Dodatki z tytułu wzrostu cen artykułów żywnościowych dla niektórych osób.

UCHWAŁA Nr 110
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 lipca 1989 r.
w sprawie dodatków z tytułu wzrostu cen artykułów żywnościowych dla niektórych osób. 1

Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1. 2
Wprowadza się dodatek z tytułu wzrostu cen artykułów żywnościowych, zwany dalej "dodatkiem".
2.
Dodatek wynosi miesięcznie:
1)
4.857 zł - z tytułu wzrostu cen podstawowych artykułów żywnościowych, z wyjątkiem mięsa i jego przetworów, oraz
2)
1.425 zł - za każdy kilogram mięsa i jego przetworów na przydział z karty zaopatrzenia, nie mniej jednak niż za 2,5 kg.
3.
Kwotę dodatku zaokrągla się do pełnych 100 zł w górę.
4. 3
Dodatek ustalony zgodnie z ust. 2 i 3 zwiększa się dla osób, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2-6 i w ust. 2, o kwotę 7.000 zł a od dnia 1 września 1989 r. dla osób, o których mowa w § 2 - dodatkowo o kwotę 23.700 zł miesięcznie.
§  2.
1.
Dodatek przysługuje:
1)
osobom otrzymującym stałe i okresowe zasiłki z pomocy społecznej,
2)
asbolwentkom, o których mowa w § 24 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 sierpnia 1983 r. w sprawie zatrudniania absolwentów (Dz. U. z 1989 r. Nr 11, poz. 62),
3)
żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej przez okres pobierania przez nich uposażenia przewidzianego w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1974 r. o uposażeniu żołnierzy (Dz. U. Nr 47, poz. 282, z 1979 r. Nr 15, poz. 97, z 1983 r. Nr 16, poz. 78 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192), o ile nie przysługuje im dodatek z tytułu zatrudnienia,
4)
funkcjonariuszom Służby Bezpieczeństwa i Milicji Obywatelskiej zwolnionym ze służby przez okres pobierania przez nich uposażenia przewidzianego w art. 110 ustawy z dnia 31 lipca 1985 r. o służbie funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa i Milicji Obywatelskiej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 38, poz. 181 oraz z 1989 r. Nr 34, poz. 180 i Nr 35, poz. 192),
5)
funkcjonariuszom Służby Więziennej zwolnionym ze służby przez okres pobierania przez nich uposażenia przewidzianego w art. 83 ustawy z dnia 10 grudnia 1959 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 1984 r. Nr 29, poz. 149 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192), o ile nie przysługuje im dodatek z tytułu zatrudnienia,
6)
dzieciom żołnierzy i osób spełniających zastępczo obowiązek służby wojskowej uprawnionym do zasiłków, w wysokości należnych im świadczeń alimentacyjnych, przewidzianych w § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 września 1979 r. w sprawie szczególnych uprawnień żołnierzy i osób spełniających zastępczo obowiązek służby wojskowej oraz członków ich rodzin (Dz. U. z 1986 r. Nr 5, poz. 32 i z 1988 r. Nr 30, poz. 209),
2.
Dodatek przysługuje także członkom rodzin, na których nie przysługuje zasiłek (dodatek) rodzinny, a którzy pozostają na utrzymaniu:
1)
osób wymienionych w ust. 1,
2)
pracowników,
3)
emerytów i rencistów,
4)
osób otrzymujących dodatki z tytułu wzrostu cen podstawowych artykułów żywnościowych na podstawie odrębnych przepisów.
§  3.
Osobami pozostającymi na utrzymaniu w rozumieniu § 2 ust. 2 są:
1)
żony pracowników, emerytów i rencistów oraz innych osób uprawnionych do dodatków,
2)
osoby uczące się w szkołach,
3)
osoby, które nie ukończyły 19 lat lub ukończyły: mężczyźni 60 lat, kobiety 55 lat,
4)
osoby będące inwalidami I i II grupy,
5)
osoby alimentowane przez pracowników, emerytów i rencistów lub przez inne osoby uprawnione do dodatku, jeżeli spełniają warunki wymienione w pkt 1-4.
§  4.
1.
W razie zbiegu uprawnień do dodatków z różnych tytułów, przysługuje tylko jeden dodatek.
2.
Dodatek nie jest uwzględniany przy rozpatrywaniu uprawnień uzależnionych od wysokości zarobków lub dochodów.
§  5.
1.
Dodatek jest wypłacany, z zastrzeżeniem § 6, przez:
1)
zakłady pracy dla osób, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3-5, i osób pozostających na ich utrzymaniu oraz utrzymaniu pracowników - w terminach wypłat wynagrodzeń, z możliwością wypłaty na początku sierpnia,
2)
organy wypłacające świadczenia dla pozostałych osób - w terminach wypłaty świadczeń, z góry.
2.
Dodatek dla osób pozostających na utrzymaniu wypłaca się na podstawie oświadczenia pracownika (innego uprawnionego), a dla inwalidów I i II grupy - na podstawie orzeczenia komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia.
§  6.
1.
W sierpniu 1989 r. wypłaca się kwotę z tytułu wzrostu cen podstawowych artykułów żywnościowych, z wyjątkiem mięsa i jego przetworów (§ 1 ust. 2 pkt 1), oraz z tytułu wzrostu cen za 2,5 kg mięsa i jego przetworów.
2.
Osoby uprawnione do kart zaopatrzenia w mięso i jego przetwory o nominale wyższym niż 2,5 kg otrzymują pozostałą kwotę dodatku na podstawie przysługującej im normy według karty zaopatrzenia na sierpień 1989 r.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1989 r.
1 Tytuł zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały Nr 129 z dnia 30 sierpnia 1989 r. (M.P.89.30.229) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 sierpnia 1989 r.
2 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały Nr 129 z dnia 30 sierpnia 1989 r. (M.P.89.30.229) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 sierpnia 1989 r.
3 § 1 ust. 4:

- dodany przez § 1 pkt 2 uchwały Nr 129 z dnia 30 sierpnia 1989 r. (M.P.89.30.229) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 sierpnia 1989 r.

- zmieniony przez § 1 uchwały Nr 147 z dnia 16 października 1989 r. (M.P.89.35.274) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 20 października 1989 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024