Tryb opracowywania planu wykorzystania Funduszu Zapobiegania Narkomanii oraz sprawozdawczości z wykonania planu.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 20 lutego 1987 r.
w sprawie trybu opracowywania planu wykorzystania Funduszu Zapobiegania Narkomanii oraz sprawozdawczości z wykonania planu.

Na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 31 stycznia 1985 r. o zapobieganiu narkomanii (Dz. U. Nr 4, poz. 15 i Nr 15, poz. 66), art. 4 i 17 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) oraz § 2 ust. 2 uchwały nr 151 Rady Ministrów z dnia 4 października 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wykorzystywania Funduszu Zapobiegania Narkomanii (Monitor Polski Nr 31, poz. 209) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Projekt planu wykorzystania Funduszu Zapobiegania Narkomanii, zwanego dalej "Funduszem", jest opracowywany corocznie w terminach wynikających z harmonogramu prac nad projektem centralnego planu rocznego i budżetu.
2.
Podstawę opracowania projektu planu wykorzystania Funduszu stanowi program zapobiegania narkomanii.
3.
Naczelne, centralne i terenowe organy administracji państwowej, instytucje państwowe, organizacje społeczne, kościoły i inne związki wyznaniowe oraz osoby fizyczne, których zadania związane z zapobieganiem narkomanii ujęto w programie, przesyłają w terminie do dnia 30 lipca każdego roku do Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej wnioski o przyznanie środków z Funduszu na pokrycie wydatków związanych z wykonywaniem tych zadań w następnym roku kalendarzowym.
4.
Wniosek, o którym mowa w ust. 3, powinien zawierać uzasadnienie obejmujące przewidywane efekty oraz kalkulację planowanych wydatków na cele określone w § 1 uchwały nr 151 Rady Ministrów z dnia 4 października 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wykorzystywania Funduszu Zapobiegania Narkomanii (Monitor Polski Nr 31, poz. 209), zwanej dalej "uchwałą".
5.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazuje każdego roku, po ogłoszeniu ustawy budżetowej, dysponentom Funduszu drugiego stopnia, ustanowionym na podstawie § 3 ust. 2 uchwały, na zasadach określonych w prawie budżetowym, środki na sfinansowanie zadań ujętych w planie wykorzystania Funduszu.
6.
Środki, o których mowa w ust. 5, mogą być przekazywane do rozliczenia dysponentom Funduszu drugiego stopnia w formie zaliczki.
§  2.
1.
Przy podejmowaniu zadań inwestycyjnych, adaptacyjnych, remontów oraz wyposażenia obiektów, o których mowa w § 1 pkt 1-4 uchwały, stosuje się odpowiednie przepisy obowiązujące przy planowaniu, finansowaniu i rozliczaniu tego rodzaju działalności.
2.
Przyznanie środków z Funduszu na realizację zadań inwestycyjnych, o których mowa w ust. 1, może być uzależnione od przedstawienia do wglądu założeń techniczno-ekonomicznych obiektu.
§  3.
1.
Jednostka posiadająca rachunek bankowy Funduszu, oprócz ewidencji wydatków w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej, prowadzi ewidencję analityczną wydatków z podziałem na cele określone w § 1 uchwały oraz na jej podstawie sporządza szczegółową informację, która stanowi załącznik do "Sprawozdania o środkach pozabudżetowych Rb-30".
2.
Dysponenci drugiego stopnia sporządzają i przekazują Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej, w terminach wynikających z obowiązujących w tym zakresie przepisów, sprawozdania z wykorzystania Funduszu na formularzu Rb-30.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024