Szczególne zasady gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych dróg publicznych podległych Ministrowi Transportu, Żeglugi i Łączności.

UCHWAŁA Nr 100
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 lipca 1989 r.
w sprawie szczególnych zasad gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych dróg publicznych podległych Ministrowi Transportu, Żeglugi i Łączności.

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 56, poz. 283, z 1985 r. Nr 59, poz. 296, z 1986 r. Nr 42, poz. 202, z 1987 r. Nr 33, poz. 181, z 1988 r. Nr 19, poz. 131 i Nr 41, poz. 325 oraz z 1989 r. Nr 6, poz. 32 i Nr 34, poz. 178) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Uchwała określa zasady gospodarki finansowej:
1)
Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych,
2)
dyrekcji okręgowych dróg publicznych, zwanych dalej "dyrekcjami okręgowymi",
3)
jednostek organizacyjnych podległych dyrekcjom okręgowym, zwanych dalej "jednostkami organizacyjnymi".
§  2.
1.
Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i dyrekcje okręgowe prowadzą gospodarkę finansową na zasadach obowiązujących jednostki budżetowe, z uwzględnieniem przepisów uchwały.
2.
Wydatki na utrzymanie jednostek wymienionych w ust. 1 są finansowane w ramach dotacji budżetowych na budowę i utrzymanie dróg i obiektów mostowych. Plan wydatków na utrzymanie tych jednostek, opracowany według zasad obowiązujących jednostki budżetowe, zatwierdza Generalny Dyrektor Dróg Publicznych.
§  3.
1.
Jednostki organizacyjne tworzą:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz rozwoju.
2.
Jednostki organizacyjne tworzą, w ciężar kosztów, inne fundusze określone w odrębnych przepisach.
§  4.
1.
Funduszy statutowy jednostki organizacyjnej dzieli się na:
1)
fundusz statutowy w środkach trwałych, odzwierciedlający wartość jej środków trwałych oraz wartości niematerialne i prawne,
2)
fundusz statutowy w środkach obrotowych, odzwierciedlający wartość środków obrotowych.
2.
Fundusz statutowy w środkach trwałych zwiększa się o równowartość środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przejętych do eksploatacji w wyniku zakończenia inwestycji, wartość początkową środków trwałych otrzymanych nieodpłatnie, ujawnionych, powstałych w wyniku przekwalifikowania przedmiotów nietrwałych, a także na skutek ustawowego przeszacowania majątku trwałego.
3.
Fundusz statutowy w środkach trwałych zmniejsza się o umorzenie majątku trwałego, wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przekazanych nieodpłatnie, postawionych w stan likwidacji lub sprzedanych, przekwalifikowanych na przedmioty nietrwałe, a także na skutek ustawowego przeszacowania majątku trwałego.
4.
Fundusz statutowy w środkach obrotowych zwiększa się o kwoty z funduszu rozwoju na zasilenie środków obrotowych, wartość środków obrotowych otrzymanych nieodpłatnie lub przyjętych do eksploatacji w wyniku zakończenia inwestycji, środków obrotowych nabytych ze środków funduszy specjalnych i przekazanych na rzecz działalności eksploatacyjnej oraz o wartość przedmiotów nietrwałych powstałych w wyniku przekwalifikowania ze środków trwałych.
5.
Fundusz statutowy w środkach obrotowych zmniejsza się o wartość nieodpłatnie przekazanych środków obrotowych oraz przekwalifikowanych na środki trwałe.
6.
Minister Finansów może określić inne tytuły zwiększenia lub zmniejszenia funduszu statutowego jednostki organizacyjnej.
§  5.
1.
Jednostki organizacyjne pokrywają z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i zobowiązania.
2.
Różnica między sumą przychodów a kosztami ich uzyskania stanowi wynik finansowy jednostki organizacyjnej. Wynik finansowy dodatni jest zyskiem (dochodem), a wynik finansowy ujemny stratą (niedoborem) jednostki organizacyjnej.
§  6.
1.
Fundusz rozwoju tworzy się z części zysku, odpisów amortyzacyjnych, z dochodów z tytułu udziału we wspólnych przedsięwzięciach gospodarczych, z dotacji z funduszu rezerwowego dyrekcji okręgowej.
2.
Fundusz rozwoju przeznacza się na finansowanie środków obrotowych i inwestycji produkcyjnych o charakterze modernizacyjno-odtworzeniowym, które jednostka organizacyjna podejmuje samodzielnie w ramach środków tego funduszu.
3.
Na fundusz rozwoju wpływają ponadto koszty i dochody z tytułu likwidacji lub sprzedaży środków trwałych.
§  7.
Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne jednostki organizacyjnej podlegają amortyzacji na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  8.
1.
Zadania planowe jednostek organizacyjnych w zakresie kapitalnych remontów oraz utrzymania dróg i obiektów mostowych są finansowane przez dyrekcję okręgową dotacjami budżetowymi do wysokości ustalonej w budżecie państwa.
2.
Dotacje, o których mowa w ust. 1, dyrekcje okręgowe przekazują z góry, w terminie do dnia 5 każdego miesiąca, w wysokości 1/3 planowanych na dany kwartał nakładów na kapitalne remonty oraz utrzymanie dróg i obiektów mostowych. Miesięcznie dotacje przekazywane w pierwszym półroczu mogą być wyższe od planowanych, pod warunkiem nieprzekroczenia 60% nakładów ustalonych w planie na dany rok.
3.
Za wykonane i odebrane roboty lub poniesione inne nakłady w zakresie utrzymania dróg i obiektów mostowych oraz roboty w zakresie kapitalnych remontów jednostki organizacyjne rozliczają otrzymane dotacje na podstawie faktur. Faktury za roboty skosztorysowane wystawia się w ciągu 5 dni po odbiorach etapowych i końcowym, natomiast za pozostałe roboty i inne nakłady w zakresie bieżącego utrzymania dróg i obiektów mostowych - za okresy miesięczne w ciągu 16 dni po upływie miesiąca, którego faktura dotyczy.
4.
Nadpłaty (niedopłaty) przekazanych dotacji budżetowych w porównaniu z otrzymanymi fakturami dyrekcje okręgowe rozliczają w terminie 5 dni od daty otrzymania faktury.
5.
Przy rozliczeniach rocznych jednostki organizacyjne przekazują nie wykorzystane kwoty dotacji w ciągu 10 dni od daty zweryfikowania sprawozdania finansowego:
1)
w części dotyczącej kapitalnych remontów dróg i obiektów mostowych - na rachunki finansowania inwestycji i kapitalnych remontów dyrekcji okręgowych,
2)
w części dotyczącej utrzymania dróg i obiektów mostowych - na rachunki funduszy rezerwowych dyrekcji okręgowych.
6.
Dyrekcje okręgowe, po dokonaniu ostatecznych rozliczeń z jednostkami organizacyjnymi, przekazują łączne kwoty nie wykorzystanych w danym roku środków na utrzymanie dróg i obiektów mostowych na rachunek funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych.
§  9.
Przekazywanie przez jednostkę organizacyjną własnych środków przedsiębiorstwom i innym podmiotom gospodarczym na sfinansowanie wspólnego przedsięwzięcia gospodarczego następuje w drodze pisemnej umowy zawartej między uczestnikami przedsięwzięcia.
§  10.
Jednostki organizacyjne wydobywające minerały metodą odkrywkową oraz prowadzące działalność gospodarczą, której towarzyszy powstanie hałd lub degradacja terenu, mogą tworzyć fundusz rekultywacji z narzutów na koszty działalności. Środki funduszu przeznacza się na finansowanie przedsięwzięć pozainwestycyjnych, mających na celu zagospodarowanie terenów poeksploatacyjnych i hałd.
§  11.
Jednostki organizacyjne finansują wydatki na prace badawczo-rozwojowe w ciężar kosztów działalności.
§  12.
Jednostka organizacyjna może tworzyć inne fundusze z zysku pozostającego w dyspozycji jednostki.
§  13.
1.
Jednostki organizacyjne prowadzą rachunkowość na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2.
Roczny bilans i wykazany w nim wynik finansowy jednostki organizacyjnej podlegają weryfikacji w celu ustalenia podstawy do:
1)
oceny działalności jednostki,
2)
podziału zysku i rozliczeń z budżetem państwa.
§  14.
1.
Zweryfikowany zysk jednostki organizacyjnej stanowi zysk bilansowy, który przeznacza się na:
1)
należną wpłatę podatku dochodowego oraz innych należności na rzecz budżetu państwa,
2)
obowiązkową wpłatę na fundusz rezerwowy dyrekcji okręgowej - w wysokości 35% zysku bilansowego,
3)
odpisy na fundusz rozwoju i inne fundusze, tworzone z zysku przez jednostkę organizacyjną.
2.
Jednostki organizacyjne dokonują wpłat na fundusz rezerwowy dyrekcji okręgowej:
1)
za okresy kwartalne - w terminie 10 dni od dnia złożenia sprawozdania finansowego za dany kwartał,
2)
za okres roczny - w terminie 10 dni od dnia złożenia rocznego sprawozdania finansowego; nadpłaty (niedopłaty) wynikające ze zweryfikowanego sprawozdania podlegają rozliczeniu w terminie 10 dni od dnia urzędowego stwierdzenia zweryfikowania sprawozdania finansowego.
§  15.
1.
Przy rozliczeniach wewnętrznych między jednostkami organizacyjnymi a dyrekcjami okręgowymi za wykonane roboty z zakresu budowy i przebudowy, kapitalnych remontów oraz utrzymania dróg i obiektów mostowych na sieci dróg, dla których dyrekcje okręgowe pełnią funkcje zarządu dróg, oraz realizowanych na zlecenia naczelników gmin, stosuje się ceny ustalone na podstawie poniesionych kosztów własnych, z uwzględnieniem narzutu zysku ustalonego przez Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych.
2.
Przepis ust. 1 ma zastosowanie również przy rozliczeniach za roboty, dostawy i usługi między jednostkami organizacyjnymi.
3.
Przy rozliczeniach za dostawy, roboty i usługi na rzecz jednostek nie podporządkowanych Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych stosuje się ceny ustalone na podstawie ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 195).
§  16.
1.
Dyrekcja okręgowa tworzy fundusz rezerwowy, którego źródłem są:
1)
obowiązkowa wpłata z zysku jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 14 ust. 1 pkt 2,
2)
dotacja z funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych,
3)
nie wykorzystane w danym roku środki na utrzymanie dróg i obiektów mostowych,
4)
określone w odrębnych przepisach wpływy z tytułu opłat drogowych oraz opłat i kar pieniężnych za zajęcie pasa drogowego lub umieszczenie w nim urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem drogi.
2.
Fundusz rezerwowy dyrekcji okręgowej przeznacza się na:
1)
finansowanie ponadplanowych zadań na drogach publicznych, w tym również ponadplanowych wydatków na zimowe utrzymanie dróg,
2)
pożyczki lub dotacje zasilające fundusz rozwoju w podległych jednostkach organizacyjnych,
3)
wpłaty na fundusz rezerwowy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych.
§  17.
1.
Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych tworzy fundusz rezerwowy, którego źródłem są:
1)
środki funduszy rezerwowych dyrekcji okręgowej, pomniejszone o przekroczenie planu zimowego utrzymania dróg,
2)
uzupełniająca dotacja budżetowa na finansowanie ponadplanowych nakładów na akcję zimową,
3)
określone w odrębnych przepisach wpływy z tytułu opłat drogowych.
2.
Fundusz rezerwowy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych przeznacza się na zasilanie funduszy rezerwowych dyrekcji okręgowych.
3.
Środki funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych mogą być również przeznaczone na finansowanie wspólnych przedsięwzięć z przedsiębiorstwami i innymi podmiotami gospodarczymi, finansowanie rozwoju prac i wydatków związanych z postępem naukowo-technicznym oraz w zakresie dokumentacji przyszłościowej o znaczeniu ogólnokrajowym. Przepis § 9 stosuje się odpowiednio. Dochody z tytułu udziału we wspólnych przedsięwzięciach gospodarczych zwiększają fundusz rezerwowy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych.
§  18.
Środki finansowe, zgromadzone na rachunkach amortyzacji scentralizowanej oraz fundusz postępu techniczno-ekonomicznego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych, podlegają przekazaniu na rachunek funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych z dniem wejścia w życie uchwały.
§  19.
Traci moc uchwała nr 169 Rady Ministrów z dnia 21 października 1985 r. w sprawie szczególnych zasad gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych dróg publicznych podległych Ministrowi Komunikacji (Monitor Polski Nr 35, poz. 231 i Dz. U. z 1987 r. Nr 4, poz. 24).
§  20.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1989.23.177

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Szczególne zasady gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych dróg publicznych podległych Ministrowi Transportu, Żeglugi i Łączności.
Data aktu: 15/07/1989
Data ogłoszenia: 27/07/1989
Data wejścia w życie: 11/08/1989