Zasady zgłaszania kandydatów oraz powoływania i odwoływania członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

UCHWAŁA
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 9 września 1994 r.
w sprawie zasad zgłaszania kandydatów oraz powoływania i odwoływania członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Na podstawie art. 7 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34) uchwala się, co następuje:
Art.  1.
1.
Prawo zgłaszania kandydatów na członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przysługuje grupie co najmniej 7 senatorów. Senator może udzielić poparcia co najwyżej 2 kandydatom.
2.
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, wraz z uzasadnieniem (uwzględniającym w szczególności kryteria dotyczące kandydata wynikające z ustawy o radiofonii i telewizji) i zgodą kandydata na kandydowanie, składa się na piśmie do Komisji Kultury, Środków Przekazu, Wychowania Fizycznego i Sportu w terminie:
1)
21 dni przed upływem kadencji członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji lub
2)
14 dni od dnia potwierdzenia przez Prezydenta wygaśnięcia kadencji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w wyniku odrzucenia przez Sejm i Senat sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji ze swej działalności, lub
3)
14 dni od dnia odwołania członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji lub jego śmierci.
Art.  2.
1.
Komisja Kultury, Środków Przekazu, Wychowania Fizycznego i Sportu przeprowadza na jawnym posiedzeniu przesłuchanie kandydatów na członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
2.
Komisja Kultury, Środków Przekazu, Wychowania Fizycznego i Sportu przedstawia Senatowi sprawozdanie zawierające listę prawidłowo zgłoszonych kandydatów na członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz opinię Komisji o kandydatach.
3.
Na posiedzeniu Senatu senatorowie mogą zadawać pytania kandydatom na członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Art.  3.

Senat podejmuje uchwałę o powołaniu członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością ważnie oddanych głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby senatorów.

Art.  4.
1.
Jeżeli w głosowaniu żaden z kandydatów nie uzyska wymaganej większości głosów, przeprowadza się kolejne tury głosowania z kolejnym wyłączeniem kandydata, który uzyskał najmniejszą liczbę głosów. Przy równej liczbie głosów o wyłączeniu decyduje losowanie.
2.
Jeżeli w głosowaniu nie powołano wszystkich członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, 14-dniowy termin do zgłaszania kandydatów na nie obsadzone miejsca członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji liczy się od dnia następnego po dniu głosowania.
Art.  5.
1.
Senat może odwołać członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wyłącznie w przypadkach określonych w art. 7 ust. 6 ustawy o radiofonii i telewizji.
2.
Senat podejmuje uchwałę o odwołaniu członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością ważnie oddanych głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby senatorów.
3.
W wypadku odwołania członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji lub jego śmierci przed upływem kadencji Senat powołuje nowego członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na okres do końca tej kadencji. Do zasad zgłaszania kandydatów art. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
Art.  6.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024