Gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 maja 1989 r.
w sprawie gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.

Na podstawie art. 8 ust. 4 i art. 12 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 56, poz. 283, z 1985 r. Nr 59, poz. 296, z 1986 r. Nr 42, poz. 202, z 1987 r. Nr 33, poz. 181, z 1988 r. Nr 19, poz. 131 i Nr 41, poz. 325 oraz z 1989 r. Nr 6, poz. 32 i Nr 34, poz. 178) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Jednostka budżetowa może prowadzić działalność uboczną lub część działalności podstawowej w formie wyodrębnionego organizacyjnie i finansowo gospodarstwa pomocniczego na zasadach określonych w zarządzeniu.
2.
Gospodarstwo pomocnicze może być utworzone w celu prowadzenia działalności w zakresie produkcji i usług świadczonych na zasadzie umożliwiającej pełne pokrywanie kosztów z osiąganych dochodów własnych.
3.
Dofinansowanie działalności gospodarstwa pomocniczego w formie dotacji z budżetu jest dopuszczalne tylko w przypadku, gdy odrębne przepisy przewidują określone dopłaty (np. do stołówek pracowniczych).
4.
Jeżeli gospodarstwo pomocnicze świadczy usługi na rzecz jednostki budżetowej, odpłatność za te usługi może być pokrywana w formie dotacji w przypadku, gdy ta forma pozwala sprawniej i oszczędniej rozliczać należności za usługi.
§  2.
1.
Gospodarstwo pomocnicze tworzy się na podstawie decyzji:
1)
kierownika jednostki budżetowej w przypadku, gdy koszty działalności gospodarstwa pokrywane będą w pełni z dochodów własnych uzyskiwanych ze sprzedaży produkcji lub usług,
2)
właściwego ministra w zakresie podległych jednostek budżetowych budżetu centralnego lub terenowego organu administracji państwowej o właściwości ogólnej w zakresie jednostek budżetowych budżetów terenowych na wniosek kierownika jednostki budżetowej w przypadku, o którym mowa w § 1 ust. 3 i 4.
2.
Decyzje, o których mowa w ust. 1, powinny określać:
1)
nazwę i siedzibę gospodarstwa pomocniczego,
2)
nazwę i siedzibę jednostki budżetowej,
3)
przedmiot działalności wyodrębnionej z zakresu działalności jednostki budżetowej,
4)
składniki majątkowe przydzielone gospodarstwu przez jednostkę budżetową.
3.
Nowo powołanemu gospodarstwu pomocniczemu może być przyznana jednorazowa dotacja z budżetu na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.
4.
Jednostka budżetowa może utworzyć więcej niż jedno gospodarstwo pomocnicze, jeżeli uzasadniają to rozmiary oraz charakter działalności.
§  3.
1.
Gospodarstwo pomocnicze może być zlikwidowane na podstawie decyzji jednostki upoważnionej do jego powołania.
2.
Składniki majątkowe zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa.
§  4.
1.
Gospodarstwo pomocnicze posiada odrębny rachunek bankowy.
2.
Bank otwiera rachunek dla gospodarstwa pomocniczego na podstawie decyzji o utworzeniu gospodarstwa.
3.
Z rachunku gospodarstwa pomocniczego można dokonywać wypłat do wysokości sum zgromadzonych na rachunku.
4.
Decyzja o likwidacji gospodarstwa pomocniczego stanowi dla banku podstawę do zamknięcia rachunku gospodarstwa oraz przekazania środków finansowych pozostałych po dokonaniu rozliczeń likwidacyjnych na rachunek dochodów budżetu centralnego lub terenowego, z którym powiązana jest jednostka budżetowa prowadząca to gospodarstwo.
§  5.
1.
Kierownika gospodarstwa pomocniczego powołuje oraz odwołuje kierownik jednostki budżetowej.
2.
Umowy związane z działalnością gospodarstwa pomocniczego zawiera kierownik tego gospodarstwa.
3.
Jeżeli rozmiar działalności gospodarstwa pomocniczego nie uzasadnia potrzeby zatrudniania kierownika i głównego księgowego, funkcje te mogą być powierzone pracownikom jednostki budżetowej.
§  6.
1.
Podstawą gospodarki finansowej gospodarstwa pomocniczego jest roczny plan finansowy, obejmujący przychody, rozchody, rachunek wyników, stan środków obrotowych i rozliczenia z budżetem.
2.
Gospodarstwo pomocnicze planuje produkuję oraz sprzedaje wyroby i usługi po cenach ustalonych według ogólnie obowiązujących zasad. Sprzedaż na rzecz macierzystej jednostki budżetowej może być dokonywana według kosztów własnych.
3.
Plan finansowy gospodarstwa pomocniczego zatwierdza kierownik jednostki budżetowej, z zachowaniem kwot wpłat do budżetu, dotacji z budżetu i wynagrodzeń, o których mowa w § 7 ust. 1 i 2.
4.
Zasady i zakres opodatkowania gospodarstw pomocniczych określają ogólnie obowiązujące przepisy.
§  7.
1.
Po ustaleniu szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetu centralnego ministrowie ustalą planowane kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz wynagrodzeń dla prowadzących gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych bezpośrednio im podległych.
2.
Po ustaleniu szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetu terenowego terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej ustalą kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz wynagrodzeń dla jednostek prowadzących gospodarstwa pomocnicze.
3.
Jednostki budżetowe, o których mowa w ust. 1 i 2, podzielą kwoty wpłat, dotacji i wynagrodzeń między prowadzone gospodarstwa.
4.
Zasady opracowania planów finansowych gospodarstw pomocniczych oraz wzory tych planów ustalają przepisy dotyczące opracowania projektu budżetu centralnego i projektów budżetów terenowych.
5.
Rozliczenia z budżetem gospodarstwa pomocniczego są planowane w budżecie w dziale i rozdziale określonym w zarządzeniu Ministra Finansów w sprawie klasyfikacji dochodów i wydatków budżetu centralnego i budżetów terenowych, właściwym dla przeważającego rodzaju działalności danego gospodarstwa.
§  8.
1.
W planach finansowych gospodarstw pomocniczych mogą być dokonywane zmiany w ciągu roku lub mogą być realizowane wyższe od planowanych przychody i rozchody bez zmiany planów, pod warunkiem że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu ani zwiększenia dotacji.
2.
Zmiany planu finansowego, inne niż wymienione w ust. 1, mogą być dokonywane tylko po uprzednim wprowadzeniu w obowiązującym trybie zmian w budżecie.
3.
Zasady zwiększania wynagrodzeń regulują odrębne przepisy.
§  9.
1.
Zysk do podziału gospodarstwa pomocniczego przeznaczony jest:
1)
50% na wpłatę do budżetu, z uwzględnieniem przepisów ust. 2,
2)
50% na potrzeby własne gospodarstwa.
2.
Gospodarstwa pomocnicze tworzone przy szkołach, zespołach ekonomiczno-administracyjnych szkół, jednostkach więziennictwa, zakładach dla nieletnich, internatach, zakładach opiekuńczo-wychowawczych i zakładach służby zdrowia mogą przekazywać zyski w części przeznaczonej na wpłatę do budżetu:
1)
na dochody środków specjalnych funkcjonujących w tych jednostkach budżetowych, jeżeli celem działalności tych środków specjalnych jest finansowanie poprawy warunków w wymienionych jednostkach,
2)
na zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych,
3)
na rachunek finansowania inwestycji z przeznaczeniem na inwestycje gospodarstwa pomocniczego.
3.
Decyzje o przeznaczeniu zysku na potrzeby własne gospodarstwa, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz w ust. 2, podejmuje kierownik jednostki budżetowej.
§  10.
1. 1
Gospodarstwo pomocnicze, którego plan finansowy przewiduje wpłatę zysku do budżetu, dokonuje tej wpłaty co kwartał w wysokości wynikającej z faktycznie osiągniętego zysku, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w § 9, a za IV kwartał - zaliczkowo w wysokości wpłaty za III kwartał. Wpłat za pierwsze trzy kwartały dokonuje się w terminie 20 dni po zakończeniu każdego kwartału, a za IV kwartał - w terminie do dnia 20 grudnia.
1a. 2
Dodatkowych wpłat wynikających z rozliczeń opartych na faktycznie osiągniętym zysku za pierwsze trzy kwartały 1990 r. należy dokonać w terminie do dnia 20 listopada 1990 r.
2.
Ostateczną roczną wpłatę z zysku do budżetu ustala się według zasady, o której mowa w § 9 ust. 1. Wpłaty tej dokonuje się w ciągu 5 dni po przyjęciu rocznego sprawozdania finansowego przez jednostkę nadrzędną.
3.
Nadpłacona kwota zaliczkowych wpłat z zysku do budżetu podlega zaliczeniu na poczet wpłat roku następnego lub zwrotowi w terminie 5 dni od złożenia wniosku o jej zwrot.
4.
Zasady i terminy wpłat ustalone w ust. 1-3 stosuje się również do dokonywania wpłat zysku na rachunek środków specjalnych.
§  11.
Dotacje budżetowe, o których mowa w § 1 ust. 3 i 4, przekazuje się gospodarstwu pomocniczemu raz na kwartał w wysokości 25% planowanej dotacji rocznej, nie więcej jednak niż uzasadnia to przebieg realizacji planu finansowego.
§  12.
Kontrolę prawidłowości rozliczeń z budżetem gospodarstw pomocniczych przeprowadzają:
1)
izby skarbowe - w zakresie gospodarstw pomocniczych budżetu centralnego,
2)
terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych - w zakresie gospodarstw pomocniczych budżetów terenowych.
§  13.
1.
Gospodarstwa pomocnicze nie dokonują odpisów amortyzacyjnych.
2.
Inwestycje gospodarstw pomocniczych są finansowane na zasadach dotyczących finansowania inwestycji jednostek i zakładów budżetowych, z uwzględnieniem przepisu § 9.
3.
Remonty kapitalne środków trwałych gospodarstw pomocniczych obciążają koszty działalności eksploatacyjnej tych gospodarstw.
§  14.
Gospodarstwa pomocnicze prowadzą księgowość zgodnie z typowym planem kont ustalonym dla tych gospodarstw i sporządzają sprawozdania finansowe zgodnie z przepisami o sprawozdawczości budżetowej.
§  15.
Przepisy dotyczące ministrów stosuje się również do kierowników urzędów centralnych.
§  16.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 1984 r. w sprawie gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr 30, poz. 205).
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 10 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 18 października 1990 r. (M.P.90.41.319) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 października 1990 r.
2 § 10 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 18 października 1990 r. (M.P.90.41.319) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 października 1990 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024