Szczegółowy tryb sprzedaży nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA, LEŚNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ
z dnia 15 czerwca 1989 r.
w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o sprzedaży nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi oraz uporządkowaniu niektórych spraw związanych z przeprowadzeniem reformy rolnej i osadnictwa rolnego (Dz. U. Nr 17, poz. 71, z 1963 r. Nr 28, poz. 168, z 1968 r. Nr 3, poz. 6, z 1971 r. Nr 27, poz. 250 i z 1989 r. Nr 10, poz. 56) zarządza się, co następuje:
§  1.
Terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw gospodarki gruntami stopnia podstawowego, zwany dalej "terenowym organem":
1)
sporządza wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży,
2)
ogłasza w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości wykaz nieruchomości, o których mowa w pkt 1, podstawę ustalania ceny oraz terminy składania wniosków o nabycie nieruchomości,
3)
zawiadamia pisemnie dzierżawców i współwłaścicieli, którym przysługuje prawo pierwokupu, o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży oraz informuje o warunkach, o których mowa w pkt 2,
4)
przyjmuje wnioski o nabycie nieruchomości.
§  2.
1. 1
(utracił moc).
2.
Zawiadomienie powinno zawierać informację o:
1)
czasie i miejscu przeprowadzenia przetargu,
2)
cenie wywoławczej nieruchomości,
3)
wysokości wadium i terminie dokonania wpłaty ze wskazaniem konta,
4)
warunkach, jakie musi spełniać nabywca nieruchomości zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o sprzedaży nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi oraz uporządkowaniu niektórych spraw związanych z przeprowadzeniem reformy rolnej i osadnictwa rolnego (Dz. U. Nr 17, poz. 71, z 1963 r. Nr 28, poz. 168, z 1968 r. Nr 3, poz. 6, z 1971 r. Nr 27, poz. 250 i z 1989 r. Nr 10, poz. 56).
3.
Przetarg:
1)
odbywa się publicznie i ustnie,
2)
rozpoczyna się od wywołania ceny.
4.
Kandydatem na nabywcę zostaje ten, kto zaoferował najwyższą cenę. Prowadzący przetarg uprzedzi obecnych, że po trzecim obwieszczeniu najwyższej ceny dalsze oferty nie będą przyjęte, obwieści trzykrotnie ostatnio zaoferowaną cenę, zamknie przetarg i wymieni kandydata na nabywcę, który zaoferował najwyższą cenę.
5.
Z przebiegu przetargu spisuje się protokół, podpisany przez osoby przeprowadzające przetarg i przez kandydata na nabywcę nieruchomości, wyłonionego w drodze przetargu.
6.
Przetarg uważa się za niedoszły do skutku, jeżeli żaden z uczestników przetargu nie zaoferuje ceny wywoławczej. W razie niedojścia przetargu do skutku, kandydata na nabywcę ustala się w drodze decyzji.
§  3.
Terenowy organ przekazuje ostateczną decyzję o ustaleniu kandydata na nabywcę wraz z wyceną części składowych nieruchomości lub protokół z przetargu oraz dokumentację pomiarowo-klasyfikacyjną - bankowi spółdzielczemu.
§  4.
Bank spółdzielczy:
1)
informuje kandydata na nabywcę o warunkach nabycia nieruchomości, w tym o cenie i warunkach jej spłaty oraz o terminie zawarcia umowy sprzedaży,
2)
reprezentuje Skarb Państwa przy zawarciu umowy sprzedaży.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 2 ust. 1 utracił moc z dniem 21 lutego 1991 r. zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 lutego 1991 r. (M.P.91.9.71).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024