Szczególne zasady gospodarki finansowej Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych.

UCHWAŁA Nr 213
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 grudnia 1986 r.
w sprawie szczególnych zasad gospodarki finansowej Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych.

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 56, poz. 283, z 1985 r. Nr 59, poz. 296 i z 1986 r. Nr 42, poz. 202) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
Uchwała reguluje zasady gospodarki finansowej Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych, zwanego dalej "Zarządem".
§  2.
Zarząd prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową, zgodnie z zasadami samofinansowania, pokrywając z uzyskanych przychodów koszty działalności i zobowiązania wobec budżetu państwa, banków i dostawców oraz wydatki na rozwój i inne potrzeby.
§  3.
1.
Podstawą gospodarki finansowej Zarządu jest plan finansowy opracowywany według wytycznych określonych przez Dyrekcję Generalną Lotnictwa Cywilnego.
2.
Plan finansowy ustala przychody i rozchody z całokształtu działalności Zarządu i podlega zatwierdzeniu przez Dyrekcję Generalną Lotnictwa Cywilnego.
§  4.
Minister Komunikacji może zlecić Zarządowi, w zakresie jego działalności, określone zadania do planu lub poza planem, zapewniając niezbędne do tego środki i w razie potrzeby ustalając obowiązujące warunki wykonywania usług, jeżeli nie zostały one ustalone umownie.

Rozdział  2

Przychody, koszty i wynik finansowy.

§  5.
Przez przychód ze sprzedaży rozumie się:
1)
opłaty za korzystanie z lotnisk oraz lotniczych urządzeń i służb naziemnych, pobierane zgodnie z właściwymi umowami i przepisami prawa lotniczego,
2)
opłaty z tytułu najmu pomieszczeń i używanie terenów lotniskowych wraz z opłatami za związane z tym świadczenia, opłaty za usługi parkingowe, za umieszczenie reklam oraz za inne świadczone przez Zarząd usługi pozalotnicze,
3)
opłaty pobierane od jednostek prowadzących za zgodą Zarządu działalność gospodarczą (handlową) na terenie lotnisk cywilnych,
4)
wpływy z tytułu świadczeń na rzecz ochrony lotnictwa cywilnego oraz organów kontroli granicznej i celnej.
§  6.
1.
Koszty działalności Zarządu są finansowane z przychodów ze sprzedaży.
2.
Do kosztów działalności Zarządu zalicza się również koszty amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także koszty remontów kapitalnych środków trwałych.
§  7.
1.
Wynik finansowy Zarządu stanowi różnicę między przychodami ze sprzedaży, a kosztami własnymi, skorygowaną o saldo strat i zysków nadzwyczajnych.
2.
Wynik finansowy dodatni jest zyskiem, a wynik finansowy ujemny - stratą Zarządu.
3.
Roczny bilans i wykazany w nim wynik finansowy Zarządu podlega weryfikacji sprawdzającej jego rzetelność i prawidłowość, dokonanej przez właściwy organ Ministra Finansów.
4.
Zweryfikowany zysk, pomniejszony o podatek od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń, Zarząd przekazuje na fundusz rozwoju.

Rozdział  3

Fundusze.

§  8.
1.
Zarząd tworzy następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy,
2)
fundusz rozwoju,
3)
zakładowy fundusz nagród,
4)
zakładowy fundusz socjalny,
5)
zakładowy fundusz mieszkaniowy.
2.
Zasady tworzenia funduszy wymienionych w ust. 1 pkt 3-5 regulują odrębne przepisy.
§  9.
1.
Fundusz statutowy Zarządu odzwierciedla wartość jego środków trwałych, wartości niematerialne i prawne oraz wartość środków obrotowych i zachodzące w nich zmiany. Fundusz ten powinien równać się co najmniej wartości netto posiadanych środków trwałych, wartościom niematerialnym i prawnym oraz części wartości środków obrotowych.
2.
Zarząd finansuje środki obrotowe z tej części funduszu statutowego, która nie służy na finansowanie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Środki obrotowe powinny być w całości finansowane z funduszu statutowego. W uzasadnionych przypadkach Zarząd może zaciągać w banku kredyty obrotowe, spłacane z funduszu rozwoju, na sfinansowanie przyrostu wartości środków obrotowych, nie znajdującego pokrycia w możliwości jednorazowego zasilenia funduszu statutowego w obrocie z funduszu rozwoju.
§  10.
1.
Fundusz rozwoju jest tworzony z:
1)
odpisów amortyzacyjnych,
2)
zysku,
3)
dochodów z likwidacji lub sprzedaży środków trwałych,
4)
części funduszu statutowego, która nie służy na pokrycie wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a jest zbędna dla finansowania środków obrotowych,
5)
wpłat innych jednostek.
2.
Środki funduszu rozwoju przeznacza się na:
1)
spłatę zaciągniętych kredytów bankowych,
2)
finansowanie inwestycji,
3)
uzupełnienie funduszu statutowego w części dotyczącej środków obrotowych,
4)
pokrycie kosztów likwidacji lub sprzedaży środków trwałych,
5)
wpłaty przekazywane na rzecz innych jednostek w postaci pożyczek bądź na finansowanie wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych.

Rozdział  4

Finansowanie środków trwałych.

§  11.
1.
Inwestycje polegające na budowie i rozbudowie lotnisk, portów (dworców) lotniczych i systemów zabezpieczenia ruchu lotniczego, łącznie z zakupem urządzeń stanowiących wyposażenie tych inwestycji, mogą być finansowane w całości lub w części dotacją z budżetu centralnego, z możliwością partycypacji zainteresowanych użytkowników. Wielkość dotacji z budżetu na inwestycje jest określana corocznie w ustawie budżetowej.
2.
W pozostałym zakresie inwestycje Zarządu są finansowane z funduszu rozwoju.
3.
Na finansowanie inwestycji Zarząd może zaciągać kredyty bankowe według zasad obowiązujących przedsiębiorstwa państwowe. Kredyty te będą spłacane z funduszu rozwoju.
§  12.
Za zgodą Ministra Komunikacji mogą być przekazywane do dyspozycji Zarządu środki uzyskiwane od zainteresowanych organów i jednostek gospodarczych krajowych i zagranicznych na przedsięwzięcia wspólne w zakresie lotnisk oraz lotniczych urządzeń i służb naziemnych, koordynowane zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie organizacji lotnictwa cywilnego.
§  13.
1.
Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne podlegają amortyzacji na zasadach ustalonych dla przedsiębiorstw państwowych.
2.
Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegają przekazaniu:
1)
do budżetu państwa - w wysokości odpowiadającej procentowi odpisów amortyzacyjnych wpłacanych do budżetu centralnego przez przedsiębiorstwa państwowe,
2)
na fundusz rozwoju - w pozostałej kwocie amortyzacji.
3.
Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, powstałych po dniu wejścia w życie niniejszej uchwały i w całości sfinansowanych środkami własnymi Zarządu, nie podlegają podziałowi, o którym mowa w ust. 2.
4.
Zarządowi przysługują ulgi we wpłatach części odpisów amortyzacyjnych do budżetu centralnego, zwane dalej "ulgami amortyzacyjnymi", od realizowanych inwestycji, o których mowa w § 11 ust. 1, w wysokości 30% ich wartości kosztorysowej. W poszczególnych latach ulga amortyzacyjna nie może przekraczać 30% faktycznie poniesionych nakładów na daną inwestycję, z tym że wysokość ulgi amortyzacyjnej nie może być wyższa od kwoty należnej wpłaty odpisów amortyzacyjnych do budżetu, o których mowa w ust. 2 pkt 1.
5.
Ulga amortyzacyjna przysługuje również w okresie spłaty kredytów zaciągniętych po dniu 31 grudnia 1986 r. na inwestycje wymienione w ust. 4, w wysokości 50% amortyzacji naliczonej od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, powstałych w wyniku tych inwestycji.
6.
Do Zarządu stosuje się przepisy określone dla przedsiębiorstw państwowych, których organem założycielskim są naczelne i centralne organy administracji państwowej, dotyczące trybu zawiadamiania urzędu skarbowego o podejmowaniu inwestycji kwalifikującej się do ulgi amortyzacyjnej, zasad obliczania ulg, o których mowa w ust. 4 i 5, oraz sankcji za niewłaściwe ich wykorzystanie.

Rozdział  5

Finansowanie wynagrodzeń.

§  14.
Do Zarządu stosuje się zasady kształtowania środków na wynagrodzenia i opodatkowania z tytułu ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń, obowiązujące w przedsiębiorstwach państwowych.

Rozdział  6

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  15.
Do czasu wdrożenia w Zarządzie zasad, o których mowa w § 14, fundusz wynagrodzeń Zarządu podlega korekcie z zastosowaniem wskaźnika 0,4% wykonanego za rok ubiegły funduszu wynagrodzeń osobowych za każdy 1% przekroczenia dochodów w stosunku do ubiegłego roku w cenach bieżących, po uwzględnieniu skutków zmiany kursów walut.
§  16.
Zasady prowadzenia gospodarki dewizowej oraz rachunków odpisów dewizowych regulują odrębne przepisy.
§  17.
W sprawach nie uregulowanych ustawą stosuje się przepisy prawa budżetowego dotyczące zakładów budżetowych.
§  18.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1987 r., z tym że przepis § 15 ma zastosowanie do rozliczenia funduszu wynagrodzeń osobowych za 1986 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024