Szczegółowe zasady eksploatacji stacji uzdatniania wody.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MATERIAŁOWEJ I PALIWOWEJ
z dnia 28 lutego 1987 r.
w sprawie szczegółowych zasad eksploatacji stacji uzdatniania wody.

Na podstawie art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz. U. Nr 21, poz. 96) oraz w związku z § 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1985 r. w sprawie określenia kompetencji niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej zastrzeżonych w przepisach szczególnych dla organów zniesionych (Dz. U. Nr 63, poz. 334) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa szczegółowe zasady eksploatacji stacji uzdatniania wody w jednostkach gospodarki uspołecznionej i nie uspołecznionej.
2.
Szczegółowych zasad eksploatacji nie stosuje się do stacji uzdatniania wody pitnej oraz wody do celów sanitarnych.
3.
Eksploatację stacji uzdatniania wody należy prowadzić zgodnie z przepisami zarządzenia oraz ogólnymi zasadami eksploatacji, określonymi w zarządzeniu Ministrów Górnictwa i Energetyki oraz Gospodarki Materiałowej i Paliwowej z dnia 18 lipca 1986 r. w sprawie ogólnych zasad eksploatacji urządzeń i instalacji energetycznych (Monitor Polski Nr 25, poz. 174).
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o stacjach uzdatniania wody, rozumie się przez to:
1)
stacje uzdatniania wody do zasilania układów chłodzenia kondensatorów turbin i innych urządzeń energetycznych,
2)
stacje uzdatniania wody do zasilania kotłów wodnych oraz urządzeń i sieci ciepłowniczych,
3)
stacje uzdatniania wody dodatkowej do zasilania kotłów parowych i obiegów wodno-parowych.
§  3.
1.
Przed przyjęciem do eksploatacji stacji uzdatniania wody nowych, przebudowanych lub po remoncie należy sprawdzić, czy jakość produkowanej wody jest zgodna z dokumentacją i spełnia wymagania obowiązujących norm.
2.
Ruchowi próbnemu powinny być poddane wszystkie stacje uzdatniania wody.
3.
Warunki ruchu próbnego powinny być uzgodnione między użytkownikiem (zakładem), producentem urządzeń i wykonawcą stacji, z tym że czas ruchu próbnego nie może być krótszy niż 72 godziny. Ruch próbny powinien być prowadzony przy maksymalnej projektowanej wydajności stacji i wymaganej jakości wody uzdatnionej.
§  4.
Przyjęcie do eksploatacji stacji uzdatniania wody powinno nastąpić przed:
1)
uruchomieniem urządzeń wymagających chłodzenia wodą uzdatnioną,
2)
rozpoczęciem napełniania sieci ciepłowniczej,
3)
rozpoczęciem chemicznego oczyszczania nowych kotłów wodnych lub parowych.
§  5.
Stacje uzdatniania wody nie mogą być przyjęte do eksploatacji bez sprawnej instalacji do unieszkodliwiania ścieków, powstających przy produkcji wody uzdatnionej
§  6.
1.
Programy pracy stacji uzdatniania wody powinny zawierać w szczególności:
1)
bilans rocznego zapotrzebowania zakładu na wodę uzdatnioną, z podziałem na kwartały,
2)
zasady gospodarki wodą zużytą i ściekami,
3)
prognozę średniodobowej wydajności stacji uzdatniania wody, w zależności od wielkości produkcji energii elektrycznej i cieplnej oraz ewentualnych zmian jakości wody surowej, przeznaczonej do uzdatniania,
4)
wskaźniki zużycia chemikaliów wraz z prognozą zmian wynikających ze stopnia zużycia jonitów oraz ewentualnych zmian jakości wody surowej,
5)
bilans energetyczny i cieplny stacji.
2.
Program pracy stacji uzdatniania wody należy aktualizować raz w roku.
§  7.
1.
Stacje uzdatniania wody powinny być w stałej gotowości do produkowania wody o wymaganych własnościach i w ilościach wystarczających na pokrycie strat eksploatacyjnych w obiegach i strat występujących podczas rozruchów urządzeń energetycznych oraz do utrzymania odpowiednich zapasów.
2.
Straty w obiegach wodno-parowych powstałe w wyniku odmulania oraz ubytków wskutek nieszczelności nie powinny przekraczać:
1)
w obiegach wodno-parowych z kotłami o ciśnieniu powyżej 4 MPa - 3% wydajności wszystkich kotłów, z tym że ilość tę należy powiększyć o straty skroplin nie zwróconych przez obcych odbiorców pary, o straty pary na odgazowanie wody do sieci cieplnej, o straty pary do zdmuchiwaczy kotłowych i do ogrzewania oleju opałowego oraz o ilości pary na potrzeby stacji oczyszczania kondensatu,
2)
w obiegach wodno-parowych z kotłami o ciśnieniu poniżej 4 MPa - strat ustalonych w drodze pomiaru podczas ruchu próbnego.
3.
Straty w obiegu ciepłowniczym nie powinny przekraczać 2% godzinowego rzeczywistego natężenia przepływu wody sieciowej.
4.
Zapasy wody uzdatnionej do zasilania obiegów ciepłowniczych i wodno-parowych powinny być nie mniejsze od 6-godzinnej wydajności stacji.
§  8.
1.
W każdej stacji uzdatniania wody należy prowadzić dokumentację ruchową, określającą pracę stacji pod względem ilościowym i jakościowym, w szczególności zawierającą bilanse wody i chemikaliów oraz ocenę jakości uzdatniania wody i stanu technicznego urządzeń.
2.
Jakość wody należy kontrolować po każdym stadium obróbki. Zakres i metodyka wykonywanych analiz chemicznych powinny być zgodne z wymaganiami norm.
3.
Dokumentacja ruchowa powinna zawierać:
1)
dobowe raporty ruchowe,
2)
dziennik operacyjny,
3)
książkę instalacji,
4)
książkę usterek.
4.
Zaleca się prowadzenie zapisów o zdarzeniach ruchowych co najmniej raz na zmianę.
§  9.
1.
Do uzdatniania wody należy stosować chemikalia odpowiadające wymaganiom norm. Chemikalia powinny być dostarczone z atestami dostawców. W szczególności:
1)
w stacjach uzdatniania wody do obiegów wodno-parowych należy stosować ług sodowy oraz kwas solny i siarkowy (kontaktowy) gatunku I,
2)
jakość jonitów z importu powinna być gwarantowana przez dostawcę, przy czym nie dopuszcza się transportowania i przechowywania jonitów w temperaturze poniżej +50C oraz ich przechowywania i eksploatowania w temperaturach wyższych niż dopuszczone przez dostawcę,
3)
podczas eksploatacji jonitów należy oznaczać ich zdolność wymienną nie rzadziej niż co 2 lata.
2.
Zapas chemikaliów do uzdatniania wody powinien być równy co najmniej jednomiesięcznemu zapotrzebowaniu przy maksymalnej projektowanej wydajności stacji. Zaleca się, aby zapasy kwasu solnego i roztworu wodorotlenku sodowego mogły pokryć zapotrzebowanie równe dwumiesięcznemu zużyciu, przy maksymalnej wydajności stacji.
3.
Zaleca się utrzymywanie rezerwy wodorotlenku sodowego w postaci płatków, lasek i granulek, wystarczającej na pokrycie 6-dniowego zapotrzebowania.
4.
Zapas jonitów i materiałów filtracyjnych nie powinien przekraczać w zasadzie jednorocznego zapotrzebowania na uzupełnienie ilości złoża. Straty jonitów podczas rocznej eksploatacji nie mogą być wyższe niż 5% ilości znajdującej się w wymiennikach.
§  10.
1.
Przy dokonywaniu oceny stanu technicznego urządzeń stacji uzdatniania wody należy uwzględniać w szczególności:
1)
wyniki analiz zapisów zawartych w dokumentacji ruchowej,
2)
wyniki badań i zaleceń zawartych w protokołach pokontrolnych,
3)
wyniki oględzin i pomiarów stanu chemoodpornych zabezpieczeń urządzeń, zbiorników, kanałów, rurociągów, armatury i pomp,
4)
wyniki oględzin zewnętrznych i wewnętrznych powierzchni urządzeń i zbiorników nie zabezpieczonych chemoodpornie,
5)
stopień zużycia jonitów i mas filtracyjnych.
2.
Oceny stanu technicznego poszczególnych urządzeń stacji należy dokonywać raz w roku, a zbiorników magazynowych kwasu solnego i siarkowego - co 6 miesięcy.
3.
W stacjach uzdatniania wody do obiegów wodno-parowych z kotłami parowymi o ciśnieniu powyżej 8 MPa zaleca się przeprowadzanie raz na 2 lata prób i pomiarów pod kierunkiem wyspecjalizowanej jednostki pomiarowo-badawczej.
§  11.
Planowane remonty urządzeń należy skoordynować z remontami innych urządzeń zasilanych przez stacje uzdatniania wody.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024