Postępowanie z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zgłaszanymi przez obywateli na zebraniach.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA I RADY MINISTRÓW
z dnia 15 kwietnia 1987 r.
w sprawie postępowania z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zgłaszanymi przez obywateli na zebraniach.

W celu usprawnienia postępowania z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zgłaszanymi przez obywateli na zebraniach, oraz zapewnienia warunków do skutecznego i kompetentnego rozpatrywania tych wniosków Rada Państwa i Rada Ministrów uchwalają, co następuje:
§  1.
1.
Uchwała reguluje postępowanie rad narodowych i ich organów z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zgłaszanymi przez obywateli na zebraniach, w szczególności:
1)
przedwyborczych oraz spotkaniach kandydatów na posłów i kandydatów na radnych z wyborcami,
2)
spotkaniach posłów i radnych z wyborcami,
3)
związanych z ogólnokrajowymi, regionalnymi lub lokalnymi kampaniami prowadzonymi przez organizacje polityczne,
4)
organizowanych przez ogniwa Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego, związki zawodowe, organizacje społeczne oraz samorząd mieszkańców w miastach i na wsi, samorządy pracownicze i spółdzielcze.
2.
W rozumieniu niniejszej uchwały wnioskami o charakterze ogólnospołecznym są zgłaszane na zebraniach przez obywateli wnioski dotyczące spraw publicznych, odzwierciedlające dążenia, propozycje i poglądy na problemy o znaczeniu lokalnym, regionalnym lub ogólnopaństwowym.
§  2.
W postępowaniu z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zwanymi dalej "wnioskami", wskazane jest, aby organizatorzy zebrań kierowali się następującymi zasadami:
1)
wniosek należy uznać za przyjęty przez zebranie, gdy z przebiegu zebrania wynika, że uzyskał poparcie większości zebranych obywateli,
2)
poddając zgłoszony wniosek pod dyskusję, należy zwracać uwagę zwłaszcza na zgodność z interesem społecznym oraz możliwości realizacyjne wniosku,
3)
przyjęty wniosek powinien być zaprotokołowany zwięźle i konkretnie, zwłaszcza co do jego przedmiotu wraz - jeżeli to możliwe - ze wskazaniem adresata wniosku.
§  3.
1.
Wnioski przyjęte przez zebranie organizator zebrania przekazuje - za pośrednictwem terenowego organu administracji państwowej o właściwości ogólnej - radzie narodowej stopnia podstawowego, właściwej ze względu na miejsce zebrania, na piśmie wraz z krótką informacją o zebraniu.
2.
Jeżeli w danej organizacji ustalono wewnętrzny tryb zgłaszania wniosków, wnioski może przekazywać radzie narodowej właściwy organ tej organizacji.
3.
Wnioski przyjęte przez zebranie o charakterze ogólnym lub ogólnokrajowym, jeżeli nie dotyczą spraw lokalnych, należy przekazywać wojewódzkim radom narodowym albo organom naczelnym lub centralnym.
§  4.
1.
Prezydia rad narodowych stopnia podstawowego przy udziale organów wykonawczych i zarządzających tych rad rozpatrują wnioski przekazane radom narodowym i w zależności od oceny społecznej słuszności, a także przedmiotu wniosku, postanawiają o jego dalszym biegu.
2.
Do udziału w czynnościach, o których mowa w ust. 1, prezydium rady narodowej zaprasza w szczególności przedstawicieli właściwych ogniw Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego.
3.
Prezydium rady narodowej może powierzyć wstępne rozpatrywanie wniosków komisji rady bądź specjalnie powołanemu zespołowi; przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  5.
Wnioski, których przedmiotem są sprawy gospodarcze wymagające nakładów inwestycyjnych, powinny być przyjmowane do realizacji w ramach planu społeczno-gospodarczego i budżetu rady narodowej, jeżeli nie prowadzą do rozproszenia środków finansowych, materiałowych, a także wysiłków ludzkich.
§  6.
1.
Nadanie biegu wnioskowi przez prezydium rady narodowej polega na:
1)
skierowaniu wniosku do realizacji przez terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej,
2)
przekazaniu wniosku działającej na danym terenie jednostce nie podporządkowanej radzie narodowej wraz z opinią lub wskazaniem co do jego realizacji, w zakresie spraw należących do właściwości rady narodowej,
3)
przekazaniu wniosku wskazanemu adresatowi, jeżeli jest nim organ, instytucja lub organizacja działająca na obszarze właściwości rady narodowej,
4)
przekazaniu wniosku wojewódzkiej radzie narodowej, jeżeli dotyczy on spraw lub organów i jednostek o charakterze bądź zasięgu ogólnowojewódzkim czy regionalnym, a także wówczas, gdy adresatami wniosków albo właściwymi do ich rozpatrzenia są organy naczelne lub centralne.
2.
W razie negatywnego stanowiska prezydium, należy wyczerpująco uzasadnić motywy takiego stanowiska.
3.
Prezydia rad narodowych określają sposoby powiadamiania organizatorów zebrań o rozstrzygnięciach dotyczących wniosków.
4.
W uzasadnionych przypadkach prezydium rady narodowej może przedstawiać wnioski do rozpatrzenia radzie narodowej na sesji, wraz ze swoją opinią.
§  7.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego:
1)
ewidencjonują wnioski przekazywane radom narodowym,
2)
ustalają harmonogram realizacji wniosków przyjętych przez prezydium rady narodowej w sprawach należących do właściwości rady, jej organów lub jednostek podporządkowanych radzie narodowej,
3)
stosownie do postanowień prezydium - realizują wnioski lub przekazują je do realizacji adresatom bądź wskazanym organom i jednostkom albo wojewódzkim radom narodowym.
§  8.
1.
Przepisy § 3 ust. 1 oraz § 4-7 stosuje się odpowiednio do postępowania z wnioskami w wojewódzkich radach narodowych.
2.
Przyjęte przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej wnioski, kierowane do organów naczelnych i centralnych, należy przekazywać tym organom w postaci zbiorczych wykazów; o przekazaniu wniosku należy powiadomić organizatora zebrania.
§  9.
Rady narodowe sprawują kontrolę postępowania ich prezydiów z wnioskami. Prezydia rad narodowych systematycznie informują rady na sesjach o działaniach związanych z rozpatrywaniem wniosków.
§  10.
Rady narodowe dokonują okresowych, kompleksowych ocen sposobu załatwiania i realizacji wniosków przez swoje organy i podporządkowane jednostki, a także przez działające na danym terenie jednostki nie podporządkowane radom oraz organizacje, a wyniki tych ocen podają do wiadomości wyborcom.
§  11.
1.
Zgodnie z obowiązującymi zasadami, wyrażonymi w przepisach ogólnych, każdy organ, instytucja, jednostka i organizacja mają obowiązek rozpatrywania wniosków bez zbędnej zwłoki i udzielania wyczerpujących odpowiedzi na nie; odpowiedzi należy udzielać za pośrednictwem organizatorów zebrań.
2.
Na organizatorach zebrań ciąży powinność stosownego powiadamiania wnioskodawców o treści udzielonej odpowiedzi.
3.
W uzasadnionych przypadkach, zwłaszcza ze względu na charakter wniosku, udzielenie odpowiedzi lub poinformowanie o sposobie załatwienia wniosku może nastąpić w drodze publikacji w środkach masowego przekazu, zwłaszcza w prasie.
§  12.
Przy wykonywaniu zadań związanych z przyjmowaniem i rozpatrywaniem wniosków, jak również przy realizacji wniosków rady narodowe oraz ich organy korzystają ze współpracy odpowiednich ogniw Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego, a także działających na ich terenie organizacji politycznych, społecznych, zawodowych oraz samorządów, współdziałając z organami samorządu mieszkańców miast i wsi.
§  13.
Rady narodowe mogą określać szczegółowo, w drodze wytycznych, zadania swoich organów w zakresie postępowania z wnioskami, stosownie do zasad wyrażonych w niniejszej uchwale.
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024