Plan kredytowy oraz założenia polityki pieniężno-kredytowej na 1989 r.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 15 lutego 1989 r.
w sprawie planu kredytowego oraz założeń polityki pieniężno-kredytowej na 1989 r.

§  1.
Uchwala się plan kredytowy oraz założenia polityki pieniężno-kredytowej na 1989 r., stanowiące załączniki nr 1 i 2.
§  2.
Działalność banków będzie ukierunkowana na ograniczenie skali inflacji, poprawę zaopatrzenia rynku, rozwój rolnictwa i gospodarki żywnościowej oraz zwiększenie rozmiarów budownictwa mieszkaniowego i ochronę środowiska naturalnego. Banki będą oddziaływać na przywracanie wewnętrznej i zewnętrznej równowagi gospodarczej, unowocześnianie jej struktury i wzrost zdolności eksportowej oraz efektywność gospodarowania.
§  3.
W celu przywracania równowagi i ograniczenia nawisu inflacyjnego dynamika podaży pieniądza kreowanego przez system bankowy będzie niższa od tempa wzrostu dochodu narodowego podzielonego w cenach bieżących. Prezes Narodowego Banku Polskiego zwiększy lub ograniczy rozmiary kredytów w stosunku do określonych w planie kredytowym, w zależności od kształtowania się sytuacji pieniężnej, z uwzględnieniem wyżej wymienionej zasady.
§  4.
Narodowy Bank Polski udzieli kredytu na sfinansowanie niedoboru budżetu centralnego w wysokości określonej w ustawie budżetowej oraz kredytów na finansowanie przejściowych niedoborów w ciągu roku do wysokości 4% wydatków określonych w tej ustawie.
§  5.
Prezes Narodowego Banku Polskiego, w celu zapewnienia jednolitości polityki pieniężno-kredytowej i pełnej zgodności działania systemu bankowego z planem kredytowym i założeniami polityki pieniężno-kredytowej, będzie wykorzystywał kredyt refinansowy, wraz z jego oprocentowaniem, system rezerw obowiązkowych oraz - stosownie do potrzeb - pułapy kredytowe.
§  6.
Prezes Narodowego Banku Polskiego podejmie działania zmierzające do usprawnienia systemu rozliczeń pieniężnych między jednostkami gospodarczymi.
§  7.
Prezes Narodowego Banku Polskiego będzie przedstawiał Sejmowi kwartalną informację o przebiegu realizacji planu kredytowego oraz założeń polityki pieniężno-kredytowej wraz z odpowiednimi wnioskami.
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1989 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PLAN KREDYTOWY NA ROK 1989

w mln zł
Wyszczególnienie 31.12.1988 przewidywany stan Przyrost plan 1989 31.12.1989 planowany stan 31.12.1989/

31.12.1988

1 2 3 4 5
Aktywa - razem 33.080.900 9.224.000 42.304.900 127,9
I. Aktywa zagraniczne 2.573.274 1.080.000 3.653.274 142,0
II. Kredyt krajowy 12.773.821 5.006.044 17.779.865 139,2
A. Kredyty dla podmiotów gospodarczych i

gospodarstw domowych

10.803.285 4.008.000 14.811.285 137,1
1. Kredyty obrotowe i inwestycyjne na

cele produkcyjne

8.674.221 3.026.000 11.700.221 134,9
w tym:
– na inwestycje centralne 1.772.061 560.000 2.332.061 131,6
2. Kredyty na budownictwo

mieszkaniowe

1.985.164 966.000 2.951.164 148,7
3. Kredyty dla gospodarstw domowych

na cele konsumpcyjne

143.900 16.000 159.900 111,1
B. Należności od sektora budżetowego 1.970.536 998.044 2.968.580 150,6
1. Kredyt na pokrycie deficytu

budżetu państwa

1.176.074 998.044 2.174.118 184,9
2. Należności z tytułu obsługi

zadłużenia zagranicznego

744.544 0 744.544 100,0
3. Inne (umorzenie kredytów i

wyrównanie odsetek od kredytów

preferencyjnych)

49.918 0 49.918 100,0
III. Długoterminowe rozliczenia z budżetem 16.603.647 2.695.800 19.299.447 116,2
1. z tytułu różnic kursowych 16.138.707 2.800.000 18.938.707 117,3
2. z tytułu bonów rewaloryzacyjnych 114.940 (4.200) 110.740 96,3
3. z tytułu podwyższenia

oprocentowania wkładów w 1988 r.

350.000 (100.000) 250.000 71,4
IV. Inne aktywa 1.130.158 442.156 1.572.314 139,1
1. MFW 415.501 275.000 690.501 166,2
2. pozostałe (nie rozliczone) 714.657 167.156 881.813 123,4

w mln zł

Wyszczególnienie 31.12.1988 przewidywany stan Przyrost plan 1989 31.12.1989 planowany stan 31.12.1989/

31.12.1988

1 2 3 4 5
Pasywa – razem 33.080.900 8.240.000 41.320.900 124,9
I. Pieniądz 11.631.034 4.330.000 15.961.034 137,2
A. Zasoby złotówkowe 9.044.034 3.270.000 12.314.034 136,2
1. Obieg gotówkowy (bez kas banków) 2.521.800 1.010.000 3.531.800 140,1
2. Wkłady oszczędnościowe ludności 3.753.913 1.730.000 5.483.913 146,1
3. Środki przedsiębiorstw 2.768.321 530.000 3.298.321 119,1
B. Rachunki walutowe 2.530.153 1.040.000 3.570.153 141,1
C. Bony PKO SA w obiegu 56.847 20.000 76.847 135,2
II. Środki budżetowe 1.552.392 (70.000) 1.482.392 95,5
1. Środki budżetu centralnego 1.075.176 (70.000) 1.005.176 93,5
2. Środki budżetów terenowych 477.216 0 477.216 100,0
III. Pasywa zagraniczne 17.613.365 3.030.000 20.643.365 117,2
IV. Inne pasywa 2.284.109 950.000 3.234.109 141,6
z tego:
1. lokata MFW 415.950 275.000 690.950 166,1
2. rozliczenia międzyoddziałowe 1.117.427 300.000 1.417.427 126,8
3. fundusze zasadnicze banków 203.057 250.000 453.057 223,1
4. pozostałe 547.675 125.000 672.675 122,8
V. Kwota nie zbilansowana 0 984.000 984.000

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZAŁOŻENIA POLITYKI PIENIĘŻNO-KREDYTOWEJ W 1989 R.

Działalność banków w 1989 r. będzie ukierunkowana na współtworzenie warunków do osiągania celów o podstawowym znaczeniu społecznym i gospodarczym. Celami tymi są:

- ograniczenie skali inflacji oraz polepszenie zaopatrzenia rynku,

- rozwój rolnictwa i gospodarki żywnościowej,

- zwiększenie rozmiarów budownictwa mieszkaniowego dla poprawy warunków mieszkaniowych,

- ochrona środowiska naturalnego dla zahamowania jego degradacji.

Realizacja tych celów uwarunkowana jest przywracaniem zewnętrznej i wewnętrznej równowagi gospodarczej, a tempo ich realizacji będzie zależeć od unowocześnienia struktury gospodarki narodowej, co powinno znaleźć wyraz w zwiększeniu jej zdolności eksportowej oraz wzroście efektywności ekonomicznej w gospodarowaniu.

I.

Równoważenie gospodarki narodowej

1. W celu przywracania równowagi i ograniczenia nawisu inflacyjnego dynamika podaży pieniądza kreowanego przez system bankowy będzie niższa od tempa wzrostu dochodu narodowego podzielonego w cenach bieżących.

Prezes Narodowego Banku Polskiego zwiększy lub ograniczy rozmiar kredytów w stosunku do określonych w planie kredytowym, w zależności od kształtowania się sytuacji pieniężnej, z uwzględnieniem wyżej wymienionej zasady.

2. Banki będą stosować jednolite zasady polityki kredytowej wobec jednostek gospodarczych, bez względu na przynależność sektorową. Decydującym, a zarazem wyróżniającym kryterium będzie efektywność gospodarowania oraz stopień ryzyka bankowego.

3. Banki udzielać będą kredytu jednostkom zapewniającym najbardziej efektywne wykorzystanie pożyczonych pieniędzy i pełną gwarancję ich zwrotu.

Oferta kredytowa banków powinna być skierowana przede wszystkim na podejmowanie efektywnej działalności gospodarczej i przekształcanie struktur organizacyjnych w gospodarce. Powinno to sprzyjać demonopolizacji i konkurencji poprzez tworzenie nowych form i struktur organizacyjnych oraz powiązań kooperacyjnych w gospodarce.

4. Banki stosować będą politykę depozytową zachęcającą jednostki gospodarcze i ludność do gromadzenia środków w bankach. Kontynuowane będą działania zmierzające do urealnienia oprocentowania lokat i kredytów.

5. Narodowy Bank Polski udzieli kredytu na sfinansowanie niedoboru budżetu centralnego w wysokości określonej w ustawie budżetowej oraz kredytów na finansowanie przejściowych niedoborów w ciągu roku do wysokości 4% wydatków określonych w tej ustawie.

II.

Realizacja polityki pieniężno-kredytowej przez NBP

6. Narodowy Bank Polski jako centralny bank państwa zapewni koordynację realizacji polityki pieniężno-kredytowej, stosując następujące instrumenty:

- wielkość kredytów refinansowych dla banków,

- stopę rezerw obowiązkowych,

- oprocentowanie depozytów i kredytów.

7. W zależności od wyników oceny przebiegu realizacji przez banki polityki kredytowej Prezes NBP może - w celu zapewnienia realizacji założeń planu kredytowego - określić dla banków pułapy kredytowe.

8. Prezes NBP może ustalić granice refinansowania banków depozytowo-kredytowych przez bank centralny, określając jednolitą dla wszystkich banków relację między kredytem refinansowym a sumą niepodzielnych funduszy własnych banku i zgromadzonych w nim środków pieniężnych.

9. Narodowy Bank Polski będzie udzielał bankom kredytu refinansowego oprocentowanego według preferencyjnej stopy banku centralnego na finansowanie przedsięwzięć związanych z:

- rozwojem rolnictwa i gospodarki żywnościowej, w tym handlu artykułami żywnościowymi i środkami do produkcji rolniczej,

- zwiększaniem zdolności eksportowej gospodarki,

- oszczędnością wykorzystania paliw i energii,

- budownictwem mieszkaniowym,

- ochroną środowiska naturalnego.

10. Prezes NBP zorganizuje system refinansowania działalności kredytowej banków depozytowo-kredytowych w sposób umożliwiający realizację zadań preferowanych.

11. Prezes NBP ustali - z możliwością dokonania zmian w ciągu roku - jednolitą dla wszystkich banków stopę rezerw obowiązkowych podlegających lokowaniu w banku centralnym, od środków zgromadzonych na rachunkach płatnych na każde żądanie, na rachunkach lokat terminowych i na rachunkach wkładów oszczędnościowych. Stopa rezerw obowiązkowych może być zróżnicowana w zależności od rodzaju wkładów. Środki odprowadzone przez banki na rachunek rezerw obowiązkowych w banku centralnym nie podlegają oprocentowaniu.

12. Stopa procentowa banku centralnego będzie ustalana przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego.

13. Prezes NBP zorganizuje nadzór bankowy, którego podstawowym zadaniem będzie bieżąca analiza ekonomiczna działalności banków z punktu widzenia bezpieczeństwa środków zgromadzonych w bankach i ograniczenia ryzyka banków z tytułu działalności kredytowej, jak też zaciągania zobowiązań i udzielania kredytów zagranicznych.

III.

Polityka depozytowo-kredytowa

14. System bankowy rozpoczyna działalność w nowym, dwupoziomowym układzie organizacyjnym, który będą tworzyły Narodowy Bank Polski będący bankiem centralnym oraz banki depozytowo-kredytowe.

Tworzone będą warunki do rozwijania konkurencji między bankami depozytowo-kredytowymi. Sprzyjać temu będzie wzrost samodzielności banków w kształtowaniu polityki depozytowo-kredytowej. Zniesione zostaną ograniczenia administracyjne i podziały przedmiotowo-podmiotowe oraz terytorialne w działalności banków.

15. Narodowy Bank Polski przygotuje warunki do wprowadzenia w ciągu roku, nie później niż z dniem 1 lipca 1989 r., swobody wyboru banków przez klientów.

16. Banki będą samodzielnie dostosowywać system kredytowania do nowych, zmienionych zasad funkcjonowania banków. Dostosowanie systemu kredytowego powinno wyrażać się w upodmiotowieniu podejścia do kredytobiorcy. Wraz z modyfikacją reguł kredytowania powinien następować rozwój form zabezpieczenia kredytu, w tym papierami wartościowymi.

17. Rozmiary działalności kredytowej banków będą wyznaczane wielkością posiadanych środków oraz koniecznością utrzymania płynności banków.

18. Politykę kredytową banków należy konsekwentnie uzależniać od kształtowania zdolności kredytowej pożyczkobiorców, rozumianej jako zdolność do spłaty kredytu wraz z odsetkami w terminie umownym.

Badając zdolność kredytową banki oceniać będą również wywiązywanie się jednostek gospodarczych z zobowiązań wobec wierzycieli oraz dbałość w egzekwowaniu należności z punktu widzenia wpływu na utrzymanie płynności finansowej tych jednostek.

19. Banki w zależności od stopnia ryzyka wynikającego z oceny zdolności kredytowej kredytobiorców będą różnicować warunki udzielania kredytów, posługując się wielkością kredytu, okresem jego spłaty, wysokością oprocentowania, a także odpowiednim zabezpieczeniem kredytu.

20. Banki będą konsekwentnie zaostrzać postępowanie w odniesieniu do przedsiębiorstw nie posiadających zdolności kredytowej lub tracących tę zdolność w czasie trwania umowy kredytowej. Banki będą wycofywać kredyty z przedsiębiorstw gospodarujących nieefektywnie, a ewentualne przyjęcie programu uzdrowienia gospodarki uzależniać od spełnienia zaostrzonych wymogów i takiej realizacji przewidzianych w nim przedsięwzięć, aby proces odzyskiwania zdolności kredytowej następował szybko.

21. W celu umożliwienia finansowania przedsięwzięć przekraczających możliwości kredytowe poszczególnych banków banki powinny wykorzystać formę wspólnego kredytowania takich przedsięwzięć przez zawieranie konsorcjum.

22. Narodowy Bank Polski w porozumieniu z Ministerstwem Finansów podejmie działania w kierunku wprowadzenia weksli w obrocie między jednostkami gospodarczymi.

23. Prezes Narodowego Banku Polskiego ustali wysokość minimalnego oprocentowania środków w bankach, różnicując je w zależności od czasu, na jaki wkład jest wnoszony, przy czym oprocentowanie wkładów oszczędnościowych płatnych na każde żądanie powinno być znacznie niższe od oprocentowania wkładów terminowych.

24. Środki utrzymywane w bankach przez osoby prawne na rachunkach bieżących nie podlegają oprocentowaniu.

25. Narodowy Bank Polski będzie refinansował działalność kredytową banków depozytowo-kredytowych. Kredyt refinansowy oprocentowany jest według stopy banku centralnego, a przy refinansowaniu celów preferowanych (w tym na budownictwo mieszkaniowe) oprocentowanie jego będzie kształtowane na poziomie połowy lub trzech czwartych stopy banku centralnego.

26. Prezes Narodowego Banku Polskiego może ustalić maksymalną wysokość stopy procentowej od kredytów udzielanych przez banki.

27. Prezes Narodowego Banku Polskiego ustali maksymalną marżę, jaką banki mogą pobierać od kredytów udzielanych na preferowane cele gospodarcze. Wysokość tej marży nie powinna przekraczać 0,2 stopy banku centralnego.

28. Budżet państwa będzie wyrównywał Narodowemu Bankowi Polskiemu różnicę między stopą banku centralnego a ulgowym oprocentowaniem kredytu refinansowego przeznaczonego na finansowanie preferowanych celów gospodarczych. Szczegółowy zakres preferencji ustalonych w pkt 9 oraz kwotę dopłat wyrównawczych Prezes NBP uzgodni z Ministrem Finansów.

29. Prezes Narodowego Banku Polskiego ustali minimalną stopę procentową od kredytów udzielanych przez banki osobom fizycznym.

30. W toku realizacji założeń polityki pieniężno-kredytowej Prezes Narodowego Banku Polskiego może dokonać zmiany stopy oprocentowania depozytów i kredytów w powiązaniu ze zmieniającymi się warunkami w gospodarce.

31. Banki przystąpią do kredytowania rad narodowych po ustawowym wprowadzeniu kategorii mienia komunalnego, które będzie stanowić zabezpieczenie kredytów. Kredyty będą udzielane w szczególności na przedsięwzięcia produkcyjno-usługowe (w tym na infrastrukturę w budownictwie mieszkaniowym) oraz na ochronę środowiska. Kredyty te będą udzielane i oprocentowane na zasadach ogólnie obowiązujących.

IV.

Polityka kursowa

32. Kontynuowana będzie polityka kursu walutowego zapewniającego opłacalność co najmniej 80% eksportu do obu obszarów płatniczych i sprzyjającego rozwojowi efektywnego eksportu i racjonalizacji importu.

33. W celu zwiększenia dostępu do środków dewizowych na import realizowany przez jednostki gospodarcze zwiększana będzie podaż środków dewizowych w drodze kredytów dewizowych udzielanych przez banki i przetargów walutowych.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024