Plan kredytowy, bilans pieniężnych przychodów i wydatków ludności i założenia polityki pieniężno-kredytowej na rok 1984.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 29 grudnia 1983 r.
o planie kredytowym, bilansie pieniężnych przychodów i wydatków ludności i założeniach polityki pieniężno-kredytowej na rok 1984.

§  1.
1.
Uchwala się plan kredytowy wraz z bilansem pieniężnych przychodów i wydatków ludności oraz założeniami polityki pieniężno-kredytowej na rok 1984, stanowiące załączniki nr 1-3.
2.
Banki realizując założenia polityki pieniężno-kredytowej powinny dostosowywać rozmiary udzielanych kredytów do wielkości środków pieniężnych gromadzonych na rachunkach bankowych.
§  2.
Banki nie mogą przekroczyć określonej w planie kredytowym kwoty przyrostu zadłużenia z tytułu kredytów:
1)
na inwestycje centralne,
2)
konsumpcyjnych dla ludności.
§  3.
Wielkość kredytów dla indywidualnych gospodarstw rolnych i pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej może zostać zwiększona, w wypadku osiągnięcia wyższego od przyjętego w planie kredytowym przyrostu środków na rachunkach w bankach spółdzielczych, w odpowiedniej proporcji do tego przyrostu.
§  4.
Zobowiązuje się Radę Ministrów do podejmowania działań zapewniających utrzymanie równowagi na poziomie przewidzianym w bilansie pieniężnych przychodów i wydatków ludności.
§  5.
Zobowiązuje się Prezesa Narodowego Banku Polskiego do przedstawiania Sejmowi informacji o istotnych zagrożeniach w realizacji planu kredytowego, powstałych w szczególności w toku realizacji centralnego planu rocznego, budżetu państwa i planu obrotów płatniczych z zagranicą, oraz wniosków wynikających z tych informacji.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PLAN KREDYTOWY NA ROK 1984

Aktywa Planowany przyrost w 1984 r. Planowany stan na 31.12.1984 r. Przewidy

wany stan na 31.12.

1983 r. = 100

Pasywa Planowa

ny przyrost w

1984 r.

Planowa

ny stan na 31.12.

1984 r.

Przewidywany stan na 31.12.

1983 r. = 100

w mld złotych w mld złotych
1 2 3 4 5 6 7 8
I. Kredyty dla

gospodarki

uspołecznionej

295,0 4.418,1 107,1 I. Środki organizacji

gospodarczych

195,0 1.394,8 116,3
1) obrotowe 40,0 2.071,3 102,0 1) rachunki rozliczeniowe

i bieżące

90,0 651,6 116,0
2) inwestycyjne dla

organizacji

gospodarczych

165,0 1.743,9 110,5 2) rachunki środków

funduszów specjalnych

3) rachunki środków na

inwestycje

75,0

30,0

519,6

223,6

116,8

115,5

w tym:
- na inwestycje

centralne

125,0 722,9 120,9 II. Środki instytucji

finansowych

19,0 211,1 109,9
- na inwestycje

przedsiębiorstw

40,0 1.010,3 104,1 1) lokaty Państwowego

Zakładu Ubezpieczeń

12,2 82,2 117,4
3) na inwestycje

budownictwa

mieszkaniowego

90,0 602,9 117,5 2) fundusze własne banków

3) inne fundusze i środki

banków

6,8

-

87,3

41,6

108,4

100,0

II. Kredyty dla gospodarki

nie uspołecznionej

27,8 201,8 115,9 III. Rachunki środków funduszu

aktywizacji zawodowej

6,0 35,2 120,5
1) obrotowe dla

indywidualnych

gospodarstw

rolnych

4,6 52,0 109,7 IV. Wkłady oszczędnościowe i

rachunki bieżące ludności

130,0 1.186,3 112,3
2) inwestycyjne dla

indywidualnych

gospodarstw

rolnych

8,4 91,1 110,2 w tym: oszczędnościowe

wkłady terminowe

50,6 566,2 109,8
3) obrotowe i

inwestycyjne dla

pozarolniczej

gospodarki nie

uspołecznionej

3,7 14,1 135,6 V. Środki budżetowe na

rachunkach bankowych

25,0 255,6 110,8
4) na budownictwo

mieszkaniowe dla

indywidualnych

rolników i

pozarolniczej

gospodarki nie

uspołecznionej

11,1 41,6 133,2 VI. Rachunki operacji

zagranicznych

-66,8 1.976,5 96,7
III. Kredyty dla

gospodarstw

domowych

39,7 158,3 133,5 VII. Rozrachunki międzybankowe

i międzyoddziałowe

20,0 255,7 108,5
1) na zakupy ratalne

towarów i usług

20,0 88,4 129,2 VIII. Emisja pieniądza

gotówkowego

132,0 890,4 117,4
2) na indywidualne

budownictwo

mieszkaniowe

18,8 66,9 139,1 w tym:

- zasoby gotówkowe

ludności

120,0 817,2 117,2
3) pożyczki gotówkowe 0,9 3,0 142,9 IX. Inne pasywa 20,0 171,8 113,1
IV. Razem kredyty 362,5 4.778,2 108,2 X. Kwota nie zbilansowana 27,0 27,0 -
V. Kredyty na

sfinansowanie

niedoboru budżetu

Państwa

129,7 436,6 142,3
VI. Inne aktywa 15,0 1.189,6 101,3
Ogółem 507,2 6.404,4 108,6 Ogółem 507,2 6.404,4 108,6

ZAŁĄCZNIK Nr  2

BILANS PIENIĘŻNYCH PRZYCHODÓW I WYDATKÓW LUDNOŚCI

Wyszczególnienie 1983 1984 1983 przewidywane wykonanie 1984 plan
plan przewidywane wykonanie plan 1982 = 100 1983 przewidywane wykonanie = 100
w miliardach złotych
Przychody
1) Wynagrodzenia za pracę 1.990,0 2.190,0 2.560,0 124,8 116,9
2) Świadczenia społeczne 745,4 746,0 837,6 118,2 112,3
3) Odszkodowania, odsetki od wkładów i

inne transfery

119,0 144,4 162,0 128,6 112,2
4) Kredyty udzielone 123,4 144,1 152,0 123,1 105,5
5) Przychody ze sprzedaży produktów

rolniczych

590,0 707,0 750,0 115,3 106,1
6) Przychody pozarolniczej gospodarki nie

uspołecznionej

100,0 157,3 188,0 176,5 119,5
7) Pozostałe przychody 104,6 153,2 178,4 139,8 116,4
Ogółem 3.772,4 4.242,0 4.828,0 123,8 113,8
Wydatki
1) Zakup towarów (fundusz nabywczy) a) 3.010,0 3.200,0 4.239,0 128,0 116,3
2) Opłaty za usługi 346,0 446,0 141,2
3) Podatki i opłaty 84,1 112,0 134,0 149,7 119,6
4) Kredyty spłacone 66,0 74,2 83,0 126,0 111,9
5) Pozostałe wydatki 66,3 101,3 122,0 121,6 120,4
Wydatki razem 3.572,4 3.933,5 4.578,0 129,7 116,4
Zmiany stanów zasobów pieniężnych 200,0 308,5 250,0 78,1 81,0
Ogółem 3.772,4 4.242,0 4.828,0 123,8 113,8
Przychody netto b) 3.622,3 4.055,8 4.611,0 123,2 113,7
a) W przewidywanym wykonaniu 1983 r. - rzeczywiste wydatki na zakup towarów; w planie na 1984 r. - fundusz nabywczy na zakup towarów i usług.

b) Globalne przychody pieniężne ludności, pomniejszone o podatki i opłaty oraz kredyty spłacone. Dostawy towarów i podaż usług - bez uwzględnienia wzrostu cen przewidywanego w 1984 r. 3.960,0

a) towary 3.470,0

b) usługi 490,0

Fundusz nabywczy na zakup towarów i usług 4.239,0

Niedobór towarów i usług 279,0

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Dostawy towarów i podaż usług w cenach prognozowanych dla roku 1984 4.239,0

Nadwyżka (niedobór) towarów i usług -

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZAŁOŻENIA POLITYKI PIENIĘŻNO-KREDYTOWEJ W 1984 R.

1. Polityka pieniężno-kredytowa w 1984 r. będzie zmierzać do osiągania celów społeczno-gospodarczych określonych w uchwale Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 28 kwietnia 1983 r. o narodowym planie społeczno-gospodarczym na lata 1983-1985.

2. W celu stopniowego odzyskiwania równowagi finansowej w gospodarce narodowej i ograniczania procesów inflacyjnych banki będą, przez stosowanie odpowiednich warunków udzielania kredytów, wpływały na:

- pobudzanie efektywności gospodarczej przedsiębiorstw,

- podejmowanie przez przedsiębiorstwa działań dla uzyskania pożądanych zmian w strukturze produkcji.

3. Przeciwdziałanie procesom inflacyjnym polegać będzie na wzmocnieniu polityki trudnego pieniądza. Banki kierując się ustaleniami planu kredytowego będą udzielać kredytów na uzasadnione potrzeby przedsiębiorstw, dążąc do maksymalnego zaangażowania przez nie środków własnych w finansowaniu działalności gospodarczej, a tym samym niedopuszczenia do powstawania nadmiaru środków finansowych pozwalającego na nie uzasadnione wzrostem wydajności pracy zwiększanie środków na cele konsumpcyjne.

4. Dla uzyskania, zgodnie z ustaleniami planu kredytowego, środków na finansowanie inwestycji przedsiębiorstw służących restrukturyzacji gospodarki narodowej banki będą ograniczać udział kredytu w finansowaniu zapasów.

5. Banki będą przestrzegać zasady, że z kredytów korzystać będą mogły wyłącznie przedsiębiorstwa posiadające zdolność kredytową, tj. takie, których bieżąca i przewidywana efektywność gospodarowania oraz stan majątkowy zapewniają wypłacalność gwarantującą zwrot kredytu wraz z należnymi odsetkami w umownych terminach spłaty. Banki będą wycofywać kredyty z przedsiębiorstw, które utracą zdolność kredytową, a także z przedsiębiorstw o niskim poziomie efektywności gospodarowania.

6. W celu stworzenia warunków umożliwiających dalsze dyscyplinowanie gospodarki finansowej przedsiębiorstw oraz zapewnienia stabilizacji ich warunków finansowych, banki dokonują konwersji części kredytu obrotowego finansującego stałe potrzeby przedsiębiorstw. Kredyt ten podlegać będzie spłacie w rocznych ratach na warunkach określonych w umowach kredytowych.

7. Kredyt obrotowy na uzupełniające finansowanie rozwoju będzie udzielany tylko tym przedsiębiorstwom, które zwiększają realne rozmiary działalności gospodarczej.

8. Banki będą udzielać kredytów na częściowe sfinansowanie odtworzenia zapasów w jednostkach handlu rynkowego oraz - w granicach i w zakresie określonych w centralnym planie rocznym na 1984 rok - na sfinansowanie celowych zapasów rezerwowych materiałów i surowców również tym przedsiębiorstwom, które nie zwiększą realnych rozmiarów działalności gospodarczej.

9. Banki będą stosować preferencje w zakresie dostępności kredytów obrotowych i inwestycyjnych oraz stopnia sfinansowania kredytem, uwzględniając założenia centralnego planu rocznego na 1984 rok, w szczególności dotyczące:

- produkcji wyrobów na zaopatrzenie rynku i wyrobów przeznaczonych na eksport,

- gospodarki żywnościowej.

10. Banki będą odmawiać udzielania kredytów na finansowanie produkcji wyrobów objętych zakazem ich wytwarzania lub wykonywanych przy użyciu surowców i materiałów objętych zakazem ich stosowania. Banki będą ograniczać lub odmawiać kredytów przedsiębiorstwom wytwarzającym wyroby i usługi złej jakości.

11. Przedsiębiorstwom, które przeznaczać będą środki funduszu rozwoju na inwestycje nieefektywne lub zwiększające potencjał produkcyjny w dziedzinach, których rozwój nie jest pożądany, banki będą ograniczać kredyty obrotowe.

12. Banki będą kredytować kontynuowane produkcyjne inwestycje centralne objęte narodowym planem społeczno-gospodarczym na lata 1983-1985 w granicach zatwierdzonych wartości kosztorysowych.

13. Banki będą udzielać kredytu na częściowe sfinansowanie rozpoczynanych i wznawianych w roku 1984 inwestycji przedsiębiorstw, związanych z preferowanymi kierunkami, o których mowa w pkt 9, w granicach określonych przez plan kredytowy, pod warunkiem iż udział kredytu w finansowaniu nie będzie przekraczał w zasadzie 30% nakładów, a okres kredytowania, licząc od zaciągnięcia kredytu do terminu jego spłaty wraz z odsetkami, nie przekroczy w zasadzie 5 lat. W ramach kierunków preferowanych z pierwszeństwa korzystać będą inwestycje polegające na zakupach, przemieszczaniu majątku oraz inwestycje modernizacyjne o krótkich cyklach realizacji i małym udziale robót budowlano-montażowych. Dla wspierania tych inwestycji banki będą wykorzystywały środki uzyskane w drodze ograniczania udziału kredytu w finansowaniu środków obrotowych przedsiębiorstw.

14. Banki będą odmawiać uruchamiania nie wykorzystanego kredytu na finansowanie kontynuowanych inwestycji przedsiębiorstw lub żądać przedterminowej spłaty kredytu w wypadkach niedotrzymywania przez kredytobiorców warunków umownych, dotyczących terminowości realizacji inwestycji. Banki nie będą udzielać w 1984 roku dodatkowych kredytów na sfinansowanie wzrostu wartości kosztorysowych inwestycji przedsiębiorstw.

15. W zakresie budownictwa mieszkaniowego banki prowadzić będą politykę kredytową wspierającą realizację założeń programu rozwoju budownictwa mieszkaniowego, dążąc jednocześnie do maksymalnego obniżania przez inwestorów i wykonawców kosztów budowy.

16. Kredyty dla indywidualnych gospodarstw rolnych udzielane będą na finansowanie przedsięwzięć przynoszących wzrost produkcji, a zwłaszcza związanych z realizacją umów kontraktacyjnych, lepszym zagospodarowaniem ziemi, rozwojem bazy paszowej, lepszym wykorzystaniem pasz oraz zmniejszeniem strat surowców rolniczych. Banki udzielając kredytów wymagać będą odpowiednio wysokiego zaangażowania środków własnych przez rolników, przy uwzględnieniu ich sytuacji finansowej i efektywności podejmowanych zamierzeń.

17. Kredyty dla pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej będą udzielane na rozwój zakładów rzemieślniczych produkujących towary na rynek i na eksport oraz świadczących usługi na rzecz rolnictwa i ludności. Udzielając tych kredytów banki wymagać będą również odpowiedniego angażowania środków własnych rzemieślników w finansowaniu potrzeb rozwojowych.

18. Stopa procentowa od zaciąganych w 1984 r. kredytów: rozwojowego na sfinansowanie wzrostu stałych potrzeb i na nowo rozpoczynane inwestycje przedsiębiorstw wynosić będzie 12%. Nie zostanie podwyższona stopa procentowa od tych kredytów, udzielanych jednostkom gospodarki rolnej, przemysłu spożywczego, handlu rynkowego i przemysłu gastronomicznego oraz handlu środkami produkcji. Prezes Narodowego Banku Polskiego może obniżyć oprocentowanie kredytów zaciąganych na sfinansowanie celowych zapasów rezerwowych materiałów i surowców.

19. Oprocentowanie środków i lokat pieniężnych jednostek gospodarki uspołecznionej na rachunkach bankowych utrzymuje się na poziomie obowiązującym w roku 1983.

20. Stopa procentowa od kredytów udzielanych jednostkom gospodarki nie uspołecznionej i ludności, z wyjątkiem kredytów na budownictwo mieszkaniowe, ustalona będzie na poziomie nie niższym od przeciętnej stopy oprocentowania wkładów oszczędnościowych ludności.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024