosowania;
5)
ustalenia wyników głosowania i wyników wyborów dla każdego okręgu wyborczego;
6)
sporządzenie wydruków kontrolnych danych przechowywanych w systemie informatycznym;
7)
sporządzenie, w formie wydruków, dokumentacji służącej do ustalenia wyników głosowania i wyników wyborów przez właściwą komisję wyborczą.
3.
W systemie informatycznym jest realizowana funkcja kontroli poprawności ustalenia, odpowiednio przez właściwe komisje wyborcze, wyników głosowania i wyników wyborów.
§  4.
Przesyłanie danych o wynikach głosowania oraz zbiorczych wynikach głosowania przez terytorialne komisje wyborcze do Państwowej Komisji Wyborczej oraz komisarzy wyborczych, a także między tymi komisjami odbywa się z wykorzystaniem ogólnodostępnej sieci telekomunikacyjnej, z zapewnieniem bezpieczeństwa oraz autentyczności i zgodności przekazanych danych z danymi zawartymi w protokołach wyników głosowania i wyników wyborów.
§  5.
1.
Obsługę systemu informatycznego dla terytorialnych komisji wyborczych zapewniają, stosownie do właściwości, wójtowie (burmistrzowie i prezydenci miast), starostowie oraz marszałkowie województw.
2.
Obsługę systemu informatycznego dla obwodowych komisji wyborczych zapewniają, stosownie do właściwości, wójtowie (burmistrzowie i prezydenci miast). Wykaz miast, w których dopuszcza się stosowanie, na warunkach i w sposób ustalony w niniejszej uchwale, systemu informatycznego przez obwodowe komisje wyborcze, określa załącznik nr 4 do uchwały.
3.
Obsługę systemu informatycznego komisarzy wyborczych zapewnia Krajowe Biuro Wyborcze.
4.
Obsługę systemu informatycznego, o którym mowa w ust. 1 i 2, właściwe organy zapewniają w trybie i na zasadach określonych w art. 23 ust. 1-3 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
§  6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WYMAGANIA TECHNICZNE NA SPRZĘT KOMPUTEROWY

1.
Komputery typu PC (biurkowy lub laptop)
1)
wyposażone w port umożliwiający podłączenie drukarki, stację dyskietek FDD 1,44", CD-ROM1), HDD, mysz, kabel umożliwiający podłączenie modemu2) do komputera (w przypadku modemu zewnętrznego) oraz kabel do połączenia modemu z linią telefoniczną z wtyczkami kompatybilnymi z gniazdem telefonicznym lub odpowiednimi przejściówkami3);
2)
wolna powierzchnia na twardym dysku minimum 25 MB;
3)
pracujące pod kontrolą systemów operacyjnych Win32 (zalecane Windows 98 lub 2000);
4)
wyposażone w modem minimum 28,8 kbps z obsługą minimum V.40 CCIT;
5)
o minimalnych parametrach odpowiednich do używanej wersji informatycznego systemu TKW:
a)
w wersji jednostanowiskowej co najmniej Pentium I, 32 MB RAM, dla systemu Windows 98,
b)
w wersji wielostanowiskowej przy obsłudze pracy 2-5 stanowisk równocześnie wymagany serwer Pentium II, 128 MB RAM i system Windows 2000,
c)
w wersji wielostanowiskowej przy obsłudze pracy 6-10 stanowisk równocześnie wymagany serwer Pentium III, 256 MB RAM i system Windows 2000.
2.
Drukarki obsługujące format A-4, przystosowane do współpracy z systemem operacyjnym komputerów, podłączone do komputera4).
3.
Pomieszczenie przeznaczone na informatyczną obsługę wyborów powinno być wyposażone w:
1)
gniazdko telefoniczne;
2)
zasilanie 220-230 V prądem 6-10 A, z uziemieniem (ewentualnie zerowaniem) i zabezpieczeniem przeciwporażeniowym;
3)
stolik i krzesło ergonomiczne dla operatora;
4)
dodatkowy stół na dokumenty;
5)
dodatkowe oświetlenie ergonomiczne.
________

1) W sieci lokalnej wystarczy jeden CD-ROM na serwer.

2) W sieci lokalnej wystarczy jeden kabel na serwer.

3) W sieci lokalnej wystarczy jeden kabel na serwer.

4) W sieci lokalnej wystarczy jedna szybka drukarka na serwer.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

ZADANIA PEŁNOMOCNIKA DS. OBSŁUGI INFORMATYCZNEJ

I. Zadania pełnomocnika ds. obsługi informatyki komisarza wyborczego

Do zadań pełnomocnika ds. obsługi informatyki komisarza wyborczego należy:

1)
zapewnienie sprawnego przygotowania instalacji wyborczej, w tym:
a)
sprawdzenie poprawności działania sprzętu komputerowego i telekomunikacyjnego,
b)
współpraca z przedstawicielami firmy serwisowej w trakcie dostarczania i instalacji sprzętu informatycznego oraz pomoc w inwentaryzacji sprzętu komisarza wyborczego przez pracowników tej firmy,
c)
ścisłe przestrzeganie zaleceń dotyczących konfiguracji systemu,
d)
współpraca z serwisantami lokalnymi i kierownikiem operatorów;
2)
nadzór nad przygotowaniem technicznym pomieszczeń, w których będzie umiejscowiony i eksploatowany sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny obsługujący pracę komisarza wyborczego;
3)
zapewnienie zasilania energetycznego o odpowiedniej mocy dla używanego sprzętu teleinformatycznego;
4)
zapewnienie wykonania instalacji systemu w pomieszczeniach przeznaczonych na informatyczną obsługę wyborów zgodnie z harmonogramem dostaw sprzętu;
5)
nadzór nad pracą personelu serwisującego sprzęt w zakresie usuwania ewentualnych usterek i awarii oraz skompletowanie niezbędnych materiałów eksploatacyjnych oraz nośników informacji;
6)
znajomość instrukcji obsługi aplikacji systemu informatycznego i przeszkolenie personelu do obsługi tego systemu;
7)
nadzór nad ewidencją komitetów wyborczych oraz nad weryfikacją baz danych o komitetach wyborczych;
8)
nadzór nad weryfikacją baz danych o obwodach głosowania oraz liczbie uprawnionych w obwodach głosowania, nadzór nad weryfikacją baz danych o listach kandydatów i kandydatach;
9)
zabezpieczenie systemu informatycznego przed nieuprawnionym dostępem, w ścisłej współpracy z Zespołem Informatyki Wyborczej Krajowego Biura Wyborczego, w szczególności zarządzanie prawami dostępu użytkowników oraz zabezpieczenie haseł dostępowych do systemu informatycznego;
10)
zapewnienie wykonywania kopii bezpieczeństwa systemu (zgodnie z instrukcją serwisową);
11)
prowadzenie dziennika zdarzeń, w którym należy odnotowywać wszelkie wykonane instalacje, poprawki oraz wykryte i usunięte usterki i awarie, a także wykonane kopie bezpieczeństwa oraz zmiany haseł użytkowników;
12)
realizacja ustalonego przez Krajowe Biuro Wyborcze planu ciągłości działania, a także przeszkolenie członków zespołu obsługi informatycznej w zakresie planu ciągłości działania.

II. Zadania pełnomocnika ds. obsługi informatycznej terytorialnej komisji wyborczej

Do zadań pełnomocnika ds. obsługi informatycznej terytorialnej komisji wyborczej należy:

1)
znajomość wymagań sprzętowych oraz zasad działania i obsługi systemu informatycznego wspierającego zadania terytorialnej komisji wyborczej w wyborach (dalej oznaczany jako system informatyczny TKW), a także zasad wymiany danych z centralnym systemem informatycznym;
2)
znajomość i stosowanie procedur awaryjnych związanych z systemem informatycznym TKW;
3)
realizacja ustalonego przez Krajowe Biuro Wyborcze planu ciągłości działania, a także przeszkolenie członków zespołu obsługi informatycznej w zakresie planu ciągłości działania;
4)
zapewnienie sprawnego przygotowania instalacji systemu informatycznego TKW;
5)
ścisłe przestrzeganie zaleceń dotyczących instalacji i konfiguracji systemu informatycznego TKW;
6)
nadzór nad przygotowaniem technicznym pomieszczeń, w których będzie umiejscowiony i eksploatowany sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny;
7)
zapewnienie zasilania energetycznego o odpowiedniej mocy dla używanego sprzętu teleinformatycznego;
8)
zapewnienie we współpracy z odpowiednim urzędem dostarczenia i serwisu sprzętu komputerowego wymaganego do obsługi informatycznej wyborów w terytorialnej komisji wyborczej, zgodnie z harmonogramem dostaw sprzętu, uzgodnionym z odpowiednim urzędem;
9)
zapewnienie wykonania instalacji systemu informatycznego TKW w pomieszczeniach przeznaczonych na informatyczną obsługę wyborów oraz przy udziale przedstawicieli firmy serwisowej i wdrażającej;
10)
współpraca z serwisantami lokalnymi i kierownikiem operatorów, a także firmą serwisującą system informatyczny TKW;
11)
nadzór nad pracą personelu serwisującego sprzęt w zakresie usuwania ewentualnych usterek i awarii sprzętu komputerowego oraz systemu informatycznego TKW;
12)
prowadzenie dziennika zdarzeń, w którym należy odnotowywać wszelkie wykonane instalacje, poprawki oraz wykryte i usunięte usterki i awarie, wykonane kopie bezpieczeństwa oraz zmiany haseł użytkowników, a także rozpoczęcie i zakończenie poszczególnych faz eksploatacji systemu informatycznego TKW oraz zmiany fazy bazy danych, a w szczególności wszystkie czynności wymagające akceptacji Zespołu Informatyki Wyborczej Krajowego Biura Wyborczego;
13)
sprawdzenie przygotowania stanowisk pracy do wykorzystania systemu informatycznego TKW przez:
a)
wykonanie inwentaryzacji sprzętu komputerowego w terytorialnej komisji wyborczej,
b)
sprawdzenie zestawów komputerowych oraz wyposażenia dodatkowego - wykonanie testów poprawności pracy (komputer, drukarka, modem), polegających na sprawdzeniu możliwości uruchomienia systemu Windows, sprawdzenia widoczności drukarki i modemu, wykonanie próbnego wydruku,
c)
skompletowanie niezbędnych materiałów eksploatacyjnych oraz nośników informacji,
d)
sprawdzenie zgodności sprzętu komputerowego z wymaganiami systemu informatycznego TKW,
e)
sprawdzenie wyników testów bezpieczeństwa (antywirusowych),
f)
sprawdzenie poprawności zainstalowania systemu informatycznego TKW,
g)
sprawdzenie poprawności parametryzacji systemu informatycznego TKW,
h)
sprawdzenie możliwości połączenia telefonicznego z centralnym systemem informatycznym;
14)
przygotowanie w formie pisemnej raportu w dniu poprzedzającym wybory o gotowości wykorzystania systemu informatycznego TKW w terytorialnej komisji wyborczej, zawierającego wyniki sprawdzenia przygotowania stanowisk pracy do wykorzystania systemu informatycznego TKW (zgodnie z poprzednim punktem), a następnie przekazanie tego raportu przewodniczącemu terytorialnej komisji wyborczej;
15)
znajomość instrukcji obsługi systemu informatycznego TKW;
16)
przeszkolenie operatorów systemu informatycznego TKW w zakresie obsługi tego systemu oraz sprawdzenie ich umiejętności w tym zakresie, a także w zakresie praktycznej obsługi systemu Windows oraz podstawowych aplikacji tego systemu;
17)
zabezpieczenie systemu informatycznego TKW przed nieuprawnionym dostępem, w ścisłej współpracy z Zespołem Informatyki Wyborczej Krajowego Biura Wyborczego, w tym zarządzanie prawami dostępu użytkowników oraz zabezpieczenie haseł dostępowych do systemu informatycznego TKW;
18)
zapewnienie wykonywania kopii bezpieczeństwa systemu oraz zawartości bazy danych (zgodnie z instrukcją serwisową);
19)
organizacja i nadzór pracy operatorów systemu informatycznego TKW w terytorialnej komisji wyborczej w dniu wyborów;
20)
kontrola poprawności działania systemu informatycznego TKW w dniu wyborów;
21)
przygotowanie raportu o działaniu systemu informatycznego TKW w dniu wyborów; w przypadku wystąpienia awarii związanych z działaniem systemu informatycznego - opisanie awarii oraz podjętych decyzji związanych z obsługą awarii, a następnie przekazanie tych informacji do komisarza wyborczego oraz Krajowego Biura Wyborczego;
22)
nadzór nad wprowadzaniem danych do systemu informatycznego TKW w ramach:
a)
parametryzacji systemu - obejmujące sprawdzenie poprawności danych dotyczących geografii i demografii wyborczej dla danej terytorialnej komisji wyborczej,
b)
rejestracji danych z oświadczeń komitetów wyborczych wyborców, w przypadku gdy nie podlegają rejestracji w Państwowej Komisji Wyborczej ani u komisarza wyborczego,
c)
rejestracji list kandydatów zgłaszanych przez komitety wyborcze,
d)
wprowadzaniem wyników głosowania w obwodach,
e)
wprowadzaniem wyników wyborów, o ile dotyczy to danej komisji;
23)
nadzór nad weryfikacją i aktualizacją baz danych terytorialnej komisji wyborczej;
24)
nadzór nad wykonywaniem wydruków w systemie informatycznym TKW;
25)
nadzór nad wymianą danych - bezpieczną i zgodną z instrukcją - między systemem informatycznym TKW i centralnym system informatycznym;
26)
w gminach liczących poniżej 20.000 mieszkańców - wykonywanie zadań operatora systemu informatycznego, czyli wprowadzanie do systemu informatycznego TKW:
a)
danych dotyczących geografii i demografii wyborczej dla danej Terytorialnej Komisji Wyborczej (w ramach parametryzacji systemu),
b)
danych z oświadczeń komitetów wyborczych wyborców, w przypadku gdy nie podlegają rejestracji w PKW ani u Komisarza Wyborczego,
c)
danych z list kandydatów zgłaszanych przez komitety wyborcze,
d)
danych dotyczących wyników głosowania w obwodach,
e)
wyników wyborów, o ile dotyczy to danej komisji wyborczej.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

ZADANIA OPERATORÓW SYSTEMU INFORMATYCZNEGO

I. Zadania kierownika operatorów systemu informatycznego komisarza wyborczego

Do zadań kierownika operatorów systemu informatycznego komisarza wyborczego należy:

1)
w okresie przygotowań do wyborów:
a)
zarejestrowanie operatorów w systemie (w porozumieniu z pełnomocnikiem ds. obsługi informatycznej),
b)
wzięcie udziału w centralnym szkoleniu organizowanym przez Zespół Informatyki Wyborczej Krajowego Biura Wyborczego,
c)
przeszkolenie operatorów w zakresie obsługi programu rejestracji danych;
2)
podczas kontroli poprawności ustalenia wyników głosowania (oraz ewentualnego wprowadzania danych o wynikach głosowania w sytuacji awarii systemu w komisji terytorialnej):
a)
nadzór nad obiegiem dokumentów w miejscu rejestracji danych,
b)
dodatkowa kontrola poprawności protokołów i zgłaszanie zastrzeżeń komisarzowi wyborczemu,
c)
opisywanie protokołów zgodnie z wykazem obwodów uzyskanych z aplikacji komisarza,
d)
dostarczanie opisanych protokołów operatorom,
e)
odbieranie zarejestrowanych protokołów od operatorów,
f)
nadzorowanie parafowania protokołów przez operatorów zgodnie z podanymi dalej zasadami,
g)
badanie przypadków wykrycia przez program błędów w danych liczbowych i innych sytuacji wyjątkowych, w porozumieniu z pełnomocnikiem ds. informatyki oraz komisarzem wyborczym,
h)
kontrolowanie kompletności zarejestrowanych danych,
i)
wykonywanie innych czynności, opisanych szczegółowo w "Instrukcji obsługi aplikacji terytorialnej komisji wyborczej".

II. Zadania operatorów systemu informatycznego komisarza wyborczego

Do zadań operatora systemu informatycznego komisarza wyborczego należy:

1)
w okresie przygotowań do wyborów:

- uczestniczyć w szkoleniu dla operatorów,

2)
w czasie rejestracji protokołów głosowania:
a)
rejestrować protokoły obwodowe otrzymane od kierownika operatorów,
b)
potwierdzać rejestrację protokołu poprzez złożenie parafy na odwrocie dokumentu.

III. Zadania operatorów systemu informatycznego terytorialnej komisji wyborczej

Do zadań operatora systemu informatycznego terytorialnej komisji wyborczej należy:

1)
udział w szkoleniu dotyczącym obsługi systemu informatycznego TKW organizowanym przez pełnomocnika ds. informatyki;
2)
zapoznanie się z instrukcją obsługi systemu informatycznego TKW oraz planem ciągłości działania;
3)
ścisłe przestrzeganie zaleceń dotyczących obsługi systemu informatycznego TKW;
4)
zgłaszanie pełnomocnikowi ds. informatyki usterek i awarii sprzętu komputerowego lub błędnego działania systemu informatycznego TKW;
5)
wykonanie, na zlecenie pełnomocnika ds. informatyzacji, zadań związanych ze sprawdzeniem przygotowania stanowisk pracy do wykorzystania systemu informatycznego TKW;
6)
inwentaryzacja sprzętu komputerowego w terytorialnej komisji wyborczej;
7)
przeprowadzenie testów poprawności pracy komputerów, drukarek, modemów, polegających na sprawdzeniu możliwości uruchomienia systemu Windows, sprawdzeniu widoczności drukarki i modemu i wykonaniu próbnego wydruku;
8)
sprawdzenie zgodności sprzętu komputerowego z wymaganiami systemu informatycznego TKW;
9)
przeprowadzenie testów bezpieczeństwa (antywirusowych);
10)
sprawdzenie poprawności zainstalowania systemu informatycznego TKW;
11)
sprawdzenie poprawności parametryzacji systemu informatycznego TKW;
12)
sprawdzenie możliwości połączenia telefonicznego z centralnym systemem informatycznym;
13)
wykonywanie poleceń pełnomocnika ds. informatyki oraz członków terytorialnej komisji wyborczej, związanych z obsługą informatyczną wyborów, dotyczących wprowadzania danych do systemu informatycznego TKW, wykonywania wydruków oraz wymiany danych z centralnym systemem informatycznym zgodnie z instrukcją;
14)
wprowadzanie do systemu informatycznego TKW:
a)
danych dotyczących geografii i demografii wyborczej dla danej terytorialnej komisji wyborczej (w ramach parametryzacji systemu),
b)
danych z oświadczeń komitetów wyborczych wyborców, w przypadku gdy nie podlegają rejestracji w PKW ani u komisarza wyborczego,
c)
danych z list kandydatów zgłaszanych przez komitety wyborcze,
d)
danych dotyczących wyników głosowania w obwodach,
e)
wyników wyborów, o ile dotyczy to danej komisji wyborczej.

IV. Zadania operatora systemu informatycznego obwodowej komisji wyborczej

Operator systemu informatycznego obwodowej komisji wyborczej jest zobowiązany:

1)
w trakcie przygotowań do wyborów, w ramach szkolenia, do:
a)
wzięcia udziału w szkoleniu zorganizowanym przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta),
b)
sprawdzenia funkcjonowania sprzętu teleinformatycznego,
c)
wykonania testów bezpieczeństwa (antywirusowych),
d)
przetestowania systemu łączności teleinformatycznej, przez otwarcie witryny Państwowej Komisji Wyborczej,
e)
pobrania wersji szkoleniowej oprogramowania wyborczego z witryny Państwowej Komisji Wyborczej,
f)
zainstalowania wersji szkoleniowej oprogramowania wyborczego,
g)
próbnego użycia wersji szkoleniowej oprogramowania wyborczego na przykładowych danych i próbnego przesłania wyników pracy do centralnej bazy danych Państwowej Komisji Wyborczej,
h)
zdania na piśmie raportu z przygotowań przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej oraz wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta);
2)
w dniu głosowania, przed zakończeniem głosowania, do:
a)
sprawdzenia funkcjonowania sprzętu teleinformatycznego,
b)
wykonania testów bezpieczeństwa (antywirusowych),
c)
przetestowania systemu łączności teleinformatycznej, przez otwarcie witryny Państwowej Komisji Wyborczej,
d)
pobrania aktualnej wersji oprogramowania wyborczego z witryny Państwowej Komisji Wyborczej,
e)
zainstalowania aktualnej wersji oprogramowania wyborczego,
f)
wykonania testowych wydruków wzorów protokołów,
g)
sprawdzenia materiałów, o których mowa w lit f, pod względem kompletności (obejmującego sprawdzenie, czy wszystkie dopuszczalne wzory dokumentów są dostępne) oraz poprawności danych potrzebnych do ustalenia wyników głosowania w obwodzie (dotyczącego geografii i demografii wyborczej, danych o listach kandydatów i kandydatach),
h)
zdania na piśmie raportu z przygotowań oraz przekazania testowych wydruków protokołów przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej, który potwierdza poprawność danych bądź nakazuje ponowne wykonanie czynności określonych w lit. d-g;
3)
po zakończeniu głosowania i ustaleniu wyników głosowania przez obwodową komisję wyborczą, do:
a)
wprowadzenia - pod nadzorem przewodniczącego obwodowej komisji wyborczej - do systemu danych o wynikach głosowania, sporządzonych przez obwodową komisję wyborczą na zbiorczych zestawieniach, podpisanych przez wszystkich obecnych członków komisji,
b)
wydrukowania próbnych protokołów oraz wzorów protokołów głosowania w obwodzie,
c)
po zatwierdzeniu protokołów przez obwodową komisję wyborczą, podpisaniu przez wszystkich obecnych członków komisji i opatrzeniu pieczęcią, przesłania - pod nadzorem przewodniczącego obwodowej komisji wyborczej - wprowadzonych danych z protokołów głosowania do centralnej bazy danych.

ZAŁĄCZNIK Nr 4 1

WYKAZ GMIN I MIAST, W KTÓRYCH DOPUSZCZA SIĘ STOSOWANIE SYSTEMU INFORMATYCZNEGO PRZEZ OBWODOWE KOMISJE WYBORCZE

Lp. Miasto Liczba obwodów głosowania
1 2 3
1 Białystok 158
2 Bytom 98
3 Czerwonak 13
4 Dopiewo 8
5 Gdynia 117
6 Gołdap 15
7 Grodzisk Wielkopolski 9
8 Jarocin 22
9 Komorniki 9
10 Konin 45
11 Kostrzyn 11
12 Kórnik 8
13 Kraków 433
14 Krzemieniewo 5
15 Lublin 191
16 Luboń 10
17 Mosina 20
18 Murowana Goślina 10
19 Osieczna 5
20 Ostrów Wielkopolski 38
21 Pobiedziska 9
22 Poznań 292
23 Puławy 24
24 Puszczykowo 4
25 Rzeszów 73
26 Szczecin 197
27 Warszawa-Bemowo 41
28 Warszawa-Bielany 65
29 Warszawa-Centrum 449
30 Warszawa-Ursynów 57
31 Warszawa-Wawer 30
32 Warszawa-Włochy 22
33 Wrocław 300
RAZEM 2.790
1 Załącznik nr 4 zmieniony przez § 1 uchwały z dnia 14 października 2002 r. (M.P.02.48.706) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 października 2002 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2002.39.609

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Określenie warunków i sposobu wykorzystania techniki elektronicznej w wyborach do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw, Rady m.st. Warszawy i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, zarządzonych na dzień 27 października 2002 r.
Data aktu: 02/09/2002
Data ogłoszenia: 10/09/2002
Data wejścia w życie: 02/09/2002