Zakłady budżetowe.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 maja 1989 r.
w sprawie zakładów budżetowych.

Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 56, poz. 283, z 1985 r. Nr 59, poz. 296, z 1986 r. Nr 42, poz. 202, z 1987 r. Nr 33, poz. 181, z 1988 r. Nr 19, poz. 131 i Nr 41, poz. 325 oraz z 1989 r. Nr 6, poz. 32 i Nr 34, poz. 178) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zakładami budżetowymi mogą być państwowe jednostki organizacyjne, których działalność prowadzona jest na zasadach umożliwiających pokrywanie kosztów z osiąganych dochodów, wymienione w załączniku nr 1 do zarządzenia.
2.
Zakładami budżetowymi mogą być również państwowe jednostki organizacyjne otrzymujące dotacje z budżetu, wymienione w załączniku nr 2 do zarządzenia.
§  2.
1.
Zakład budżetowy tworzy się na podstawie decyzji właściwego ministra w zakresie jednostek budżetu centralnego lub terenowego organu administracji państwowej o właściwości ogólnej w zakresie jednostek budżetów terenowych.
2.
Decyzje, o których mowa w ust. 1, powinny określać:
1)
nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej, która ma być zakładem budżetowym,
2)
podstawę prawną działania zakładu budżetowego,
3)
przedmiot działalności,
4)
właściwy budżet, z którym zakład będzie się rozliczał,
5)
źródła przychodów oraz przeznaczenie rozchodów,
6)
udział procentowy dotacji z budżetu w finansowaniu rozchodów (w zakładach dotowanych),
7)
stan wyposażenia w środki obrotowe.
3.
Decyzja o utworzeniu zakładu budżetowego może przewidywać prowadzenie działalności przez wyodrębnione organizacyjnie oddziały tego zakładu ze wskazaniem ich liczby i lokalizacji.
4.
Nowo utworzonemu zakładowi budżetowemu może być przyznana jednorazowa dotacja z budżetu na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.
§  3.
Jeżeli zakład budżetowy nie spełnia warunków, o których mowa w § 1, właściwy minister lub terenowy organ administracji państwowej wyda decyzję o likwidacji tego zakładu lub przekształceniu w jednostkę budżetową, włączając przychody i rozchody do budżetu, najpóźniej z dniem 31 grudnia danego roku.
§  4.
1.
Zakład budżetowy posiada odrębny rachunek bankowy.
2.
Bank otwiera rachunek dla zakładu budżetowego na podstawie decyzji o utworzeniu zakładu.
3.
Z rachunku można dokonywać wypłat do wysokości sum zgromadzonych na tym rachunku.
4.
Decyzja o likwidacji zakładu budżetowego stanowi dla banku podstawę do zamknięcia rachunku oraz przekazania środków finansowych, pozostałych po dokonaniu rozliczeń likwidacyjnych, na rachunek dochodów właściwego budżetu.
§  5.
1.
Podstawą gospodarki finansowej zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy, obejmujący przychody i rozchody oraz stan środków obrotowych i rozliczenia z budżetem.
2.
Plan finansowy zakładu budżetowego zatwierdza kierownik zakładu, z zachowaniem kwot wpłat do budżetu, dotacji z budżetu i wynagrodzeń, o których mowa w § 6.
3.
Zakład budżetowy stosuje w planowaniu, ewidencji i sprawozdawczości dla poszczególnych rodzajów przychodów i rozchodów podziałki określone w przepisach o klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych.
§  6.
1.
Po ustaleniu szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetu centralnego ministrowie ustalą planowane kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz wynagrodzeń dla poszczególnych zakładów budżetowych podległych ministrowi.
2.
Po ustaleniu szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetu terenowego terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej ustalą kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz wynagrodzeń dla poszczególnych zakładów budżetowych.
3.
Zasady opracowania planów finansowych zakładów budżetowych oraz wzory tych planów regulują przepisy dotyczące opracowania projektu budżetu centralnego i projektów budżetów terenowych.
§  7.
1.
Planowany stan środków obrotowych na koniec roku nie może przekraczać normatywu zapasów materiałów powiększonego nie więcej niż o 1/12 część rocznych planowanych kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń.
2.
Wytyczne do ustalenia normatywu zapasów materiałowych określa właściwy minister lub terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego, wyznaczając wskaźniki w dniach dla poszczególnych grup zapasów w powiązaniu z rozmiarami produkcji i usług w taki sposób, aby nie przyczyniały się do gromadzenia nadmiernych i zbędnych zapasów.
3.
Normatyw zapasów materiałowych (materiały, produkcja w toku, wyroby gotowe) zakładu budżetowego ustala kierownik zakładu na podstawie wytycznych, o których mowa w ust. 2.
§  8.
1.
Zakład budżetowy planuje jako wpłatę do budżetu różnicę między sumą planowanych przychodów powiększonych o planowany stan środków obrotowych na początek roku a sumą planowanych rozchodów powiększonych o planowany stan środków obrotowych na koniec roku.
2. 1
Wpłaty do budżetu nadwyżek środków obrotowych zakładów budżetowych są przekazywane do budżetu zaliczkowo co kwartał w terminie 20 dni po zakończeniu kwartału, a za IV kwartał - w terminie do dnia 20 grudnia.
2a. 2
Wpłaty do budżetu nadwyżek środków obrotowych za pierwsze trzy kwartały dokonuje się w takim stosunku procentowym do faktycznie osiągniętych przychodów, w jakim pozostaje roczna planowana wpłata do rocznych planowanych przychodów. Wpłatę za IV kwartał ustala się w wysokości wpłaty za III kwartał.
2b. 3
Dodatkowych wpłat wynikających z rozliczeń według zasady, o której mowa w ust. 2a, za pierwsze trzy kwartały 1990 r. należy dokonać w terminie do dnia 20 listopada 1990 r.
3.
W terminie 5 dni po przyjęciu rocznego sprawozdania finansowego zakład budżetowy wpłaca do budżetu różnicę między faktycznym a planowanym stanem środków obrotowych na koniec roku (§ 7 ust. 1).
4.
Przepis ust. 3 ma zastosowane również do zakładów budżetowych, których plany finansowe nie przewidują wpłaty do budżetu.
§  9.
1.
Jeżeli plan finansowy zakładu budżetowego przewiduje dotacje z budżetu, to dysponent kredytów budżetowych przekazuje dotacje na I kwartał w wysokości 1/4 planowanej dotacji rocznej.
2.
Na każdy następny kwartał przekazuje się taką cześć planowanej dotacji, jaka wynika ze stosunku procentowego dochodów własnych faktycznie zrealizowanych w poprzednim kwartale do rocznych planowanych dochodów własnych zakładu budżetowego.
3.
W zakładach budżetowych o sezonowo zróżnicowanym tempie realizacji zadań może być stosowany inny niż określony w ust. 1 i 2 tryb przekazywania dotacji, ale nie może on powodować nadmiernego przekazywania dotacji w stosunku do wykonania zadań i do stopnia realizacji dochodów własnych.
4.
Zakłady budżetowe korzystające z dotacji nie przekazują do budżetu wpłat nadwyżek środków obrotowych, o których mowa w § 8, lecz kwoty należne budżetowi z tego tytułu są potrącane w całości z należnych zakładom budżetowym dotacji na II kwartał oraz ewentualnie na dalsze kwartały przez jednostki przekazujące te dotacje.
§  10.
1.
W planie finansowym zakładu budżetowego mogą być dokonywane zmiany w ciągu roku lub mogą być realizowane wyższe od planowanych przychody i rozchody bez zmiany planu, pod warunkiem że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu, zmniejszenia stanu środków obrotowych na koniec roku ani zwiększenia dotacji.
2.
Inne niż wymienione w ust. 1 zmiany planu finansowego mogą być dokonywane tylko po uprzednim wprowadzeniu w obowiązującym trybie zmian w budżecie.
3.
Zasady zwiększania wynagrodzeń regulują odrębne przepisy.
§  11.
1.
Oddziały zakładu budżetowego, o których mowa w § 2 ust. 3, mogą prowadzić gospodarkę finansową na podstawie własnych planów finansowych i posiadać własne rachunki bankowe.
2.
Kierownik zakładu budżetowego zatwierdza plany finansowe oddziałów zakładu.
3.
Zmiany planów finansowych oddziałów zakładu budżetowego mogą być dokonywane z zachowaniem przepisów § 10.
4.
Oddział zakładu budżetowego, który zgodnie z planem finansowym ma przekazywać środki finansowe na rachunek zakładu budżetowego, dokonuje tych wpłat na zasadach określonych w § 8 w terminach określonych przez kierownika zakładu budżetowego.
§  12.
Do inwestycji i remontów kapitalnych w zakładach budżetowych stosuje się przepisy w sprawie zasad finansowania inwestycji i remontów w jednostkach i zakładach budżetowych.
§  13.
Zakłady budżetowe prowadzą księgowość zgodnie z typowym planem kont ustalonym dla tych zakładów oraz sporządzają sprawozdania finansowe zgodnie z przepisami o sprawozdawczości budżetowej.
§  14.
Kontrolę prawidłowości rozliczeń z budżetem zakładów budżetowych przeprowadzają:
1)
izby skarbowe - w zakresie zakładów budżetowych budżetu centralnego,
2)
terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych - w zakresie zakładów budżetowych budżetów terenowych.
§  15.
Udział procentowy dotacji budżetu w finansowaniu rozchodów zakładu budżetowego wymienionego w załączniku nr 2 do zarządzenia nie może być wyższy niż w 1988 r.
§  16.
Zakładami budżetowymi mogą pozostać państwowe jednostki organizacyjne powołane imiennie przez Ministra Finansów przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia, jeżeli spełniają warunki określone w § 1 ust. 1, a w przypadku gdy otrzymują dotacje z budżetu - jeśli spełniają warunek określony w § 15.
§  17.
Przepisy dotyczące ministrów stosuje się również do kierowników urzędów centralnych.
§  18.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 1984 r. w sprawie zakładów budżetowych (Monitor Polski Nr 30, poz. 206).
§  19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ ZAKŁADÓW BUDŻETOWYCH, KTÓRE NIE MOGĄ OTRZYMYWAĆ DOTACJI BUDŻETOWYCH

1. Profilaktyczne domy zdrowia

2. Warsztaty napraw i konserwacji sprzętu medycznego

3. Ośrodki szkolenia kadr

4. Stacje zabiegów ochrony roślin

5. Zespoły usług projektowych

6. Okręgowe urzędy miar

7. Urzędy probiercze

8. Ośrodki wczasowe więziennictwa

9. Działy egzekucyjne urzędów skarbowych

10. Zarządy (dyrekcje) inwestycji

11. Biura (zakłady) usług geodezyjnych

12. Biura planowania przestrzennego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  4 WYKAZ ZAKŁADÓW BUDŻETOWYCH, KTÓRE MOGĄ OTRZYMYWAĆ DOTACJE BUDŻETOWE

1. Żłobki

2. Przedszkola

3. Świetlice i półinternaty

4. Domy wczasów dziecięcych

5. Dziecińce wiejskie

6. Domy pomocy społecznej

7. Kolonie i obozy

8. Schroniska szkolne

9. Izby wytrzeźwień

10. Ośrodki badań i kontroli środowiska

11. Zakłady gospodarki komunalnej i mieszkaniowej

12. Zakłady weterynarii

13. Zakłady hodowli zwierząt

14. Zakłady usług wodnych

15. Ośrodek Studiów Wschodnich.

1 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 18 października 1990 r. (M.P.90.41.318) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 października 1990 r.
2 § 8 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 18 października 1990 r. (M.P.90.41.318) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 października 1990 r.
3 § 8 ust. 2b dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 18 października 1990 r. (M.P.90.41.318) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 października 1990 r.
4 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 19 grudnia 1990 r. (M.P.91.1.5) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 stycznia 1991 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024