Zadania i uprawnienia pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.

ZARZĄDZENIE NR 65
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 czerwca 2002 r.
w sprawie zadań i uprawnień pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.

Na podstawie art. 233 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74 poz. 676) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa zadania i uprawnienia:
1)
pełnomocnika do organizacji ABW, zwanego dalej "pełnomocnikiem ABW",
2)
pełnomocnika do organizacji AW, zwanego dalej "pełnomocnikiem AW",
3)
likwidatora UOP, zwanego dalej "likwidatorem UOP".
§  2.
Pełnomocnika ABW upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
przygotowywania planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych z utworzeniem ABW,
2)
inicjowania i planowania działań mających na celu sprawne przejęcie i zagospodarowanie mienia, środków budżetowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych znoszonego UOP,
3)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 2,
4)
współpracy z pełnomocnikiem AW i likwidatorem UOP,
5)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
6)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2,
7)
opiniowania projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych dotyczących ABW,
8)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 2 i 5.
§  3.
Pełnomocnika AW upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
przygotowywania planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych z utworzeniem AW,
2)
inicjowania i planowania działań mających na celu sprawne przejęcie i zagospodarowanie mienia, środków finansowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych znoszonego UOP,
3)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 2,
4)
współpracy z pełnomocnikiem ABW i likwidatorem UOP,
5)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
6)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 2,
7)
opiniowania projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów rządowych dotyczących AW,
8)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 2 i 5.
§  4.
Likwidatora UOP upoważnia się do podejmowania, w zakresie posiadanych kompetencji, działań dotyczących w szczególności:
1)
sporządzenia planów finansowo-rzeczowych oraz harmonogramu działań związanych ze zniesieniem UOP,
2)
analizy stanu kadrowego UOP oraz sytuacji kadrowej rozpoczynających działalność ABW lub AW,
3)
propozycji zadysponowania mieniem, środkami budżetowymi, limitami zatrudnienia, dokumentami i materiałami archiwalnymi UOP na rzecz ABW i AW,
4)
opracowania protokółów zdawczo-odbiorczych mienia, środków budżetowych, limitów zatrudnienia, dokumentów i materiałów archiwalnych UOP według stanu na dzień poprzedzający zniesienie UOP,
5)
opracowywania projektów dokumentów niezbędnych w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 4,
6)
współpracy z pełnomocnikami ABW i AW,
7)
zwracania się do kierowników jednostek organizacyjnych UOP o podjęcie współdziałania i udzielenie pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji,
8)
analizowania i oceniania rozwiązań prawnych i ekonomicznych w sprawach związanych z realizacją działań, o których mowa w pkt 1 i 2,
9)
inicjowania kontroli przebiegu realizacji spraw, o których mowa w pkt 1, 2 i 7,
10)
realizacji innych zadań powierzonych przez Szefa UOP, związanych ze zniesieniem UOP.
§  5.
1.
Zadania, o których mowa w § 2-4, pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP wykonują pod kierownictwem Szefa UOP, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Z dniem wejścia w życie ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu zadania, o których mowa w § 2 i 3, pełnomocnicy ABW i AW wykonują pod kierownictwem odpowiednio Szefa ABW lub AW. Likwidator UOP z tym dniem wykonuje zadania określone w § 4 pod kierownictwem Szefa ABW.
3.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP przedstawiają Szefowi UOP analizy, oceny i wnioski związane z zakresem ich zadań.
4.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP informują Szefa UOP o wszystkich zagrożeniach realizacji zadań, o których mowa w § 2-4.
5.
W sprawach, o których mowa w ust. 3 i 4, przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  6.
1.
Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową pełnomocników ABW i AW oraz likwidatora UOP zapewniają wyznaczone przez Szefa UOP jednostki organizacyjne UOP.
2.
Z dniem wejścia w życie ustawy wymienionej w § 5 ust. 2 obsługę, o której mowa w ust. 1, w odniesieniu do pełnomocnika ABW i likwidatora UOP zapewnia ABW. Obsługę pełnomocnika AW zapewnia AW.
§  7.
Kierownicy jednostek organizacyjnych UOP są obowiązani do współdziałania i udzielania pomocy w realizacji zadań, w szczególności przez udostępnianie wszelkich niezbędnych informacji, pełnomocnikom ABW i AW oraz likwidatorowi UOP.
§  8.
1.
Pełnomocnicy ABW i AW oraz likwidator UOP, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy wymienionej w § 5 ust. 2, zakończą swoje prace i przedstawią sprawozdania ze swojej działalności.
2.
Pełnomocnik ABW i likwidator UOP przedstawiają sprawozdania, o których mowa w ust. 1, Szefowi ABW. Pełnomocnik AW przedstawia sprawozdanie Szefowi AW.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2002.24.402

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zadania i uprawnienia pełnomocników do organizacji Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz likwidatora Urzędu Ochrony Państwa.
Data aktu: 14/06/2002
Data ogłoszenia: 19/06/2002
Data wejścia w życie: 14/06/2002