Dodatkowe opłaty za paliwa i energię zużyte w ilościach przekraczających limit.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU
z dnia 21 lipca 1989 r.
w sprawie dodatkowych opłat za paliwa i energię zużyte w ilościach przekraczających limit.

Na podstawie § 10 ust. 1 uchwały nr 224 Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1988 r. w sprawie zaopatrzenia materiałowo-technicznego w latach 1989 i 1990 (Monitor Polski Nr 37, poz. 342) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się dodatkowe opłaty za przekroczenie limitów zużycia energii elektrycznej, paliw gazowych, węgla kamiennego i oleju opałowego, wprowadzonych na podstawie przepisów uchwały nr 208 Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1985 r. w sprawie ograniczeń w użytkowaniu niektórych rodzajów paliw i energii w latach 1986-1990 (Monitor Polski Nr 48, poz. 311, z 1988 r. Nr 18, poz. 160 i Nr 35, poz. 318 oraz z 1989 r. Nr 20, poz. 135), zwane dalej "dodatkowymi opłatami":
1)
za 1 kWh energii elektrycznej, pobranej ze wspólnej sieci ponad ustalony lub wyliczony z ustalonych wskaźników jednostkowego zużycia energii limit zużycia energii elektrycznej - w wysokości 5-krotnej opłaty za 1 kWh energii elektrycznej, ustalonej w cenniku opłat za pobraną w okresie zimowym energię czynną szczytową w taryfie trójczasowej dla odbiorców o charakterze przemysłowym zasilanych z sieci wysokiego napięcia (taryfa A3),
2)
za 1 m3 paliw gazowych, pobranych ze wspólnej sieci ponad ustalony lub wyliczony z ustalonych wskaźników jednostkowego zużycia gazu limit zużycia paliw gazowych - w wysokości 5-krotnej opłaty za 1 m3 paliw gazowych, ustalonej dla odbiorcy w cenniku opłat za ilość pobranego gazu,
3)
za 1 Mg węgla kamiennego, zużytego ponad ustalony lub wyliczony z ustalonych wskaźników jednostkowego zużycia węgla kamiennego limit zużycia paliw - w wysokości 5-krotnej średniej ceny 1 Mg węgla kamiennego zakupionego w okresie, w którym nastąpiło przekroczenie,
4)
za 1 Mg oleju opałowego, zużytego ponad ustalony lub wyliczony z ustalonych wskaźników jednostkowego zużycia oleju opałowego limit zużycia paliwa - w wysokości 5-krotnej średniej ceny 1 Mg oleju opałowego zakupionego w okresie, w którym nastąpiło przekroczenie.
§  2.
1.
Dodatkowe opłaty oblicza się za energię elektryczną, paliwa gazowe, węgiel kamienny i olej opałowy zużyte ponad ustalone lub wyliczone:
1)
roczne, kwartalne lub krótsze od kwartału limity zużycia energii elektrycznej, paliw gazowych, węgla kamiennego lub oleju opałowego - po każdym okresie, na który został ustalony lub wyliczony limit,
2)
dobowe limity zużycia paliw gazowych - po każdym miesiącu.
2.
Podstawę do obliczenia przez odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych, węgla kamiennego i oleju opałowego wielkości dodatkowych opłat określonych w:
1)
ust. 1 pkt 1 - stanowią sprawozdania statystyczne obowiązujące w zakresie zużycia paliw i energii elektrycznej,
2)
ust. 1 pkt 2 - stanowi faktura dostawcy gazu za miesięczne zużycie paliw gazowych z rozliczeniem dobowych poborów gazu.
§  3.
Zasady i tryb dokonywania wpłat dodatkowych opłat na Fundusz Zmian Strukturalnych w Przemyśle określają odrębne przepisy.
§  4.
Traci moc zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 6 czerwca 1986 r. w sprawie dodatkowych opłat za energię elektryczną i paliwa gazowe pobrane ze wspólnych sieci w ilości przekraczającej limit (Monitor Polski Nr 17, poz. 109).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024