Ustalenie i ogłoszenie statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 22 marca 1989 r.
w sprawie ustalenia i ogłoszenia statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej".

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 listopada 1974 r. w sprawie uznania "Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej" za stowarzyszenie wyższej użyteczności (Dz. U. Nr 41, poz. 244) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się statut stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej", stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 lutego 1985 r. w sprawie ustalenia i ogłoszenia statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej" (Monitor Polski Nr 3, poz. 20).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT TOWARZYSTWA PRZYJAŹNI POLSKO-RADZIECKIEJ

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej, zwane dalej TPPR, jest stowarzyszeniem wyższej użyteczności i posiada osobowość prawną.
§  2.
Terenem działalności TPPR jest obszar Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, a siedzibą jego władz naczelnych jest m. st. Warszawa.
§  3.
TPPR ma prawo powoływania jednostek organizacyjnych na zasadach określonych w statucie.
§  4.
TPPR opiera swą działalność na pracy społecznej ogółu swoich członków.
§  5.
1.
TPPR posiada sztandar według wzoru zatwierdzonego przez właściwe organy administracji państwowej.
2.
Sztandar TPPR mogą posiadać jednostki organizacyjne TPPR.
§  6.
TPPR posiada odznakę organizacyjna, przedstawiającą flagi państwowe PRL i ZSRR.
§  7.
1.
TPPR ma prawo używania odznak i pieczęci według wzorów ustalonych przez Zarząd Główny i zatwierdzonych przez właściwe organy administracji państwowej.
2.
TPPR przyznaje dyplomy lub inne wyróżnienia według wzorów ustalonych przez Zarząd Główny.
§  8.
Organem prasowym TPPR jest czasopismo "Przyjaźń".

Rozdział  2

Cele i środki działania

§  9.
Celami TPPR są:
1)
szerzenie i pogłębianie wiedzy o ZSRR, jego historii, dniu dzisiejszym oraz o perspektywach budownictwa socjalistycznego i problemach przebudowy, o roli Związku Radzieckiego w rozwijaniu współpracy międzynarodowej i zapewnieniu pokoju na świecie,
2)
popularyzowanie tradycji przyjaźni polsko-radzieckiej, nawiązujących do współpracy, wyzwoleńczych i rewolucyjnych walk, doniosłej roli Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej dla odzyskania niepodległości przez Polskę, znaczenia braterstwa broni z okresu wojny z hitlerowskim najeźdźcą, zapewnienia jej bezpieczeństwa i powojennej odbudowy,
3)
przyczynianie się do rozwijania i wzbogacania wszechstronnej współpracy PRL i ZSRR we wszystkich dziedzinach: politycznej, gospodarczej, oświatowej, naukowo-technicznej, kulturalnej, turystycznej i sportowej oraz jej popularyzowania wśród społeczeństwa,
4)
popularyzowanie w ZSRR, we współpracy z Towarzystwem Przyjaźni Radziecko-Polskiej (TPRP), wiedzy o PRL.
§  10.
TPPR realizuje swoje cele przez:
1)
prowadzenie szerokiej działalności informacyjnej, a w szczególności oświatowej, kulturalnej i ideowo-wychowawczej,
2)
inicjowanie i organizowanie imprez, odczytów, wykładów, spotkań, wystaw, pokazów, wycieczek oraz akcji propagandowych i kulturalnych,
3)
organizowanie i współdziałanie w rozwoju wymiany turystycznej między PRL i ZSRR,
4)
organizowanie zespołów zainteresowań, jak kluby i grupy studiujące określone dziedziny wiedzy, grupy miłośników literatury, filmu, filatelistyki, plastyki, muzyki i piosenki, sportu, regionów czy miast; TPPR wspiera inicjatywy powstające poza strukturami organizacji,
5)
upowszechnianie nauki języka rosyjskiego i języków innych narodów ZSRR, inicjowanie i współdziałanie w organizowaniu kursów, olimpiad, konkursów i obozów językowych, popularyzowanie literatury rosyjskiej i radzieckiej, organizowanie studiów języka polskiego dla nauczycieli tego języka w ZSRR,
6)
inspirowanie badań i prac naukowych, sesji, konferencji i seminariów,
7)
kształcenie aktywu TPPR,
8)
współdziałanie w rozszerzaniu bezpośrednich kontaktów i wymiany między województwami i obwodami, miastami, zakładami pracy, instytucjami, szkołami podstawowymi, ponadpodstawowymi i szkołami wyższymi w PRL i ZSRR, zwłaszcza przez rozwój form wymiany bezdewizowej,
9)
wypowiadanie się w sprawach wymiany i współpracy pomiędzy polskimi i radzieckimi instytucjami państwowymi i gospodarczymi,
10)
inspirowanie prasy, radia, tv i wydawnictw do wszechstronnego upowszechniania idei przyjaźni polsko-radzieckiej,
11)
współpracę ze Związkiem Radzieckich Towarzystw Przyjaźni i Towarzystwem Przyjaźni Radziecko-Polskiej, a także z organizacjami skupiającymi obywateli ZSRR polskiego pochodzenia,
12)
podejmowanie społecznego patronatu nad budowami realizowanymi przez polskie przedsiębiorstwa w ZSRR i powołanie ogniw i zarządów podstawowych TPPR, podporządkowanych Zarządowi Środowiskowemu TPPR przy Ambasadzie PRL w ZSRR,
13)
wydawanie literatury pięknej rosyjskiej i radzieckiej, wydawnictw społeczno-politycznych i innych materiałów popularyzujących dorobek i osiągnięcia ZSRR oraz dotyczących współpracy polsko-radzieckiej,
14)
współpracę z zagranicznymi organizacjami i instytucjami o tych samych lub podobnych celach działania,
15)
inne formy działalności społecznej i gospodarczej służącej realizacji celów TPPR.
§  11.
TPPR w realizacji swych celów współdziała z innymi organizacjami społecznymi, z państwowymi jednostkami organizacyjnymi, z podmiotami gospodarczymi, spółdzielniami i osobami fizycznymi.

Rozdział  3

Członkowie, ich prawa i obowiązki

§  12.
Członkami TPPR są:
1)
członkowie indywidualni,
2)
członkowie zbiorowi,
3)
członkowie wspierający.
§  13.
1.
Podstawową formą przynależności do TPPR jest członkostwo indywidualne.
2.
Członkiem indywidualnym TPPR może być każdy obywatel Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, pragnący wnosić swój wkład pracy społecznej w urzeczywistnianie celów i zadań TPPR.
3.
Potwierdzeniem przynależności indywidualnej do TPPR jest legitymacja członkowska.
4.
Przyjęcia w poczet członków indywidualnych dokonuje zarząd koła na podstawie złożenia deklaracji członkowskiej.
5.
Członek indywidualny ma prawo czynnego i biernego wyboru do władz TPPR, udziału we wszystkich przedsięwzięciach TPPR oraz korzystania z pomocy TPPR w realizowaniu celów statutowych TPPR.
6.
Członek indywidualny TPPR obowiązany jest do:
1)
realizacji celów i zadań określonych statutem TPPR,
2)
uczestniczenia w pracy koła TPPR,
3)
opłacania składki członkowskiej według zasad ustalonych przez Zarząd Główny TPPR.
§  14.
1.
Członkiem zbiorowym TPPR może być jednostka organizacyjna posiadająca osobowość prawną.
2.
Przyjęcia w poczet członków zbiorowych TPPR dokonuje prezydium właściwego terenowo zarządu TPPR stopnia gminnego, miejsko-gminnego, miejskiego, dzielnicowego.
3.
Członek zbiorowy ma prawo uczestniczenia w przedsięwzięciach organizowanych przez TPPR poprzez swoich przedstawicieli oraz używania odznaki organizacyjnej TPPR.
4.
Członek zbiorowy obowiązany jest:
1)
działać na rzecz realizacji statutowych celów i zadań TPPR,
2)
stwarzać sprzyjające warunki dla rozwoju członkostwa indywidualnego i pracy koła TPPR,
3)
opłacać składkę członkowską w zadeklarowanej wysokości.
§  15.
1.
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub osoba prawna, zainteresowana działalnością TPPR.
2.
Przyjęcia w poczet członków wspierających dokonuje prezydium właściwego terenowo zarządu TPPR stopnia gminnego, miejsko-gminnego, miejskiego, dzielnicowego.
3.
Członek wspierający ma prawo uczestniczenia w przedsięwzięciach organizowanych przez TPPR.
4.
Członek wspierający obowiązany jest opłacać składkę w zadeklarowanej wysokości.
§  16.
W jednostkach organizacyjnych, będących członkami zbiorowymi lub wspierającymi, mogą działać koła TPPR zrzeszające członków indywidualnych.
§  17.
1.
Przynależność do TPPR ustaje w razie:
1)
dobrowolnego wystąpienia z TPPR,
2)
skreślenia z listy członków z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres 2 lat lub nieprzestrzegania postanowień statutu,
3)
wykluczenia za działania sprzeczne ze statutem TPPR oraz za działania na szkodę TPPR lub skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową pozbawienia praw publicznych.
2.
Uchwałę o skreśleniu podejmuje zarząd koła, a uchwałę o wykluczeniu podejmuje prezydium zarządu bezpośrednio nadrzędnego nad kołem, do którego należy zainteresowany.
3.
Od uchwały o skreśleniu lub wykluczeniu przysługuje odwołanie do zarządu wyższego stopnia w terminie 30 dni od daty doręczenia uchwały na piśmie.

Rozdział  4

Struktura organizacyjna i władze TPPR

§  18.
1.
Kadencja władz TPPR (naczelnych, wojewódzkich, gminnych, miejsko-gminnych, dzielnicowych, miejskich i zarządów kół) trwa 5 lat.
2.
W połowie kadencji koła i władze TPPR odbywają zebrania i konferencje sprawozdawczo-informacyjne.
§  19.
Uchwały władz TPPR podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
§  20.
1.
Zasady i sposób wyboru delegatów na konferencje sprawozdawczo-wyborcze oraz Kongres ustala Zarząd Główny.
2.
Do władz TPPR wszystkich stopni mogą być wybierani również członkowie indywidualni nie będący delegatami.
3.
Wyboru władz TPPR wszystkich stopni i podjęcia uchwał dokonuje się w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby uprawnionych do głosowania.
§  21.
W przypadku ustąpienia członka władz TPPR władze te mogą dokooptować nowego członka, z tym że liczba dokooptowanych członków nie może przekraczać 1/3 ogólnej liczby członków pochodzących z wyboru.
§  22.
1.
Członkowie komisji rewizyjnych nie mogą jednocześnie pełnić funkcji członków zarządów TPPR tego samego stopnia.
2.
Członkowie komisji rewizyjnych uczestniczą z głosem doradczym w posiedzeniach zarządów właściwego stopnia, a przewodniczący komisji - w posiedzeniach prezydiów tych zarządów.
§  23.
1.
TPPR prowadzi działalność gospodarczą i może współdziałać w tej sferze z innymi organizacjami i instytucjami, z zachowaniem obowiązujących przepisów.
2.
W ramach TPPR funkcjonują: Wydawnictwo TPPR "Współpraca" i Biuro Turystyki TPPR "Kalinka", prowadzące samodzielną działalność gospodarczą.
3.
Decyzje określające kierunki i formy działalności gospodarczej, w tym dotyczące powołania samodzielnych przedsiębiorstw oraz wchodzenia w spółki, podejmuje Zarząd Główny. Bieżącą działalnością gospodarczą kieruje Prezydium Zarządu Głównego.
4.
Za zgodą Prezydium Zarządu Głównego działalność gospodarczą prowadzić mogą również inne ogniwa TPPR.
§  24.
Zarządy kół, zarządy gminne, miejsko-gminne, miejskie, dzielnicowe, zarządy wojewódzkie i władze naczelne mogą zawierać porozumienia z grupami obywateli i organizacjami zainteresowanymi realizacją programu TPPR lub jego części. Formy współdziałania, wzajemne prawa i obowiązki określa porozumienie.
§  25.
1.
Zarządy wszystkich stopni mogą powoływać społeczne komisje problemowe i środowiskowe. Zarządy na wniosek prezydiów zatwierdzają przewodniczących komisji.
2.
Społeczne komisje problemowe i środowiskowe planują i realizują inicjatywy wynikające z celów i programów działania TPPR, oceniają ich efekty oraz przedkładają wnioski władzom odpowiednich stopni.
3.
Prezydia zarządów wszystkich stopni koordynują działalność komisji i rozpatrują ich wnioski.

Krajowa Rada TPPR

§  26.
1.
Krajowa Rada TPPR powoływana przez Kongres jest reprezentacją wszystkich sił społecznych, które uczestniczą w dziele krzewienia przyjaźni, umocnienia współpracy i sojuszu między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich.
2.
Celem działania Krajowej Rady TPPR jest stwarzanie sprzyjającego klimatu i możliwości dla: upowszechniania wiedzy o ZSRR i stosunkach polsko-radzieckich, rozwoju bezpośredniej współpracy i wymiany między polskimi i radzieckimi organizacjami, instytucjami, zakładami pracy, szkołami, placówkami upowszechniania kultury, rozwoju współdziałania pomiędzy TPPR i TPRP oraz innymi organizacjami.
3.
Podstawową funkcją Krajowej Rady TPPR jest organizowanie poparcia dla celów i zadań TPPR we wszystkich środowiskach.
4.
W skład Krajowej Rady TPPR wchodzą osoby desygnowane przez organizacje polityczne, społeczne i zawodowe, stowarzyszenia i instytucje oraz indywidualni działacze. Skład ilościowy Krajowej Rady ustala się w liczbie do 200 osób.
5.
Krajowa Rada TPPR wybiera spośród siebie Prezydium w składzie: przewodniczący, wiceprzewadniczący i członkowie Prezydium.
6.
Posiedzenia Krajowej Rady TPPR zwołuje przewodniczący co najmniej raz w roku.
7.
Krajowa Rada TPPR oraz Zarząd Główny TPPR mogą organizować wspólne posiedzenia plenarne i prezydiów.
8.
Obsługę techniczną Krajowej Rady TPPR zapewnia sekretariat Zarządu Głównego.

Koła

§  27.
1.
Podstawową jednostką organizacyjną TPPR jest koło. Do zorganizowania koła wymagana jest liczba co najmniej 5 członków.
2.
Koła zakłada się w miastach, miastach-gminach, gminach, dzielnicach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych, szkołach wyższych oraz zakładach pracy, w tym także jako koła środowiskowe.
§  28.
Uczniowie wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych od klasy 5 mogą tworzyć szkolne koła TPPR.
§  29.
Zebrania członków koła dla bieżącej realizacji zadań statutowych zwoływane są przez zarząd koła w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na rok, zebrania zaś sprawozdawcze w połowie kadencji zarządu koła.
§  30.
1.
W zakładach pracy, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych, wyższych szkołach i środowiskach, w których działa więcej niż jedno koło TPPR, mogą być tworzone jednostki zakładowe, szkolne, szkół wyższych i środowiskowe TPPR. Zarządy tych jednostek wybierane są przez konferencje sprawozdawczo-wyborcze.
2.
Jednostki zakładowe, szkolne, szkół wyższych i środowiskowe podlegają właściwym jednostkom terenowym TPPR stopnia gminnego, miejsko-gminnego, miejskiego i dzielnicowego.
3.
Zarząd wojewódzki może nadawać uprawnienia jednostek terenowych stopnia gminnego, miejsko-gminnego, miejskiego i dzielnicowego jednostkom, o których mowa w ust. 1.
§  31.
Władzami koła są:
1)
zebranie sprawozdawczo-wyborcze koła,
2)
zarząd koła,
3)
komisja rewizyjna koła.

A.

 Zebrania sprawozdawczo-wyborcze koła

§  32.
Zebranie sprawozdawczo-wyborcze koła:
1)
rozpatruje sprawozdanie zarządu koła oraz ustala plany pracy na swoim terenie,
2)
wybiera zarząd koła,
3)
wybiera komisję rewizyjną koła,
4)
wybiera delegatów na konferencję sprawozdawczo-wyborczą stopnia podstawowego według zasad ustalonych przez zarządy wojewódzkie TPPR na podstawie wytycznych Zarządu Głównego TPPR.
§  33.
1.
Zebrania sprawozdawczo-wyborcze członków koła zwołuje zarząd koła.
2.
O terminie i porządku dziennym zebrania sprawozdawczo-wyborczego członkowie koła powinni być powiadomieni nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem zebrania.
§  34.
W zebraniu sprawozdawczo-wyborczym mają prawo głosowania wszyscy członkowie koła.

B.

 Zarząd koła

§  35.
1.
W skład zarządu koła wchodzi od 3 do 7 członków wybranych przez zebranie sprawozdawczo-wyborcze.
2.
Zarząd koła wybiera spośród siebie przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza i skarbnika, a w kołach liczących do 15 członków - przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
3.
Zarząd koła kieruje działalnością koła w okresie między zebraniami sprawozdawczo-wyborczymi.
§  36.
Do zakresu działania zarządu koła należy:
1)
wykonywanie uchwał przyjętych przez zebranie koła i władze nadrzędne TPPR,
2)
uchwalanie planów działalności,
3)
zwoływanie zebrań,
4)
inicjowanie i organizowanie pracy ideowo-politycznej, propagandowej i kulturalnej na swoim terenie,
5)
współdziałanie z kierownictwem jednostki i innymi organizacjami społecznymi w dziedzinie krzewienia przyjaźni polsko-radzieckiej,
6)
prowadzenie dokumentacji z pracy koła i zarządu oraz składek członkowskich,
7)
gospodarowanie funduszami koła,
8)
reprezentowanie koła na zewnątrz,
9)
inspirowanie wymiany osobowej oraz udział w rozwijaniu tej wymiany z partnerskimi jednostkami na terenie ZSRR.
§  37.
Posiedzenia zarządu koła odbywają się w miarę potrzeby i zwoływane są przez przewodniczącego lub z jego upoważnienia przez wiceprzewodniczącego bądź sekretarza nie rzadziej niż dwa razy w roku.

C.

 Komisja rewizyjna koła

§  38.
1.
Komisja rewizyjna koła składa się z 3-5 członków.
2.
Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
3.
Do zakresu działania komisji rewizyjnej należy:
1)
kontrola całokształtu działalności zarządu koła ze szczególnym zwróceniem uwagi na działalność finansowo-gospodarczą,
2)
przedstawianie zarządowi koła raz na rok wniosków wynikających z kontroli finansowej,
3)
składanie na zebraniu sprawozdawczo-wyborczym sprawozdań z działalności komisji i występowanie z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi koła.
§  39.
Posiedzenia komisji rewizyjnej koła odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na rok.

Jednostki terenowe stopnia gminnego, miejsko-gminnego, miejskiego i dzielnicowego

§  40.
1.
Jednostki terenowe stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego obejmują swoim działaniem teren gminy, miasta i gminy, dzielnicy, miasta oraz podlegają jednostkom stopnia wojewódzkiego.
2.
Władzami jednostek stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego są:
1)
konferencja sprawozdawczo-wyborcza,
2)
zarząd stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego,
3)
komisja rewizyjna.

A.

 Konferencja sprawozdawczo-wyborcza

§  41.
Konferencja sprawozdawczo-wyborcza jest najwyższą władzą jednostki stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego, która:
1)
rozpatruje sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej oraz ocenia ich pracę,
2)
udziela absolutorium ustępującemu zarządowi na wniosek komisji rewizyjnej,
3)
wybiera zarząd stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego oraz komisję rewizyjną,
4)
ustala się program działalności TPPR na terenie swego działania,
5)
wybiera delegatów na wojewódzką konferencję sprawozdawczo-wyborczą.
§  42.
W konferencji sprawozdawczo-wyborczej uczestniczą:
1)
z głosem decydującym - delegaci wybrani na zebraniach sprawozdawczo-wyborczych kół TPPR oraz na konferencjach sprawozdawczo-wyborczych jednostek zakładowych, szkolnych, szkół wyższych, środowiskowych, które nie posiadają uprawnień jednostek stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego,
2)
z głosem doradczym - członkowie ustępujących władz nie będący delegatami, przedstawiciele członka zbiorowego i wspierającego oraz zaproszone osoby.
§  43.
1.
Konferencje sprawozdawczo-wyborcze zwołuje właściwy zarząd.
2.
O terminie i porządku obrad konferencji sprawozdawczo-wyborczej delegaci powinni być zawiadomieni nie później niż na 14 dni przed rozpoczęciem konferencji.

B.

 Zarząd stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego

§  44.
Zarząd stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego w okresie między konferencjami kieruje na swoim terenie działalnością zgodnie z postanowieniami konferencji sprawozdawczo-wyborczej oraz wytycznymi władz wojewódzkich i naczelnych TPPR, realizując cele statutowe TPPR, a w szczególności:
1)
inicjuje wszechstronną działalność na rzecz krzewienia przyjaźni polsko-radzieckiej, wiedzy o ZSRR i stosunkach polsko-radzieckich,
2)
utrzymuje stałą więź z kołami i udziela pomocy w ich działalności oraz dąży do rozbudowy organizacyjnej TPPR,
3)
współdziała z innymi organizacjami społeczno-politycznymi, stowarzyszeniami, instytucjami i placówkami upowszechniania kultury,
4)
inspiruje i organizuje bezpośrednią wymianę z partnerskimi jednostkami na terenie ZSRR w ramach współpracy miast i województw z miastami, obwodami i republikami w ZSRR,
5)
prowadzi dokumentację zarządu,
6)
prezentuje TPPR na terenie swego działania.
§  45.
1.
Zarząd stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego składa się z 9 do 35 członków.
2.
Zarząd wybiera ze swego grona prezydium. W skład prezydium wchodzi od 7 do 13 członków, w tym przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz i skarbnik.
3.
Prezydium kieruje pracą jednostki stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego w okresie pomiędzy posiedzeniami zarządu oraz podejmuje decyzje nie zastrzeżone dla innych władz TPPR.

C.

 Komisja rewizyjna

§  46.
1.
W skład komisji rewizyjnej jednostki stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego wchodzi od 3 do 7 członków wybranych przez konferencję sprawozdawczo-wyborczą.
2.
Do zakresu działania komisji rewizyjnej należy:
1)
przeprowadzanie okresowych kontroli całokształtu działalności zarządu stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego, ze zwróceniem szczególnej uwagi na działalność finansowo-gospodarczą kół i zarządów, opłacanie składek członkowskich i realizację wydatków,
2)
składanie konferencji sprawozdawczo-wyborczej sprawozdań z działalności i występowanie z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi,
3)
komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
§  47.
Postanowienia dotyczące jednostek stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego stosuje się odpowiednio do jednostek zakładowych, szkolnych, szkół wyższych i środowiskowych TPPR, którym zarząd wojewódzki nadał uprawnienia jednostek stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego.

Jednostki stopnia wojewódzkiego

§  48.
1.
Jednostki stopnia wojewódzkiego obejmują zasięgiem swego działania teren województwa i podlegają Zarządowi Głównemu TPPR.
2.
Władzami jednostek stopnia wojewódzkiego TPPR są:
1)
wojewódzka konferencja sprawozdawczo-wyborcza,
2)
zarząd wojewódzki,
3)
wojewódzka komisja rewizyjna.

A.

 Wojewódzka konferencja sprawozdawczo-wyborcza

§  49.
Najwyższą władzą jednostki stopnia wojewódzkiego jest wojewódzka konferencja sprawozdawczo-wyborcza. Do zakresu działania wojewódzkiej konferencji należy:
1)
ustalanie głównych kierunków działania zarządu wojewódzkiego, zgodnie z ustaleniami władz naczelnych TPPR,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności zarządu wojewódzkiego i wojewódzkiej komisji rewizyjnej za okres kadencji oraz udzielanie absolutorium ustępującemu zarządowi wojewódzkiemu na wniosek komisji rewizyjnej,
3)
wybór zarządu wojewódzkiego, wojewódzkiej komisji rewizyjnej i delegatów na Kongres,
4)
rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez zarząd wojewódzki i delegatów,
5)
podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających decyzji wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej.
§  50.
W wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej uczestniczą:
1)
z głosem decydującym - delegaci wybierani na konferencjach stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego,
2)
z głosem doradczym - członkowie ustępującego zarządu wojewódzkiego i wojewódzkiej komisji rewizyjnej nie będący delegatami, Zasłużeni Działacze TPPR oraz zaproszone osoby.
§  51.
1.
Wojewódzką konferencję sprawozdawczo-wyborczą zwołuje zarząd wojewódzki.
2.
O terminie, miejscu i porządku obrad wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej delegaci powinni być powiadomieni nie później niż na 14 dni przed rozpoczęciem konferencji.

B.

 Zarząd wojewódzki

§  52.
1.
Zarząd wojewódzki kieruje na swoim terenie działalnością TPPR w okresie między konferencjami sprawozdawczo-wyborczymi zgodnie z uchwałami i postanowieniami wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej i władz naczelnych TPPR.
2.
W skład zarządu wojewódzkiego wchodzi od 45 do 95 członków wybranych przez wojewódzką konferencję sprawozdawczo-wyborczą.
3.
Zarząd wybiera ze swego grona prezydium w składzie od 13 do 27 członków, w tym przewodniczącego, wiceprzewodniczących, sekretarza i skarbnika, oraz określa zakresy ich obowiązków.
4.
Zarząd wojewódzki na wniosek zainteresowanych zarządów stopnia gminnego, miejsko-gminnego, dzielnicowego i miejskiego może tworzyć inne organizacyjne formy ich współdziałania.
§  53.
Do zakresu działania zarządu wojewódzkiego należy:
1)
wykonywanie uchwał wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej i władz naczelnych TPPR,
2)
podejmowanie i realizacja własnych inicjatyw przyczyniających się do pogłębiania przyjaźni polsko-radzieckiej, wiedzy o ZSRR i stosunkach polsko-radzieckich,
3)
utrzymywanie stałej więzi z zarządami gminnymi, miejsko-gminnymi, dzielnicowymi i miejskimi, zarządami kół TPPR, udzielanie pomocy w ich pracy, rozpatrywanie sprawozdań i dokonywanie ocen ich działalności,
4)
współdziałanie z innymi organizacjami społecznymi, instytucjami i placówkami upowszechniania kultury w zakresie rozwijania i pogłębiania przyjaźni polsko-radzieckiej, działania na rzecz rozwoju różnych form ruchu przyjaźni poza strukturami organizacyjnymi TPPR oraz współpraca ze stowarzyszeniami, których działalność jest tematycznie związana z ZSRR,
5)
opracowanie i realizowanie planów działalności i projektu budżetu oraz zatwierdzanie sprawozdań z ich wykonania, podejmowanie działań na rzecz rozwoju wymiany osobowej oraz współpracy pomiędzy zainteresowanymi zakładami, instytucjami, szkołami, placówkami upowszechniania kultury itp. w ramach współdziałania z zaprzyjaźnionym obwodem w ZSRR.
§  54.
Do obowiązków prezydium zarządu wojewódzkiego należy:
1)
kierowanie realizacją bieżących zadań w okresie pomiędzy posiedzeniami zarządu, czuwanie nad realizacją uchwał zarządu wojewódzkiego i władz naczelnych TPPR, składanie sprawozdań z tej działalności na posiedzeniach zarządu wojewódzkiego,
2)
podejmowanie decyzji w zakresie nie zastrzeżonym dla innych władz TPPR,
3)
zwoływanie posiedzeń zarządu wojewódzkiego nie rzadziej niż dwa razy w roku,
4)
udzielanie pomocy zarządom gminnym, miejsko-gminnym, dzielnicowym i miejskim oraz nadzorowanie ich pracy,
5)
zarządzanie majątkiem i funduszami TPPR oraz prowadzenie działalności gospodarczej w ramach upoważnień udzielonych przez zarząd wojewódzki i Zarząd Główny TPPR,
6)
prowadzenie dokumentacji z pracy zarządu i jego prezydium,
7)
reprezentowanie TPPR na terenie swego działania.
§  55.
Posiedzenia prezydium zarządu wojewódzkiego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na dwa miesiące, i zwoływane są przez przewodniczącego lub z jego upoważnienia przez wiceprzewodniczących bądź sekretarza.

C.

 Wojewódzka komisja rewizyjna

§  56.
1.
Wojewódzką komisję rewizyjną w składzie od 7 do 13 członków wybiera wojewódzka konferencja sprawozdawczo-wyborcza.
2.
Wojewódzka komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
3.
Do zakresu działania wojewódzkiej komisji rewizyjnej należy:
1)
przeprowadzanie kontroli całokształtu działalności zarządu wojewódzkiego, ze szczególnym uwzględnieniem działalności gospodarczej i finansowej, nie rzadziej niż raz w roku,
2)
nadzorowanie pracy komisji rewizyjnych niższego stopnia,
3)
składanie na wojewódzkiej konferencji sprawozdawczo-wyborczej sprawozdań z działalności i występowanie z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi wojewódzkiemu,
4)
przedstawianie zarządowi wojewódzkiemu uwag i wniosków z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnień.

Rozdział  5

Naczelne władze TPPR

§  57.
Naczelnymi władzami TPPR są:
1)
Kongres,
2)
Zarząd Główny,
3)
Główna Komisja Rewizyjna.

A.

 Kongres

§  58.
1.
Najwyższą władzą TPPR jest Kongres. Kongres może być zwoływany w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.
2.
Kongres zwoływany jest raz na 5 lat. Kongres jest zwoływany przez Zarząd Główny, który ustala: zasady wyboru delegatów, termin i miejsce Kongresu oraz projekt porządku obrad.
3.
O terminie, miejscu i porządku obrad Kongresu delegaci powinni być powiadomieni nie później niż na 21 dni przed rozpoczęciem Kongresu. Przed Kongresem Zarząd Główny może ogłosić tezy lub projekty dokumentów, które będą rozpatrywane na Kongresie, i poddać je pod dyskusję TPPR.
4.
W Kongresie uczestniczą:
1)
z głosem decydującym - delegaci wybrani zgodnie z zasadami określonymi w ust. 2,
2)
z głosem doradczym - członkowie Krajowej Rady, Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej TPPR, nie będący delegatami, oraz zaproszeni goście. Zarząd Główny TPPR obowiązany jest zaprosić na obrady Kongresu osoby, którym nadano godność Zasłużonego Działacza TPPR.
5.
Do zakresu działania Kongresu należy:
1)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej oraz innych organów TPPR,
2)
uchwalanie programu działania i statutu TPPR oraz podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających decyzji Kongresu,
3)
na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej Kongres udziela absolutorium Zarządowi Głównemu TPPR za okres mijającej kadencji,
4)
rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez Zarząd Główny i delegatów oraz ewentualnych skarg i próśb zgłaszanych przez członków TPPR lub jednostki terenowe,
5)
ustalanie regulaminu wyboru i wybór naczelnych władz TPPR,
6)
powołanie Krajowej Rady TPPR spośród osób desygnowanych przez organizacje polityczne, społeczne i zawodowe, instytucji i indywidualnych działaczy.
6.
Uchwały Kongresu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby wybranych delegatów.
§  59.
1.
Nadzwyczajny Kongres zwoływany jest przez Zarząd Główny:
1)
z własnej inicjatywy,
2)
na wniosek co najmniej połowy ogólnej liczby zarządów wojewódzkich,
3)
na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej.
2.
W nadzwyczajnym Kongresie biorą udział delegaci wybrani na ostatni Kongres zwyczajny.
3.
Kongres ten obraduje nad sprawami, dla których został zwołany.
4.
Kongres nadzwyczajny powinien być zwołany w terminie 3 miesięcy od daty zgłoszenia wniosku.

B.

 Zarząd Główny

§  60.
1.
Zarząd Główny kieruje całokształtem działalności TPPR w okresie między Kongresami oraz okazuje pomoc i sprawuje nadzór nad działalnością jednostek organizacyjnych TPPR.
2.
W skład Zarządu Głównego wchodzi do 150 osób.
3.
Do zakresu działania Zarządu Głównego należy:
1)
wykonywanie uchwał Kongresu oraz składanie sprawozdań ze swej działalności,
2)
zwoływanie Kongresu,
3)
uchwalanie planów działalności i budżetu TPPR oraz zatwierdzanie sprawozdań z ich wykonania,
4)
wybór Prezydium i Sekretariatu Zarządu Głównego, w tym przewodniczącego, wiceprzewodniczących, sekretarza generalnego i sekretarzy Zarządu Głównego,
5)
zarządzanie majątkiem i funduszami TPPR,
6)
ustalanie rodzajów medali, odznak i dyplomów oraz ich nadawanie na podstawie zatwierdzonych regulaminów,
7)
koordynowanie, nadzorowanie i wspieranie działalności zarządów wojewódzkich i w razie potrzeby powoływanie nowych jednostek organizacyjnych TPPR,
8)
ustalanie wysokości składek członkowskich,
9)
rozpatrywanie innych spraw nie zastrzeżonych do kompetencji Kongresu,
10)
reprezentowanie TPPR na zewnątrz.
§  61.
1.
Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż 2 razy w roku.
2.
Posiedzenia zwoływane są z inicjatywy Prezydium Zarządu Głównego bądź na wniosek 1/3 liczby członków Zarządu Głównego.
§  62.
1.
W skład Prezydium Zarządu Głównego wchodzi 27 członków, w tym przewodniczący, wiceprzewodniczący i sekretarz generalny.
2.
Do zakresu działania Prezydium Zarządu Głównego należy:
1)
wykonywanie uchwał Zarządu Głównego,
2)
kierowanie bieżącą działalnością TPPR w okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego,
3)
udzielanie pomocy zarządom wojewódzkim i jednostkom niższego stopnia oraz nadzór nad ich działalnością,
4)
opracowywanie projektów programów działalności, sprawozdań i preliminarzy budżetowych,
5)
zwoływanie posiedzeń Zarządu Głównego, przygotowanie projektów materiałów i składanie sprawozdań ze swej działalności na posiedzeniach Zarządu Głównego,
6)
ścisłe współdziałanie z Prezydium Krajowej Rady TPPR w sprawach dotyczących umacniania przyjaźni narodów PRL i ZSRR,
7)
nadawanie wyróżnień i dyplomów działaczom TPPR na podstawie zatwierdzonych regulaminów,
8)
organizowanie i doskonalenie form pracy z aktywem społecznym i szkolenia tego aktywu,
9)
zarządzanie majątkiem i funduszami TPPR w zakresie określonym przez Zarząd Główny,
10)
określenie zakresu pracy Sekretariatu Zarządu Głównego oraz sprawowanie nadzoru nad jego działalnością,
11)
zatwierdzanie kierunków działalności redakcji czasopisma "Przyjaźń",
12)
nadzór nad działalnością gospodarczą TPPR,
13)
zawieranie porozumień o współpracy TPPR z innymi organizacjami i instytucjami,
14)
inspirowanie i organizowanie współpracy z Centralnym Zarządem TPRP, jego republikańskimi i obwodowymi oddziałami oraz innymi organizacjami na terenie ZSRR.

C.

 Główna Komisja Rewizyjna

§  63.
1.
Główna Komisja Rewizyjna jest naczelnym organem kontroli TPPR.
2.
W skład Głównej Komisji Rewizyjnej wchodzi od 21 do 25 członków wybranych przez Kongres.
3.
Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
1)
kontrola całokształtu działalności TPPR, ze szczególnym uwzględnieniem działalności gospodarczej i finansowej,
2)
nadzorowanie działalności wojewódzkich komisji rewizyjnych,
3)
składanie na Kongresie TPPR sprawozdania z działalności i występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu,
4)
przedstawianie Zarządowi Głównemu uwag i ustaleń kontroli oraz żądanie wyjaśnień.
4.
Główna Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczących i sekretarza.
§  64.
Zasady działania komisji rewizyjnych określa regulamin uchwalony przez Główną Komisję Rewizyjną.

Rozdział  6

Majątek i fundusze TPPR

§  65.
Na majątek TPPR składają się nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§  66.
1.
Na fundusze TPPR składają się:
1)
składki członków indywidualnych, zbiorowych i wspierających,
2)
wpływy z działalności statutowej,
3)
dochody z działalności gospodarczej wykonywanej na podstawie odrębnych przepisów,
4)
dotacje, zapisy i darowizny.
2.
Zasady gospodarowania przez koło składkami członków indywidualnych określa Zarząd Główny TPPR.
§  67.
1.
Majątkiem i funduszami TPPR zarządza Zarząd Główny TPPR, a w zakresie ustalonym przez Zarząd Główny również zarządy wojewódzkie TPPR i ich prezydia.
2.
Dokumenty dotyczące spraw majątkowych wymagają podpisów przewodniczącego lub sekretarza generalnego bądź jednego z sekretarzy i głównego księgowego Zarządu Głównego TPPR działających w imieniu i z upoważnienia Zarządu Głównego.

Rozdział  7

Zmiana statutu i rozwiązanie TPPR

§  68.
1.
Projekty statutu TPPR oraz zmiany statutu wymagają uchwały Kongresu, podjętej większością 3/4 głosów w obecności co najmniej 2/3 liczby delegatów uprawnionych do głosowania.
2.
Rozwiązanie TPPR wymaga uchwały Kongresu, podjętej większością 3/4 głosów w obecności co najmniej 2/3 liczby delegatów uprawnionych do głosowania.
3.
W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu TPPR, Kongres zadecyduje o przeznaczeniu majątku TPPR i powoła komisję likwidacyjną.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024