Szczegółowy tryb postępowania regulacyjnego w przedmiocie przywrócenia osobom prawnym Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej własności nieruchomości lub ich części.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA-SZEFA URZĘDU RADY MINISTRÓW
z dnia 12 października 1994 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania regulacyjnego w przedmiocie przywrócenia osobom prawnym Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej własności nieruchomości lub ich części.

Na podstawie art. 43 ust. 7 ustawy z dnia 13 maja 1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 73, poz. 323) w porozumieniu z Konsystorzem Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Zarządzenie określa liczebność Komisji Regulacyjnej, szczegółowy tryb postępowania regulacyjnego oraz wynagrodzenie dla członków Komisji i personelu pomocniczego.
§  2.
1.
Komisja Regulacyjna, zwana dalej "Komisją", jest powołana do prowadzenia postępowania regulacyjnego w przedmiocie przywrócenia kościelnym osobom prawnym własności nieruchomości lub ich części. Komisja przeprowadza regulację w sposób przewidziany w art. 40-45 ustawy z dnia 13 maja 1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 73, poz. 323), zwanej dalej "ustawą".
2.
Komisja składa się z 8 stałych członków, wyznaczonych, w równej liczbie, przez Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów i Konsystorz Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej "Kościołem". Stali członkowie Komisji Regulacyjnej stanowią pełny jej skład.
3.
Komisja działa pod kierunkiem dwóch współprzewodniczących, z których jednego wyznacza Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów, a drugiego - Konsystorz Kościoła.
4.
Komisja rozpatruje sprawy w zespołach orzekających, w których skład wchodzi po 2 stałych członków Komisji, wyznaczonych przez Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów i Konsystorz Kościoła.
5.
Zespół orzekający rozpatruje sprawy pod kierunkiem dwóch współprzewodniczących, wyznaczonych przez współprzewodniczących Komisji. Współprzewodniczący zespołu przewodniczą kolejno posiedzeniu zespołów.
§  3.
1.
Siedzibą Komisji jest Urząd Rady Ministrów w Warszawie.
2.
Komisja może orzekać na posiedzeniach wyjazdowych.
§  4.
Obsługę kancelaryjno-biurową Komisji zapewnia Urząd Rady Ministrów (Biuro do Spraw Wyznań).

Rozdział  2

Postępowanie regulacyjne

§  5.
1.
Postępowanie regulacyjne, o którym mowa w art. 40 ustawy, zwane dalej "postępowaniem regulacyjnym" wszczyna się na wniosek zainteresowanej kościelnej osoby prawnej.
2.
Uczestnikiem postępowania regulacyjnego może być kościelna osoba prawna lub jednostka państwowa albo jednostka samorządu terytorialnego, której interesu prawnego dotyczy to postępowanie.
3.
Zainteresowaną jednostką państwową jest jednostka uprawniona do dysponowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz jednostka państwowa, w której władaniu znajduje się nieruchomość lub jej część będąca przedmiotem postępowania.
4.
Jeżeli niepaństwowe osoby trzecie nabyły prawo do upaństwowionej nieruchomości (art. 40 ust. 4 ustawy), jednostką zainteresowaną jest Skarb Państwa reprezentowany przez właściwy terenowy organ rządowej administracji ogólnej.
§  6.
O wszczęciu postępowania regulacyjnego zespół orzekający powiadamia pisemnie uczestników postępowania. Uczestnik postępowania, pod którego adresem żądanie jest skierowane, jest obowiązany do udzielenia pisemnych wyjaśnień w terminie 30 dni.
§  7.
1.
Zespół orzekający załatwia sprawy bez zbędnej zwłoki.
2.
Niezwłocznie powinny być załatwione sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez uczestników postępowania.
3.
Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu trzech miesięcy, a w sprawie szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od wszczęcia postępowania.
§  8.
W zakresie doręczania pism stosuje się odpowiednio przepisy art. 39-41 i art. 45-47 Kodeksu postępowania administracyjnego (Kpa).
§  9.
W zakresie wzywania do udziału w czynnościach postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 50-56, z wyłączeniem przepisu art. 54 § 1 pkt 6 Kpa.
§  10.
W zakresie terminów stosuje się odpowiednio przepisy art. 57-60 Kpa.
§  11.
1.
Wniosek o wszczęcie postępowania regulacyjnego składa się na piśmie. Wniosek ten powinien zawierać:
1)
wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adres,
2)
żądanie,
3)
faktyczne i prawne uzasadnienie żądania,
4)
wskazanie dowodów oraz okoliczności przemawiających za uwzględnieniem wniosku,
5)
wskazanie organu nadrzędnego,
6)
podpis wnioskodawcy.
2.
Wnioski złożone przed dniem wejścia w życie zarządzenia zachowują swoją moc.
3.
Do wniosku powinny być dołączone posiadane oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy dokumentów przytoczonych we wniosku. Wnioskodawca może wnieść o:
1)
polecenie uczestnikowi postępowania dostarczenia dokumentów będących w jego posiadaniu lub złożenie odpowiednich oświadczeń,
2)
zażądanie z urzędu dostarczenia dokumentów znajdujących się w sądach i urzędach.
4.
Wniosek o wszczęcie postępowania oraz dokumenty załączone jako dowody składa się wraz z ich odpisami dla uczestników postępowania.
§  12.
Wnioski składane w toku postępowania przed zespołem orzekającym oraz wyjaśnienia mogą być wnoszone na piśmie, telegraficznie, za pomocą dalekopisu, a także ustnie do protokołu.
§  13.
Współprzewodniczący Komisji lub zespołu orzekającego jest obowiązany potwierdzić wniesienie wniosku lub wyjaśnienia, jeżeli wnoszący tego zażąda.
§  14.
1.
Jeżeli wniosek nie czyni zadość wymaganiom określonym w § 11, współprzewodniczący Komisji wezwą wnoszącego do uzupełnienia braków pod rygorem zawieszenia postępowania.
2.
Współprzewodniczący Komisji mogą z urzędu zażądać dostarczenia wszelkich dokumentów mających znaczenie w sprawie od każdego, u którego się one znajdują. W tym samym celu mogą także żądać złożenia oświadczeń.
§  15.
1.
Zespół orzekający sporządza zwięzły protokół każdej czynności postępowania regulacyjnego, chyba że czynność została w inny sposób utrwalona na piśmie.
2.
W szczególności sporządza się protokół:
1)
przyjęcia wniesionego ustnie wniosku i wyjaśnienia,
2)
przesłuchania uczestnika, świadka, biegłego,
3)
oględzin i ekspertyz dokonywanych przy udziale członka zespołu orzekającego,
4)
rozprawy,
5)
ustnego orzeczenia i postanowienia.
3.
Do protokołów, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 68-72 Kpa.
§  16.
W zakresie udostępniania uczestnikom akt postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 73 i 74 Kpa.
§  17.
W zakresie dowodów w postępowaniu regulacyjnym stosuje się odpowiednio przepisy art. 75-87 Kpa, z wyłączeniem przepisów o środkach przymusu administracyjnego.
§  18.
1.
Zespół orzekający może rozstrzygać sprawę na posiedzeniu bez udziału uczestników postępowania.
2.
Rozprawa powinna być wyznaczona, gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia interesów uczestników postępowania oraz gdy jest to potrzebne dla wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin.
3.
Rozprawą lub posiedzeniem kieruje współprzewodniczący zespołu, wyznaczony dla danej sprawy przez współprzewodniczących Komisji. Kierujący rozprawą stosuje odpowiednio przepisy art. 91-95 Kpa.
§  19.
W zakresie zawieszania postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 97-103 Kpa.
§  20.
1.
Uczestnicy postępowania regulacyjnego mogą zawrzeć ugodę przed zespołem orzekającym. Przy zawieraniu ugody stosuje się odpowiednio przepisy art. 116 i 117 Kpa.
2.
Gdy ugoda nie zostanie zawarta, zespół orzekający wyda orzeczenie, które podejmuje się zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym. W razie równości głosów uznaje się, że zespół orzekający nie uzgodnił orzeczenia (art. 45 ustawy).
§  21.
W zakresie orzeczeń i ugód zespołów orzekających stosuje się odpowiednio przepisy art. 104-113 Kpa.
§  22.
1.
Od orzeczenia zespołu orzekającego nie przysługuje odwołanie.
2.
Klauzulę wykonalności nadawać będą współprzewodniczący Komisji, opatrując ją okrągłą pieczęcią Urzędu Rady Ministrów.
3.
Postępowanie regulacyjne jest wolne od opłat.
4.
W zakresie ustalania kosztów postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio art. 262 Kpa, z tym że uczestnika postępowania obciążają te koszty postępowania poniesione w jego interesie lub na jego żądanie, które nie wynikają z ustawowego obowiązku organów administracji rządowej lub jednostek samorządu terytorialnego.
§  23.
W razie powstania zagadnień o szczególnej złożoności, zespół orzekający może zwrócić się o ich rozstrzygnięcie do Komisji w pełnym składzie.

Rozdział  3

Wynagrodzenie członków Komisji i personelu pomocniczego

§  24. 1
 
1.
Stali członkowie Komisji otrzymują zryczałtowane wynagrodzenie w wysokości:
1)
współprzewodniczącego Komisji - 70% wynagrodzenia Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego,
2)
współprzewodniczący zespołów orzekających - 70% wynagrodzenia wiceprezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego,
3)
pozostali członkowie Komisji - 70% wynagrodzenia sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego.
2.
Personel pomocniczy Komisji otrzymuje zryczałtowane wynagrodzenie w wysokości:
1)
sekretarze Komisji - 35% wynagrodzenia stałego członka Komisji,
2)
radcy prawni Komisji - 35% wynagrodzenia stałego członka Komisji,
3)
protokolanci Komisji - 15% wynagrodzenia stałego członka Komisji.
3.
Działalność Komisji Regulacyjnej jest finansowana z budżetu państwa, w części dotyczącej Urzędu Rady Ministrów.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  25.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Zgodnie z § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lutego 2002 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w latach 2002-2003 (Dz.U.02.17.167), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnej w okresie od dnia 1 marca 2002 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. wynosi odpowiednio 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 sierpnia 2003 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych (Dz.U.03.155.1517), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnej wynosi w okresie od dnia 4 września 2003 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. odpowiednio 69% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w latach 2004-2005 (Dz.U.03.230.2311), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnej wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. odpowiednio 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 października 2005 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2006 (Dz.U.05.214.1814), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnej wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2006 r., odpowiednio, 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2007 (Dz.U.06.247.1815), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r., odpowiednio 80% wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 stycznia 2008 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych, w okresie od dnia 1 lutego 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r (Dz.U.08.17.112), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 lutego 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., odpowiednio, 75,5 % wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zgodnie z § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych działających na podstawie ustaw o stosunku Państwa do kościołów oraz związków wyznaniowych w roku 2009 (Dz.U.08.236.1642), wysokość wynagrodzenia członków i personelu pomocniczego komisji regulacyjnych wynosi w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. odpowiednio, 78,0 % wynagrodzeń określonych w nin. paragrafie.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1994.55.461

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb postępowania regulacyjnego w przedmiocie przywrócenia osobom prawnym Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej własności nieruchomości lub ich części.
Data aktu: 12/10/1994
Data ogłoszenia: 25/10/1994
Data wejścia w życie: 25/10/1994