Zasady sporządzania projektów założeń do planów regionalnych, projektów tych planów oraz kontrola ich realizacji.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 15 października 1987 r.
w sprawie zasad sporządzania projektów założeń do planów regionalnych, projektów tych planów oraz kontroli ich realizacji.

Na podstawie art. 11 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 35, poz. 185 i z 1986 r. Nr 47, poz. 226) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 35, poz. 185 i z 1986 r. Nr 47, poz. 226),
2)
planie regionalnym - rozumie się przez to plany zagospodarowania przestrzennego, określone w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy,
3)
wojewodzie - rozumie się przez to również prezydentów miast: stołecznego Warszawy, Krakowa i Łodzi,
4)
jednostce opracowującej plan regionalny - rozumie się przez to wojewódzkie biuro planowania przestrzennego lub inne jednostki organizacyjne powołane do prac w zakresie planowania przestrzennego,
5)
projektancie - rozumie się przez to osobę wykonującą, wraz z wyspecjalizowanym zespołem, opracowanie planistyczne w zakresie planowania regionalnego,
6)
generalnym projektancie - rozumie się przez to osobę kierującą całością prac przy sporządzaniu projektu założeń do planu regionalnego i projektu tego planu.
§  2.
Przepisy zarządzenia stosuje się przy sporządzaniu projektów założeń do planów regionalnych, projektów tych planów oraz kontroli ich realizacji, a w razie podjęcia przez wojewódzką radę narodową uchwały o sporządzeniu 10-letniego planu perspektywicznego, zwanego dalej "planem perspektywicznym", obejmującego problematykę społeczno-gospodarczego oraz przestrzennego rozwoju województwa - do części planu perspektywicznego, obejmującego problematykę przestrzenną.
§  3.
1.
Wojewoda organizuje wykonywanie prac przygotowawczych, opracowanie projektu założeń oraz projektu planu regionalnego i kontrolę realizacji tego planu.
2.
Wojewoda wyznacza generalnego projektanta planu regionalnego; w razie gdy wojewódzka rada narodowa podjęła uchwałę o opracowaniu planu perspektywicznego, wyznacza się jednego generalnego projektanta do kierowania pracami nad częścią społeczno-gospodarczą oraz przestrzenną projektu planu perspektywicznego.
3.
Wojewoda zapewnia współpracę podległych mu jednostek z projektantami w toku prac nad planem regionalnym.
§  4.
W razie sporządzania planu obszaru funkcjonalnego obejmującego zespół jednostek zasadniczego podziału terytorialnego lub ich części, właściwi wojewodowie wybierają spośród siebie organizatora i koordynatora całości prac nad sporządzeniem tego planu oraz ustalają udziały w kosztach sporządzenia planu.
§  5.
Plan regionalny powinien być powiązany z innymi planami w sposób następujący:
1)
z planem przestrzennego zagospodarowania kraju poprzez:
a)
uzgodnienie celów i zasad polityki przestrzennej,
b)
przedstawienie wniosków z planu regionalnego do planu krajowego,
c)
wymianę informacji;
2)
z planami regionalnymi sąsiednich województw poprzez:
a)
określenie wspólnych problemów i uzgodnienie sposobów ich rozwiązania,
b)
uzgodnienie polityki przestrzennej w planie wspólnego obszaru funkcjonalnego;
3)
z planami miejscowymi poprzez:
a)
uzgodnienie celów i zasad polityki przestrzennej,
b)
wymianę informacji;
4)
z wojewódzkimi, gminnymi i miejskimi planami społeczno-gospodarczymi poprzez:
a)
uwzględnienie celów ustalonych w planie regionalnym w zadaniach określonych przez plany społeczno-gospodarcze,
b)
wymianę informacji;
5)
z planami przedsiębiorstw poprzez:
a)
instrumenty ekonomiczne i prawne,
b)
postępowanie i umowy lokalizacyjne,
c)
wymianę informacji.
§  6.
1.
Komisja planu regionalnego, powołana zgodnie z art. 21 ustawy, w toku przygotowywania projektu założeń do planu i projektu planu regionalnego opiniuje proponowane przez projektanta kierunki rozwiązań oraz przedstawia własne wnioski dotyczące projektu założeń lub planu. Opinie i wnioski komisja przedstawia na piśmie.
2.
Wojewoda organizujący i koordynujący prace nad planem regionalnym, w porozumieniu z zainteresowanymi wojewodami, powołuje komisję planu regionalnego dla planu obszaru funkcjonalnego, obejmującego zespół jednostek podziału terytorialnego.
§  7.
1.
Ogłoszenie w prasie lokalnej o przystąpieniu do sporządzania planu regionalnego następuje przed rozpoczęciem prac nad projektem założeń do planu. W uzasadnionych wypadkach ogłoszenie może nastąpić dodatkowo przed rozpoczęciem prac nad projektem planu.
2.
W ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, powinny być zawarte informacje, określające:
1)
przedmiot planu, ze wskazaniem obszaru objętego planem,
2)
jednostkę organizacyjną oraz projektanta przygotowującego plan i adres, pod który należy zgłaszać uwagi i wnioski do planu, oraz termin ich składania.

Rozdział  2

Zasady sporządzania założeń do planów regionalnych

§  8.
1.
Założenia do planu regionalnego sporządza się wariantowo w formie, która umożliwia określenie celów rozwoju regionu, warunków i sposobów ich osiągnięcia oraz wyodrębnienie głównych problemów i ustalenie zasad polityki przestrzennej.
2.
W wariantach rozwoju regionu, stanowiących wynik prac nad projektem założeń do planu regionalnego, przedstawia się w sposób ogólny różnice w celach rozwoju regionu i w warunkach oraz sposobach osiągnięcia tych celów.
§  9.
1.
W toku prac nad założeniami projektant określa, czy wystąpi potrzeba opracowania odrębnego planu regionalnego dla obszaru funkcjonalnego w granicach województwa albo przekraczającego te granice. Z wnioskiem o podjęcie stosownej uchwały wojewódzkiej rady narodowej występuje wojewoda na podstawie opinii komisji planu regionalnego.
2.
Projektant określa zakres niezbędnych studiów i prac, dokonuje inwentaryzacji i oceny dotychczas wykonanych opracowań oraz ustala zakres prac uzupełniających, z wykorzystaniem resortowych prognoz i programów perspektywicznych oraz założeń rozwojowych dużych organizacji gospodarczych.
3.
Założenia po zatwierdzeniu stanowią integralną część planu regionalnego.
§  10.
1.
Wojewoda ustala wykaz jednostek, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy, objętych konsultacjami, oraz miejsce i terminy konsultacji. Konsultacje mogą być przeprowadzone na wspólnej naradzie zorganizowanej przez wojewodę.
2.
Konsultacje, o których mowa w ust. 1, powinny mieć przede wszystkim na celu określenie głównych problemów rozwojowych, a następnie wybór wariantów rozwoju regionu. Wyniki konsultacji przedstawia się wojewódzkiej radzie narodowej wraz ze stanowiskiem komisji planu regionalnego.
§  11.
Wojewoda przedstawia projekt założeń do planu regionalnego Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w celu uzyskania stanowiska, dotyczącego zgodności poszczególnych wariantów założeń z planem krajowym, a w razie braku tego planu - z założeniami do planu albo projektem planu krajowego.
§  12.
1.
Treść projektu założeń do planu regionalnego popularyzuje się przez publikację tekstu lub skrótów tekstu założeń w prasie lokalnej.
2.
Projekt założeń do planu regionalnego udostępnia się do publicznego wglądu zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy. Miejsce, termin i formę tego udostępnienia, a także termin zgłaszania uwag, opinii i wniosków ogłasza się w prasie lokalnej co najmniej na 7 dni przed terminem udostępnienia.
3.
Materiały udostępniane do publicznego wglądu przygotowuje się z uwzględnieniem przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej.
4.
Zgłoszone uwagi, opinie i wnioski są ewidencjonowane przez organ sporządzający plan, analizowane i opiniowane przez projektanta i przedstawiane wojewódzkiej radzie narodowej.
§  13.
1.
Wojewoda przedstawia wojewódzkiej radzie narodowej, a w wypadku założeń do planu opracowywanego w obrębie obszaru funkcjonalnego - właściwym wojewódzkim radom narodowym, wniosek o dokonanie wyboru wariantu i uchwalenie założeń do planu regionalnego.
2.
Wniosek o uchwalenie wybranego wariantu założeń, oprócz dokumentu założeń, powinien zawierać:
1)
opinię komisji planu regionalnego, zawierającą ocenę wariantów,
2)
charakterystykę zmian wprowadzanych przez poszczególne warianty w stosunku do obowiązującego dotychczas planu,
3)
dowody przeprowadzenia konsultacji oraz udostępnienia projektu do publicznego wglądu,
4)
zgłoszone w czasie konsultacji uwagi i opinie wraz z informacją o zakresie i sposobie ich uwzględnienia w projekcie założeń do planu,
5)
stanowisko Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w sprawie zgodności poszczególnych wariantów założeń z planem krajowym, a w wypadku braku tego planu - z założeniami do planu krajowego.

Rozdział  3

Zasady sporządzania planów regionalnych

§  14.
1.
W toku przygotowania projektu planu regionalnego projektant wykonuje prace zmierzające do konkretyzacji rozwiązań dotyczących wybranego wariantu założeń do planu, a w szczególności konkretyzuje zasady prowadzenia polityki przestrzennej oraz warunki i sposoby rozwiązania głównych problemów wyodrębnionych w założeniach do planu.
2.
Zakres tematyczny, szczegółowość i metody prac planistycznych dostosowuje się do przedmiotu planu, o którym mowa w ust. 1, lub do zakresu zmian w stosunku do obowiązującego planu. Jeżeli charakter zmian umożliwia ich uchwalenie w formie aneksu do obowiązującego planu, dopuszcza się taką formę wprowadzania zmian. Materiały nie związane bezpośrednio z zakresem tematycznym planu nie mogą stanowić jego części składowej.
3.
W toku prac projektowych projektant wyodrębnia w planie regionalnym cele do osiągnięcia i mierniki stopnia realizacji celów długookresowych, z wyodrębnieniem zadań na okres perspektywiczny.
4.
W razie sporządzania planu perspektywicznego obejmującego problematykę przestrzenną, projektant określa środki i instrumenty realizacji części przestrzennej tego planu w najbliższym pięcioleciu.
5.
Projekt planu wyodrębnia dwie części:
1)
stanowiącą, która obejmuje ustalenia planu objęte uchwałą wojewódzkiej rady narodowej,
2)
informacyjną, która obejmuje dane liczbowe, wskaźniki i wnioski do innych planów, w tym miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
§  15.
1.
Wojewoda ustala wykaz organów, z którymi jest uzgadniany projekt planu, kierując się problematyką planu określoną w art. 20 ust. 1 ustawy oraz przepisami szczególnymi.
2.
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, dotyczą rozwiązań proponowanych w projekcie, w zakresie wynikającym z właściwości organów uzgadniających, problematyki planu oraz - w razie zmiany planu - z rodzaju i zakresu wprowadzanych zmian. Uzgodnienia te stanowią warunek przedstawienia projektu planu do uchwalenia przez wojewódzką radę narodową.
3.
W razie wystąpienia rozbieżności w toku uzgadniania projektu z organami, o których mowa w art. 23 ustawy, sprawy sporne rozstrzyga organ nadrzędny nad tymi organami; w pozostałych wypadkach sprawy sporne rozstrzyga wojewódzka rada narodowa w uchwale o zatwierdzeniu regionalnego planu zagospodarowania przestrzennego.
4.
W zakresie obronności kraju uzgodnienia przeprowadza się, a rozbieżności usuwa w trybie ustalonym szczególnymi przepisami dotyczącymi uwzględniania aspektów obronnych w planowaniu przestrzennym.
§  16.
Treść projektu planu regionalnego popularyzuje się i udostępnia do publicznego wglądu zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy, według zasad określonych w § 12.
§  17.
1.
Wojewoda przedstawia projekt planu regionalnego Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w celu uzyskania stanowiska dotyczącego zgodności tego projektu z planem krajowym, a w razie braku tego planu - z projektem założeń do planu, założeniami do planu bądź projektem planu krajowego.
2.
Zlecone przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów działania mające doprowadzić do zgodności badanego projektu planu regionalnego z planem krajowym powinny być podjęte przed przedstawieniem projektu planu regionalnego wojewódzkiej radzie narodowej.
§  18.
1.
Wojewoda przedstawia projekt planu regionalnego komisji planu regionalnego do zaopiniowania.
2.
Opinia komisji planu regionalnego powinna zawierać w szczególności stwierdzenie zgodności projektu planu z zatwierdzonymi założeniami do planu.
§  19.
Wojewoda przedstawia wojewódzkiej radzie narodowej, a w wypadku planu opracowywanego w obrębie obszaru funkcjonalnego - właściwym wojewódzkim radom narodowym, wniosek o uchwalenie planu regionalnego, załączając projekt planu oraz:
1)
założenia do planu wraz z uchwałą dotyczącą tych założeń,
2)
wyniki przeprowadzonych uzgodnień oraz dowody udostępnienia projektu planu do publicznego wglądu,
3)
opinię komisji planu regionalnego,
4)
stanowisko Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, dotyczące zgodności planu regionalnego z planem krajowym lub jego założeniami.
§  20.
1.
Oryginały wszystkich opracowań stanowiących część składową planu regionalnego województwa lub obszaru funkcjonalnego w granicach województwa są przechowywane w archiwum urzędu wojewódzkiego tego województwa, którego plan dotyczy, niezależnie od tego, kto i na czyj koszt przygotował te opracowania. Kopie wszystkich opracowań, stanowiących część składową planu regionalnego obszaru funkcjonalnego przekraczającego granice województwa, są sporządzane w tylu egzemplarzach, ilu województw dotyczą, i są przechowywane w archiwach urzędów wojewódzkich tych województw.
2.
Jednostka opracowująca plan regionalny przygotowuje kopie uchwalonego planu i przekazuje je przewodniczącym wojewódzkich komisji planowania i głównym architektom wojewódzkim. Kopie te są podstawą do wszelkiej działalności prowadzonej na podstawie regionalnego planu zagospodarowania przestrzennego.
3.
Biuro planowania przestrzennego prowadzi ewidencję wszystkich opracowań przygotowawczych i planistycznych, dotyczących planowania regionalnego dla obszaru województwa. W ewidencji tej powinny być zamieszczone następujące informacje:
1)
określenie przedmiotu i rodzaju opracowania,
2)
określenie wielkości obszaru objętego planem oraz jego położenia w stosunku do podziału terytorialnego,
3)
datę uchwalenia planu, cechy (numer) uchwały oraz datę jej ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym,
4)
wykaz projektantów planu,
5)
informacje o zawartości planu - w zakresie przydatnym dla celów ewidencji i programowania na jej podstawie przyszłych prac planistycznych.
4.
Wojewoda przekazuje informacje o planie regionalnym wszystkim zainteresowanym organom administracji państwowej, jednostkom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym. Przekazanie informacji może nastąpić w formie publikacji w prasie lokalnej. Informacja może mieć formę skrótu planu regionalnego. Skrót taki powinien zawierać ustalenia planu oraz informacje odnoszące się do zakresu działalności zainteresowanych jednostek.

Rozdział  4

Zasady kontroli realizacji planów regionalnych

§  21.
Kontrola realizacji planów regionalnych dotyczy ustalenia, w jakim stopniu zostały osiągnięte cele rozwoju regionu określone w planie regionalnym oraz jak przebiega rozwiązywanie głównych problemów, określonych w planie. Przebieg realizacji planów regionalnych analizuje się w kolejnych okresach pięcioletnich, odpowiadających okresom realizacji wojewódzkiego planu społeczno-gospodarczego.
§  22.
1.
Wojewoda zapewnia warunki do prowadzenia kontroli realizacji planu regionalnego województwa i planów regionalnych obszarów funkcjonalnych, jeżeli w województwie takie plany były sporządzane.
2.
Wojewoda gromadzi:
1)
wyniki obserwacji i badań dotyczących:
a)
rozmieszczenia podstawowych dziedzin działalności społecznej i gospodarczej na obszarze objętym planem regionalnym, z uwzględnieniem wydanych decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji oraz zmianie sposobu wykorzystania gruntów,
b)
zmian stanu środowiska przyrodniczego,
c)
rozwoju i układu sieci osadniczej,
d)
zmian w dziedzinie ochrony dóbr kultury,
e)
rozmieszczenia infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu regionalnym,
2)
w razie potrzeby inne dane charakteryzujące rozwój regionalny.

Wyniki badań i obserwacji, o których wyżej mowa, służą do określenia stopnia osiągnięcia celów rozwoju regionalnego i rozwiązywania problemów objętych planem regionalnym.

3.
Jeżeli dla województwa został opracowany perspektywiczny plan obejmujący problematykę przestrzenną, wyniki obserwacji i badań dotyczących realizacji planu regionalnego obejmują również podstawowe wskaźniki dotyczące rozwoju społecznego i gospodarczego.
4.
Analiza stanu i dynamiki zmian środowiska przyrodniczego stanowi podstawowy element oceny prawidłowości realizacji planu regionalnego. Obserwacje i badania dotyczące stanu środowiska, prowadzone na podstawie odrębnych przepisów przez właściwe jednostki organizacyjne, oraz wyniki tych obserwacji i badań wykorzystuje się przy ocenie stopnia realizacji planu regionalnego.
5.
Przy ocenie stopnia realizacji planu regionalnego wykorzystuje się wyniki oceny realizacji planów miejscowych, jeżeli wpływają one w istotny sposób na realizację celów rozwoju regionu i rozwiązywanie podstawowych problemów wymienionych w planie regionalnym.
§  23.
1.
Oceny aktualności planu regionalnego dokonuje się z punktu widzenia stopnia realizacji jego celów i przydatności do koordynacji zamierzeń dotyczących gospodarki przestrzennej o znaczeniu krajowym i regionalnym.
2.
Wojewoda przedstawia wojewódzkiej radzie narodowej wyniki oceny aktualności planów regionalnych dotyczących obszaru województwa, wraz z ewentualnym wnioskiem o dokonanie zmiany tych planów.
3.
W razie opracowania planu perspektywicznego obejmującego problematykę przestrzenną, należy określić, czy propozycja zmian dotyczy całości planu, czy tylko części odnoszącej się do zagospodarowania przestrzennego.
4.
Wniosek o dokonanie zmiany planu regionalnego pociąga za sobą również potrzebę zmiany założeń do planu regionalnego.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  24.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1987.31.238

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady sporządzania projektów założeń do planów regionalnych, projektów tych planów oraz kontrola ich realizacji.
Data aktu: 15/10/1987
Data ogłoszenia: 23/10/1987
Data wejścia w życie: 23/10/1987