Ograniczenia w dostawie i zużyciu opału dla ludności w latach 1987-1990.

UCHWAŁA NR 108
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 1987 r.
w sprawie ograniczeń w dostawie i zużyciu opału dla ludności w latach 1987-1990.

Na podstawie art. 26 pkt 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz. U. Nr 21, poz. 96) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1)
opale - rozumie się przez to następujące paliwa stałe: węgiel kamienny wszystkich sortymentów (z wyjątkiem mułów i przerostów), brykiety z węgla kamiennego, węgiel brunatny gruby, brykiety z węgla brunatnego oraz koks,
2)
w celach bytowych - rozumie się przez to zużycie opału do ogrzewania pomieszczeń oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej i posiłków.
§  2.
1.
Wprowadza się w okresie do dnia 31 grudnia 1990 r. ograniczenia w dostawie i zużyciu opału:
1)
w gospodarstwach domowych - na cele bytowe,
2)
w indywidualnych gospodarstwach rolnych - na cele produkcji rolniczej.
2.
Ograniczenia, o których mowa w ust. 1, są realizowane przez normowanie sprzedaży opału.
§  3.
1.
Sprzedaż opału dla odbiorców indywidualnych na cele bytowe odbywa się zgodnie z normami określonymi w załączniku nr 1 do uchwały na okresy obrachunkowe od dnia 1 kwietnia danego roku do dnia 31 marca roku następnego.
2.
Opał powinien być sprzedawany w rodzaju dostosowanym do posiadanych przez nabywcę urządzeń grzewczych.
3.
W braku danego rodzaju opału może być sprzedany inny rodzaj opału, z zastosowaniem zamienników określonych w załączniku nr 1 do uchwały.
§  4.
1.
Sprzedaż opału na cele produkcji rolniczej:
1)
odbywa się zgodnie z normami określonymi w załączniku nr 2 do uchwały oraz przepisami § 3 ust. 2 i 3,
2)
w postaci grubych sortymentów węgla kamiennego i koksu nie może przekroczyć 15 ton w roku kalendarzowym na jedno gospodarstwo rolne.
2.
Ograniczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do gospodarstw specjalizujących się w produkcji drobiarskiej, ogrodniczej i trzody chlewnej.
§  5.
W razie korzystania z gazu przewodowego, energii elektrycznej lub energii cieplnej z systemu ciepłowniczego:
1)
na cele bytowe - nie przysługuje prawo do zakupu opału,
2)
na cele produkcji rolniczej - sprzedaż opału następuje w ilości wynikającej z norm sprzedaży opału, zmniejszonej o ekwiwalentną ilość zużywanego gazu lub energii elektrycznej, zgodnie z zamiennikami określonymi w załączniku nr 1 do uchwały.
§  6. 1
(skreślony).
§  7.
W zamian za węgiel kamienny gruby lub koks w naturze przysługuje ekwiwalent pieniężny w razie rezygnacji przez uprawnionych:
1)
z zakupu węgla kamiennego grubego lub koksu przysługującego na cele produkcji rolniczej,
2)
z odbioru całości lub części deputatu węglowego w naturze należnego na podstawie układów zbiorowych pracy.
§  8.
Minister Handlu Wewnętrznego i Usług w porozumieniu z Ministrami Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Gospodarki Materiałowej i Paliwowej, a także Zarządem Głównym Centralnego Związku Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" zapewni organizację sprzedaży opału dla ludności zgodnie z zasadami wynikającymi z uchwały.
§  9.
Minister Finansów zapewni środki finansowe z rezerwy budżetu państwa na należności, jakie powstaną z tytułu wypłat określonych w § 7 pkt 1.
§  9a. 2
Ministrowie będący stronami układów zbiorowych pracy, których postanowienia przewidują dokonywanie przez zakłady pracy zbiorowych zakupów węgla na potrzeby swoich pracowników w ramach ekwiwalentów pieniężnych za deputaty węglowe, zapewniają z zachowaniem zasad i trybu określonych w odrębnych przepisach, aby w razie dokonywania tych zakupów następowały one z zachowaniem norm sprzedaży opału określonych w uchwale dla odbiorców indywidualnych na cele bytowe, natomiast z uwzględnieniem ilości węgla, za którą jest wypłacany ekwiwalent pieniężny, tylko wtedy, gdy możliwość zakupu takiej ilości węgla wynika wprost z postanowień układu zbiorowego pracy.
§  10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 31 października 1987 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

NORMY SPRZEDAŻY OPAŁU DLA ODBIORCÓW INDYWIDUALNYCH NA CELE BYTOWE

1. Ustala się następujące normy sprzedaży węgla kamiennego lub brykietów z węgla kamiennego dla odbiorców indywidualnych na okres obrachunkowy:

1) mieszkania ogrzewane indywidualnie ludności miejskiej, nauczycieli zatrudnionych oraz zamieszkałych na terenie wsi i nauczycieli-emerytów (rencistów) oraz właścicieli gospodarstw rolnych do 0,5 ha (z wyjątkiem gospodarstw prowadzących uprawy pod szkłem), a także rolników-emerytów (rencistów), jeżeli prowadzą odrębne gospodarstwo domowe:

a) mieszkania ogrzewane piecami węglowymi:

- lokal 1-izbowy - 1.000 kg węgla kamiennego lub brykietów z węgla kamiennego,

- lokal 2-izbowy - 1.200 kg węgla kamiennego lub brykietów z węgla kamiennego,

- lokal 3-izbowy - 1.800 kg węgla kamiennego lub brykietów z węgla kamiennego,

- lokal 4-izbowy - 2.000 kg węgla kamiennego lub brykietów z węgla kamiennego,

- lokal 5-izbowy - 2.200 kg węgla kamiennego lub brykietów z węgla kamiennego,

b) mieszkania z indywidualnym systemem centralnego ogrzewania w domach jednorodzinnych i wielorodzinnych - 40 kg węgla kamiennego lub jego brykietów na 1 m2 powierzchni mieszkalnej (bez względu na liczbę osób), nie więcej jednak niż 4.800 kg węgla kamiennego lub brykietów z węgla kamiennego,

c) na 1 trzon kuchenny w mieszkaniu, w którym nie korzysta się na cele bytowe z gazu przewodowego lub energii elektrycznej, przy liczbie osób zamieszkałych w dniu zgłoszenia wniosku o przydział opału:

- 1 lub 2 osoby - 400 kg węgla kamiennego lub brykietów z węgla kamiennego,

- 3 - 5 osób - 500 kg węgla kamiennego lub brykietów z węgla kamiennego,

- 6 i więcej osób - 600 kg węgla kamiennego lub brykietów z węgla kamiennego,

2) mieszkania ogrzewane indywidualne w gospodarstwach rolnych o obszarze powyżej 0,5 ha oraz w gospodarstwach prowadzących uprawy pod szkłem i innych pomieszczeniach ogrzewanych bez względu na ich obszar - 1.300 kg węgla kamiennego lub brykietów z węgla kamiennego.

2. Ustala się następujące zamienniki różnych rodzajów paliw, które odpowiadają 1.000 kg węgla kamiennego lub brykietów z węgla kamiennego:

Lp. Rodzaj paliwa Jednostka miary Współczynnik przeliczeniowy (mnożnik)
ogrzewanie przygotowanie ciepłej wody użytkowej przygotowanie posiłków
1 2 3 4 5 6
1 Węgiel brunatny gruby kg 2.700 2.700 -
2 Brykiety z węgla brunatnego kg 1.500 - -
3 Koks opałowy kg 800 800 -
4 Gaz ziemny wysokometanowy m3 450 450 280
5 Gaz ziemny zaazotowany m3 670 670 420
6 Gaz koksowniczy m3 920 920 580
7 Gaz bezprzewodowy m3 - 340 210
8 Energia elektryczna kWh 3.450 3.450 2.750

ZAŁĄCZNIK Nr  2

NORMY SPRZEDAŻY WĘGLA KAMIENNEGO NA CELE PRODUKCJI ROLNICZEJ

Lp. Wyszczególnienie Norma sprzedaży w kg
1 2 3
I. Produkcja zwierzęca
1 Za dostawę każdego zakontraktowanego tucznika 270
2 Za każdą sprzedaną do okręgowego przedsiębiorstwa obrotu zwierzętami hodowlanymi loszkę lub knurka 250
3 Na każdą używaną maciorę 150
4 Na każdego utrzymywanego knura 120
5 Za każdego warchlaka sprzedanego w ramach umowy kontraktacyjnej lub kooperacyjnej 25
6 Za każdą dostarczoną zakontraktowaną sztukę młodego bydła rzeźnego 50
7 Za każdą jałówkę sprzedaną do chowu 100
8 Za każde cielę sprzedane do uspołecznionej jednostki skupu 50
9 Za 1.000 litrów mleka dostarczonego do zlewni 150
10 Za każdą dostarczoną owcę rzeźną, maciorkę lub tryczka 30
11 Za 1 kg żywca drobiowego dostarczonego na podstawie zawartych umów 1
12 Na podstawie zawartych umów:
1) na odchów piskląt wszystkich gatunków drobiu - na 1 sztukę 2,5
2) na nioski i samce kur i indyków - na 1 sztukę 2,5
3) na nioski i samce kaczek i gęsi - na 1 sztukę 2
13 Na chów drobnego inwentarza:
1) za 1 zakontraktowaną skórę dostarczoną do skupu

uspołecznionego:

- lisa polarnego, lisa pospolitego i jenota 10
- norki lub tchórza 5
2) za dostarczoną do punktu skupu lub ubojni nutrię lub jej skórę 5
3) na 1 fermę króliczą przy obsadzie 50 sztuk samic 800
II. Produkcja roślinna
Zaopatrzenie gospodarstw ogrodniczych pod uprawę kontraktowanych warzyw, kwiatów i grzybów uprawnych
14 Zaopatrzenie podstawowe:
1) na 1 m2 ogólnej powierzchni produkcyjnej w szklarniach

ogrzewanych

2) na 1 m2 ogólnej powierzchni produkcyjnej w tunelach

ogrzewanych technicznie

20
3) na 1 m2 ogólnej powierzchni produkcyjnej w pomieszczeniach

ogrzewanych do produkcji grzybów uprawnych

20
15 Zaopatrzenie dodatkowe:
1) po zrealizowaniu dostaw - za każdy kilogram warzyw ze szklarni

ogrzewanych

8
2) po zrealizowaniu dostaw - za każdy kilogram warzyw z tunelów

ogrzewanych technicznie

4
3) po zrealizowaniu dostaw - za każdy kilogram grzybów uprawnych 8
16 Na dosuszanie zakontraktowanych nasion ogrodniczych z 1 ha gruntu 2.000
17 Na wyprodukowanie rozsad do obsadzenia plantacji nasiennych i upraw ogrodniczych na 1 m2 pomieszczenia ogrzewanego technicznie 40
18 Na 1 kg wysuszonych liści tytoniowych dla poszczególnych grup tytoniu:
1) tytonie jasne 3,8
2) tytonie ciemne 2,9
3) tytonie cygarowe i machorka 2,6
19 Na wyprażanie 1 m3 ziemi inspektowej 100
20 Na produkcję 1 m2 rozsad pod folią 25
21 Za 1 tonę zakontraktowanego chmielu 3.000
22 Na dosuszanie 1 tony surowców zielarskich 2.000
1 § 6 skreślony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 7 z dnia 11 stycznia 1988 r. (M.P.88.1.2) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1988 r.
2 § 9a dodany przez § 1 pkt 2 uchwały nr 7 z dnia 11 stycznia 1988 r. (M.P.88.1.2) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1988 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024