Szczegółowe zasady eksploatacji urządzeń elektrotermicznych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MATERIAŁOWEJ I PALIWOWEJ
z dnia 2 października 1987 r.
w sprawie szczegółowych zasad eksploatacji urządzeń elektrotermicznych.

Na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz. U. Nr 21, poz. 96) oraz w związku z § 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1985 r. w sprawie określenia kompetencji niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej zastrzeżonych w przepisach szczególnych dla organów zniesionych (Dz. U. Nr 63, poz. 334) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa szczegółowe zasady eksploatacji urządzeń elektrotermicznych w jednostkach gospodarki uspołecznionej i nie uspołecznionej.
2.
Szczegółowych zasad eksploatacji nie stosuje się do:
1)
urządzeń elektrotermicznych o mocy mniejszej niż 5 kW oraz urządzeń elektrotermicznych zainstalowanych u jednego użytkownika, gdy ich łączna moc nie przekracza 10 kW,
2)
pieców i nagrzewnic przeznaczonych do pracy w miejscach zakwalifikowanych na podstawie odrębnych przepisów do odpowiedniej kategorii zagrożenia wybuchem.
3.
Eksploatację urządzeń elektrotermicznych należy prowadzić zgodnie z przepisami zarządzenia oraz ogólnymi zasadami eksploatacji, określonymi w zarządzeniu Ministrów Górnictwa i Energetyki oraz Gospodarki Materiałowej i Paliwowej z dnia 18 lipca 1986 r. w sprawie ogólnych zasad eksploatacji urządzeń i instalacji energetycznych (Monitor Polski Nr 25, poz. 174).
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o urządzeniach elektrotermicznych, rozumie się przez to:
1)
piece i nagrzewnice oporowe,
2)
pośrednie piece łukowe i łukowo-oporowe,
3)
piece i nagrzewnice indukcyjne,
4)
piece elektrodowe i suszarki elektryczne,

wraz z urządzeniami zasilającymi, regulacji i sterowania, układami chłodzenia oraz układami z atmosferą ochronną i technologiczną.

§  3.
Przyjęcie do eksploatacji urządzeń elektrotermicznych nowych lub po remoncie może nastąpić po stwierdzeniu, że:
1)
odpowiadają wymaganiom określonym w normach i przepisach dotyczących budowy urządzeń elektrotermicznych oraz określonym przez wytwórcę lub jednostkę organizacyjną, która wykonała remont urządzenia,
2)
zainstalowano je zgodnie z dokumentacją techniczną i warunkami technicznymi,
3)
odpowiadają warunkom ochrony przeciwporażeniowej i przeciwpożarowej,
4)
wyniki przeprowadzonych badań technicznych w zakresie ustalonym w załączniku do zarządzenia są zadowalające,
5)
protokół odbioru technicznego urządzenia po remoncie potwierdza zgodność parametrów technicznych z dokumentacją.
§  4.
Na urządzeniach elektrotermicznych powinny być umieszczone i utrzymane w stanie czytelnym następujące napisy i oznaczenia:
1)
symbole elementów urządzenia, zgodne z dokumentacją techniczną,
2)
symbole zacisków ochronnych,
3)
dane na tabliczkach znamionowych,
4)
napisy określające funkcje elementów sterowania i sygnalizacji,
5)
oznaczenia stosowanych zabezpieczeń i wartości ich nastawienia.
§  5.
1.
Dla urządzeń elektrotermicznych przekazanych do eksploatacji powinny być opracowane programy pracy.
2.
W razie zmiany warunków eksploatacji urządzeń elektrotermicznych, programy pracy tych urządzeń powinny być aktualizowane nie rzadziej niż raz w roku.
3.
W programach pracy urządzeń elektrotermicznych należy uwzględnić zasady racjonalnego użytkowania energii elektrycznej, a w szczególności określić:
1)
minimalny czas pracy na biegu jałowym,
2)
możliwość obniżenia poboru mocy elektrycznej w godzinach największego obciążenia krajowego systemu elektroenergetycznego,
3)
optymalne wypełnienie komory grzejnej (tygla), które nie powinno być mniejsze niż 70% pojemności znamionowej lub dopuszczalnej masy wsadowej, jeśli dokumentacja techniczna nie stanowi inaczej,
4)
maksymalną dopuszczalną energochłonność, w zależności od rodzaju procesu technologicznego i masy wsadowej,
5)
wartość prądów łuków na wybranych zaczepach i czas pracy na danym zaczepie,
6)
wartość dopuszczalnego poboru mocy i zużycia energii elektrycznej w określonej jednostce czasu,
7)
wskaźniki jednostkowego zużycia energii elektrycznej,
8)
optymalną wydajność, czas nagrzewania, czas wytopu, przelotowość.
§  6.
1.
Terminy i sposób przeprowadzania oględzin urządzeń elektrotermicznych należy ustalić w instrukcji eksploatacji, z uwzględnieniem zaleceń wytwórcy i warunków pracy urządzeń. Oględziny należy przeprowadzać w czasie ruchu oraz postoju urządzeń, nie rzadziej niż raz na kwartał.
2.
Przy przeprowadzaniu oględzin w czasie ruchu urządzeń należy dokonać oceny stanu urządzeń i sprawdzić w szczególności:
1)
stan ochrony przeciwporażeniowej i przeciwpożarowej,
2)
wskazania aparatury kontrolno-pomiarowej,
3)
działanie i szczelność układu chłodzenia oraz temperaturę wody chłodzącej,
4)
temperaturę powierzchni obudowy i stan wymurówki,
5)
działanie aparatury sygnalizacyjnej, sterowniczej i zabezpieczającej,
6)
stan napędów, instalacji i torów wielkoprądowych wraz z wyposażeniem,
7)
stan połączeń mechanicznych i elektrycznych,
8)
działanie urządzeń załadowczych i wyładowczych,
9)
stan układu z atmosferą ochronną i technologiczną,
10)
poziom hałasu i drgań,
11)
przestrzeganie programów pracy urządzeń elektrotermicznych,
12)
czystość urządzeń elektrotermicznych.
3.
W razie stwierdzenia nieprawidłowości podczas oględzin, należy je usunąć lub przekazać urządzenia do remontu.
§  7.
Przeglądy urządzeń elektrotermicznych powinny obejmować w szczególności:
1)
szczegółowe oględziny w zakresie ustalonym w § 6 ust. 2,
2)
sprawdzenie działania wszystkich podzespołów urządzenia elektrotermicznego, ze szczególnym uwzględnieniem elementów pracujących w wysokich temperaturach,
3)
badania stanu technicznego w zakresie ustalonym w załączniku do zarządzenia,
4)
wymianę zużytych części i usunięcie stwierdzonych uszkodzeń.
§  8.
Ruch urządzeń elektrotermicznych należy wstrzymać w razie zagrożenia bezpieczeństwa obsługi lub otoczenia oraz stwierdzenia uszkodzeń lub zakłóceń uniemożliwiających eksploatację, a w szczególności w razie:
1)
wzrostu temperatury czynnika chłodzącego ponad wartość określoną w dokumentacji fabrycznej,
2)
uszkodzenia układu z atmosferą ochronną i technologiczną,
3)
uszkodzenia instalacji chłodzenia,
4)
uszkodzenia instalacji sterowania i automatycznej regulacji,
5)
nadmiernych drgań i nadmiernego poziomu hałasu.
§  9.
Remonty urządzeń elektrotermicznych powinny być przeprowadzane w zakresie i terminach ustalonych w instrukcji eksploatacji, z uwzględnieniem wyników przeglądów.
§  10.
W Przepisach eksploatacji technicznej urządzeń elektrycznych w zakładach przemysłowych, zatwierdzonych przez Ministra Energetyki w dniu 9 lutego 1953 r., traci moc część VII "Urządzenia pieców elektrycznych".
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

ZAKRES BADAŃ TECHNICZNYCH DOTYCZĄCYCH URZĄDZEŃ ELEKTROTERMICZNYCH

Lp. Zakres badań Wymagania techniczne
piece oporowe i suszarki elektryczne nagrzewnice oporowe nagrzewnice indukcyjne piece indukcyjne piece elektrodowe piece łukowe
1 2 3 4 5 6 7 8
1. Sprawdzenie stanu ochrony przeciwporażeniowej i wykonanie pomiarów Stan ochrony przeciwporażeniowej powinien być zgodny z wymaganiami ustalonymi w przepisach o ochronie przeciwporażeniowej
2. Pomiar rezystancji izolacji obwodów sterowania, sygnalizacji i innych elementów (z wyjątkiem grzejnych) Rezystancja izolacji mierzona megaomomierzem 1000 V powinna być: dla instalacji i elementów o napięciu do 1 kV nie mniejsza od 1000 Ω na 1 V napięcia znamionowego, a dla instalacji o napięciu powyżej 1 kV - nie mniejsza niż 1 MΩ/1 kV, jeżeli wartości tej nie określił wytwórca
3. Pomiar rezystancji izolacji napędu elektrycznego, stanowiącego -wyposażenie urządzeń elektrotermicznych Rezystancja izolacji powinna odpowiadać warunkom określonym w przepisach w sprawie szczegółowych zasad eksploatacji elektrycznych urządzeń napędowych
4. Sprawdzenie działania aparatury kontrolno-pomiarowej, regulacyjnej, sterowniczej i zabezpieczającej Działanie powinno być sprawne, zgodne z warunkami podanymi w dokumentacji fabrycznej lub dostawcy urządzenia
5. Sprawdzenie działania wszystkich urządzeń pomocniczych, mechanizmów blokad, urządzeń załadowczych i wyładowczych, mechanizmów przechyłu Działanie powinno być sprawne, zgodne z warunkami podanymi w dokumentacji fabrycznej lub dostawcy urządzenia
6. Pomiar poboru mocy elektrycznej (bez wsadu) i czasu nagrzewania Pobór mocy nie powinien przekraczać 5% wartości podanej przez wytwórcę - Pobór mocy nie powinien przekra-

czać 5% wartości podanej przez wytwórcę

- -
7. Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń transformatora i dławika piecowego Zgodnie z normą PN-69/E-06040 - - Zgodnie z normą PN-69/E-06040
8. Sprawdzenie stanu izolacji i szczelności układu chłodzenia Stan techniczny i ciśnienie powinny być zgodne z danymi określonymi przez wytwórcę - Stan techniczny i ciśnienie powinny być zgodne z danymi określonymi przez wytwórcę
9. Badanie stanu toru wielkoprądowego - - - Zgodnie z wymaganiami wytwórcy lub normą PN/E-06204
10. Sprawdzenie stanu układu z atmosferą ochronną i technologiczną Działanie powinno być zgodne z warunkami podanymi w dokumentacji fabrycznej - - - - Działanie powinno być zgodne z warunkami podanymi w dokumenta-

cji fabrycznej

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024