Zamówienia rządowe na realizację szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki.

UCHWAŁA Nr 180
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 grudnia 1983 r.
w sprawie zamówień rządowych na realizację szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki.

W celu zapewnienia sprawnej realizacji szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się zamówienia rządowe na realizację niektórych, szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki, a zwłaszcza zadań warunkujących postęp naukowo-techniczny i organizacyjny w gospodarce narodowej.
2.
Zamówienie rządowe na zadanie z zakresu rozwoju nauki i techniki, zwane dalej "zamówieniem rządowym", polega na powierzaniu przez właściwy naczelny organ administracji państwowej jednostce organizacyjnej określonej w § 7 realizacji tego zadania na podstawie zawartej umowy.
3.
Zamówieniami rządowymi należy obejmować w szczególności pilne zadania mające kluczowe znaczenie dla poprawy stanu i dalszego rozwoju gospodarki narodowej, wykraczające poza sferę interesów bądź skalę możliwości finansowych poszczególnych przedsiębiorstw lub innych jednostek organizacyjnych.
4.
Zamówienia rządowe mogą dotyczyć również wybranych zadań badawczych warunkujących rozwój nauki.
§  2.
1.
Przedmiotem zamówienia rządowego powinno być rozwiązanie naukowo-techniczne określonego zadania, noszące znamiona postępu, stanowiące sprecyzowany - za pomocą odpowiednich parametrów technicznych i ekonomicznych - rezultat pracy badawczej wraz z jego wdrożeniem do praktyki gospodarczej, opanowaniem produkcji i osiągnięciem zdolności produkcyjnej, warunkującej uzyskanie zamierzonych efektów rzeczowych i ekonomicznych. Dotyczy to również przygotowań do zastosowania oraz wdrażania ważnych krajowych wynalazków.
2.
Przedmiotem zamówienia rządowego może być także wdrożenie lub upowszechnienie w odpowiedniej skali produkcyjnej rozwiązań powstałych w wyniku:
1)
zakończonej pracy badawczej,
2)
ważnego krajowego wynalazku,
3)
zakupionej licencji.
3.
W wypadkach szczególnych - uzasadnionych charakterem zadania - przedmiotem zamówienia rządowego może być tylko praca badawcza w rozumieniu przepisów w sprawie zasad finansowania prac badawczych.
§  3.
1.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w porozumieniu z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, a w wypadku zadań dotyczących wynalazków - również z Prezesem Urzędu Patentowego PRL:
1)
ustala szczegółowe techniczno-ekonomiczne kryteria oraz zasady wyboru zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki, które mają być przedmiotem zamówień rządowych,
2)
ustala tryb składania wniosków w sprawie objęcia określonych zadań tymi zamówieniami,
3)
rozpatruje i selekcjonuje wnioski oraz przygotowuje wykaz zadań do zatwierdzenia przez Radę Ministrów.
2.
Wykaz zadań, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, zamieszcza się w narodowym planie społeczno-gospodarczym z określeniem celu gospodarczego bądź społecznego, jakiemu ma służyć realizacja zadania, a także terminu jego realizacji, szacunkowych nakładów oraz efektów rzeczowych i ekonomicznych.
3.
Ustalenia narodowego planu społeczno-gospodarczego dotyczące zakresu zadań, terminu ich zakończenia, nakładów i efektów są aktualizowane i konkretyzowane w centralnych planach rocznych.
§  4.
1.
Stroną zamawiającą przy zamówieniach rządowych są właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) lub inne wyznaczone w trybie ust. 4 jednostki organizacyjne, zwane dalej "organami zamawiającymi".
2.
W wypadkach, o których mowa w § 2 ust. 3, organem zamawiającym może być również Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk.
3.
Organy zamawiające kierują pracami nad przygotowaniem i realizacją zamówień rządowych.
4.
Organy zamawiające ustala Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w porozumieniu z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
§  5.
1.
Po zatwierdzeniu wykazu zadań, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, organ zamawiający:
1)
opracowuje wymagane parametry techniczne i ekonomiczne oraz ogólny plan realizacji zadania stanowiącego przedmiot zamówienia rządowego,
2)
wybiera jednostkę organizacyjną, która ma zapewnić wykonanie zamówienia rządowego jako całości, zwaną dalej "generalnym wykonawcą",
3)
przygotowuje i zawiera z generalnym wykonawcą umowę o wykonanie zamówienia rządowego jako całości, zwaną dalej "umową generalną",
4)
współdziała z generalnym wykonawcą w wyborze podwykonawców, o których mowa w § 9 i 10.
2.
Przy ustalaniu wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, organ zamawiający powinien zasięgać opinii przyszłych użytkowników, a także odpowiednich środowisk naukowych oraz stowarzyszeń naukowo-technicznych i społeczno-zawodowych.
3.
Organ zamawiający ponosi odpowiedzialność przed Radą Ministrów za sprecyzowanie wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz za realizację zamówienia rządowego zgodnie z celem określonym w narodowym planie społeczno-gospodarczym lub centralnym planie rocznym.
§  6.
Wyboru generalnego wykonawcy dokonuje organ zamawiający na podstawie analizy zebranych ofert lub w wyniku konkursu.
§  7.
1.
Generalnym wykonawcą zamówienia rządowego powinno być przedsiębiorstwo państwowe należące do gałęzi produkcji właściwej z punktu widzenia przedmiotu zamówienia (rodzaju technologii bądź wyrobu), posiadające odpowiedni potencjał materialno-techniczny i kadrowy oraz inne warunki niezbędne do sprawnego wykonania zadania. Generalnym wykonawcą może być również przedsiębiorstwo mieszane lub jednostka spółdzielcza.
2.
W wypadkach uzasadnionych wysokim udziałem problematyki naukowo-badawczej w rozwiązywaniu zadania generalnym wykonawcą może być odpowiednia jednostka badawcza lub szkoła wyższa. Dotyczy to w szczególności wypadków, o których mowa w § 2 ust. 3.
§  8.
1.
W umowie generalnej generalny wykonawca zobowiązuje się do podjęcia i wykonania zamówienia rządowego określonego w § 2 zgodnie z wymaganiami § 5 ust. 1 pkt 1, organ zamawiający zaś - do zapewnienia wykonawcom tego zamówienia odpowiednio sprecyzowanych świadczeń i przywilejów, o których mowa w § 13-15, oraz preferencji w zakresie:
1)
uzyskiwania kredytów bankowych,
2)
ulg w podatku dochodowym,
3)
ulg dotyczących obciążeń na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej.
2.
Rodzaj i wysokość preferencji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, określają odrębne przepisy.
3.
Do umowy generalnej powinien być dołączony szczegółowy harmonogram realizacji zadania.
§  9.
Generalny wykonawca zapewnia sobie niezbędną współpracę ze strony odpowiednich jednostek organizacyjnych (zespołów) właściwych do rozwiązania poszczególnych etapów bądź elementów realizacji zamówienia rządowego, zwanych dalej "podwykonawcami", i zawiera z nimi stosowne umowy szczegółowe. Przepisy § 6 i 8 stosuje się odpowiednio.
§  10.
1.
Zawarcie umów, o których mowa w § 8 i 9, jest poprzedzone umową przedwstępną między stronami tych umów w celu określenia czynności przygotowawczych do zawarcia i realizacji umów, ustalenia istotnych ich postanowień, a zwłaszcza wymaganych parametrów technicznych i ekonomicznych, terminu zawarcia oraz jednostek, które będą współpracowały przy wykonaniu zadania.
2.
W umowie przedwstępnej biorą udział przyszli główni podwykonawcy zadania, a w szczególności jednostka badawcza, biuro projektów, biuro konstrukcyjne, jednostka wykonawstwa inwestycyjnego, jednostka uprawniona z patentu lub do patentu, dostawcy maszyn i urządzeń, najważniejsi kooperanci w procesie produkcji materialnej. W umowie przedwstępnej uczestniczą również główni nabywcy - użytkownicy uruchamianej produkcji.
3.
Zawarcie umowy przedwstępnej zobowiązuje strony do zawarcia przyrzeczonej umowy o wykonanie zadania.
4.
Podpisanie umowy przedwstępnej uprawnia generalnego wykonawcę do podjęcia niezbędnych prac przygotowawczych i organizacji wykonania zadania będącego przedmiotem przyrzeczonej umowy, a zwłaszcza do zawarcia umów z podwykonawcami.
§  11.
Postanowienia umów przedwstępnych oraz umów generalnych i szczegółowych, dotyczące świadczeń i przywilejów dla wykonawców zamówień rządowych, zgodne z zasadami zawartymi w § 13-15, oraz preferencji, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1-3, z uwzględnieniem § 16, są wiążące również dla właściwych organów administracji państwowej bądź innych państwowych jednostek organizacyjnych, od których bezpośrednio zależy realizacja tych świadczeń, przywilejów i preferencji.
§  12.
1.
Umowy przedwstępne, generalne i szczegółowe o realizację zamówień rządowych zawiera się stosując Kodeks cywilny oraz inne ustawy i przepisy szczególne właściwe ze względu na podmiot lub przedmiot umowy.
2.
Umowa generalna i umowy szczegółowe powinny być zawarte w ciągu 60 dni od daty podpisania umowy przedwstępnej.
§  13.
1.
Zasady finansowania zamówień rządowych określają odrębne przepisy, a w szczególności przepisy normujące zasady finansowania prac badawczych oraz gospodarki finansowej jednostek badawczych i przedsiębiorstw państwowych.
2.
Organy zamawiające, po porozumieniu z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, zapewniają zamówieniom rządowym w pierwszej kolejności środki finansowe na ich realizację w ramach centralnie rozdzielanych środków przeznaczonych na rozwój nauki i techniki. Dotyczy to również wypadków, gdy zadania stanowiące przedmiot zamówień rządowych są częściami składowymi centralnie sterowanych programów (problemów) badawczo-rozwojowych.
3.
Wyniki prac badawczych sfinansowanych z centralnie rozdzielanych środków na rozwój nauki i techniki, wchodzące w zakres realizacji zamówień rządowych, są udostępniane generalnym wykonawcom tych zamówień nieodpłatnie. Zasady dysponowania wynikami prac badawczych podlegającymi ochronie określają przepisy prawa wynalazczego.
§  14.
W wypadkach i według zasad określonych w odrębnych przepisach na inwestycje tworzące bazę materialno-techniczną niezbędną do realizacji zamówień rządowych mogą być udzielane dotacje budżetowe na spłatę kredytów bankowych.
§  15.
1.
W zakresie zaopatrzenia materiałowo-technicznego do jednostek organizacyjnych uczestniczących w realizacji zamówień rządowych mają odpowiednie zastosowanie przepisy w sprawie zamówień rządowych na materiały i wyroby. W szczególności jednostki te korzystają z gwarantowanego zaopatrzenia w paliwa, surowce i materiały centralnie rozdzielane niezbędne do realizacji tych zamówień oraz z pierwszeństwa w dostawach materiałów nie rozdzielanych.
2.
Finansowanie importu niezbędnego do realizacji zamówień rządowych z państw zaliczonych do II obszaru płatniczego odbywa się według zasad ustalanych w centralnych planach rocznych, z tym że Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów przekazuje odpowiednim organom zamawiającym niezbędne do realizacji poszczególnych zamówień rządowych centralnie rozdzielane środki dewizowe.
3.
Organy zamawiające, w ramach przekazanych im kwot, o których mowa w ust. 2, zapewniają generalnemu wykonawcy środki dewizowe niezbędne do realizacji całości zamówienia rządowego. Wysokość środków dewizowych oraz zasady i tryb rozliczania się z ich wykorzystania określa umowa generalna.
4.
Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się odpowiednio do podwykonawców i umów szczegółowych z nimi zawieranych.
§  16.
1.
Strony umów generalnych i szczegółowych ponoszą odpowiedzialność określoną w przepisach prawa i postanowieniach umów.
2.
Umowy powinny zawierać postanowienia o gwarancjach zabezpieczających interesy stron, wzajemnych zobowiązaniach niezbędnych do wykonania umowy i skutkach ich niewykonania lub nienależytego wykonania, a w szczególności ustalenia dotyczące kar i odszkodowań uzupełniających, określane każdorazowo w umowie bez względu na wysokość poniesionej szkody.
3.
Strony mogą w umowach ograniczyć odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy do odszkodowania za straty rzeczywiste nie obejmującego utraconych korzyści, które poszkodowany mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.
4.
W razie niewykonania przez generalnego wykonawcę lub zwłoki w wykonaniu zadania objętego zamówieniem rządowym i określonego w umowie, organ zamawiający w porozumieniu z właściwym organem pozbawia go ulg, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 i 3, chyba że niewykonanie zadania lub zwłoka w jego wykonaniu nastąpiła na skutek okoliczności spowodowanych przez organ zamawiający.
5.
Przepis ust. 4 w zakresie ulg, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 3, stosuje się odpowiednio do umów szczegółowych, z tym że z wnioskiem o wstrzymanie ulgi występuje generalny wykonawca.
6.
W umowach o realizację zamówień rządowych strony powinny przewidzieć, że w razie wykorzystania przez generalnego wykonawcę lub jego podwykonawców otrzymanych na ten cel środków dewizowych niezgodnie z przeznaczeniem są oni obowiązani zwrócić środki organowi zamawiającemu, a w braku możliwości zwrotu tych środków dewizowych - są obowiązani zapłacić organowi zamawiającemu 10-krotną ich wartość w złotych obiegowych, obliczoną według obowiązującego kursu.
§  17.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki:
1)
sprawują ogólną koordynację i nadzór nad realizacją zamówień rządowych,
2)
w okresach półrocznych - na podstawie danych przekazywanych im przez organy zamawiające oraz wyników własnych kontroli - informują Radę Ministrów i Sejm o przebiegu realizacji zamówień rządowych i o uzyskiwanych efektach.
§  18.
Uchwała ma zastosowanie również do zadań objętych listą zamówień rządowych określonych w narodowym planie społeczno-gospodarczym na lata 1983-1985, z tym że zasady realizacji zadań będących w toku należy dostosować do przepisów uchwały, dokonując także - za pomocą aneksów - odpowiednich zmian w zawartych już umowach.
§  19.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1984 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024